psychologia_ekonomiczna.doc

(94 KB) Pobierz
PSYCHOLOGIA EKONOMICZNA

PSYCHOLOGIA EKONOMICZNA

WYKŁAD I

             

PSYCHOLOGIA KONSUMENTA– to zachowanie konsumenta, zachowanie ekonomiczne człowieka

Poznanie konsumenta – kim jest? Dlaczego kupuje? Co i dlaczego wybiera?

Działanie marketingowe firmy – Co produkować i sprzedawać? Jak przekonać klienta do kupowania (perswazja)

 

Kim jest potencjalny klient?

Człowiek składa się z procesów cech psychicznych, zmienne demograficzne – płeć, zawód, wiek, wykształcenie, dochody, rodzina

Pierwszą psychologiczną zmienną są

POTRZEBY-one składają się z motywacji. Potrzeby to brak uruchamiający motywacje. Potrzeby: biologiczne psychologiczne społeczne afilacje ( bycie z innym czł)

Potrzeby mogą też być pierwotne  z nimi się urodziliśmy  bez nich nie możemy przeżyć i wtórne wykształciły się później w czasie przebywania z innymi

CECHY POTRZEB

- nieograniczona ilość (nabywanie potrzeb)

- odnawialne ( potrzeby cykliczne np. jedzenie)

- zaspokojenie jednej potrzeby powoduje pojawienie się innej potrzeby to hierarchia potrzeb jedno uruchamia drugie

- potrzeby są komplementarne (występują w grupach)

 

Jak się tworzą potrzeby?

a)      mechanizm wtórnych celów i po zaspokojeniu 1 celu pojawia się kolejny, który jest wynikiem tego pierwszego- małżeństwo-dziecko-dom działa to na zasadzie „im więcej mam tym więcej potrzebuję”

b)     wpływ cech i ocen, naśladowanie-wszyscy maja to i ja też powinienem mieć, wpływ na tą cechę ma aprobata społeczna, aby inni nas aprobowali

 

Hierarchia potrzeb A.Masłowa

Podzielił potrzeby na naturalne i sztuczne(szkodzą nam)

5) p. samorealizacji (człowiek chce się rozwijać)

4) p. szacunku i uznania (ma 2 formy: żeby inni myśleli, że jesteśmy świetni- prestiż, lub jesteśmy świetni dla siebie)

3) p. społeczne (przynależność do grupy, akceptacja)

2) p. bezpieczeństwa (otoczenie, nie lubię zmian)

1) p. fizjologiczne (pokarm, odpoczynek, seksualne)

 

- p. niedoboru – działają kiedy zaspokajamy pierwszą a dopiero potem zaspokajamy drugą , wcześniej nie zastanawiamy się np. głodu-gromadzenie jedzenia, zaczyna się to od lat dziecięcych

- p. wzorstu – rozwój

 

Potrzeby i dobra konsumpcyjne dzielimy wg ważności na:

- p. podstawowe (powszechna konsumpcja)

- p. wyższego rzędu ( dobra luksusowe, drogie)

 

Potrzeby dzielimy na 3 kategorie:

1.      p. rzeczywiste - wywołane brakiem

2.      p. otoczkowe – składnik rzeczywisty + otoczka, ona ma charakter psychologiczny, pochodzi z wnętrza np. jedzenie a otoczka to obrus stół

3.      p. pozorne – to sama otoczka – nie chce nam się jeść zostaje rytuał przyzwyczajenie nałóg

*  p. różnorodności – to np. zmiany rozwianie nudy napędza sytuacja kupowanie nowych rzeczy poznanie nowych ludzi

 

Zaspokajanie potrzebkupowanie dóbr, zaspokajanie potrzeb szał kupowania

- każda potrzeba może być zaspokojona na wiele sposobów

- jedno dobro może zaspokajać wiele potrzeb, kupujemy samochód zaspokajamy potrzebę przemieszczanie, bezpieczeństwa, akceptacji prestiż

- im niższa potrzeba tym częściej są odnawiane

- zaspokojenie potrzeby wyższego rodzaju

- zaspokojenie jej nie możność po dłuższym czasie powoduje ustanie

 

Bariery uniemożliwiające zaspokojenie potrzeb

- cenowe (za drogie)

- potażowe (nie ma na rynku)

- prawne (zakaz np. narkotyki)

- administracyjne (ograniczona np. kartkowa żywność)

- społeczne (klasowe nie może nabyć pewnej klasy produktu)

- zdrowotne (stan zdrowia nie pozwala)

 

MOTYWY- coś co napędza potrzeby

Potrzeba – motyw - celowe działanie

- motywy mogą być nieświadome (robimy coś i nie wiemy dlaczego) ludzie kieruja się motywują nieświadomie, robią coś z innego powodu niż podają )

- motywy różną się siła , są mocne i słabe

- motywy mogą być konfliktowe:

* dążenie – dążenie (co wybrać dysonans) – wybór chłopaka jeden piękny drugi mądry

* dążenie – unikanie (chce osiągnąć cel, ale się go boi, szkoła objazd)

* unikanie – unikanie (obie suknie mi się nie podobają ale muszę wybrać

·         jedno zachowanie wynika z wielu motywów – powodów wyboru jest więcej

·         rodzaje motywów: racjonalne i emocjonalne (podpowiada serce)

·         pytanie dla badań marketingowych:

Jak można terować motywami? Jak można je pobudzać?

 

 

SPOSTRZEGANIE –dlaczego spostrzegamy podobnie?

1)     prawo figury i tła – czł patrząc na coś nigdy nie widzi całości, widzi coś a reszta jest tłem, zastosowanie tego prawa: powinniśmy zwracać uwagę klienta na figurę a nie na tło

2)     prawo stałości spostrzeżeń – widzimy coś takie samo przy jasnym i ciemnym świetle, stałość kształtu, koloru, dzięki temu nasz świat jest przewidywalny i podobny

Oko łatwo daje się oszukać – złudzenie wzrokowe

 

Jakie bodźce przyciągają uwagę?

- bodźce wzrokowe – kolor im mocniejszy tym bardziej przyciąga uwagę

- bodźce niespodziewane – w tym momencie się ich nie spostrzega

- bodźce silne głosowe

 

Dlaczego ludzie spostrzegają inaczej?

1)     selektywność – wybiórczość spostrzegania na pewne rzeczy, jedne osoby zwracają uwagę na inne mniej potrzebne jest skupienie uwagi, każdy posiada inne zdolności skupienia

2)     pojemność pamięci jest ograniczona – nie możemy wszystkiego przyswoić, jesteśmy w stanie zapamiętać 7 elementów najważniejszych zależnie od postaw, nastawienia emocji, nastawienie może wynikać z zawodu zainteresowania może być sztucznie wywołane

3)     zniekształcenie tego co widzimy – zgodnie z pragnieniami

 

Zdolność ludzi do różnicowania bodźców

Prawo Wezera- im silniejszy jest bodziec tym większy musi być przyrost lub zmniejszenie, aby znana było dostrzegalna np. zmniejszamy kostkę masła, cena ta sama a mniejsza waga

Spostrzeganie podprogowe – spostrzeganie poza granicą świadomości widzę coś ale nie zauważam tego ale podświadomie widzę np. w filmie marka produktu

 

POSTAWY

Wpływają na nasze zachowanie, to pewne, względne trwała ocena pozytywna i negatywna ludzi dzieci

Cechy: siła trwałość (odporność na zmiany), ważność, wartość, (centralne i peryferyjne) dostępność postawy (czy łatwo je zaktywizować) źródła postaw z czego się biorą np. 2 źródła

- bezpośrednie doświadczenie z przedmiotem

-  pośrednie doświadczenie ( z opowiadań)

 

Komponenty postaw

- poznawczy – wiedza o przedmiocie postawy

- emocjonalny – emocje w stosunku do przedmiotu postawy

- behawioralny (zachowawczy) - tendencje do pewnego zachowania wobec przedmiotu

 

Sposoby zmiany postaw za postawą powinno iść zachowanie, nie każdy pogląd można zmienić każdym sposobem

- postawy oparte na poznaniu – zmieniamy logiczną argumentację rozumową, daje mu plusy i minusy

- postawy oparte na emocjach – odwoływanie się do emocji, lidzie są tacy sami jak my – maja rodzinę dzieci..

- postawy oparte  na zachowaniu – zmienić zachowanie i postawę

 

Wieloaspektowy model postaw

Postawa Σ (ważność cechy x stopień ocena tego produktu)

Im wyższy stopień tym wyższa postawa człowieka

 

Marketingowe strategie zmiany postaw

- zwiększenie przekonania że produkty danej marki posiadają ważne cechy

- zwiększenie ważności kluczowych cech danej marki

- dodanie nowej cechy do struktury postawy

- obniżenie przekonania o cechach marek konkurencyjnych

 

Czynniki decydujące o zgodności z postawą

1)     osobowościowe- inne postawy są sprzeczne mogą się zerwać:

- motywy niezgodne z postawą

- brak wiedzy by zachować zgodę z postawą

2) sytuacyjno – obecność innych ludzi hamujące zachowanie (bo inni patrzą)

- rola społeczna niezgodna z postawą

- obawa przed karą

- cena, promocja. mamona

 

WYKŁAD III

 

SATYSFAKCJA – wartościująca ocena,, silny komponent emocjonalny, kształtuje zmienia postawę klienta wobec marki

a) transakcyjna – dotyczy jednej transakcji nabycia przemijająca, stwarza możliwości porównywania różnych produktów także nowych

b) skumulowana – dotyczy  oceny całego produktu całkowita ocena konsumpcji w określonym czasie wpływa na lojalność wybranej marki pozwala ulepszyć markę

Te dwie cechy są mierzalne

 

MODELE OPISUJĄCE POWSTAWANIE SATYSFAKCJI

1.      Model oczekiwanej niezgodności (s. skumulowana)

Doświadczenie – oczekiwanie – standardy oceniania – porównywanie norm z rezultatami użycia produktu

SKUTKI:

Rezultaty = oczekiwania – zgodność (brak emocji)

Rezultaty > oczekiwania – emocjonalna satysfakcja

Rezultaty < oczekiwania – brak satysfakcji

Ukryta satysfakcja z marki – klient nie potrafi ( zdolność) lub nie chce (motywacja) dokonać oceny marki – nieświadoma satysfakcja nie wpływa na zachowanie. Różnica między ludźmi = różnica w oczekiwaniach

2.      Teoria sprawiedliwej wymiany (s transakcyjna)

Porównuje zainwestowane koszty i zyski, swoje i sprzedającego (co dałem/co zyskałem, kto zyskał/kto stracił,) (koszty: pieniądze wysiłek czas Zyski: oszczędności korzyści)

Satysfakcja gdy współczynnik kosztów konsumenta i sprzedawcy są w przybliżeniu równe w każdej części wymiany

Zasada uprzywilejowania i preferencji konsumenta – zmniejszenie asymetryczności wymiany (eksponowanie korzyści dodatkowe przywileje)

3.      Model emocjonalny - satysfakcja wynika z oceny rezultatów użycia produktów w kategoriach sukcesu lub porażki.

Satysfakcja – pozytywna reakcja emocjonalna (radość)

Model 1,2,3 - Globalna satysfakcja

Skutki braku satysfakcji: zmian marki skargi negatywne opinie

 

KUPOWANIE POWTARZALNE I PRZYWIĄZANIE DO MARKI

1.      Lojalność wobec marki - pozytywna postawa i chęć zakupu mimo istnienia czynników ekonomicznych działających na korzyści konkurencji

Znajomość marek znajomość własnych potrzeb – świadomość tego która marka najlepiej zaspokaja potrzeby – świadomość własnej satysfakcji – lojalność wobec marki

RODZAJE:

a)      prawdziwa lojalność wobec marki – istnienie preferencja i zobowiązanie do zakupu w przyszłości jej wypracowywanie pobudzenie konsumenta do myślenia o marce

b)     pozorna lojalność –brak zobowiązania do zakupu w przyszłości, kupowanie wynikiem bierności

POMIAR LOJALNEGO KUPOWANIA

- wartość kupowania

- proporcja wydatków związanych z tą marka do pozostałych danego rodzaju

- „podtrzymywanie” długość okresu lojalnego kupowania

CECHY ZJAWISKA PRZYWIĄZANIA DO MARKI

- ułatwia wybór zmniejsza wysiłek oszczędza czas i redukuje ryzyko

- „wyłączność” występuje rzadko

- przywiązanie nie jest ani powszechne ani trwałe

- przyczyny dzielenia lojalności wobec marki: podobieństwo wyrobów, poszukiwanie różnorodności promocje, niepełna dostępność

- niektóre towary wzbudzają stany emocjonalnego

ZJAWISKO PODWÓJNEJ SZKODY

- mniej popularne marki cieszą się mniejszym przywiązaniem swoich nabywców

- przyczyna – dzielenie lojalności między te marki

 

KUPOWANIE NIEPLANOWANE reakcja na zabiegi marketingowe:

- atmosfera w sklepie powinna być taka aby pobudzić klienta do dobrego humoru

dobry nastrój – dłuższe przebywanie w sklepie – większe zakupy – lepsze oceny produktu – większe zakupy

- rozplanowanie przejść w sklepie

- rozmieszczenie produktów (długie przejścia towary na poziomie oczu)

- wystawy wewnątrz sklepowa reklama promocje cenowe

- zatłoczenie zbyt duże agresja złość skrócenie czasu pobytu zbyt małe- sklep niepopularny

 

ZACHOWANIE EKONOMICZNE CZŁOWIEKA. GROMADZENIE DÓBR I DYSPONOWANIE ZASOBAMI

*Wydawanie pieniędzy* dawanie* oszczędzanie* hazard* płacenie podatków*

Dawanie jako zachowanie człowieka

Ekonomia :

- koncepcja racjonalności- dary są ekonomicznymi dobrami

- motywacja – interes własny (chciwość)

Psychologia:

- chciwość – altruizm

Dawanie = dostarcza się korzyści innym ludziom kosztem własnych zasobów

Dawanie jako zachowanie altruistyczne:

- dawanie pozornie altruistyczne (uzyskanie ekonomicznych korzyści)

- dawanie altruistyczne na poziomie ekonomicznym samolubne psycholog.

- dawanie prawdziwie altruistyczne (troska o drugiego człowieka)

RODZAJE DARÓW

- zapłata (dar za przysługę)

- rytualny prezent (urodziny)

- dar symboliczny (obustronna równa wymiana)

- dary związane z biznesem

ZASADA WZAJEMNOŚCI oddawanie darów i prezentów

FUNKCJE DARÓW wywieranie wpływu, okazywanie siły pozycji wyrażenie emocji

DOBROCZYNNOŚĆ dary na rzecz osób niezwiązanych

- rzeczywista (dar krwi)

- pozorna (ulgi podatkowe)

Co wpływa na dobroczynność? Altruizm jako cecha katastrofy, klęski dochód

 

OSZCZĘDZANIE

Dochód = konsumpcja + oszczędzanie

Rodzaje oszczędzania w ujęciu makroekonomicznym:

- robienie zapasów

- lokaty bankowe

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin