ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE - RODZINA
Rodzina jest naturalnym środowiskiem spełniającym podstawowe funkcje wychowawcze.
Przynależność do rodziny opiera się na podstawie urodzenia. Towarzyszy człowiekowi od początku jego powstania. Zawsze stanowiła podstawową życia społecznego, zapewnia następstwo i ciągłość generacji. A w sensie społeczno - kulturowym przekazuje młodej generacji podstawowe zasady życia społecznego i kulturowego.
Zawsze funkcja wychowawcza rodziny jest i była uznana za najważniejszą.
Dawniej istniała rodzina typu patriarchalnego. W niej jedynym żywicielem i autorytetem był ojciec, którego ranga narzucona była z racji przyrodniczych i ekonomicznych. Ewolucja roli kobiety i funkcji kobiety jako współodpowiedzialnej za całość rodziny wprowadziła zaburzenia w tradycyjnym układzie społecznym rodziny. Dodatkowo pogłębia ten fakt wczesne usamodzielnianie się dzieci poprzez dość szybkie podejmowanie pracy zawodowej oraz system nauczania, a w nim stypendia dla uczniów.
Współczesna rodzina jest rodziną demokratyczną. Zazwyczaj pracują zawodowo obydwoje rodzice, czasami też starsze dzieci. Zanika podział pracy na prace męskie i żeńskie. W takiej rodzinie, demokratycznej, powstają bardziej dogodne warunki do wychowania dzieci. Stosunki miedzy domownikami układają się na stopie przyjacielskiej, posiadają atmosferę wzajemnego zrozumienia i współpracy. Instytucja rodziny staje się zespołem typu koleżeńskiego, współrządzą w niej jednostki z poczuciem równouprawnienia.
RODZINA WSPÓŁCZESNA , A RODZINA TRADYCYJNA
Mówiąc o takich rodzinach potrzebne będzie wyjaśnienie, dotyczące jej typów . Najbardziej popularna klasyfikacja grup rodzinnych wyróżnia:
a.) rodzinę dwupokoleniową, składającą się z rodziców i dzieci, zwana też małą;
b.) rodzinę trójpokoleniową zwaną rodziną wielką, w której są dziadkowie, oraz bliżsi i dalsi krewni;
c.) rodzinę rozszerzoną, gł. na wsi, którą tworzy kilka obok siebie leżących, niewielkich gospodarstw, zespolonych więzią rodzinną, a utrzymujących ze sobą kontakt.
Obecnie określa się rodzinę jako współczesną, inną niż tradycyjna, która przestała być grupą produkującą dobra materialne. Członkowie rodziny mają teraz udział w szerszym układzie stosunków społecznych i produkcyjnych. Dawna rodzina przygotowywała młodsze pokolenie do samodzielnego życia. Była tzw. „wielką” , trzypokoleniową, czteropokoleniową rodziną. W okresie feudalnym młode pokolenie uczestnicząc w życiu własnej lub obcej rodziny uczyło się zawodu oraz samodzielności życiowej. Tradycyjna rodzina obwarowana była formalnymi sankcjami. Dzieci z pozamałżeńskich związków były dyskryminowane.
Zatem podsumowując:
RODZINA to : „podstawowa grupa społeczna złożona z rodziców i ich dzieci, którą cechuje:
· więź formalna,
· wspólnota materialna i mieszkaniowa,
· określony zespół funkcji.”
FUNKCJE RODZINY
1.) prokreacyjna
2.) społeczna
3.) kulturowa
4.) gospodarcza
Funkcja prokreacyjna wiąże się z przedłużeniem życia gatunku. To zadanie jest najprostszym i najmilej spełnianym obowiązkiem jakie posiada rodzina jako grupa społeczna.
Funkcja społeczna polega na pielęgnowaniu, zaspokajaniu potrzeb emocjonalnych jej członków, zapewnieniu im odpowiedniego wychowania i startu życiowego. Te zadania należą do najtrudniejszych. Wiążą się z wieloma wyrzeczeniami ze strony rodziców, ale także pozostałych członków rodziny.
Funkcja kulturowa niesie ze sobą obowiązek sprawowania pieczy nad życiem członków rodziny, ich rozwojem duchowym, naukowym, troską nad zdrowiem, a także podaniem ręki w razie życiowych problemów.
Funkcja gospodarcza niesie za sobą obowiązek zabezpieczenia odpowiednich warunków godnego życia (prowadzenie gospodarstwa rodzinnego) i zaspokajania codziennych potrzeb członków rodziny.
TYPY RODZIN :
Rodzina pełna - Prawidłowa atmosfera wychowawcza, w której układ stosunków między ojcem i matką staje się pierwszym wzorem zachowań dla dzieci.
*rodzina pełna - mama , tata + dzieci
Rodzina niepełna - jedno z rodziców + dzieci W takiej rodzinie dość często pojawiają się trudności wychowawcze związane przede wszystkim ze zwiększonymi, bo sprawowanymi przez jedną osobę obowiązkami rodzicielskimi, a także z brakiem normalnej atmosfery wychowawczej.
Rodzina rozbita - Niepełna w wyniku rozwodu ( trudności wychowawcze jak wyżej)
Rodzina zrekonstruowana - Uzupełniona w wyniku nowego związku małżeńskiego osamotnionego współmałżonka.
RODZINA I JEJ PODSTAWOWE FUNKCJE
Podstawą więzi rodzinnych są funkcje rodziny, których przedmiotem jest zaspokajanie potrzeb:
- jej własnych jako grupy społecznej
- całego społeczeństwa.
W socjologii rozróżnia się trzy podstawowe funkcje rodziny:
1. prokreacyjna (rozrodcza)- połączona jest z przekazywaniem nowym członkom cech biologicznych,
2. wychowawcza- polega na wpajaniu dziecku podstawowych norm, obyczajów i umiejętności, bez których nie mogłoby funkcjonować w społeczeństwie,
3. gospodarcza- wyraża się przede wszystkim w prowadzeniu wspólnego gospodarstwa domowego.
Wymień zasadnicze funkcje rodziny.prokreacyjna – zawiera się nie tylko w powoływaniu nowych członków rodziny, ale też w zaspokajaniu emocjonalnych potrzeb rodziców.seksualna – służy zaspokajaniu seksualnych potrzeb członkówmaterialna – zaspokajanie materialnych (aktualnych i przyszłych) potrzeb rodzin, prowadzenie gospodarstwa domowego, zapewnienie odpowiednich warunków mieszkaniowych rodzinie, gromadzenie trwałych dóbr materialnych, zapewnienie startu życiowego dzieciom.opiekuńczo – zabezpieczająca – obejmuje działania materialne i fizyczne mające na celu pomoc tym członkom rodziny, którzy nie są w stanie samodzielnie tych potrzeb zaspokoić np. sprawowanie nadzoru nad małymi dziećmi, pomoc osobom starszym , chorym, socjalizacyjno – wychowawcza – rodzina przekazuje podstawowe wzory zachowań, zwyczajów i obyczajów, określone wartości moralne, społeczne, polityczne, poglądy, opinie, przekazywanie dziedzictwa kulturowego, uczenie języka ojczystego itp..kulturalna – zapoznanie młodego człowieka z dorobkiem kulturalnym społeczeństwa, uczeniu wrażliwości estetycznej i umiejętności korzystania z dóbr kultury.emocjonalno – ekspresyjna –zaspokajanie potrzeb emocjonalnych członków rodziny: potrzeba bezpieczeństwa., bliskiego kontaktu, akceptacji, bycia kochanym, samorealizacji, kontaktu intelektualnego.
Podaj cechy rodziny jako grupy społecznej.Rodzina- podstawowa grupa pierwotna gr. społeczna złożona z małżeństwa i dzieci (także adoptowanych) oraz ogółu krewnych każdego z małżonków. Naturalna grupa społeczna., która stanowi duchowe zjednoczenie szczupłego grona osób, skupionych we wspólnym ognisku domowym.Cechy: - wspólne zamieszkanie, nazwisko, własność, kultura duchowa, ciągłość biologiczna,- więź oparta na szczególnie intymnych stosunkach, na powiązaniu emocjonalnym i na trwałości tej więzi- wiara w prawdziwą łączność biologiczną, tradycję rodzinną i społ. - posiadają wspólne cele, podobne normy moralno – społeczne, - odczuwają poczucie odrębności swojej grupy- nieformalna tzn. że dziecko z chwilą urodzenia naturalnie staje się członkiem rodziny; - bez względu na liczbę dzieci jest małą grupą społeczną- jest tą najważniejszą, niezastąpioną grupą społ. w życiu każdego człowieka, - występuje wzajemna odpowiedzialność za siebie w sposób naturalny- współprzeżywanie- więź miłości jest naturalna
ŚRODOWISKO LOKALNE to: "gromada ludzi zamieszkujących ograniczone i względnie izolowane terytorium, posiadających i ceniących wspólną tradycje wartości i symbole, instytucje usługowe i kulturowe, świadomych jedności, odrębności i gotowości do wspólnego działania, żyjących w poczuciu przynależności i wewnętrznego bezpieczeństwa".
Cechy: - tożsamość etniczna, religijna, kulturowa,
- poczucie odrębności i względnej izolacji, kontroli grupy nad jednostką i powszechnej identyfikacji członków.- poczucie przynależności, więzi, względna jednolitość ekonomiczna i zawodowa.
CELE ZADANIA ŚRODOWISKA LOKALNEGO
1)przybliżenie humanistyczno- uniwersalnych, chrześcijańskich, narodowych, regionalnych itd. wartości, 2)optymalne zaspokajanie potrzeb wyższych społeczno-kulturalnych,
3)tworzenie sprzyjających warunków dzieciom, młodzi i dorosłym doprawiania i rozwijania aktywności intelektualnej, opiekuńczej,
4)wspieranie i wzmacnianie rodziny jako środowiska społeczno-wychowawcze. ,
5)przekształcanie i modernizacja środowiska lokalnego
Wymień cechy podstawowe środowiska lokalnego.Środowisko lokalne to gromada ludzi zajmująca ograniczone, względnie izolowane terytorium, posiadających wspólną tradycje, wartości, symbole, instytucje usługowe i kulturowe, świadomych jedności i odrębności, gotowości do wspólnego działania, żyjących w poczuciu przynależności i wewnętrznego bezpieczeństwa.Cechy:- tożsamość etniczna, religijna, kulturowa, - poczucie odrębności i względnej izolacji, kontroli grupy nad jednostką i powszechnej identyfikacji członków.- Poczucie przynależności, więzi, względna jednolitość ekonomiczna i zawodowa.
Wymień cechy różnicujące środowisko lokalne wsi i miasta.Miasto jest wtórną formą przestrzennego bytowania człowieka . Stanowi specyficzne środowisko społeczne i wychowawcze .Cechy charakterystyczne dla społeczności miejskiej (wg J. Ziółkowskiego) :- uczestnictwo mieszkańców , a szczególnie młodzieży w wielkiej liczbie grup celowych ;- dominacja więzi rzeczowych w życiu społecznym i powierzchowny charakter stosunków międzyludzkich - obniżenie społecznego znaczenia rodziny i zanik tradycyjnych autorytetów ; brak społecznych autorytetów osobowych;- bezosobowa i nierygorystyczna kontrola społeczna ; dominacja postaw przyzwalających i izolacyjnych ;- anonimowość życia i działania ; powszechne poczucie braku przynależności ; nikłe postawy patriotyzmu lokalnego ;- zanik instytucji sąsiedztwa ; życie towarzyskie regulowane raczej kryteriami zawodowymi niż terytorialnymi ;- tolerancja wobec różnic , racjonalizacja myślenia i sekularyzacja zachowań obyczajowych ;- wielka ruchliwość przestrzenna i możliwości dla awansu i przemieszczeń społecznych ;- ogromne zróżnicowanie struktury zawodowej i uwarstwienia społecznego ;- przestrzenna segregacja warstw i klas społecznych .Koncepcja poznawania i opisu miasta (stworzona przez S. Rychlińskiego) wymienia cztery obszary istnienia społeczności miejskiej :- przestrzeń ,- ekonomikę ,- demografię ,- kulturę .Na tych płaszczyznach tworzy się istota miasta , jego czasowe i terytorialne odmienności , jego istotne przeobrażeń
Wieś stanowi lokalną społeczność zupełną , tzn. zamkniętą w sobie , obejmującą wszystkie prawie funkcje życia zbiorowego swoich członków , przeciwstawiającą się społecznościom podobnym i wsiom innym , a także grupom i organizacjom istniejącym poza nią lub ponad nią (S. Czarnowski) .
Cechy , składniki , funkcje i przemiany charakterystyczne dla wsi :- mała zbiorowość i ograniczenie przestrzenne ;- poczucie jedności i poczucie względnej izolacji ;- dominacja rolniczego charakteru pracy i instytucji ;- społeczny charakter instytucji obsługi i kultury ;- specyficzny układ autorytetów osobowych i instytucjonalnych ;- podział pracy i usług ;- dominacja przyrody i przyrodniczy rytm życia zawodowego ;- kultura ludowa i folklor jako ważne składniki świadomości ;- presja zewnętrznego świata informacji i kultury ;- postępująca dezintegracja więzi pod wpływem czynników migracyjnych , urbanizacyjnych i kulturowych ;- narastające konflikty wewnętrzne międzypokoleniowe ;- szczególna rola szkoły i nauczyciela .- Wieś jest żywym eksponatem środowiska lokalnego
Więzi w środowisku lokalnym:
Zorganizowany system stosunków, instytucji, kontroli społ. skupiający jednostki, grupy w całość, zdolna do rozwoju. Są 2 warunki kształtowania się więzi społ.: styczność przestrzenna i łączność psychiczna.
Jakie są cele pracy w metodzie organizowania środowiska lokalnego.Celem zasadniczym organizowania środowiska jest wspomaganie rozwoju. Otoczenie powinno stwarzać możliwości i warunki, aby każdy człowiek mógł w nim realizować określone racjami rozumu aspiracje. Wtórne cele organizacji środowiska- to cele opiekuńcze oraz wyrównywanie braków czyli kompensacja.
ŚRODOWISKO SZKOLNE
Środowisko ucznia, to pewne środowisko społeczne, stanowiące zespół warunków oraz czynników osobowych i materialnych, które powstają w wyniku współdziałania ludzi odgrywających główną rolę w kształtowaniu się osobowości społecznej jednostki. można zatem powiedzieć, iż środowisko w kontekście szkoły ma dwa podstawowe znaczenia:
- szkoła jako środowisko społeczno - wychowawcze
- środowisko społeczno - instytucjonalne do którego szkoła należy (czyli najbliższe szkole otoczenie)
ROLE PRZYPISYWANE SZKOLE
- Instytucja (prywatna publiczna) o charakterze edukacyjnym
- Agencja socjalizacji społecznej
- Partner lokalny – element środowiska lokalnego
- System społeczny wytwarzający relacje międzyludzkie sprzyjający tworzeniu grup podgrup
- Szansa dla rozwoju i dorobku jednostki.
WPŁYW SZKOŁY
- Wpływ na zycie zbiorowe i na kształtowanie się życia indywidualnego jednostek (znaczący, długotrwały)
- Grupy: uczniowie, nauczyciele, rodzice, administracja.
- Wpływ formalny i nieformalny (budynek, reguły, wartości, wytyczne, rówieśnicy …)
- Jedno z wielu źródeł wpływu
- Wpływ opresyjny i motywujący do rozwoju
- Wpływ wielowymiarowy na różnych etatach życia.
TRUDNOŚCI ŚRODOWISKA SZKOLNEGO
- Stosunki międzyludzkie,
- Sposób komunikowania się,
- Segregacja szkolna,
- Wykluczanie,
- Patologie społeczne,
- Brak zasobów,
- Kontrola i biurokracja,
- Presja, oczekiwania wobec szkoły,
- Uczestnictwo grup w zmianie,
- Wypadki, choroby
CZY JEST TO ŚRODOWISKO SPRZYJAJĄCE ROZWOJOWI CZŁOWIEKA ?
- Funkcja poznawcza,
- Funkcja kształtowania kompetencji społecznych i zawodowych,
- Funkcja kształtowania postaw,
- Funkcja kształtowania nawyków (np. zdrowotnych),
- Środowisko integracji, dialogu.
SZKOŁA JAKO JEDNO ZE ŚRODOWISK SPOŁECZNYCH CZŁOWIEKA.
- Współpraca z innymi środowiskami,
- Uzupełnienie wpływów lub ich korygowanie,
- Patologie i zagrożenia,
- Szanse, potencjał, możliwości zmiany,
- Traktowanie szkoły jako środowisko o wszechstronnym wpływie i dialogu.
CO JEST PRZEDMIOTEM ZAINTERESOWANIA PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ.Przedmiotem jest środowisko wychowawcze człowieka. Interesuje się nie tylko najbliższym środowiskiem, ale także tym co dociera do niego w sposób pośredni np., przez media. Skupia się na tym jak środowisko wpływa na wychowanie, analizuje warunki umożliwiające zaspokajanie potrzeb rozwojowych człowieka w różnych okresach jego życia i różnych sytuacjach, jest jednocześnie teorią i praktyką środowiska. Teoretyzuje to co dzieje się w praktyce i dostarcza teorii którą wykorzystuje się w praktyce . Wg. Radlinskiej – Pedagogika społeczna jest nauką praktyczną, rozwijającą się na skrzyżowaniu nauk o człowieku, biologicznych i społecznych z etyką i kulturoznawstwem ( teorią i historią kultury) dzięki własnemu punktowi widzenia. Można go najkrócej określić jako zainteresowanie wzajemnym stosunkiem jednostki i środowiska, wpływem warunków bytu i kręgu kultury na człowieka w różnych fazach jego życia, wpływem ludzi na zapewnienie bytu wartościom przez ich przyjęcie i krzewienie oraz przetwarzanie środowisk siłami człowieka w imię ideału.Obszary zainteresowań:Środowisko życia człowieka:- środowisko naturalne – rodzina, grupa rówieśnicza- środowisko wychowania instytucjonalnego – kulturowo – oświatowe, opiekuńczo – wychowawcze- instytucje wychowania pośredniego – telewizja, media, zakład pracyRodzaj działalności:- działalność socjalno – wychowawcza w tym opiekuńczo – wychowawcza- działalność kulturalna w tym społeczno – kulturalna- Problemy sieroctwa: problem rodziny niepełnej, rodziny czasowo niepełnej, problem kompensacji sieroctwa poprzez rodzinne formy kompensacji np. rodziny zastępcze, kompensacja całkowita- Formy pomocy rodzinie i dziecku- Pozarządowe formy pomocy: Stowarzyszenia Społeczne, Fundacje Społeczne, Ruchy Społeczne- Problemy czasu wolnego, badanie go w aspekcie wartości wychowawczych i patologii zachowań dewiacji- Media, telewizja, multimedia w aspekcie szans rozwoju człowieka i zagrożeń- Problem przemian zachodzących w środowisku życia człowieka na skutek transformacji społ., polit., ekonomicznej, kulturowej. Skutki tej transformacji: bezrobocie, bezdomność, ubóstwo, wzrost agresji, przestępczość. Bada te problemy z punktu widzenia dziecka, funkcjonowania rodziny, jej dysfunkcjonalności- Problem wartości- Mała ojczyzna – środowisko lokalne, - Duża ojczyzna – problem integracji Europy, kształtowania określonych postaw, tolerancji wobec inności, kształtowanie tożsamości.
Środowisko pracy jako obszar zainteresowania pedagogiki społecznej
Funkcje zakładu pracy
1. Produkcyjna
• ekonomiczna
• wytwórcza
2. Pozaprodukcyjne
• Socjalna
• Dydaktyczna
• Wychowawcza
Wpływ formalny i nieformalny
Przemiany w środowisku pracy
• Większa mobilność zawodowa
• Częstsze zmiany profilów pracy
• Większa konkurencja wewnętrzna i zewnętrzna
• Zmiany ku podejściu projektowemu
• Konsekwencje globalizacja i
umiędzynarodowienia pracy
• Wzrost roli wiedzy
• Wzrost znaczenia technologii
• Wzrost bezpieczeństwa i komfortu pracy
• Korporacyjny charakter stosunków pracy
Rola zakładu pracy w środowisku
- Pracodawca
- Współuczestnik w innowacjach i rozwoju dziedziny
zawodowej, dziedziny gospodarki, kształceniu
zawodowym
- Współuczestnik w edukacji permanentnej
- Współuczestnik w rozwoju lokalnym i strategii lokalnej,
aktywizacji lokalnej
- ...
Kino-Domowe