Czasopismo źródłem wiedzy i informacji.doc

(49 KB) Pobierz
Czasopismo źródłem wiedzy i informacji

Temat: CZASOPISMO ŹRÓDŁEM WIEDZY I INFORMACJI.

Cel zajęć: prezentacja aktualnych gazet i czasopism, analiza ich zawartości treściowej i szaty graficznej, zapoznanie uczniów z podstawowymi terminami z zakresu prasoznawstwa oraz wskazanie na walory informacyjne prasy. Uczeń po lekcji umie korzystać z czasopisma, wyszukiwać w nim interesujące go informacje; wybiera czasopisma wg zainteresowań, rozumie wybrane terminy prasoznawcze.

Metody: metoda poszukująco – aktywizująca, zabawy, arkusze dyskusyjne, metaplan, praca w grupach.

Pomoce: arkusze – plakaty dyskusyjne, karteczki, gazety i czasopisma, list z tytułami prasowymi, słownik ortograficzny, słownik języka polskiego;

Przebieg zajęć:

1.      Wprowadzenie

Nauczyciel wita uczniów i prosi o zajęcie miejsc przy stolikach, na których wcześniej rozłożono różne gazety i czasopisma.

Prowadzący kieruje rozmowę na temat zbiorów gromadzonych w bibliotece. Podkreśla rolę i znaczenie czasopisma jako źródła aktualnej i bieżącej informacji, następnie podaje temat lekcji. Swobodna rozmowa na temat czasopism w życiu każdego człowieka.

2.      Część zasadnicza

Nauczyciel poleca, by zespoły zapoznały się z gazetami i czasopismami leżącymi na ławkach. Każdy zespół typuje jednego reprezentanta grupy. Przed rozpoczęciem pracy nad plakatami wyznaczony uczeń odczytuje ze słownika ortograficznego zasadę pisowni tytułów czasopism i gazet.

a)      Plakaty dyskusyjne

Pierwszy plakat : Podział czasopism i gazet ze względu na czas ukazywania się.

Uczniowie wpisują na karteczki tytuły i umieszczają je w odpowiednich miejscach.

Podział czasopism i gazet ze względu na czas ukazywania się

·         dziennik

·         tygodnik

·         dwutygodnik

·         miesięcznik

·         dwumiesięcznik

·         kwartalnik

·         półrocznik

·         rocznik

( w tym miejscu uczniowie naklejają tytuły gazet i czasopism)

Po wykonaniu ćwiczenia prowadzący zwraca uwagę na różnicę między gazetą a czasopismem, ponownie omawia podział prasy ze względu na częstotliwość ukazywania się.

 Drugi plakat

Uczniowie zapoznają się z czasopismami pod względem treściowym. Zwracają uwagę na stałe rubryki i działy.

Po przyjrzeniu się uczniowie wpisują tytuły na karteczkach i umieszczają je w odpowiednich miejscach plakatu.

Nauczyciel odsłania plakat: Podział czasopism i gazet ze względu na treść.

Podział czasopism i gazet ze względu na treść

Ogólne

·         społeczno – polityczne

·         kulturalno – społeczne

·         popularno – naukowe

·         rozrywkowe

Specjalne

·         techniczne

·         literackie

·         muzyczne

·         sportowe

·         religijne

·         przyrodnicze

( w tym miejscu uczniowie piszą, jaką treść winno zawierać dane czasopismo)

Po wykonaniu ćwiczenia nauczyciel kieruje rozmowę na temat zawartości prasy. Poszczególne zespoły podają jeden z tytułów i mówią o tematyce, która porusza.

Kolejne ćwiczenie będzie polegało na uzupełnieniu plakatu pt.: Podział czasopism ze względu na odbiorcę.

Podział czasopism ze względu na odbiorcę

·         dziecięce

·         młodzieżowe

·         kobiece

·         dla panów

·         dla specjalistów (fachowe)

(w tym miejscu uczniowie wpisują tytuły pism)

W podsumowaniu tego ćwiczenia nauczyciel zwraca uwagę na czasopisma młodzieżowe i zachęca do ich czytania, zgodnie z zainteresowaniami ucznia. b)      Ułóż puzzle

Nauczyciel daje każdej grupie kopertę, w której znajdują się elementy planszy poglądowej. Zadanie polega na ułożeniu puzzli.

Elementy budowy czasopisma

Tytulatura:

·         tytuł, podtytuł

·         numeracja

·         data wydania

·         częstotliwość ukazywania się

·         cena

Stałe działy i rubryki:

·         reportaż

·         listy od czytelników

·         nekrologi

·         Stopka redakcyjna:

·         skład kolegium

·         adres redakcji

·         warunki prenumeraty

·         wysokość nakładu

Spis treści

 

Po wykonaniu polecenia prowadzący dokonuje analizy czasopisma w celu utrwalenia wiadomości przez uczniów. Uczniowie samodzielnie prezentują wyróżnione elementy, nauczyciel objaśnia pojęcia: nakład, edycja oraz łam, szpalta.

c)      Szukamy ukrytych tytułów czasopism

Nauczyciel odczytuje list. Zadaniem uczniów jest wyróżnienie jak największej liczby tytułów.

Droga CLAUDIO!

Piszę do ciebie WPROST, albowiem sytuacja, jaka zaistniała w moim domu, jest niemal historią NIE Z TEJ ZIEMI. Moja PRZYJACIÓŁKA Ania podarowała mi na urodziny wspaniały prezent, który przyniósł mi wiele radości i uciechy. Znając moje zamiłowanie do ZWIERZAKÓW i zainteresowanie PRZYRODĄ POLSKĄ, przyniosła mi uroczą kotkę. Od razu ją polubiłam i nazwałam ją TINA. Moja rudowłosa DZIEWCZYNA szybko zadomowiła się w naszych CZTERECG KĄTACH, a najbardziej upodobała sobie miejsce pod stołem w KUCHNI. Niestety, moja mama powiedziała VETO i postawiła mi ultimatum – albo nauczę kotkę, aby siedziała na swoim miejscu, albo będę musiała się z nią pożegnać. Przez kilka dni siedziałam jak na SZPILKACH, zastanawiałam się , jak to zrobić, przeczytałam niejeden PORADNIK DOMOWY, a Ania przyniosła FILM na video o tresurze psów i kotów. I tak z pomocą Ani, która jest moją ostoją w trudnych chwilach, nauczyłyśmy rudowłosą, aby nie przeszkadzała mamie w przygotowywaniu posiłków. Wyobraź sobie jednak, że SUKCES mój był połowiczny, albowiem kotka okazała się dobrym DETEKTYWEM – pod nieobecność mamy „spaceruje” po kuchennych zakamarkach. Oto jak w PRZEKROJU wygląda moja historia. Czekam na Twój list i 101 PORAD, co z tym fantem zrobić.

OLIWA

4.      Podsumowanie zajęć

W celu utrwalenia zdobytych informacji uczniowie odpowiadają na pytania prowadzącego:

·         Co zaliczamy do prasy?

·         Czym różni się gazeta od czasopisma?

·         Co to jest edycja?

·         Co znajduje się w stopce redakcyjnej?

5.      Zakończenie lekcji

Nauczyciel dziękuje grupom za pracę, wyróżnia najbardziej aktywnych. Każdy uczeń dostaje do rozwiązania krzyżówkę, której hasła maja utrwalić wiadomości z zakresu czasopiśmiennictwa.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin