etyk-alx-10.III.2011.doc

(24 KB) Pobierz

Etyka i kultura życia publicznego                                                                                    10 III 2011r

 

Koncepcje kontraktualistyczne:

 

Najważniejszym celem koncepcji kontraktualistycznych było poszukiwanie źródła legitymizacji takich reguł powszechnego ładu społecznego i ufundowanych na nich instytucji, które chroniłyby, zabezpieczały, zgodę tych osób /obywateli/, których normy moralne, czy polityczne instytucje, miałyby dotyczyć jako z tejże zgody wyrosły.

/mamy zgodę, która uzasadnia – celem instytucji jest aby było okej/;

 

Zasadnicza różnica między koncepcjami klasycznymi a współczesnymi leży w pytaniach jakie odpowiadały – zakresowej zgody i jej obowiązywania.

Wprzódy bowiem pytano o:

a) o to jakie w ogóle jest pochodzenie władzy państwowej;

b) dlaczego, na jakiej podstawie, ludzie winni są posłuszeństwa owej władzy;

c) do jakiego stopnia ograniczenie władzy państwowej jest prawomocne.

 

Współczesne koncepcje kontraktualistyczne są zainteresowane artykulacją wzajemnego powiązania między moralnością a wzajemną akceptowalnością norm – czy reguł postępowania, na których jako istoty racjonalne skłonni jesteśmy się zgodzić. Kierując się tylko pozamoralnymi racjami.

/Pozamoralne racje: aby nie przyjmować pewnej etycznej wizji świata /szczególnych wartości/ tylko zastanawiać się na jakie normy i reguły jesteśmy w stanie zgodzić się wszyscy, np. zasada wzajemności – jesteśmy tak długo w stanie kooperować dopóki wszyscy będą postępować tak samo → przyjmować różne wizje świata/;

Współczesne ujęcia:

a) w grę wchodzi kwestia różnorodności osób, które ową zgodę miałyby wyrazić;

b) różnorodności osób, których owa zgoda miałaby dotyczyć;

c) różnorodności osób, do których określone argumenty za i przeciw pewnej postaci zgody miałyby być adresowane.

 

Andrzej Szahaj: pewnych koncepcji dobra nie przyjmować jako obowiązujących, ale wskazać to co można przyjąć aby wszyscy je przyjęli.

 

1.       Schemat teoretyczny koncepcji kontraktualistycznych:

 

Do koncepcji kontraktualistycznych, jak podkreśla Joan Hampton, znamienne są dwa momenty myślowe:

-         deskryptywny, w którym odpowiadamy sobie na pytanie kim są i jacy są Ci, którzy rozmaite obligacje moralno prawne mają dotyczyć? /jacy są Ci ludzie?/;
 

-         preskryptywny, zalecający, czy wręcz nakazujący, odpowiednie normy tudzież reguły postępowania w zależności od tego jaką odpowiedź uzyskamy na gruncie momentu deskryptywnego

 

Schemat trójelementowy:

 

1.       Mamy do czynienia ze stanem prespołecznym lub prepolitycznym.
Funkcje: znajduje się tutaj moment deskryptywny koncepcji: stanowi odpowiedź na pytanie:
Jacy są z natury ludzi? Pisano tutaj o stanie natury, przyrodzonym stanie natury – miały zawsze charakter hipotetyczny a nie historyczny. Pod pojęciem stanu natury należy rozumieć charakterystykę ludzi, która nie byłaby uwikłana w relacje społeczne → rozważano ludzi jako z natury równych /można rzec, że pojęcie stanu natury /prepolitycznego jest pojęciem teoretycznym związanym z myśleniem kontrfaktycznym → eksperyment myślowy/ Pytaniem na które odpowiedzią jest opis stanu natury: Jaki jest człowiek na mocy swych istotowych określeń, zanim ulegnie procesom socjalizacji.
Opis człowieka i wyprowadzenie konsekwencji z opisu.

Mając za zadanie wyciągnięcie pewnych typów preferencji jakimi ludzie się kierują i kierować będą.
/Teoria sprawiedliwości J. Rawls: ss. 24 – 25 → sprawdzić: zamiast opisywać stan natury powiada, że mamy do czynienia z ludźmi za zasłoną wiedzy → nic oni nie wiedzą ani o relacjach natury ani o sobie samych. Założenie Rawlsa:
- są rozumni: potrafią kooperować ze sobą;
- są racjonalni: gdy dysponują pewną ideę dobra/.

→ Hobbes: ludzie w stanie natury są sobie równi pod względem swoich władz umysłowych i władz fizycznych /różnice fizyczne to pierdółka → ludzie mogą się łączyć i zniszczyć złe dresy!/ /LUDZIE CHCĄ ŻYĆ!!!!!!!!!!/ → Hobbes daje podstawy myślenia utylitarystycznym.
Stan natury /jest stanem wolności/ jest pernamentnie potencjalnym stanem wojny → i o ile nie ma instytucji prawnych, to ludzie robią co chcą /wolność /rozumiana fizycznie/ jest brakiem przeszkód do robienia co się żywnie podoba/. W stanie natury człowiek człowiekowi jest wilkiem i żyje w TAKIM STRESIE, ŻE NIE UMIAŁBY ŻYĆ!;

→ Locke: ludzie są na tyle wolni na ile są rozumni (?). Stan natury nie jest stanem wolny, ale jest stanem potencjalnych możliwych konfliktów /które mogą przerodzić się w wojny/ → w stanie natury można kooperować ale jest niepewny /wojna NIE jest pewna, tylko prawdopodobna/;

→ Rousseau: człowiek powinien wyjść z stanu natury /fazy trzeciej → fazy upadku: ludzie nakładają na siebie różne ograniczenia/. Są istotami przed umową społeczną /premoralnymi/ przejście ze stanu natury do stanu politycznego zmienia kondycje ludzką /stają się moralni/ - u Rousseau nie ma sumy dóbr /trzeba brać zupełnie każdego aby prowadzić kalkulacje polityczne/;
 

2.       Warunki możliwości zawiązania umowy społecznej:
 

3.       Umowa społeczna i powstanie stanu państwowego:
.

 

Klasyczne odpowiedniki:

1.       stan natury;

2.       prawa natury;

3.       umowa społeczna.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin