O R I G A M I . . .
Orgiami to licząca prawie tysiąc lat japońska sztuka składania papieru. Początkowo była ona jedynie rozrywką dworu cesarskiego .Dzisiaj sztuka składania papieru jest tak samo żywa i lubiana .Zyskuje wciąż nowych zwolenników nie tylko w Japonii , ale i na całym świecie. . Przez odpowiednie złożenie kolorowego papieru można , bez żadnych dodatkowych środków , uformować figury zwierząt , kwiatów oraz wiele ciekawych innych przedmiotów . To wielka radość patrzeć, jak w naszych rękach kawałek papieru zmienia się w piękny kwiat lub kolorowe zwierzątko.
Orgiami pobudza fantazję , wzmaga koncentrację , wyrabia zręczność palców .
Zabawki z papieru są ciekawą ozdobą dziecinnego pokoju , kolorowe kwiaty pięknie wyglądają na stole podczas urodzinowego przyjęcia .
STYMULACJA I WSPIERANIE ROZWOJU WYOBRAŹNI W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA PRZEZ ORGIAMI.
Spacer nad rzekę lub dowolny punkt widokowy miasta może stać się początkiem zabawy w odkrywanie ciekawych kształtów płynących po niebie chmur . Szkoda ,że ta cenna zabawa zaczyna się i kończy na jednorazowym odkryciu baranka – dziecko nie odnotowuje swoich przeżyć i doświadczeń np. w formie rysunku czy wylepianki .
Bez stymulatora , specyficznego rozrusznika – rodzica czy nauczyciela postawa inspirująca do odkrywania , zadawania pytań , poszukiwania i doświadczania , dziecko nie będzie miało szansy na systematyczny rozwój wyobraźni . Podobnie jak wspieranie rozwoju mowy , umiejętności czytania , liczenia , rozwój wyobraźni wiąże się z całą gamą różnorodnych aktywności , które dziecko podejmuje dla celów zebrania odpowiednich doświadczeń , aby później skorzystać z nich w podjęciu zadania kreatywnego .
To prawdziwa stymulacja , czyli pobudzenie ciekawości odkrywania przez dziecko różnych zjawisk ,zdarzeń ,rzeczy i praktyczne ilustrowanie wiedzy. Ciekawą propozycją takiego treningu jest oczywiście kształcenie przy zastosowaniu technik płaskich sztuki origami , szczególnie na poziomie wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego .
METODYCZNE UZASADNIENIE ORGANIZACJI ZAJĘĆ .
Wskazówka I
Zasad jednego zgięcia w dowolnym miejscu na płaszczyźnie origami .
Aby zachęcić dziecko do pracy z papierem proponujemy na początku bardzo proste zabawy , których celem będzie zapoznanie z papierowym kółkiem.Początki takiej zabawy to układanie papierowych obrazków z kół Pierwsze kroki mistrza orgiami mogą zacząć się już u trzylatków od pierwszej próby zgięcia kółka tylko w jednym miejscu. Oto przez zgięcie kółko zmieniło kształt –manipulowanie , obracanie , nazywanie ( co to jest ?).
Wskazówka II
Zasad – najpierw składam , komponuję później przyklejam na zakładki niewielką ilością kleju.
Wskazówka III
Zasad jednego zgięcia w wyznaczonym na płaszczyźnie orgiami miejscu .składanie płaszczyzn orgiami w wyznaczonym miejscu doskonali precyzję ruchu ręki , a ponadto ma wielkie propedeutyczne znaczenie dla kształtowania pojęć matematycznych.
Wskazówka IV
Zasada samodzielnej manipulacji modelem – poznawanie przez dotyk .Aby praca nie mieła charakteru jedynie działań odtwórczych nauczyciel powinien tak zorganizować zajęcia , aby przedstawić dzieciom kilka wzorów np. kwiatów ,drzew itp. Kilka przedstawionych propozycji spowoduje ,iż dziecko będzie postawione przed wyborem rozwiązania . modele mają stać się bodźcem do aktywności , jak i również narzędziem manipulacji. Zasada samodzielnej manipulacji jest niezmiernie ważna dla procesu wspierania rozwoju wyobraźni .
Wskazówka V
Zasada stosowania drugiego zgięcia jako wstęp do samodzielnego odkrywania kolejnych możliwości zginania .Dla udoskonalenia i kolejnego etapu odkrywania wprowadza się drugie zgięcie , aby dzieci odkrywały samodzielnie dalsze możliwości zginania płaszczyzn orgiami i tworzenia nowych kształtów .
W systematycznej pracy można nawet dojść do momentu wprowadzania kolejnych zgięć .
Wskazówka VI
Zasada nagradzania samodzielnych pomysłów dzieci.
Jeżeli dziecko pracujące nad modelem jest chwalone często za dobór nowego koloru , inny kształt budzi się w dziecku chęć dokonywania nowych rozwiązań. W ten sposób wspieramy rozwój aktywności twórczej dziecka , otwieramy furtkę drzemiącej wyobraźni .
Życzę wiele radości i satysfakcji z odkrywania sztuki orgiami .
OPRACOWAŁ – mgr MAŁGORZATA GAJEWSKA – BANACH
natalka021103