Diagnoza.pdf

(502 KB) Pobierz
507687626 UNPDF
WSTĘP
Już drugi rok wprowadzane są do przedszkoli zmiany, które mają za-
pewnić optymalne warunki wspomagania rozwoju i edukacji dziecka ob-
jętego wychowaniem przedszkolnym. Oprócz rozporządzenia wprowa-
dzającego w roku 2009 m.in. do przedszkoli nową podstawę programową
i rozporządzenia określającego warunki dopuszczenia programu wycho-
wania przedszkolnego, w maju 2010 roku pojawił się wymóg wydawa-
nia przez przedszkola, specjalnie przygotowanej informacji dla rodziców.
Następnie tuż po wakacjach zaszła zmiana w rozporządzeniu dotyczącym
prowadzenia dokumentacji, a w listopadzie ostały podpisane kolejne akty
prawne, w których zawarto szczegółowe wytyczne na temat udzielania
i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach
dydaktycznych.
W rezultacie zmian, dyrektorzy i nauczyciele uczestniczący często
w licznych spotkaniach słyszą, że należy zrewolucjonizować sposób pla-
nowania, np. planowanie miesięczne zamienić na wynikowe, że do dzien-
nika wpisywać nie tylko tematy zajęć, ale również cele szczegółowe, a na-
wet operacyjne. Słyszą często, że diagnoza przedszkolna musi być prze-
prowadzana minimum dwa razy w roku. Informację o stanie gotowości
dziecka do podjęcia nauki w szkole powinni otrzymać rodzice tylko tych
dzieci, które pójdą od września do szkoły, natomiast wystawiać ją należy
po zrobieniu tzw. drugiej diagnozy. Wszystkie te i wiele innych, powta-
rzanych z ust do ust informacji, a także konieczność weryfi kowania przy-
jętych metod pracy, powodują, że nauczyciele traktują te zmiany jako
niekorzystne dla rozwoju dziecka i umniejszające wagę ich wieloletnich
doświadczeń.
Największym zagrożeniem dla efektywnej edukacji są sytuacje, w któ-
rych nauczyciele nie czują się bezpiecznie w swojej pracy i zatracają po-
czucie jej wartości, szczególnie jako doświadczeni pedagodzy słuchają-
cy wciąż o kolejnych przymusowych zmianach, które wydają się im być
niezgodne z potrzebami dzieci i specyfi ką funkcjonowania przedszkola,
odczuwają bunt i sprzeciw. Jednym z najważniejszych sposobów na unik-
nięcie bezcelowych dyskusji dotyczących poszczególnych problemów, po-
winno być klarowne wskazanie granic, jakie wyznacza nam prawo oświa-
towe i określenie obszarów decyzyjności oraz pomysłowości dyrektorów,
nauczycieli, a także doradców metodycznych. Prawo oświatowe nic nie
mówi o koniecznych formach planowania w przedszkolu. Jedynie w roz-
porządzeniu o nadzorze pedagogicznym czytamy, że procesy wspomaga-
nia rozwoju i edukacji dziecka w przedszkolu powinny być planowane.
1
507687626.002.png
Każdy nauczyciel-praktyk wie, że nie wolno „ustawiać” w planowaniu
„wyniku” (np. dla dziecka trzyletniego) ponieważ zaprzecza to indywidu-
alnemu podejściu do jego potrzeb i możliwości. W przedszkolu jest po-
dany tylko jeden wymóg, który nauczyciel powinien szczególnie respek-
tować. Tym wymogiem jest treść podstawy programowej wychowania
przedszkolnego. Dlatego od momentu, w którym dziecko przekroczy
próg przedszkola, poddawane jest systematycznej i ciągłej obserwacji,
a nauczyciel po to planuje miesięcznie lub tygodniowo, aby dostosować
ćwiczenia, metody, formy pracy z tym dzieckiem do jego indywidualnych
potrzeb tak, aby mogło w optymalnym stopniu osiągnąć opisany w pod-
stawie poziom gotowości do podjęcia nauki w szkole.
Jednym z ważniejszych obecnie tematów jest proces obserwacji i dia-
gnozy dziecka w przedszkolu. Budzi on wiele kontrowersji i dyskusji,
w związku z tym należy wskazać, jakie akty prawne regulują ten proces
w przedszkolu. W jaki sposób obserwacja powiązana jest z realizacją pod-
stawy programowej i dlaczego informacja o stanie gotowości dziecka do
podjęcia nauki w szkole powinna wynikać z dokumentacji powadzonych
obserwacji? Porządkując temat diagnozy i obserwacji należy zwrócić uwa-
gę na dwa rozporządzenia MEN z 23 grudnia 2008 roku w sprawie podsta-
wy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
OBSERWACJA
Zadaniem nauczycieli przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szko-
łach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego jest
prowadzenie obserwacji mających na celu poznanie możliwości i potrzeb
rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.
DIAGNOZA
Zadaniem nauczycieli jest także przeprowadzenie diagnozy przedszkol-
nej (oceny stanu gotowości szkolnej dziecka) na początku roku poprzedza-
jącego termin rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole.
Czytamy powyżej, że każde dziecko, bez względu na wiek jest objęte
w przedszkolu obserwacją, a nauczyciel prowadząc obserwację ma za za-
danie prowadzić również jej dokumentację.
Dodatkowo nauczyciele jeden raz, a dokładnie na początku roku po-
przedzającego termin rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole, muszą
przeprowadzić diagnozę przedszkolną. Nie ma nigdzie w prawie oświato-
wym wzmianki o drugiej diagnozie. Figuruje za to informacja o tym, że do
końca kwietnia każdego roku rodzicom, których dzieci muszą lub mogą
rozpocząć naukę w szkole przekazuje się informację o stanie ich gotowo-
2
507687626.003.png
ści do podjęcia tej nauki i ma ona zostać „wygenerowana” na podstawie
dokumentacji prowadzonych obserwacji – NIE DRUGIEJ DIAGNOZY. Na
dowód tego warto zapamiętać przytoczone fragmenty:
Rozporządzenie MEN w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i in-
nych druków szkolnych z dnia 28 maja 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 97, poz. 624):
Przedszkole(...) i zatrudnieni w nim pedagodzy wydają rodzicom dziecka
objętego wychowaniem przed-szkolnym informację o gotowości dziecka do
podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się w terminie
do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym
dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawo-
wej.
Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole wydaje się
na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych
dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu, oddziale
przedszkolnym, punkcie...
Dlatego właśnie potrzebny jest w przedszkolach bezpieczny i funkcjo-
nalny SYSTEM, który pozwoli na zgodną z literą prawa i poprawną meryto-
rycznie diagnozę oraz obserwację. System dający nauczycielowi poczucie
bezpieczeństwa i obejmujący swoim zasięgiem każde dziecko zarówno to
zdolne, utalentowane, które już w przedszkolu może umieć czytać bądź
podejmować próby pisania, jak również dziecko chore, niepełnospraw-
ne, dziecko o nieharmonijnym rozwoju, które wymaga szczególnej uwagi,
spostrzeżeń, wniosków. System, który zapewni nauczycielowi wskazówki
dla rodzica, informacje o formach pomocy, której może dziecku udzielić,
a do końca kwietnia, w rocznym przygotowaniu przedszkolnym, wygene-
ruje informację o dziecku (na wzorze druku wymaganym w rozporządze-
niu).
Należy bliżej przyjrzeć się programowi komputerowemu do diagnozo-
wania i obserwacji dzieci w przedszkolu. Program ten jest pierwszą tego
typu propozycją na polskim rynku oświatowym, zapewniającą dyrekto-
rom i nauczycielom nowoczesne rozwiązania mul medialne, zgodne
z prawem oświatowym, wymaganiami merytorycznymi, a także potrze-
bami dzieci i nauczycieli.
Jakie korzyści narzędzie do diagnozy i obserwacji
przynosi dyrektorowi przedszkola?
program jest intuicyjny, łatwy w obsłudze, uruchamiany na każdym ty-
pie komputera,
zakup jednorazowej licencji na przedszkole bez konieczności odnawia-
nia co rok,
3
507687626.004.png
w razie zmiany prawa oświatowego w zakresie obserwacji i analizy
dziecka – bezpłatne aktualizacje, t worzy ujednolicony system monito-
rowania podstawy programowej oraz przeprowadzania diagnozy,
gwarantują bezpieczeństwa danych osobowych zgodnie z ustawą,
możliwość poszerzenia programu o dodatkowe funkcje (program indy-
widualny, karta indywidualnych potrzeb, IPET itp.).
Co program daje nauczycielowi?
możliwość wyboru wskazówek dla rodziców oraz podjętych działań –
gotowe zdania do wygenerowania,
szansę na przeprowadzanie i udokumentowanie diagnozy, która za-
wiera wszystkie dziesięć obszarów rozwojowych,
możliwość tworzenia historii obserwacji danego dziecka przez wszyst-
kie lata spędzone w przedszkolu,
krótsza praca z wypełnianiem obowiązkowych dokumentów (75% cza-
su zaoszczędzone!).
Program jest intuicyjny, łatwy w obsłudze, uruchamia się na każdym
komputerze. Nie ma drugiego narzędzia elektronicznego, które proponu-
je obserwację w całości zgodną z nową podstawą programową i obejmu-
je wszystkie zagadnienia.
Rodzic jest partnerem, otrzymuje:
szybki dostęp do informacji na temat postępów dziecka, zauważonych
trudności w nauce i możliwości rozwojowych,
profesjonalne wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
czytelny wydruk diagnozy rozwoju dziecka,
Informacji o gotowości dziecka do podjęcia na-
uki w szkole podstawowej – zgodnie z drukiem ministerialnym.
Warto szukać nowych rozwiązań i wykorzystywać zmiany po to, aby
poszerzać własne horyzonty. Dlatego zachęcamy wszystkich dyrektorów
i nauczycieli do skorzystania z systemu, który stanowi instrument wspar-
cia dla wysokiej jakości pracy każdego przedszkola.
4
czytelny, pełny wydruk
507687626.005.png
PROGRAM DO DIAGNOZOWANIA
I OBSERWACJI DZIECI
W PRZEDSZKOLU
MATERIAŁY DLA DYREKTORÓW
507687626.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin