PSYCHOLOGIA - WYKŁAD l
Psychologia
• nauka o zachowaniu człowieka
• nauka zajmująca się procesami psychicznymi
• nauka zajmująca się zjawiskami psychicznymi
Dyscyplina naukowa oraz dziedzina działalności praktycznej zajmująca się analizą powstawania i przebiegu procesów psychicznych, ich rolą w regulacji stosunków człowieka z otaczającym światem oraz rozwojem i zasadami kształtowania zachowań ludzkich.
DZIAŁY PSYCHOLOGII
Psychologia teoretyczna - celem jest wykrycie praw rządzących procesami i zjawiskami psychicznymi:
• ogólna
• rozwojowa
• społeczna
• psychopatologia
Psychologia stosowana - celem jest formułowanie wskazań przydatnych w sytuacjach praktycznych:
• wychowawcza
• kliniczna
• sądowa
• pracy
HISTORIA PSYCHOLOGII OKRES PRZEDNAUKOWY
• Animizm - dusza to niematerialna istota kierująca ludzkim ciałem
• Spirytualizm - dusza jest niematerialna, ściśle powiązana z materialnym ciałem, ale od niegoniezależna, istnieje po jego śmierci (dualizm)
• Psychologia spekulatywna - przekonania na temat duszy wyprowadzone z wierzeń religijnych
• Psychologia władz duszy
PSYCHOLOGIA NAUKOWA (EMPIRYCZNA)
1879 r. - założenie w Lipsku przez W. Wundta pierwszego laboratorium psychologicznego Introspekcjonizm - Przedmiot badań psychologicznych - zjawiska psychiczne (ograniczone do świadomości = dusza), metoda - introspekcja (samoobserwacja zjawisk psychicznych)
BEHAWIORYZM
Psychologia - nauka przyrodnicza, wiedza obiektywna. Badanie zachowania człowieka (i zwierząt) zależnego od sytuacji zewnętrznej (bodźców)
(bodziec) S - R (reakcja)
Bogactwo form zachowania człowieka powstaje dzięki uczeniu się - psychologia uczenia się J. Watson - świadomość nie istnieje
B. Skinner - zachowania sprawczeNeobehawioryzm
S-O-R O- organizm (redukcjonizm) lub osobowość (konstruktywizm)
E. Tolman - zachowanie człowieka jest całością ukierunkowaną na cel (molarne)
C. Hull - główne zmienne pośredniczące to nawyk i popędKoncepcja człowieka w behawioryzmie
• Pionek sterowany przez cechy sytuacji (wzmocnienia)
• Układ prosty
• Zachowanie ukierunkowane na redukcję popędów
• Istotna jest skuteczność zachowań
• Natura ludzka zależy od uczenia się
• Człowiek podlega konieczności (nie jest wolny)
• Najważniejsza jest przeszłość
• Natura ludzka jest zmienna
• Człowiek - maszyna
PSYCHOANALIZA
Popędy - główne siły ukierunkowujące zachowanie człowieka, nieświadome. Należy interpretować
bezpośrednie fakty w celu wykrycia ich ukrytego sensu - psychologia głębi za pomocą specjalnej metody
- psychoanalizy
Libido - popęd życia
S. Freud
Osobowość człowieka - trzy instancje (sfery):
• id - zasada przyjemności
• ego - zasada realności
• superego - zasada moralności
C. Jung - psychologia analityczna (nieświadomość indywidualna i zbiorowa, archetypy i symbole)
A. Adler - psychologia indywidualna (kompleks niższości, dążenie do mocy)
Neopsychoanaliza
H. Sullivan - dążenie do rozkoszy i bezpieczeństwa
Karen Horney - potrzeba bezpieczeństwa, miłości i akceptacji, lęk i wrogość w kontaktach
międzyludzkich
E. Fromm - działanie człowieka uwarunkowane przez stosunki społeczne
Koncepcja człowieka w psychoanalizie
• Pionek sterowany przez biologię i ograniczany przez kulturę
• Układ złożony
• Zachowanie ukierunkowane na zaspokojenie libido
• Ochronę stanowią mechanizmy obronne
• Natura ludzka zależy od biologii
• Natura ludzka jest stabilna
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Koncentracja na doświadczeniu wewnętrznym człowieka i kontaktach międzyludzkich Człowiek
• nie stanowi sumy elementów, jest całością
• jest samoświadomy
• ma możliwość wyboru
• jest bytem intencjonalnym
• istotą człowieka jest ludzki kontekstPsychologia człowieka zdrowego
C. Rogers - siła napędowa - potrzeba samorealizacji, jej narzędzie - intuicja.
Terapia zorientowana na klienta, empatia jako najlepsza forma komunikacji
A. Maslow - mechanizm kierujący - potrzeby stanowiące hierarchię. Teoria samoaktualizacji - proces
stawania się tym, kim się jest.
Aspekt praktyczny - zajęcia ukierunkowane na rozwój osobisty, zdobywanie wiedzy o sobie, ulepszanie
kontaktów z innymi.
Koncepcja człowieka w psychologii humanistycznej
• Wszechwładny podmiot
• Zachowanie ukierunkowane na rozwój osobisty
• Najważniejsza jest samoaktualizacja
• Natura ludzka zależy od biologii (uczenia się)
• Człowiek jest wolny
• Najważniejsza jest teraźniejszość
• Człowiek - Bóg
PSYCHOLOGIA POZNAWCZA
Bodziec jako źródło informacji.
Koncentracja na procesach poznawczych mechanizmach samoregułacji, samokontroli. Człowiek to
samodzielny podmiot przyjmujący badawczą postawę wobec świata. Jest sterowany przez informacje
płynące ze środowiska (regulacja zewnętrzna) i zakodowane w strukturach poznawczych (regulacja
wewnętrzna).
Struktury poznawcze - system informacji o świecie i własnej osobie zakodowanych w pamięci
(całokształt doświadczenia).
Koncepcja człowieka w psychologii poznawczej
• Badacz, decydent
• Zachowanie ukierunkowane na poznanie i osiąganie równowagi poznawczej
• Człowiek gromadzi i przetwarza informacje
• Ważna jest przeszłość, teraźniej szość i przyszłość
• Człowiek - komputer
POSTMODERNIZM
Cechą współczesności jest:
• przelotność i tymczasowość
• poszukiwanie przyjemności
• zanik trwałych związków
• brak jednego ideału człowieka
Człowiek poszukuje wrażeń. Przyjmuje kolejne, zmieniające się wcielenia. Typy ludzkie (Z. Bauman):
• Spacerowicz
• Włóczęga
• Turysta
• Gracz
Koncepcja człowieka w postmodernizmie
• Kolekcjoner wrażeń
• Zachowanie ukierunkowane na zdobywanie silnych wrażeń
• Człowiek zmienia otoczenie, ryzykuje, ważna jest nowość i zmienność
• Człowiek j est wolny
• Natura ludzka j est zmienna
• Człowiek – Bóg
WYKŁAD II - PROCESY POZNAWCZE (PERCEPCJA, UWAGA, WYOBRAŹNIA)
Bodziec - takie zdarzenie w środowisku fizycznym organizmu, na które organizm potrafi zareagować w
...
Marygold1