paideia.pdf

(99 KB) Pobierz
Paideia (gr
PAIDEIA (gr.  , łac. educatio, humanitas, cultura) – formowanie czło-
wieka od najmłodszych lat przez edukację i wychowanie; uniwersalne podsta-
wy edukacji lub ideał wypracowany przez starożytnych Greków, a uznany za
ogólnoludzki.
Kategoria p. – jako kluczowej dla zrozumienia kultury gr., a wraz z nią
kultury zach. jako istotnie różnej od pozostałych kultur – została wyekspono-
wana przez W. Jaegera ( P. Formowanie człowieka greckiego ). Autor ten twier-
dził, że choć procesy wychowawcze są obecne w każdej kulturze, to jednak do-
piero w kulturze gr. wychowanie było świadomie ukierunkowane na określony
– wiecznotrwały i uniwersalny ideał człowieka, a nie tylko na przygotowanie
do zawodu czy formowanie jednej warstwy społecznej w obrębie jednego naro-
du. Głównym motywem tej kultury było doskonalenie człowieka, co najbar-
dziej oddawało słowo  [kalón] (piękno) lub  [kalokagathía]
(piękno-dobro, szlachetność, doskonałość). Gr. p. pojawia się w kontekście
sukcesywnego odkrywania prymatu człowieka wobec społeczeństwa, jednak
nie ze względu na indywidualizm (subiektywne „ja”) lub postawę aspołeczną,
lecz ze względu na obecne w każdej jednostce człowieczeństwo, posiadające
obiektywne oparcie w naturze. Jaeger uważał, że gr. ideał człowieczeństwa był
żywotny, powstawał w kręgu jednej warstwy społecznej, by z czasem nabrać
znaczenia uniwersalnego.
Doskonalenie człowieka opisane przez Homera, którego Platon uznał za
„wychowawcę całej Grecji” ( Resp. , 606 E), dokonuje się w kręgu kultury kró-
lewskiej i szlacheckiej; wówczas krystalizuje się kategoria cnoty ( 
[areté]), obejmująca męstwo i roztropność oraz ambicję bycia lepszym, ale w
szlachetnej rywalizacji („primus inter pares”). Hezjod natomiast opiewając
warstwę chłopską ukazał uniwersalny wymiar godności ludzkiej pracy oraz
wyrażał przekonanie o ostatecznym zwycięstwie sprawiedliwości i prawa w
wymiarze moralnym i religijnym. Solon symbolizuje narodziny społeczeństwa
obywatelskiego i demokratycznego, współodpowiedzialnego za państwo, w ra-
mach prawa stanowionego przez prawodawcę zgodnie z wyższymi (naturalny-
mi, boskimi) prawami niepisanymi. Presokratycy odkryli uniwersalną wartość
poznania dla samego poznania (  [theoría]), kierującego się nie doraźną
korzyścią, lecz prawdą (  [alétheia]). Kluczową rolę w rozwoju p. przy-
pisał Jaeger sofistom, ponieważ ich podejście do wychowania i edukacji prze-
łamało ostatecznie bariery uwarunkowań opartych na pokrewieństwie, przyna-
Paideia
PEF - © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
leżności do wąskiej grupy społecznej czy narodowości, które to kategorie za-
stąpione zostały zasadą wspólnoty kultury, czyli p. (Isokrates). Sofiści postulo-
wali powszechną dostępność do możliwości rozwoju zarówno fizycznego, jak i
duchowego. P. w ujęciu sofistów miała wymiar uniwersalny i opierała się na
optymistycznym przekonaniu, że dzięki p. każdy człowiek może się rozwinąć.
Największą rolę przypisywano retoryce, która pozwala na sprawne posługiwa-
nie się intelektem i słowem. Jednak sofistów koncepcja p. uwarunkowana była
subiektywizmem, antropocentryzmem i moralnym relatywizmem. Te cechy zo-
stały zaatakowane przez Platona, który dążył do obiektywizacji p. przez odwo-
łanie do teorii idei. Platon ogarniając pojęciem p. całą kulturę, rozwinął wizję
doskonałego państwa, w którym trzeba odpowiednio uformować wszystkie
warstwy społeczne (rolnicy, rzemieślnicy, strażnicy, rządzący), najwięcej uwa-
gi poświęcając strażnikom, ponieważ z tej warstwy wyłaniana jest warstwa
rządząca, w której rękach spoczywają losy całego społeczeństwa. Jaeger był
przekonany, że p. jako „cultura” i „humanitas” została zasymilowana przez
kulturę rzymską, a także przez chrześcijaństwo ( Wczesne chrześcijaństwo i
grecka „P.” ). Uważał, że nawiązanie do ideałów gr. p. zawsze owocowało pod-
niesieniem na wyższy poziom kultury ludzkiej wśród różnych narodów i w
różnych epokach.
Jaegera interpretacja gr. p. zawiera uproszczenia i nieścisłości, zarówno
co do samego słowa „paideia”, jak i jego znaczenia. Główne nieporozumienie
polega na tym, że Jaeger utożsamił p. z kulturą gr. lub z wychowaniem w du-
chu kultury gr. na drodze wyłączności. Tymczasem sam zauważał, że słowo
„paideia” pojawiło się stosunkowo późno, bo dopiero u Ajschylosa, i to wy-
łącznie w odniesieniu do wychowania dzieci, a nie formacji uniwersalnej i
przez całe życie. Określanie mianem p. kultury przedajschylesowej aż po Ho-
mera dotyczyłoby nie słowa „paideia”, lecz raczej pojęcia p. Ale uniwersalne
znaczenie p. gr., obejmujące całą kulturę, w tym zwł. kulturę wysoką, pojawiło
się dopiero w IV w. ( P. Formowanie człowieka greckiego , 375) i nie było po-
wszechne. W dziełach Ksenofonta p. odnosi się do wychowania jako procesu,
który może przynieść różne rezultaty, niekoniecznie pozytywne. Można kogoś
wychować na króla, a kogoś na niewolnika ( Memorabilia , 2, 1, 3). Podobnie w
tekstach Arystotelesa p. występuje w różnych znaczeniach – nie uniwersal-
nych, lecz partykularnych. Nie ma jednej p., skoro do każdego ustroju politycz-
Paideia
PEF - © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
nego trzeba być inaczej wychowanym ( Polit. , 1310 a, 1337 a–b); także odręb-
nego wychowania potrzebuje władca (tamże, 1277 a).
Najwięcej odniesień do p. znajduje się w dziełach Platona, którego po-
glądom Jaeger przypisywał największe znaczenie. Ale idealne społeczeństwo
Platońskiej utopii nie było egalitarne, a tym samym i p. musiała być zróżnico-
wana, jako kultura wyższa mogła być udziałem tylko warstwy panującej. Trud-
no więc Platońską p. pogodzić z p. jako ogólnoludzkim ideałem rozwoju czło-
wieka.
Również późniejsi autorzy starożytni używali słowa „paideia” (i jego od-
mian) na oznaczenie jakiegokolwiek wychowania lub wykształcenia. Jeśli ma
być to p. gr., to jest to specjalnie zaznaczone, np. Appian z Aleksandrii mówił o
edukacji w kręgu literatury gr. (    [pepaideumenos ta
Helleniká] – Wojna cywilna , IV 9, 65), w innych miejscach chodzi po prostu o
jakieś wychowanie (tamże, 68–69); Józef Flawiusz pisał o tym, jak kucharz Fa-
raona wychowywał Józefa, co tym bardziej dowodzi, że nie było to wychowa-
nie gr. ( Starożytności żydowskie , 2, 39). Jaeger przerysował więc znaczenie gr.
p. nawet u samych Greków, kierował się nie tylko poglądami Platona, który w
swym Państwie formował utopijnego człowieka, ale prawdopodobnie pozosta-
wał pod wpływem niem. odpowiednika p. jako „Bildung” – koncepcji sięgają-
cej jeszcze Mistrza Eckharta, a rozwiniętej przez W. von Humboldta.
W NT słowo „paideia” pojawia się 13 razy. W większości przypadków
oznacza karcenie przez wychowawcę (1 Kor 11, 32; Ap, 3, 19); oznacza też
wychowanie w mądrości egip., jakie otrzymał Mojżesz (Dz 7, 22), lub nawet
wychowanie przez Bożą łaskę (Łk 23, 22). W NT słowo „paideia” nie oznacza
więc kultury gr. W tradycji chrześcijańskiej p. związana została ze zdobyciem
podstaw kultury ogólnej   [enkyklía paidéia]) – obejmującej tri-
vium (gramatyka, retoryka, dialektyka) i quadrivium (artytmetyka, geometria,
muzyka, astronomia) – niezbędnej do dalszego kształcenia się, zarówno w filo-
zofii, jak i w teologii; jednak p. pojęta jako ideał człowieka i to w perspektywie
ostatecznego celu życia, jest inna w kulturze gr., a inna w kulturze chrześcijań-
skiej; pierwsza jest antropocentryczna, a druga teocentryczna.
Eksponując wagę gr. p. Jaeger nadał jej większe znaczenie niż faktycznie
posiadała, tym bardziej że nie została ona sprowadzona tylko do kultury gr., za-
chowując jako podstawowe odniesienie sam proces wychowania, który może
być różny dla różnych osób i środowisk i prowadzić może do różnych rezulta-
Paideia
PEF - © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
tów, nie zawsze pozytywnych. Tymczasem chrześcijaństwo, przejmując pod-
stawy kultury gr. jako niezbędne dla formowania człowieka (septem artes libe-
rales, aretologia), ma na celu nie tyle doskonałość człowieka samego w sobie,
co jego otwartość na Boga w perspektywie ostatecznego z Nim zjednoczenia.
Gr. p. byłaby tylko fragmentem kultury chrześcijańskiej, w skład której wcho-
dziły dogmaty dotyczące natury ludzkiej (w tym problem skutków grzechu
pierworodnego, co podważało grecki optymizm edukacyjny), a także zwróce-
nie uwagi na wyjątkową rolę sakramentów i łaski Bożej jako środków niezbęd-
nych dla osiągnięcia celu życia.
Gr. p. nie wypełnia całości kultury chrześcijańskiej zarówno w płasz-
czyźnie antropologicznej, jak i etycznej, a także teologicznej.
E. Hamilton, The Greek Way , Lo 1930, NY 1973; W. Jaeger, P. Die For-
mung des griechischen Menschen , I–III, B 1933–1947, 1959 4 ( P. Formowanie
człowieka greckiego , I–II, Wwa 1962–1964, 2001); H.-I. Marrou, Histoire de
l’éducation dans l’antiquité , P 1948, 1965 7 ( Historia wychowania w starożyt-
ności , Wwa 1969); Greek Civilization and Character . The Self-Revelation of
Ancient Greek Society (tłum. A. J. Toynbee), NY 1953; F. Rauhut, Die Herkun-
ft der Worte und Begriffe „Kultur”, „Civilisation” und „Bildung” , German-
isch-Romanische Monatsschrift 34 (1953), 81–91; E. Hamilton, The Echo of
Greece , NY 1957; W. Jaeger, Early Christianity and Greek P. , C (Mass.) 1961
( Wczesne chrześcijaństwo i grecka „P.” , Bd 1997); P. The World of the Second
Sophistic , B 2004.
Piotr Jaroszyński
Paideia
PEF - © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin