Duchowość kobiety w świetle jej zadań małżeńsko-rodzinnych.pdf

(510 KB) Pobierz
Microsoft Word - Duchowość kobiety w świetle jej zadań małżeńsko-rodzinnych.doc
Ks. Marek Chmielewski
DUCHOWOŚĆ KOBIETY
W ŚWIETLE JEJ ZADAŃ MAŁŻEŃSKO-RODZINNYCH *
Małżeństwo i rodzina, jako rzeczywistości personalno-sakra-
mentalne, nie mogłyby zaistnieć bez wolnego, świadomego i
twórczego zaangażowania mężczyzny i kobiety. Każde z nich ma
swoją niezastąpioną rolę w tworzeniu małżeńskiej i rodzinnej
wspólnoty. Wydaje się jednak, że ze względu na naturalne i kul-
turowe uwarunkowania kobieta ma szczególnie bezpośredni
wpływ na wewnętrzny kształt tych wspólnot, a pośrednio wy-
wiera także wpływ na społeczeństwo. Wspomina o tym Jan Pa-
weł II pisząc: „Nadchodzi godzina, nadeszła już godzina, w któ-
rej powołanie niewiasty realizuje się w pełni. Godzina, w której
niewiasta swoim wpływem promieniuje na społeczeństwo i uzy-
skuje władzę nigdy dotąd nie posiadaną. Dlatego też w chwili,
kiedy ludzkość przeżywa tak głębokie przemiany, niewiasty
przepojone duchem ewangelicznym mogą nieść wielką pomoc
ludzkości, aby nie upadła” (MD 1).
O tym, jaki wpływ wywiera kobieta na społeczeństwo, decy-
duje jej specyficzna duchowość. Ta specyfika najpełniej ujawnia
się w wiernym spełnianiu zadań, jakie przypadają kobiecie w
życiu małżeńskim i rodzinnym.
Nikt dotychczas nie poświęcił kobiecie, jej powołaniu i god-
ności, a także duchowości tyle uwagi, co Jan Paweł II. Stąd wy-
daje się rzeczą słuszną analiza przede wszystkim nauczania pa-
pieskiego w celu pełniejszego ukazania specyfiki kobiecej du-
chowości w świetle jej zadań małżeńsko-rodzinnych.
––––––––––––––
* Druk w: Małżeństwo — przymierze miłości (Homo meditans, t. 15), red. J.
Misiurek i W. Słomka, Lublin 1995, s. 181-198.
1
1. D UCHOWOŚĆ KOBIETY
W jednej duchowości chrześcijańskiej, wyrastającej z Ewan-
gelii i fundamentalnych wartości ogólnoludzkich, takich jak po-
szanowanie życia czy wolności, wyodrębnia się różne jej formy
w oparciu o kryteria historyczne (np.: duchowość średniowiecz-
na, współczesna), geograficzne (np.: duchowość francuska, hisz-
pańska, polska), społeczno-kulturowe (np.: duchowość kapłań-
ska, laikatu, zakonna, duchowość poszczególnych zawodów),
doktrynalne (np.: duchowość chrystocentryczna, eucharystycz-
na, eklezjocentryczna), ascetyczno-praktyczne (np.: duchowość
miłości, wspólnotowa, duchowość pokuty, duchowość pracy,
apostolska, misyjna, ekumeniczna, duchowość modlitwy) oraz w
oparciu o kryteria antropologiczno-psychologiczne. Wówczas
mówi się o duchowości spekulatywnej, afektywnej, praktycznej,
a także o duchowości poszczególnych kategorii wiekowych (du-
chowość młodzieży, dorosłych, starców) 1 .
Mimo, że istnieje tzw. teologia feministyczna, nie dość jednak
wyraźnie wyodrębnia się we współczesnej teologii duchowość
kobiety, choć istnieją po temu przesłanki antropologiczno-
psychologiczne, biblijno-teologiczne i społeczno-kulturowe 2 .
Zwraca na to uwagę także Jan Paweł II w wielu swoich wypo-
wiedziach 3 . W adhortacji apostolskiej Christifideles laici pisze
––––––––––––––
1 Zob. A. G. Matanić, La spiritualità come scienza. Introduzione metodologica al-
lo studio della vita spirituale cristiana , Milano 1990, s. 45-49.
2 Zob. B. Häring, I religiosi del futuro, Roma 1970, s. 307-311; L. Ciccone,
Donna, w: Dizionario di spiritualità dei laici, red. E. Ancilli, Milano 1981, t. 1,
s. 239-245.
3 Zob. M. Braun-Gałkowska, Nauczanie Jana Pawła II o kobietach, Warszawa
1989; R. Szmydki, Kobieta w świetle wypowiedzi Nauczycielskiego Urzędu Kościoła,
„Ateneum Kapłańskie” 80(1988), T. 110, s. 198-207.
2
między innymi: „Refleksja nad antropologicznymi i teologicz-
nymi podstawami kobiecości powinna wskazać i wyjaśnić chrze-
ścijańską odpowiedź na częste i niekiedy dojmujące pytanie o
«przestrzeń», jaką kobieta może i powinna zajmować w Kościele
i w społeczeństwie” (ChL 50).
Zapewne brak zainteresowania kwestią duchowości kobiety
wynika także z samej koncepcji duchowości, a raczej z braku
zgodności w poglądach na temat istoty duchowości. Starsi auto-
rzy skłonni są uznawać duchowość tylko w kontekście wiary
chrześcijańskiej i rozumieją ją jako podmiotowe skutki uświęca-
jącego działania Ducha Świętego w chrześcijaninie. Z kolei now-
si autorzy, nie ograniczając horyzontów działania Ducha Bożego
tylko do środowiska chrześcijańskiego, przyjmują fenomenolo-
giczno-doświadczalną koncepcję duchowości 4 . Jednym z nich
jest ks. W. Słomka, który uważa, że duchowość wyrastająca z do-
świadczenia religijnego jest zbiorem postaw mających trojakie
odniesienie do przedmiotu owego doświadczenia: intelektualno-
poznawcze, emocjonalno-wartościujące i behawioralne 5 .
W świetle tej koncepcji w pełni zasadne staje się wyodrębnie-
nie spośród wielu form duchowości także duchowości kobiety.
Zasadniczą zaś podstawą takiego wyodrębnienia są przesłanki
antropologiczno-teologiczne.
––––––––––––––
4 Zob. O. Filek, Wokół terminu „duchowość”, „Roczniki Teologiczno-Kano-
niczne” 13(1966), z. 3, s. 41 n; M. Chmielewski, Podstawowe zagadnienia metodolo-
giczne teologii duchowości, „Roczniki teologiczne” 38-39(1991-1992), z. 5, s. 25-28.
5 Zob.: W. Słomka, Wolność i zniewolenie, Wallington 1988, s. 14; tenże, Du-
chowość kapłańska, „Ateneum Kapłańskie”, 83(1991), T. 116, s. 109; tenże, Chrze-
ścijańska wiara w Trójcę Świętą w postawie ludzkiej, w: Wiara w postawie ludzkiej
(Homo meditans, t. 6), red. W. Słomka, Lublin 1991, s. 79; Por.: W. Prężyna,
Funkcja postawy religijnej w osobowości człowieka, Lublin 1981, s. 20; K. Wojtyła, U
podstaw odnowy. Studium o realizacji Vaticanum II, Kraków 1988 2 , s. 173.
3
A. Antropologiczno-teologiczne przesłanki
duchowości kobiety
List apostolski Jana Pawła II o godności i powołaniu kobiety
Mulieris dignitatem , wydany 15 sierpnia 1988 r. z okazji Roku Ma-
ryjnego, wbrew oczekiwaniom, nie rozstrzyga definitywnie
spornych kwestii doktrynalnych zwłaszcza odnośnie do kapłań-
stwa kobiet 6 . I choć określany bywa „raportem o stanie kobiety
we współczesnym świecie”, to jednak nie ogranicza się do za-
komunikowania samego status quo lecz wybiega w przyszłość
dając antropologiczno-teologiczne podstawy pod nową świa-
domość laikatu, nie tylko żeńskiego. Mówi się o nim, że jest
„tekstem nadziei dla kobiet” i jako taki otwiera nowe horyzonty
dla teologii feministycznej 7 .
„Konieczność pogłębienia podstaw antropologicznych i teo-
logicznych potrzebnych do rozwiązania problemów odnoszą-
cych się do znaczenia i godności bycia kobietą i bycia mężczy-
zną” (MD 1; por. ChL 50) — pisze Jan Paweł II — jest jednym z
wiodących motywów omawianego Listu. Do jego studiowania
usilnie zachęca Jan Paweł II w tym celu, aby — jak stwierdza w
innym miejscu — „...głębiej poznać wartości i talenty właściwe
kobiecości i męskości w kontekście nie tylko życia społecznego,
ale także i przede wszystkim życia chrześcijańskiego i kościelne-
go” (ChL 50).
Antropologiczno-teologiczne podstawy godności i powołania
kobiety w Kościele i świecie, jak również jej duchowości zawarte
w papieskim nauczaniu, a zwłaszcza w omawianym Liście Mu-
lieris dignitatem , można sprowadzić do trzech kluczowych za-
––––––––––––––
6 Zob. M. A. Macciocchi, Le donne secondo Wojtyla. Ventinove chavi di lettura
della «Mulieris dignitatem», Milano 1992, passim.
7 Tamże, s. 26-36 i 53-58.
4
gadnień wiary: stworzenia, odkupienia oraz roli Maryi jako
„nowej Ewy”.
a) Stworzenie
Wychodząc od opisu stworzenia człowieka „na obraz i podo-
bieństwo Boże” jako mężczyzny i jako niewiasty (por. Rdz 1, 27),
Jan Paweł II potwierdza „zasadniczą równość mężczyzny i ko-
biety pod względem człowieczeństwa” (por. MD 6). Ponadto
wprowadza określenie „jedność dwojga”, które stanowi wiodący
motyw w papieskiej antropologii. Czytamy bowiem, że „niewia-
sta jest drugim «ja» we wspólnym człowieczeństwie. Od począt-
ku mężczyzna i kobieta jawią się jako «jedność dwojga»” (MD 6),
co jest konsekwencją stworzenia ich „na obraz i podobieństwo
Boże”. „Mężczyzna i kobieta stworzeni jako «jedność dwojga»
we wspólnym człowieczeństwie, są wezwani do życia we
wspólnocie miłości i do odzwierciedlania w ten sposób w świe-
cie tej komunii, jaka jest w Bogu... Tekst Księgi Rodzaju (2, 18-25)
wskazuje, iż małżeństwo jest pierwszym i poniekąd podstawo-
wym wymiarem tego wezwania. Ale nie jedynym” (MD 7).
Owa «jedność dwojga» polega przede wszystkim na wza-
jemnym bytowaniu «jedno dla drugiego», bytowaniu w relacji
«komunijnej» (por. MD 10), a to zakłada podmiotową odrębność
mężczyzny i kobiety.
Istnieje zatem głęboka, sięgająca samego «początku», antro-
pologiczna podstawa dla stwierdzenia podmiotowo-ontycznej
równości kobiety i mężczyzny, a tym samym podmiotowo-
ontycznej odrębności kobiety. W konsekwencji pozwala to mó-
wić o innej niż męska, choć równoprawnej duchowości kobiety.
Niemniej jednak od samego początku ta relacja pomiędzy
mężczyzną a kobietą została zakłócona przez grzech. Wskutek
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin