Modelmania - 04 - Hawker Hurricane -.pdf
(
9542 KB
)
Pobierz
308344338 UNPDF
MODELMANIA 4
Artur Juszczak, Dariusz Karnas
__
A.JoPRESS
Hawker HURRICANE
AJ-PRESS
P.O. BOX 98
80-305 GDANSK 5
tel.lfax
(+48-58) 559 78 82
te!. kom. 0-601 31 1877
e-mail:
aj-press@home.pl
www: http://aj-press.home.pl
MODELMANIA 4
HAWKER
HURRICANE
A. JUSZCZAK, D. KARNAS
MUSHROOM MODEL
PUBLICATION
37 Ver Road, Redbourn
AL3 7PE
le!. 01582 792126
Fax (work) 01582 7630 I 0
Zdj~cia
I Photos
B,rtloml.j B.I"rz
(8.8.) - 7, 13. 18,25,28.29,31,32.36.37.38,39,40,42,44,50.
57,60.64,65.66.72.79.84,85.87,90,94.95,100.104
108,129, 1l0.
.
Redai:tor
nac-..clny:
Ad~
...
J.nk!
f:Juor ...
t"'if
- 96.97,103.
- 1.2.3,9,10,11,12.14,16.24.30,45,46,49,54.82.86
89,101.105.106, Ill, 112, 113. 114. 125, 126, 131, 132
Jim
L.)'Zun
(J.L..) -
4,5.
Robert Pfttkowski (R.P.) -
6, 8, 17, 19, 21, 22, 23, 26, 33, 35. 41. 43, 47, 48, 5I, 52
53,55.56.58.59,61,62,63.70.71,73,74,75,76,77
80,81,83.88,91,92,93,98,99,102,107,109.110,115
117,118.119.120,121,122,123.124.127,128.134.
20, 116.
RedaklOl'Z)' wri,: o...IIo_lfj
Ikktorll
EJ"t1I'$;
... nu J.uaak
RolMT1
rfCUo>o1JIJ
1.d.K'CIC" oldadl(: J.IMS
KJaItt.)
c"","pII«o
Pro,dl pfiCmy IbntomiC'J Iklnn.
okl.di"
$IJClU)'
"rtu.
J.Atuk
l)'W1o\oo-q; kobc:n PfCd«>..
~
CO'IV" ,..,.,." AJ_PM
£.SS
Rt<bk~:
8a.rtlo..
lfjlkk.n;
&/iri~g'
/Inn
J"Ol.nIIk
RoMr1 I"tnkowsld
Robin Rawle (R.R.)
Artur Juszczak
rysunki, plansze barwne
I drawings, art works
rysunki
I
drawings
plany
I
plans
Sklad: Ar1urJuszcuk
lJooI:
wIg"
Rob«t P'f("/.kooo'Jkl
K.I'T()"II. B. " ..·I.lko....ka
Oariusz Karnas
Marek
Rys
l'lurna<:umc: WoJld:
~"IUJI.k
Trrm,wl,'(HI;
Drodzy
Ogl~dacz(',
Hawker
lfurricilnt
jest to samolot na tylc znan)'. ie rozpisywanit
si~
0
jcgo hislOrii
c1:f
dan)"ch techni-
CZll)'ch jest ch)"ba zbyteczne. Doskooale jeslto zresztll. zrobione w Monografiaeh Lotniezyeh
dotyt~)'ch
tego samolOlu.
W
tej publikaeji skupiamy
si~ wi~
na
rzeczach ....1I1.nych i interesujllcych modetarza.
Chcemy zwr6cii: Waszol
uwag~
na roinice poszclcg61nych wersji i-co jest zawsze wainc - wyglll.d
dClali samolotu.
Zdj~cia
przedstawlajol kilka samol016w rozrzuconych
po
swiecie, Udalo
si~
nam
zgro-
madzic
zdj~ia
IIl1rrir/llll'
z Anlltii i Kanady, Chciclib)'smy aby Modclmania utalwitn znacznie
prac~
wuystkim. prallnllcym aby budowana przez nich replika jak najwiemicj odtwarzata rzeczywistoSC.
A ternz
lroch~
0
nast'\Pnych numcrach Moddmanii,
W
nast~pnym
numcrlC planujerny opisac
Spitfire
Mk,lX
i
XVI. Potcm prawdopodobnic
~dzic
Ly)'iJnder,
Br-109,
Itro
i inne. Wchwili obecncj zgroma·
dzoo)" material
zdj~iow)"
pozwala
Ba
pflygolowanie kilkunastu numerow nsszej serii.
Czekamy takie na wszcJkie uwagi
i
propozyeje
od
Czytdnik6w,
0
prlcpraSlsm.
Ogl~aczy.
Roben Pt;'Czkowsk
Korckl.:
K'lJ"~)'II'
It I\wl.lI,o..,""
ProoflV!Qdmg:
R"",rr W.lben:wt
Urllk, Ur""'.."l••EFEK.....
Pr/tl/ld
"J"
ut l,.ubdJka .lO-.12
OJ-802 WARS7...AWA
Id, (+48-22) 618 57
Dl·JIr)·bucJ.:
,.JU....
§!'-
Dis/ribulion:
ul. Lubelsk. 30_32
03-802 WARSZAWA
lelilll>.
(~48-22)
619 60
S
I
POlAND
~INl'EMMOD~:LM
26724lblomlce. PS. 28
ll:l.!lllJ/(t42131~91
ClF£lI
RfP\.lBlJC
.,A
mcu....
N~:cnO
....
~
6m
ChUrCllll
Crcs.
M~.ON
UN2M7
rn-:(Hj90Sm.7-l6O
w.:
(~I)90S
ll:26-67M
CANADA
ISBN 83-7237-{)1B-4
COPYRIGHT
B.B., R.P., AJ-PRESS 1999
lAdle
pno --..
botno
~
q
pablibc:J;
_ IUOit
¥
kopocroo_ ...
iIdncl
tor.. _
~
_
domii~Y""I""'~""""~
_~pnd2z)",_,"'_~;bo"l
~
lpldy
~
pIW".-slldl.
All
n,jItI .....
\Io,-t
f{ ••,...,... "'"
110-
~
-..1..
•
mnnvJ.".... ..
~_-'7
-.
~
.....:A.ooll .........
ur
.... ....-
~tJ{
..."......,
Dear Walchers,
E-mail: robcrtp@zuamobrzeg.tps3,p
The HOlfker HUrrlCilne is 10 .......11
hwtWllMI
delailing ilt dew!lopmenl1lislory Ulld I«hniml tpteifieo·
liOWl
5ee1llS
IlnIlfCe.uory,
1111.111'0)'
Ihis
lras
been
doge
in
an
l'xulltnt ....
Yly
i"
lire
Monograjit
LOlllic;;t
series,
Tlwl
is
n''')'
in
Ihis
boot
I!'efoe'"
~r
IlIe
things
Ilrnf
are
illrporfUnI ami
inlera/ingp a
modelfer.
Our inll'nlion
K'Ql"
ID
1/Wke life simpll'jOr model/m
by
tlOK'illg differenteJ
~K'een
l'OriO/if IvrianlS and.
un impononllhingfor modtllu-!,
wuiOlU
tkluilJ oflhe aircrafi.
The
pJroIogroplu
dqJiel srI'l'fQl uircrafi
stullererJ all Ol"tr lilt ...
vrid.
lie
iflUntlgtti
to
coIl«I
pltOlOf
ofIJurrirltnafrtNll Bri/ain and
CallOdtl,
ne
M'QfJd
Iih
our
ModfilllQllia
10facilitale IfltJiitlfm'
Mm M1ren
UII_pting
to
lIIlIke
lhe
trIOiitI
U$
dcse
10
realil)'
tu
ptmib/e. '
UI
/if
Itll
JOU
a
lit/le
aboul the
for/JrcoIIIing
MoJefrtWlliu~,
Tht
IItXI
~
Mill
be
demlerJ /0
Ihe
Spitfirt
IX
and
XVI. Subtequem
ona
M'ill probubl.v dtflf "'/111 1111' L)'sundtr.
Bf
fH, Ztro.
t»tJ
0IJren. Tht'
phoIogrupIric
1Nl/trial
,,'t'
1«n?
roIltc/eJ so
flu
if
tIIOUgIIlO
fJ"PUfl'
0\""
a
kM
boott
iR
ovr
min.
Ill'
aM"Uil C'Omlf/f!nLS
and
fJI'OPOfillJ
/rtNIl
0lU'
Readm ....
pordott.
lIulC""n.
RobeTIP~v
[·mail: robt.11p@:uarnobr.tg.lptO.p
2
Adam Jarski (A.J.)
Jam"
Kightly
(J.K.)
Hawker HURRICANE
'!'-I,";"
~
'.
HISTORIA
I HISTORY
'.,,~-
,"",
Hurricane
Mk 1nr N2359 z 17, dywizjonu RAF. Samolot wyposazony jest wsmiglo de Havilland, wczesny Iyp luslerka i maszt anteny.
Hurricalle Mk IlIr NJ359
of
110.
17 Squ(ldrol1 RAf Aircraft equipped \fith de H(lvillalld prop,
etlrly
mirror
{//11/
e(lrly type (llItcnna.
Foto: N. Franks colI.
HURRICANE
-
HISTORIA ROZWOJU KONSTRUKCJI
HURRICANE
-
DEVELOPMENT HISTORY
Skons1rllOwany przez S)'dney'a Camm'a na pocZ4tku 1935 roku samolOl
Hawker
lIurriCtlne
b~l
piel'wszym mysli\\'cem brytyjskim, klory
osi~oll
zawrolnolJak na owe czasy
p~k<lSC
500 kmlh.
Wspaniale osiolgi uzyskane
przcz
prolotyp nOSUjCY numer ewidencyjny KSOS3 doprowadzily do \\ydania
pr=.
Air Mini.try - brylyjskie
M
inislerstwo Lolniclwa - dcc}'7.ji okreSlajol-
cCjllurricalle'a
podslawowym mySli\\cem Krolcwskich Sil
Powietrzn~'ch.
Nicmal ro\\noclesnie
l
zak01\cz~'nicm
prob prototypu, TOZpocZelO rcaliza-
cJ~
zamowicnia opiewajolcego na szeStsct smnololow, co by/o posunieciem
bezprttcdcnsowym jak na obes pokoju, Tak szybkie rozpoczi;Cie produkcji
seryjnej bylo mozliwe
dzi~ki
l.1pobicgliwoSci tirmy Ibwkcr, kt6ra wczdnicj
przygotowala linie produkcyjnll. om
7grom~dzil~
odpowietlnie zapasy
cZ~Sci
i podzespolow, Pierwsz.y cgzcmplarz seryjny
If
IIrricUlle '0
obl31ano
w
polowic
1937 roku, a jui w grudniu pierwszych
S2esn~Scie
manyn trafilo do Ill. dy-
wizjonu OlySliwskiego
RAF
slacjonuj~ccllo
w NOrlholt.
Samololy Hawker
ffurricam~
Mk I poczll.tkowych serii produkcyjnych
(or
ewidencyjnc LI547 do L J146) byly wyposazonc
w
sklZydla kT)1C sk1cjkol,
dwulopalowe drcwniarw: smiglo WallS, rury wydechowe l)'pu ,,kidney" (rys.
4
126) oraz chowane kOlko ogollOwe. Wczcsne egzcmplarze samololU nic posia-
daly ponadto
charaklery~lycznej
dla wersji p6iniejs.zych p1etwy podkadlubo--
WC).
DoSwiadczcnia zcbronc w czasie uiylkowania POCZ4lkowych serii
Ilttrri-
C/lnt'6w
wjetlnOSlkach hniowych zmusily kon.lruktorow firmy Hawker do
wprowadzcOla szcregu zmian 1modyfilacji
2.
kI6,)'ch n3Jwainiejszymi byly;
- dodame p1elwy podkadlubowcj,
wprowadzeme nowego stern l.:lerunl.:u, kl6rego
ci~lwa b~la zwi~kszona
\\ Slosunlu
do poprzedmcgo,
- zaSllij)lenie dlow·alltgo k6lka ogonowego k6lklern slalym (niechowan}"IT1).
-
~ie
monl0\\1IIlla eiektOfO'N)'ch rur w)'decOO'N)"Ch.
Ko1cjna. modyfibcja WClCSrlych sall produl:cyjn)"Ch
lIJ1mcGne
MI: I
mlab mlejsce na. paeIomlc lal 193940. Zmlany
\\O\ITIlIS
wpfO\\lIdzone 10:
- nt1lOfllOVo1llllC
skrzydd 1:1)1)"Ch bbdlll duralummlO\\l,
prn:z
co
podniesiono
modemizo\\llIlt samoIoIy do standardu
m..-czeS:nie
produk0\\1IIl)"Ch
wcrsji,
Designed by Sydlle)' Comm
/11
tor(I'
1935,
Ihe HOtlUr lIurricont was Ihe
firsl Brilish fighler 10 achieve
Ihe,
enormousfor Ihe lime,
,vx-ed
of5(}()
kmIh_
The
crcel/elll
performance oflhe prvrOlypc, IIhich bore RAF serial K508J.
resulled ill
Ihe
Air Minislry dccidillg
IQ
order
Iht Hurricane as the principal
RAF
figlrler.
AimuSI
III
lire some
lime
Ilrmlile pmlOtl1!C les/ing
\1"0.1
nearing compieliOll,
'Ill! ordl!rfor six Irrllldred aircraft was made olld prodllclion slarled,
11/1
Impre-
redcl//(:d focI in peacelimc. Such
I1
rapid ,mlr/-UP ofpnxluclion lilies was pos·
sible tlulllh
10 lire
foresighl ofHawkers, "'ho
11111'1'
pre\'iollsly preputY!d a
pro-
due/ion
hIll'
and slored
Ille
Ilet'i!.l'sary l/lImbers 0/
pari.!
(llId
sllb--a.lsemblies.
71le first pmdllelian ffrmiowt
"'a,~
lesl jiOll'JI
ill
lIIid-l937, mid by December
Ihe jirst
Sixlel'll
lIircmfl were delil'l!lt>J 10 I1I Sqlllldron RAf; baud al .Nor/holl.
Hawker ffurricOIre Is ofl/re illilia/ prodlle/ioll /xi/ehes (serials
Li
54 7
10
L 2146) jcalUll'd p/Ylfood-<u\'ered wings, Illo-b/lllled
1I"11Od1'/1 IIUII.I"
prop!!l,
lers, kidney shaped exhausls (Fig.
4
olld
16)
and rt'traC/able /ai/wheel. More-
0I'Cr. early lJin:raji did no/ harl! lire under-fuselage fin so I)'pical oflater
e.wmples. Experience g/lined during operation oflhe early lIurricollts In RAF
sen'ice led ffall'ker S desigrlers 10 introducing mall)' changes olld modifica,
liOlIS, of
II'ltich
Ihe /IIOSI impurlOlI/ were:
- addillg an under-fuselage/m,
- introduclioll of
0 new
rudder.
Inlh
broad" chord os rompored 10 Ihe origi-
nalOlle.
- locking dOlfn Ihe lol/llheel,
~
fillmg ofejeelor UhatlSlS,
Further modifico/rOll of/Ire tor/y produCliOll bo/cht$ oflIumetlllt Is
tookplace a/lhe beginnmg of1939, 17IefolloMing changer
M'I'I'C
introduced
Ol/hol/ime:
- fill/llg AlclaJ..-Nl-m:d
lI'mgr,
...
hich
upgraded
the
modified
aircraft /0 Ihe
sluniklrd lhen
In
prodlK'/iOll,
- rqXuclRg Ih .. Rolls Ro)'Ct Mer/In 11 engme
10,111
l1tt
nt'll
Merlin 111_
- filling of1'Uriable-pfleh
de
Hal'il/and or ROIoI
propI'lfn!,
- uddmg un tumOllmJ gltUS
pond
IQ/M MlndsOUII,
- replacing lhe ring and
beod
siglu lO'ilh a rej1«lor OM.
-
~cmc
wczclmej monlowanego
silmla Rolls Roy«
Merlin
IJ
now)m
I)'JIU
~terim
lU_
3
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~::::::~_-::-::-==:::H:a:W~k=er
HURRICANE
171, QOOI't-ffll'ntionrd modijkafulIIs
Irtrt
(Ill(}
llllrodurtd
011
airr:rCljl c,uTflu/y in prodUCtion.
rmd in/roll/-liM
IltlilS.
'11It l'hangts
1I"Cf'
introd~ graduall~.
lIh,r/r
rtsul/M
in
no
Ins
lhan
11l~'
st"I'f'If
l'QIian/s
of/he
Illmlmtle
lA.
rM
foIlOll'ingfralures dijfrrmfiolM that' mrious
pro-
dU(1ion ho/chts:
I.
fint
product/OIl
oolChes
-
mn,'
/9J8:
- ,.",rHJIadtd
1l00dt"1I
lIallS
propdltr
(Fig 9).
- Merlin 11 DtgiM, diffrmll
/<)1Ow
t1f811H!
COY!
ling profile
(Fig.
.I),
- hdnf!)'
aiawls
(r'K.
J
and 16).
- IlllUTJ/tOI4Ttri lIi1!dsc"", IFig I).
- ring and
bead
Jig/I/.
-
'enturi'"
011 EM
peNt
Jidt
()ffM:~. ~
fM
rodpif,
- TRl8 WffYI- dijfffl'nt radiO masl,
IlO
under-fust{age
fil,.
re/rllttable Jai/lrheel.
narrow chord rudder.
(/$
CQrllfJUrr.mtQ
Imer IXI/ehes,
- plywood-eovl'red
Wings.
- fOr/HYpe piIO/Wbe,
1. MllI/idl
crisis. untilthl.'
MgilllJillg
aflhe 11'01':
- Inv-bllllltd wooden llims proprller.
- Merlin 11 tnginr, difftrtnllowtr engine cowling profile.
- tjttlOf
UMIlJIS
(Fig. ]5),
- no
I
tllfJUi
/uIN,
- Qnll(Wrtd
glau
pond
on
,Ire
OlUSid~
of
I~
..
w,d$('m'n,
- ring
Qnd
bNd sighl.
-
TRJ8!1'll'
stf -
diffmnl rodio 1IIIUl.
-
u~rw
fin
(Fig. 10).
- furd /Q.J.·httI (Fig. 10).
- brood c1IorrJ
ruddtr.
J.
J9J9i1940'
- Mooden propeller I Merlin 11 tllgine.
0' _
oftell
tk
lIal'illand propeller
I MOdified Merlm
11.
rht
Merlin JI HQlflillOll $landtlnJ
pmptfler
C'OIlIbi-
lUl/ioo
MW
Qlso
ItSftI
(Fig.
8
OM 9).
- ,\fl'r/ilt 11 or
_
oftnl
Mtrlin
IJJ
tlfgilll'.
- tj«tor
CChallS/S.
- l'tnluri /ubl' 11nulIlI)' IWI
used.
- annDIUl."d
glass
polfd
outsHk IM
M'il~
lOllS
Jrousd;n
Q
btooder
framt.
- nllt'Clor sight inlrodrlCtd.
IJ/lrricalle
Mk I z 501. dywizjonu RAF, Francja, 1940 r.
Hllrricane Mk I 0/110.50/ SqulIdl'QIl
RAf:
Frtlllce. /940.
FOlO: N. Franks coil.
-".'.~.
ffllrril'Ulle'J'
7.
245. dywizjonu RAF, Aldcrgrove (Belfast), 1941 r.
ffllrr;i'Qlle of110.
145
Sqlldroll RAF. Aldt!rgrol'c (Belfasl). /94/.
FOlo: N. Frnnks coIl.
- Y/prol\:Jdttnic Smigb 0
zmicnn)m
skoku
I)-pu
De
Hal
m:md
lub ROl<lI.
- "')'J'O$iliflit .....
ialrodlloou
W
Sl)'bl;;
~
- zaslVlimie cclownib przt'Ziemikowcgo odbbskOM)1n
(rdleks)·jnym).
\\'spomnianc
II)'itJ
modyfikatje .....
prowadzano r0¥01lfc:t w
samoIolach
znajdu.RcYch si( utullnlC
w
produkcji oraz
w
jcdnoslbch hniowych. Zmiany
"''JIfOWJdnno
$lopnio.....
o. co doprov..mikl
do powsIJIIil
dwudz)cs{u
siC'dmiu
odmian
Il1miCllltt',
Mk lA.
Cechy cltmklerystyczne.
odrOiniaj~
pos:!mgillnc senc
produkcyjnc:
I.
plm'o"Sl(
SCTlC
produkcyjllC -
JlOCZlllck
1938 roIeu:
-
dwulop:lt~.
drewmanc:
SmJgb
WaItS
(rys.
7).
- silnik
Merlin
[I.
iMy profil
dolnej
oslony
silnika (rys.
4).
- ruty
wydechowc
IYJIU
.,kidney"
(1}"5."
i 26).
- nicop:lllC'Cf"lOnY wiluodlron
(f}'S.
I).
- cclowl1ik przczimtikoYi)',
- dysza
Vtnlllncgo
III Icwcj
bun:ie
kadluba,
pod
kabill:l,
- radioslaejl
TRiB -
inny
rod7.aj masztu
anlCJ10wcgo (rys.
29),
- brak p1elwy podkadlllbowcj.
- chowanc kolko ogonowc,
- Sler kierunkll
°
mniCjSlCj cil(Ciwie nit
w
pM.niejszych scriaeh.
- sl.:r'Yd13
I.:rytc
sklcjk~,
- dajnik cimicnia
~I.:okiomierza
typu
widclcowcgo.
2. Kl')7YS Monachijski. okrcs do
pocz:tlku
wajnr:
-
dWlll~lo
.....
e, drcymiane smiglo Watts,
- silnik Merlin
11. inny prolil
dolnej
oslony
silnika.
- cirl:l0rowC
rury
"')'dccho.....
c
(f}'S.
25).
- brak
d)'Sl)'
VcntllllCJO,
- Sl)'M
parK'tmlI
montO"'''lna po
le1'~
SlTOnic
\\iatrochronu.
-
tt~llil.:
putticrnikoll,'Y.
- rat!loslaCja
TRIB
llIlIy
rodzaj masztu
anlCflOY,-cgo.
- p1ec....
'I
podbdlubowa
(rys. 20),
- stale
k6l1.:0 ogonowc
(rys.
20).
- ster kicrunku 0
l\\l~lszooe.i c~iwie.
J. Pm:1om laI19J9II940:
- Smiglo
dn:wnianc silnik
Merlin IIlub
~lCj
Smlglo
De
Uavilland -
zaadapeowany Merlin 11.
stO$OI\'IJIO
~'mci
llklad Merlin 11-
smlglo
t1amilton
Slandard
(I}'s. 8
i
9).
- silniki
/o.krlin lllub cl,.scicj
Merlin Ill.
-
c~.eklOrowc
rul)' wydecholl"c.
4
HISTORIAI
HISTORY
Plik z chomika:
lancastrian
Inne pliki z tego folderu:
Modelmania n°06 - Mitsubishi A6M Zero.rar
(33402 KB)
Modelmania - 04 - Hawker Hurricane -.pdf
(9542 KB)
Modelmania - 03- P-51D.Mustang.rar
(11359 KB)
Inne foldery tego chomika:
2011
2012
2013
2016
AFV Modeller
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin