Zabawy graficzne M. Pietniun.pdf

(3910 KB) Pobierz
652692188 UNPDF
652692188.001.png
UWAGI WSTĘPNE
Jednym z elementów dojrzałości szkolnej jest prawidłowy poziom rozwoju motorycznego dziecka a
głównie sprawność manualna i dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa, która będzie podstawą opanowania
przez dziecko umiejętności pisania.
Czynność pisania, najczęściej wykonywana prawą ręką w kierunku od strony lewej ku prawej, sprawia
wielu dzieciom problemy już w klasie "O" i pierwszej, szczególnie w okresie przejścia do pisania w
liniaturze. Umiejętne postępowanie pozwoli uchronić dziecko przed niepowodzeniami na starcie szkolnym.
Od najwcześniejszych lat należy dziecko uczyć właściwego posługiwania się przyborami do rysowania i
pisania. Prawidłowy sposób trzymania ołówka zaczyna kształtować się od momentu, gdy dziecko kreśli
ołówkiem pierwsze linie.
W związku z tym od pierwszych prób wykonywania przez dziecko czynności graficznych zwracamy
uwagę na następujące elementy:
1. Prawidłowy sposób trzymania ołówka-pióra.
Dziecko powinno trzymać ołówek w trzech palcach, pomiędzy kciukiem i lekko zgiętym palcem
wskazującym, opierając go na palcu środkowym (dzieci leworęczne trzymają ołówek i pióro
podobnie). Nieprawidłowe jest trzymanie ołówka w "garści" lub w taki sposób, że środkowy palec
jest na ołówku.
Palce trzymające ołówek powinny znajdować się w odległości około dwóch centymetrów od
powierzchni papieru.
Dłoń i palce trzymające ołówek powinny znajdować się poniżej liniatury zeszytu;
Brzeg dłoni, nadgarstek i ramię muszą opierać się cały czas o stół i zeszyt i przesuwać podczas
pisania bez odrywania od kartki;
Ołówek należy trzymać między palcami bez nadmiernego nacisku i napięcia ręki;
Naukę pisania i ćwiczenia graficzne należy rozpocząć ołówkiem. Bardzo wysokiej jakości pióro
włączamy do ćwiczeń wtedy, kiedy dziecko osiągnie dużą sprawność manualną;
2. Prawidłowa postawa ciała dziecka.
Dziecko siedząc przy stole powinno mieć obie stopy oparte o podłogę a przedramiona o stolik,
natomiast plecy wyprostowane tak, aby centralna oś ciała (linia kręgosłupa) była pionowa. Głowa i
górna część tułowia nie powinny odchylać się od tej osi; Tułów nie powinien opierać się o stolik,
lecz znajdować się w pewnej odległości od niego, zapewniając swobodę ruchów ręki;
Światło powinno padać na zeszyt ze strony lewej bądż ze środkowego punktu, u dzieci lewo-
ręcznych z prawej strony;
Dzieci leworęczne muszą siedzieć tak aby ręka którą piszą znajdowała się po "zewnętrznej"
stronie stolika;
3. Właściwe ułożenie zeszytu.
Zeszyt powinien znajdować się w pewnej odległości od ciała osoby piszącej i od dolnego brzegu
stolika aby umożliwić dziecku oparcie całego przedramienia ręki piszącej (prawej lub lewej);
Zeszyt powinien być ułożony na stoliku ukośnie, nachylony w lewą stronę dla dzieci praworęcznych
a w prawą stronę dla dzieci leworęcznych;
Zeszyt powinien znajdować się nieco na prawo od osi ciała dziecka praworęcznego i nieco na
lewo od osi ciała dziecka leworęcznego;
Większość dzieci sześcio - ośmioletnich układa zeszyt równolegle do brzegu ławki, wprost przed sobą.
Dopiero w późniejszym okresie spontanicznie nadają mu położenie ukośne. Dopiero takie położenie
zeszytu pozwala na płynne i ciągłe przesuwanie ręki, stwarza możliwości kontroli wzrokiem i pozwala
zachować dziecku prawidłową postawę ciała. W przeciwnym wypadku mamy prosto ułożony zeszyt, lecz
niestety skrzywiony kręgosłup dziecka. Nie zmuszajmy dziecka do układania zeszytu wprost przed sobą,
pozwólmy na indywidualny, ukośny układ.
* * * * * * *
Przygotowując dzieci do wstępnej nauki pisania należy ćwiczyć z nimi określone typy ruchów:
płynnego, ciągłego przesuwania ręki od lewej do prawej krawędzi zeszytu (tzw. progresja
duża);
pozostawiania podczas pisania dłoni i przedramienia w kontakcie z zeszytem a unoszenia
ołówka przy zapisie drobnych elementów (kropek, kresek itp.);
zapisywania określonych znaków graficznych zgodnie z obowiązującym wzorcem, który
uwzględnia kolejność i kierunek !uchów:
a. linie poziome - od lewej do prawej,
b. linie pionowe - z góry w dół,
c. koła - w przeciwną stronę wskazówek zegara.
"Zabawy graficzne" to zeszyt do indywidualnych ćwiczeń grafomotorycznych przygotowujących do
pisania w wieku przedszkolnym i podnoszących poziom pisania dla dzieci w młodszym wieku szkolnym.
Jako ćwiczenia rozwijające i stymulujące winny być wykorzystywane przez Rodziców i Nauczycieli z
dziećmi o prawidłowym rozwoju psychomotorycznym. Jako ćwiczenia wspomagające i korygujące mogą
być stosowane w pracy terapeutycznej z dziećmi o niskiej sprawności manualnej, obniżonej koordynacji
wzrokowo-ruchowej, opóźnionej orientacji przestrzennej, ponadto w pracy z dziećmi leworęcznymi. Zeszyt
może służyć również w pracy z dziećmi wymagającymi specjalnych metod nauczania.
Celem ćwiczeń jest tworzenie trwałych skojarzeń między doznaniami kinestetycznymi a graficznymi
śladami własnego ruchu dłoni, usprawnienie kontroli nad ruchami mięśni dłoni i drobnych mięśni palców,
melodii kinetycznej, płynnego przechodzenia od jednego do drugiego elementu graficznego i
przygotowanie do stałej kontroli wzrokiem uzyskiwanych efektów graficznych. W trakcie ćwiczeń
proponujemy powiązać rysunki z krótkimi opowiadaniami, w trakcie których dziecko powinno kreślić
określone linie w makro i mikroprzestrzeni:
ręką w powietrzu,
kredą, pędzlem, węglem na tablicy, na dużych arkuszach;
kredą na blacie stolika;
mazakiem na kartkach formatu A-4
palcem w zeszycie ćwiczeń;
ołówkiem w zeszycie ćwiczeń zgodnie z kierunkiem wskazanym przez strzałki.
Stopniowo po uzyskaniu przez dziecko płynności i precyzji ruchów należy proponować trudniejsze
zabawy graficzne polegające na pogrubieniu konturów, obwodzeniu po śladach kopiowania i zamalo-
wywaniu rysunków farbami.
"Zabawy graficzne" to nauka przez zabawę, która pozwoli na uzyskanie przez dziecko takiej
sprawności manualnej, by mogło sobie dobrze radzić w dalszych próbach pisania.
652692188.002.png
652692188.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin