SCENARIUSZ ZAJĘĆ GRUPOWYCH
- STYMULACJA POLISENSORYCZNA -
Stymulacja kolorem żółtym połączona z aktywizacją wzrokowo-czuciową.
- rozwijanie możliwości percepcyjnych po przez dostarczanie różnorodnych bodźców wzrokowych, dotykowych, słuchowych.
- wzmacnianie koncentracji uwagi,
- budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa,
- rozwijanie kompetencji społecznych: wyodrębniania siebie z otoczenia, bycia w grupie, nawiązywania interakcji i komunikowania się z innymi.
- uczeń utrwala kolor żółty
- uczeń wodzi wzrokiem za przedmiotami
- uczeń skupia wzrok na przedmiotach
- uczeń dotyka przedmioty z pomocą nauczyciela
- uczeń czuje się bezpiecznie i ma zaufanie do otoczenia
- uczeń skupia uwagę na podejmowanych działaniach
- uczeń wchodzi w relacje z innymi
elementy chromoterapii, terapia polisensoryczna, terapia zabawą.
9. Formy organizacyjne:
praca z całą grupą, praca indywidualna.
10. Środki dydaktyczne:
piłeczki, balony, chusta, bibuła w kolorze żółtym, butelki z żółtą wodą, miska, lampa, materace, magnetofon, nagranie z muzyką relaksacyjną.
Przebieg zajęć
1.Powitanie uczniów:- nauczyciel wita uczniów: „wszyscy pięknie się witamy i do zabaw zapraszamy”- witanie się poszczególnych części ciała (np. noga wita się z nogą, ręka wita się z nogą)2.Zabawa żółtymi piłeczkami:- pokazanie piłek, przesuwanie przed oczyma dziecka w prawo, w lewo- wkładanie piłek w dłonie dziecka- masowanie piłkami rąk, nóg, brzucha- wkładanie piłek pod ubranie ucznia i próby wyciągania ich przez uczniów z pomocą nauczyciela- obrzucanie się piłkami ( nauczyciel ręką dziecka rzuca piłkę w stronę drugiego dziecka)3.Zabawa foliowymi torebkami wypełnionymi piłeczkami:- potrząsanie i szeleszczenie torebkami przed dzieckiem- wkładanie torebek w dłonie dziecka, wspólne pocieranie i potrząsanie torebkami4.Zabawa butelkami wypełnionymi żółtą wodą:- pokazanie dziecku butelki- potrząsanie butelką przed oczyma dziecka- dotykanie butelek przez dziecko z pomocą nauczyciela- turlanie butelek po ciele dziecka ( brzuch, nogi)- wspólne odkręcanie butelek i wylewanie wody do miski- uderzanie dłońmi dziecka a następnie palcami o powierzchnię wody5. Zabawa z bibułą:- nakładanie bibuły na twarz dziecka- ściąganie samodzielnie lub z pomocą nauczyciela- zabawa „a ku –ku”7. Zabawa żółtymi balonami:- uderzanie dłonią dziecka w balon- podrzucanie balonów do góry- wzajemna zabawa – próby rzucania balonów do sąsiedniego dziecka8. Pokaz żółtego światła:- zapalenie żółtej lampki, zbliżanie dłoni dziecka do żarówki, odczuwanie ciepła– przybliżanie i oddalanie źródła światła, wodzenie wzrokiem za źródłem światła9.Relaksacja przy muzyce:- dzieci leżą w kole w wygodnej pozycji, - rozłożenie chusty i wachlowanie nad głowami dzieci- przykrywanie dzieci chustą- słuchanie muzyki11.Zakończenie zajęć: - podziękowanie uczniom za aktywny udział w zajęciach
- zaproszenie uczniów na następne zajęcia.
magdamachno