PODSTAWY TURYSTYKI
[ 06.10.2007 ]
Przez turystykę rozumiemy zespół stosunków i zjawisk, które wynikają z podróży i pobytu
osób przyjezdnych, o ile nie następuje w związku z tym osiedlenie i podjęcie działalności
zarobkowej.
Turystyka masowa – całość zjawisk społecznych i gospodarczych wynikających
z dobrowolności i czasowo ograniczonej zmiany miejsca pobytu, która podejmowana jest
przez obcych dla zaspokojenia potrzeb niematerialnych, przy czym użytkuje się przede
wszystkim urządzenia przeznaczone dla dużej liczby osób.
Turystyka to aktywność czasu wolnego, zakładająca zmianę miejsca pobytu.
Turystyka to suma zjawisk i stosunków wyrastających z interakcji turystów, usługodawców,
rządów przyjmujących w procesie przyciągania i goszczenia tych turystów i innych
odwiedzających.
Turystyka to całokształt zjawisk ruchliwości przestrzennej związanej z dobrowolną, czasową
zmianą miejsca pobytu, rytmu i środowiska życia oraz wejściem w styczność
ze środowiskiem odwiedzanym ( przyrodniczym, kulturowym, społecznym ).
Turystyka – czynności osób podróżujących w celach wypoczynkowych, służbowych lub
innych i pozostających poza swoim codziennym środowiskiem nie dłużej niż przez rok.
Formy turystyki:
→ krajowa
→ przyjazdowa
→ wyjazdowa
Kategorie turystyki:
→ wewnątrz-krajowa
→ narodowa
→ międzynarodowa
Podróżni to odwiedzający ( międzynarodowi i krajowi ) oraz inni podróżni.
Odwiedzający zostali podzieleni na:
→ turystów
→ odwiedzających jednodniowych
Turyści ( krajowi i międzynarodowi ) są to osoby, które spędzają co najmniej jedną noc
w obiektach noclegowych.
Odwiedzający jednodniowi ( krajowi i międzynarodowi ) to osoby, które nie nocują
W liczbie przyjazdów i wyjazdów odwiedzających międzynarodowych nie powinno się uwzględniać:
→ imigrantów i emigrantów
→ osób mieszkających na terenach przygranicznych w jednym kraju i pracujących w drugim
→ dyplomatów, urzędników konsularnych i członków sił zbrojnych
→ osób podróżujących jako uchodźcy lub nomadowie
→ osób, które nie przekraczają formalnie granicy kraju, którzy nie mają pozwolenia
na zejście na ląd
W odniesieniu do turystyki krajowej, wyjazdowej i przyjazdowej danego państwa, a dalej ruchu międzynarodowego, zgodnie z Zaleceniami WTO bada się i zbiera poniższe zjawiska:
I. Cel wizyty – poniższe kategorie służą do statystycznego ujęcia ruchu turystycznego pod kątem odwiedzin.
→ wypoczynek, rekreacja, wakacje
→ odwiedziny u znajomych, krewnych
→ sprawy zawodowe, interesy ( turystyka biznesowa )
→ cele zdrowotne
→ cele religijne
→ inne
II. Długość pobytu – określa się liczbę noclegów w następujący sposób:
→ odwiedzający jednodniowi: 0 noclegów
→ turyści: 1-3; 4-7; 8-28; 29-91; 92-365 noclegów
III. Dla uzyskania informacji o obiektach noclegowych, z jakich korzystali w czasie podróży
turyści, stosuje się następujący podział:
→ obiekty zakwaterowania zbiorowego: hotele, motele, kempingi, pensjonaty, itd.
→ prywatne turystyczne miejsca noclegowe: mieszkania wynajęte dla osób prywatnych
lub w agencjach, zakwaterowanie o krewnych i znajomych, pokoje gościnne.
Podział środków transportu:
→ komunikacja powietrzna
→ komunikacja wodna
→ komunikacja lądowa
Wydatki turystyczne to całkowite wydatki konsumpcyjne poniesione przez odwiedzających
w czasie ich podróży i pobytu w miejscu docelowym.
Klasyfikacja jest następująca:
→ transport
→ noclegi
→ żywność, napoje
→ pakiety turystyczne
→ rekreacja, sport, kultura
→ zakupy
Produkty turystyczne - /w wąskim znaczeniu/ oznacza to, co turyści kupują, np. transport
lub zakwaterowanie, oddzielnie lub w formie pakietu.
- /w szerokim znaczeniu/ obejmuje całość przeżytego przez turystę
doświadczeń od chwili …
Pakiet turystyczny – jest to kombinacja dwóch lub więcej elementów ( np. transport,
wyżywienie, noclegi, zwiedzanie, ubezpieczenie, usługi przewodnickie ) sprzedawanych
jako całościowy produkt po zryczałtowanej cenie.
Przemysł turystyczny – to część gospodarki, której funkcją jest zaspokojenie potrzeb
turystów; składa się z branż związanych z turystyką, w takim zakresie, w jakim zaspokajają
one turystów, a nie mieszkańców czy lokalny rynek.
Polityka turystyki – jest to działalność polegająca na poszukiwaniu optymalnego
zaspokojenia turystycznych potrzeb społeczeństwa, przy racjonalnym wykorzystaniu
zasobów pracy i kapitału w sferze gospodarki turystycznej z poszanowaniem środowiska
naturalnego . Polityka turystyczna kształtuje optymalne z punktu widzenia funkcji turystyki
rozmiary i struktury ruchu turystycznego, koordynuje rozwój turystyki z uwzględnieniem jej
funkcji różnorodności związanych z innymi strefami życia kraju.
Atrakcja turystyczna – walory przyrodnicze i antropogeniczne, w których w większym lub
mniejszym stopniu wkomponowane jest zagospodarowanie turystyczne i paraturystyczne.
Produkt turystyczny – gotowa do sprzedaży oferta w formie pakietu, składająca się z usług i
towarów, której podstawę wyznacza atrakcja turystyczna.
Kryteria podziału ruchu turystycznego:
Rodzaje turystyki:
1. Turystyka biznesowa:
korporacyjna; spotkania biznesowe
2. Turystyka motywacyjna ( incentiv trip ):
· Trendy w turystyce motywacyjnej:
· Firmy organizujące wyjazdy motywacyjne oceniane są przez zleceniodawców przede wszystkim pod względem:
3. Turystyka konferencyjno-kongresowa:
( 2000 osób )
4. Turystyka uzdrowiskowa i zdrowotna – waliness:
5. Turystyka kwalifikowana, aktywna:
6. Turystyka religii i pielgrzymowania:
7. Turystyka morska:
8. Turystyka industrialna, po przemysłowa:
Marygold1