MOJE 6-LAT Działam i esperymentuję. Poznaje powietrze.pdf

(254 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
D ZIAŁAM I EKSPERYMENTUJĘ E WA B EDNARZ
DZIAŁAM I EKSPERYMENTUJĘ
POZNAJĘ POWIETRZE
Ewa Bednarz
Człowiek musi rozumieć świat, w którym żyje, dlatego rozbudzanie zainteresowań dziecka, a zwłaszcza
jego zdolności obserwacyjnych, oraz pokazanie mu bogactwa, złożoności i tajemniczości tego, co je ota-
cza, powinno być zasadniczym celem nauczyciela. Pierwsze doświadczenia, fascynacje, samodzielne od-
krywanie tajników przyrody są jednym z najpiękniejszych i najsilniejszych przeżyć, jakich możemy
dziecku dostarczyć.
Odkrywanie świata przyrody i techniki jest wspaniałą zabawą dającą zadowolenie i radość, która prowa-
dzi do rozwoju myślenia przyczynowo-skutkowego, do szukania zależności między zjawiskami. Bawimy
się więc wodą, światłem, powietrzem, komputerem, poznajemy proste i skomplikowane urządzenia, a
wszystko po to, aby rozbudzić zainteresowania i odkrywać przyjemność czerpaną ze zdobywania wiedzy.
Zaspakajając naturalne pragnienie wiedzy, rozbudzamy wciąż nowe zainteresowania i zachęcamy do ko-
lejnych odkryć.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
19470280.010.png 19470280.011.png 19470280.012.png
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
D ZIAŁAM I EKSPERYMENTUJĘ E WA B EDNARZ
Bawimy się powietrzem
Cele:
poznawanie niektórych właściwości powietrza za pomocą doświadczeń i obserwacji,
inspirowanie dzieci do rozwijania indywidualnych zainteresowań,
czerpanie radości z działania.
Metody pracy: zabawa dydaktyczna, praktyczne działania.
Formy pracy: zbiorowa.
Środki dydaktyczne: baloniki, nitka, deseczka, krzesło, szpilka.
Przebieg zajęć
1. Nauczycielka prosi dzieci, aby przyłożyły rękę do ust i nosa podczas wydechu i powiedziały, co czują i
widzą. Przedszkolaki mówią, że czują wiatr, podmuch, prąd powietrza, ale go nie widzą.
2. Balonikowa waga .
Dzieci nadmuchują dwa baloniki, aby były mniej więcej jednakowe, i wieszają je na końcach deseczki
lub kijka. Środek deseczki obwiązują nitką i przywiązują do poręczy krzesła. To balonikowa waga. Na-
stępnie szpileczką robią maleńką dziurkę w jednym z baloników,
tuż poniżej miejsca, gdzie jest on przywiązany, aby powietrze
mogło ujść powoli. Przedszkolaki obserwują, co się dzieje. Ko-
niec deseczki, do którego przywiązany jest cały balonik, znajduje
się coraz niżej, a ten z dziurawym balonikiem coraz wyżej.
Dzieci wnioskują:
Balon wypełniony powietrzem jest cięższy - opada na dół. A ten, z którego powietrze uchodzi jest coraz
lżejszy. Zatem powietrze, mimo że go nie widać i nie ma zapachu, ma swój ciężar.
3. Wdech i wydech - ćwiczenia oddechowe.
Dzieci wykonują wdech i wydech. Mówią, jakie jest znaczenie powietrza w życiu ludzi.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
19470280.013.png 19470280.001.png 19470280.002.png
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
D ZIAŁAM I EKSPERYMENTUJĘ E WA B EDNARZ
Dlaczego balon się wznosi?
Cele:
dziecko potrafi wyciąć z bibuły elementy według wzoru i skleić,
poznaje właściwości powietrza zimnego i ciepłego.
Metody pracy: pogadanka, działania praktyczne.
Formy pracy: zbiorowa.
Środki dydaktyczne: bibuła, nożyczki, klej, suszarka do włosów.
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie.
Nauczycielka pokazuje dzieciom fotografię balonu unoszącego się w powietrzu lub fragment filmu o lo-
tach balonowych - dzieci snują domysły, dlaczego balon wznosi się do góry.
2. Bibułkowy balon.
Dzieci robią swój własny balon. Wycinają 6 kawałków z bibuły
według wzoru i sklejają dokładnie. Nauczycielka napełnia balon
gorącym powietrzem, używając suszarki do włosów. Dzieci ob-
serwują, co się dzieje.
Dzieci wnioskują:
Balon napełniony gorącym powietrzem unosi się do góry, dlatego
że powietrze gorące jest lżejsze od zimnego.
Nauczycielka wyjaśnia, że balony unoszą się, bo są wypełnione
powietrzem cieplejszym (lżejszym) niż to, które jest w otoczeniu,
lub napełnia się je gazem lżejszym od powietrza.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
19470280.003.png 19470280.004.png 19470280.005.png 19470280.006.png
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
D ZIAŁAM I EKSPERYMENTUJĘ E WA B EDNARZ
3. Zabawa z balonikami.
Dzieci swobodnie odbijają do siebie baloniki przy melodii piosenki, np. „Bal baloników” (muz. Z. Ru-
dziński, sł. M. Terlikowska).
Bal baloników
Był sobie raz balonik,
niebieski w kropki złote.
Nie umiał wcale latać,
choć wielką miał ochotę.
Aż przyszła noc gwiaździsta,
noc tańca i muzyki.
Tej nocy sam karnawał
sprzedawał baloniki.
Na złotych były nitkach,
na cienkich, srebrnych sznurkach.
Fruwały i tańczyły
leciutko niby piórka.
Już całe miasto tańczy
walczyka w takt muzyki.
Wirują nad głowami
wesołe baloniki.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
19470280.007.png 19470280.008.png
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
D ZIAŁAM I EKSPERYMENTUJĘ E WA B EDNARZ
Czy kartka papieru może latać?
Cele:
doskonalenie umiejętności zginania kartki papieru po linii prostej według wzoru,
zrozumienie, jak zachowują się w powietrzu różne ciała.
Metody pracy: pogadanka, zabawa, działania praktyczne.
Formy pracy: zbiorowa.
Środki dydaktyczne: kartki papieru dla każdego dziecka.
Przebieg zajęć
1. Nauczycielka pokazuje fotografię samolotu i rakiety oraz ptaka i owada w locie. Razem z dziećmi za-
stanawia się, dlaczego te maszyny i zwierzęta potrafią poruszać się w powietrzu.
Co może poruszać się w powietrzu?
- Rakieta, samolot, szybowiec, lotnia, latawiec, balon, ptak, owad, liść - wymieniają przedszkolaki.
Dlaczego lata rakieta i samolot?
- Rakieta i samolot poruszają się, ponieważ mają silnik - stwierdzają dzieci.
Nauczycielka mówi: - Pokażę wam, jak działa silnik odrzutowy.
Doświadczenie (na podstawie książki B. Taylor pt. „Powietrze i latanie” z serii „Zabawa i nauka”,
Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”)
Lekko napompowany (ale niezwiązany) balonik mocujemy taśmą klejącą do słomki, przez którą został
przeciągnięty sznurek lub mocna nić. Następnie dopompowujemy więcej powietrza i puszczamy balo-
nik. Wydobywające się z balonika powietrze powoduje jego ruch w przeciwną stronę. Podobnie gorą-
ce gazy wydobywające się z tyłu odrzutowców popychają je do przodu.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
19470280.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin