Modelmania - 04 - Hawker Hurricane -.pdf

(9542 KB) Pobierz
308344338 UNPDF
308344338.018.png 308344338.019.png
MODELMANIA 4
Artur Juszczak, Dariusz Karnas
__ A.JoPRESS
308344338.020.png 308344338.021.png 308344338.001.png 308344338.002.png 308344338.003.png 308344338.004.png 308344338.005.png 308344338.006.png
Hawker HURRICANE
AJ-PRESS
P.O. BOX 98
80-305 GDANSK 5
tel.lfax (+48-58) 559 78 82
te!. kom. 0-601 31 1877
e-mail: aj-press@home.pl
www: http://aj-press.home.pl
MODELMANIA 4
HAWKER
HURRICANE
A. JUSZCZAK, D. KARNAS
MUSHROOM MODEL
PUBLICATION
37 Ver Road, Redbourn
AL3 7PE
le!. 01582 792126
Fax (work) 01582 7630 I 0
Zdj~cia I Photos
B,rtloml.j B.I"rz (8.8.) - 7, 13. 18,25,28.29,31,32.36.37.38,39,40,42,44,50.
57,60.64,65.66.72.79.84,85.87,90,94.95,100.104
108,129, 1l0.
.
Redai:tor nac-..clny: Ad~ ... J.nk!
f:Juor ... t"'if
- 96.97,103.
- 1.2.3,9,10,11,12.14,16.24.30,45,46,49,54.82.86
89,101.105.106, Ill, 112, 113. 114. 125, 126, 131, 132
Jim L.)'Zun (J.L..) - 4,5.
Robert Pfttkowski (R.P.) - 6, 8, 17, 19, 21, 22, 23, 26, 33, 35. 41. 43, 47, 48, 5I, 52
53,55.56.58.59,61,62,63.70.71,73,74,75,76,77
80,81,83.88,91,92,93,98,99,102,107,109.110,115
117,118.119.120,121,122,123.124.127,128.134.
20, 116.
RedaklOl'Z)' wri,: o...IIo_lfj Ikktorll
EJ"t1I'$; ... nu J.uaak
RolMT1 rfCUo>o1JIJ
1.d.K'CIC" oldadl(: J.IMS KJaItt.)
c"","pII«o
Pro,dl pfiCmy IbntomiC'J Iklnn.
okl.di" $IJClU)' "rtu. J.Atuk
l)'W1o\oo-q; kobc:n PfCd«>.. ~
CO'IV" ,..,.,." AJ_PM £.SS
Rt<bk~: 8a.rtlo.. lfjlkk.n;
&/iri~g' /Inn J"Ol.nIIk
RoMr1 I"tnkowsld
Robin Rawle (R.R.)
Artur Juszczak
rysunki, plansze barwne I drawings, art works
rysunki I drawings
plany I plans
Sklad: Ar1urJuszcuk
lJooI: wIg" Rob«t P'f("/.kooo'Jkl
K.I'T()"II. B. " ..·I.lko....ka
Oariusz Karnas
Marek Rys
l'lurna<:umc: WoJld: ~"IUJI.k
Trrm,wl,'(HI;
Drodzy Ogl~dacz(',
Hawker lfurricilnt jest to samolot na tylc znan)'. ie rozpisywanit si~ 0 jcgo hislOrii c1:f dan)"ch techni-
CZll)'ch jest ch)"ba zbyteczne. Doskooale jeslto zresztll. zrobione w Monografiaeh Lotniezyeh dotyt~)'ch
tego samolOlu. W tej publikaeji skupiamy si~ wi~ na rzeczach ....1I1.nych i interesujllcych modetarza.
Chcemy zwr6cii: Waszol uwag~ na roinice poszclcg61nych wersji i-co jest zawsze wainc - wyglll.d
dClali samolotu. Zdj~cia przedstawlajol kilka samol016w rozrzuconych po swiecie, Udalo si~ nam zgro-
madzic zdj~ia IIl1rrir/llll' z Anlltii i Kanady, Chciclib)'smy aby Modclmania utalwitn znacznie prac~
wuystkim. prallnllcym aby budowana przez nich replika jak najwiemicj odtwarzata rzeczywistoSC.
A ternz lroch~ 0 nast'\Pnych numcrach Moddmanii, W nast~pnym numcrlC planujerny opisac Spitfire
Mk,lX i XVI. Potcm prawdopodobnic ~dzic Ly)'iJnder, Br-109, Itro i inne. Wchwili obecncj zgroma·
dzoo)" material zdj~iow)" pozwala Ba pflygolowanie kilkunastu numerow nsszej serii.
Czekamy takie na wszcJkie uwagi i propozyeje od Czytdnik6w, 0 prlcpraSlsm. Ogl~aczy.
Roben Pt;'Czkowsk
Korckl.: K'lJ"~)'II' It I\wl.lI,o..,""
ProoflV!Qdmg: R"",rr W.lben:wt
Urllk, Ur""'.."l••EFEK.....
Pr/tl/ld "J" ut l,.ubdJka .lO-.12
OJ-802 WARS7...AWA
Id, (+48-22) 618 57
Dl·JIr)·bucJ.: ,.JU.... §!'-
Dis/ribulion: ul. Lubelsk. 30_32
03-802 WARSZAWA
lelilll>. (~48-22) 619 60 S I
POlAND
~INl'EMMOD~:LM
26724lblomlce. PS. 28
ll:l.!lllJ/(t42131~91
ClF£lI RfP\.lBlJC
.,A mcu.... N~:cnO .... ~
6m ChUrCllll Crcs.
M~.ON
UN2M7
rn-:(Hj90Sm.7-l6O
w.: (~I)90S ll:26-67M
CANADA
ISBN 83-7237-{)1B-4
COPYRIGHT
B.B., R.P., AJ-PRESS 1999
lAdle pno --.. botno ~ q pablibc:J;
_ IUOit ¥ kopocroo_ ... iIdncl tor.. _ ~ _
domii~Y""I""'~""""~
_~pnd2z)",_,"'_~;bo"l
~ lpldy ~ pIW".-slldl.
All n,jItI ..... \Io,-t f{ ••,...,... "'" 110-
~ -..1.. mnnvJ.".... .. ~_-'7
-. ~ .....:A.ooll ......... ur .... ....-
~tJ{ ..."......,
Dear Walchers,
E-mail: robcrtp@zuamobrzeg.tps3,p
The HOlfker HUrrlCilne is 10 .......11 hwtWllMI delailing ilt dew!lopmenl1lislory Ulld I«hniml tpteifieo·
liOWl 5ee1llS IlnIlfCe.uory, 1111.111'0)' Ihis lras been doge in an l'xulltnt .... Yly i" lire Monograjit LOlllic;;t
series, Tlwl is n''')' in Ihis boot I!'efoe'" ~r IlIe things Ilrnf are illrporfUnI ami inlera/ingp a modelfer.
Our inll'nlion K'Ql" ID 1/Wke life simpll'jOr model/m by tlOK'illg differenteJ ~K'een l'OriO/if IvrianlS and.
un impononllhingfor modtllu-!, wuiOlU tkluilJ oflhe aircrafi. The pJroIogroplu dqJiel srI'l'fQl uircrafi
stullererJ all Ol"tr lilt ... vrid. lie iflUntlgtti to coIl«I pltOlOf ofIJurrirltnafrtNll Bri/ain and CallOdtl, ne
M'QfJd Iih our ModfilllQllia 10facilitale IfltJiitlfm' Mm M1ren UII_pting to lIIlIke lhe trIOiitI U$ dcse 10
realil)' tu ptmib/e. '
UI /if Itll JOU a lit/le aboul the for/JrcoIIIing MoJefrtWlliu~, Tht IItXI ~ Mill be demlerJ /0 Ihe
Spitfirt IX and XVI. Subtequem ona M'ill probubl.v dtflf "'/111 1111' L)'sundtr. Bf fH, Ztro. t»tJ 0IJren. Tht'
phoIogrupIric 1Nl/trial ,,'t' 1«n? roIltc/eJ so flu if tIIOUgIIlO fJ"PUfl' 0\"" a kM boott iR ovr min.
Ill' aM"Uil C'Omlf/f!nLS and fJI'OPOfillJ /rtNIl 0lU' Readm .... pordott. lIulC""n.
RobeTIP~v
[·mail: robt.11p@:uarnobr.tg.lptO.p
2
Adam Jarski (A.J.)
Jam" Kightly (J.K.)
308344338.007.png 308344338.008.png 308344338.009.png 308344338.010.png
Hawker HURRICANE
'!'-I,";" ~ '.
HISTORIA I HISTORY
'.,,~- ,"",
Hurricane Mk 1nr N2359 z 17, dywizjonu RAF. Samolot wyposazony jest wsmiglo de Havilland, wczesny Iyp luslerka i maszt anteny.
Hurricalle Mk IlIr NJ359 of 110. 17 Squ(ldrol1 RAf Aircraft equipped \fith de H(lvillalld prop, etlrly mirror {//11/ e(lrly type (llItcnna.
Foto: N. Franks colI.
HURRICANE - HISTORIA ROZWOJU KONSTRUKCJI
HURRICANE - DEVELOPMENT HISTORY
Skons1rllOwany przez S)'dney'a Camm'a na pocZ4tku 1935 roku samolOl
Hawker lIurriCtlne b~l piel'wszym mysli\\'cem brytyjskim, klory osi~oll
zawrolnolJak na owe czasy p~k<lSC 500 kmlh. Wspaniale osiolgi uzyskane
przcz prolotyp nOSUjCY numer ewidencyjny KSOS3 doprowadzily do \\ydania
pr=. Air Mini.try - brylyjskie M inislerstwo Lolniclwa - dcc}'7.ji okreSlajol-
cCjllurricalle'a podslawowym mySli\\cem Krolcwskich Sil Powietrzn~'ch.
Nicmal ro\\noclesnie l zak01\cz~'nicm prob prototypu, TOZpocZelO rcaliza-
cJ~ zamowicnia opiewajolcego na szeStsct smnololow, co by/o posunieciem
bezprttcdcnsowym jak na obes pokoju, Tak szybkie rozpoczi;Cie produkcji
seryjnej bylo mozliwe dzi~ki l.1pobicgliwoSci tirmy Ibwkcr, kt6ra wczdnicj
przygotowala linie produkcyjnll. om 7grom~dzil~ odpowietlnie zapasy cZ~Sci
i podzespolow, Pierwsz.y cgzcmplarz seryjny If IIrricUlle '0 obl31ano w polowic
1937 roku, a jui w grudniu pierwszych S2esn~Scie manyn trafilo do Ill. dy-
wizjonu OlySliwskiego RAF slacjonuj~ccllo w NOrlholt.
Samololy Hawker ffurricam~ Mk I poczll.tkowych serii produkcyjnych
(or ewidencyjnc LI547 do L J146) byly wyposazonc w sklZydla kT)1C sk1cjkol,
dwulopalowe drcwniarw: smiglo WallS, rury wydechowe l)'pu ,,kidney" (rys. 4
126) oraz chowane kOlko ogollOwe. Wczcsne egzcmplarze samololU nic posia-
daly ponadto charaklery~lycznej dla wersji p6iniejs.zych p1etwy podkadlubo--
WC). DoSwiadczcnia zcbronc w czasie uiylkowania POCZ4lkowych serii Ilttrri-
C/lnt'6w wjetlnOSlkach hniowych zmusily kon.lruktorow firmy Hawker do
wprowadzcOla szcregu zmian 1modyfilacji 2. kI6,)'ch n3Jwainiejszymi byly;
- dodame p1elwy podkadlubowcj,
wprowadzeme nowego stern l.:lerunl.:u, kl6rego ci~lwa b~la zwi~kszona
\\ Slosunlu do poprzedmcgo,
- zaSllij)lenie dlow·alltgo k6lka ogonowego k6lklern slalym (niechowan}"IT1).
- ~ie monl0\\1IIlla eiektOfO'N)'ch rur w)'decOO'N)"Ch.
Ko1cjna. modyfibcja WClCSrlych sall produl:cyjn)"Ch lIJ1mcGne MI: I
mlab mlejsce na. paeIomlc lal 193940. Zmlany \\O\ITIlIS wpfO\\lIdzone 10:
- nt1lOfllOVo1llllC skrzydd 1:1)1)"Ch bbdlll duralummlO\\l, prn:z co podniesiono
modemizo\\llIlt samoIoIy do standardu m..-czeS:nie produk0\\1IIl)"Ch wcrsji,
Designed by Sydlle)' Comm /11 tor(I' 1935, Ihe HOtlUr lIurricont was Ihe
firsl Brilish fighler 10 achieve Ihe, enormousfor Ihe lime, ,vx-ed of5(}() kmIh_
The crcel/elll performance oflhe prvrOlypc, IIhich bore RAF serial K508J.
resulled ill Ihe Air Minislry dccidillg IQ order Iht Hurricane as the principal
RAF figlrler.
AimuSI III lire some lime Ilrmlile pmlOtl1!C les/ing \1"0.1 nearing compieliOll,
'Ill! ordl!rfor six Irrllldred aircraft was made olld prodllclion slarled, 11/1 Impre-
redcl//(:d focI in peacelimc. Such I1 rapid ,mlr/-UP ofpnxluclion lilies was pos·
sible tlulllh 10 lire foresighl ofHawkers, "'ho 11111'1' pre\'iollsly preputY!d a pro-
due/ion hIll' and slored Ille Ilet'i!.l'sary l/lImbers 0/ pari.! (llId sllb--a.lsemblies.
71le first pmdllelian ffrmiowt "'a,~ lesl jiOll'JI ill lIIid-l937, mid by December
Ihe jirst Sixlel'll lIircmfl were delil'l!lt>J 10 I1I Sqlllldron RAf; baud al .Nor/holl.
Hawker ffurricOIre Is ofl/re illilia/ prodlle/ioll /xi/ehes (serials Li 54 7 10
L 2146) jcalUll'd p/Ylfood-<u\'ered wings, Illo-b/lllled 1I"11Od1'/1 IIUII.I" prop!!l,
lers, kidney shaped exhausls (Fig. 4 olld 16) and rt'traC/able /ai/wheel. More-
0I'Cr. early lJin:raji did no/ harl! lire under-fuselage fin so I)'pical oflater
e.wmples. Experience g/lined during operation oflhe early lIurricollts In RAF
sen'ice led ffall'ker S desigrlers 10 introducing mall)' changes olld modifica,
liOlIS, of II'ltich Ihe /IIOSI impurlOlI/ were:
- addillg an under-fuselage/m,
- introduclioll of 0 new rudder. Inlh broad" chord os rompored 10 Ihe origi-
nalOlle.
- locking dOlfn Ihe lol/llheel,
~ fillmg ofejeelor UhatlSlS,
Further modifico/rOll of/Ire tor/y produCliOll bo/cht$ oflIumetlllt Is
tookplace a/lhe beginnmg of1939, 17IefolloMing changer M'I'I'C introduced
Ol/hol/ime:
- fill/llg AlclaJ..-Nl-m:d lI'mgr, ... hich upgraded the modified aircraft /0 Ihe
sluniklrd lhen In prodlK'/iOll,
- rqXuclRg Ih .. Rolls Ro)'Ct Mer/In 11 engme 10,111 l1tt nt'll Merlin 111_
- filling of1'Uriable-pfleh de Hal'il/and or ROIoI propI'lfn!,
- uddmg un tumOllmJ gltUS pond IQ/M MlndsOUII,
- replacing lhe ring and beod siglu lO'ilh a rej1«lor OM.
-
~cmc wczclmej monlowanego silmla Rolls Roy« Merlin IJ now)m
I)'JIU ~terim lU_
3
308344338.011.png 308344338.012.png 308344338.013.png 308344338.014.png 308344338.015.png
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~::::::~_-::-::-==:::H:a:W~k=er HURRICANE
171, QOOI't-ffll'ntionrd modijkafulIIs Irtrt (Ill(} llllrodurtd
011 airr:rCljl c,uTflu/y in prodUCtion. rmd in/roll/-liM IltlilS.
'11It l'hangts 1I"Cf' introd~ graduall~. lIh,r/r rtsul/M in no
Ins lhan 11l~' st"I'f'If l'QIian/s of/he Illmlmtle lA.
rM foIlOll'ingfralures dijfrrmfiolM that' mrious pro-
dU(1ion ho/chts:
I. fint product/OIl oolChes - mn,' /9J8:
- ,.",rHJIadtd 1l00dt"1I lIallS propdltr (Fig 9).
- Merlin 11 DtgiM, diffrmll /<)1Ow t1f811H! COY! ling profile
(Fig. .I),
- hdnf!)' aiawls (r'K. J and 16).
- IlllUTJ/tOI4Ttri lIi1!dsc"", IFig I).
- ring and bead Jig/I/.
- 'enturi'" 011 EM peNt Jidt ()ffM:~. ~ fM
rodpif,
- TRl8 WffYI- dijfffl'nt radiO masl,
IlO under-fust{age fil,.
re/rllttable Jai/lrheel.
narrow chord rudder. (/$ CQrllfJUrr.mtQ Imer IXI/ehes,
- plywood-eovl'red Wings.
- fOr/HYpe piIO/Wbe,
1. MllI/idl crisis. untilthl.' MgilllJillg aflhe 11'01':
- Inv-bllllltd wooden llims proprller.
- Merlin 11 tnginr, difftrtnllowtr engine cowling profile.
- tjttlOf UMIlJIS (Fig. ]5),
- no I tllfJUi /uIN,
- Qnll(Wrtd glau pond on ,Ire OlUSid~ of I~ .. w,d$('m'n,
- ring Qnd bNd sighl.
- TRJ8!1'll' stf - diffmnl rodio 1IIIUl.
- u~rw fin (Fig. 10).
- furd /Q.J.·httI (Fig. 10).
- brood c1IorrJ ruddtr.
J. J9J9i1940'
- Mooden propeller I Merlin 11 tllgine. 0' _ oftell tk lIal'illand propeller
I MOdified Merlm 11. rht Merlin JI HQlflillOll $landtlnJ pmptfler C'OIlIbi-
lUl/ioo MW Qlso ItSftI (Fig. 8 OM 9).
- ,\fl'r/ilt 11 or _ oftnl Mtrlin IJJ tlfgilll'.
- tj«tor CChallS/S.
- l'tnluri /ubl' 11nulIlI)' IWI used.
- annDIUl."d glass polfd outsHk IM M'il~ lOllS Jrousd;n Q btooder framt.
- nllt'Clor sight inlrodrlCtd.
IJ/lrricalle Mk I z 501. dywizjonu RAF, Francja, 1940 r.
Hllrricane Mk I 0/110.50/ SqulIdl'QIl RAf: Frtlllce. /940.
FOlO: N. Franks coil.
-".'.~.
ffllrril'Ulle'J' 7. 245. dywizjonu RAF, Aldcrgrove (Belfast), 1941 r.
ffllrr;i'Qlle of110. 145 Sqlldroll RAF. Aldt!rgrol'c (Belfasl). /94/.
FOlo: N. Frnnks coIl.
- Y/prol\:Jdttnic Smigb 0 zmicnn)m skoku I)-pu De Hal m:md lub ROl<lI.
- "')'J'O$iliflit ..... ialrodlloou W Sl)'bl;; ~
- zaslVlimie cclownib przt'Ziemikowcgo odbbskOM)1n (rdleks)·jnym).
\\'spomnianc II)'itJ modyfikatje ..... prowadzano r0¥01lfc:t w samoIolach
znajdu.RcYch si( utullnlC w produkcji oraz w jcdnoslbch hniowych. Zmiany
"''JIfOWJdnno $lopnio..... o. co doprov..mikl do powsIJIIil dwudz)cs{u siC'dmiu
odmian Il1miCllltt', Mk lA.
Cechy cltmklerystyczne. odrOiniaj~ pos:!mgillnc senc produkcyjnc:
I. plm'o"Sl( SCTlC produkcyjllC - JlOCZlllck 1938 roIeu:
- dwulop:lt~. drewmanc: SmJgb WaItS (rys. 7).
- silnik Merlin [I. iMy profil dolnej oslony silnika (rys. 4).
- ruty wydechowc IYJIU .,kidney" (1}"5." i 26).
- nicop:lllC'Cf"lOnY wiluodlron (f}'S. I).
- cclowl1ik przczimtikoYi)',
- dysza Vtnlllncgo III Icwcj bun:ie kadluba, pod kabill:l,
- radioslaejl TRiB - inny rod7.aj masztu anlCJ10wcgo (rys. 29),
- brak p1elwy podkadlllbowcj.
- chowanc kolko ogonowc,
- Sler kierunkll ° mniCjSlCj cil(Ciwie nit w pM.niejszych scriaeh.
- sl.:r'Yd13 I.:rytc sklcjk~,
- dajnik cimicnia ~I.:okiomierza typu widclcowcgo.
2. Kl')7YS Monachijski. okrcs do pocz:tlku wajnr:
- dWlll~lo ..... e, drcymiane smiglo Watts,
- silnik Merlin 11. inny prolil dolnej oslony silnika.
- cirl:l0rowC rury "')'dccho..... c (f}'S. 25).
- brak d)'Sl)' VcntllllCJO,
- Sl)'M parK'tmlI montO"'''lna po le1'~ SlTOnic
\\iatrochronu.
- tt~llil.: putticrnikoll,'Y.
- rat!loslaCja TRIB llIlIy rodzaj masztu
anlCflOY,-cgo.
- p1ec.... 'I podbdlubowa (rys. 20),
- stale k6l1.:0 ogonowc (rys. 20).
- ster kicrunku 0 l\\l~lszooe.i c~iwie.
J. Pm:1om laI19J9II940:
- Smiglo dn:wnianc silnik Merlin IIlub ~lCj
Smlglo De Uavilland - zaadapeowany Merlin 11.
stO$OI\'IJIO ~'mci llklad Merlin 11- smlglo
t1amilton Slandard (I}'s. 8 i 9).
- silniki /o.krlin lllub cl,.scicj Merlin Ill.
- c~.eklOrowc rul)' wydecholl"c.
4
HISTORIAI HISTORY
308344338.016.png 308344338.017.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin