PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LUTY W GRUPIE DZIECI SZEŚCIOLETNICH
TEMATYKA ZAJĘĆ:
1. ZABAWY I SPORTY ZIMOWE
2. W KARNAWALE SAME BALE
3. POMAGAMY ZWIERZĘTOM PRZETRWAĆ ZIMĘ
4. MIESZKAMY W EUROPIE
· JESTEŚMY POLAKAMI
· JESTEŚMY EUROPEJCZYKAMI
1. Kalendarz muzyczny w przedszkolu – U. Smoczyńska- Nachtman.
2. „Wesoła szkoła sześciolatka” – przewodnik metodyczny.
3. Wydawnictwo RAABE – „Plany miesięczne dla starszaków”.
4. K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”
5. PZPS KLANZA „Tańce i zabawy dla grupy”.
6. R. Trześniowski „Gry i zabawy ruchowe”
7. J. Radziewicz „Sto zabaw dla dzieci”
8. H. Kruk „Wybór literatury….”
9. MAC – przewodnik metodyczny
Cykl tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Rodzaj aktywności
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
31. 01 – 04. 02. 02. 2011 ZABAWY I SPORTY ZIMOWE.
Cel ogólny: Świadome i konsekwentne unikanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu. Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów: bawienia się w miejscach niedozwolonych, np.: przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie.
31. 01. 2011
I. „Zabawy z bałwankiem” – słuchanie wiersza H. Ożogowskiej pt. „Kto to?”, oglądanie historyjki obrazkowej, ustalanie właściwej kolejności zdarzeń, rozwijanie logicznego myślenia. (ad. 3, ad. 4, p. 3)
Ćwiczenia graficzne – układanie wałeczków z plasteliny na wybranych literach (ad.14, p.3)
Zestaw zabaw ruchowych wg. K. Wlaźnik nr XII. Doskonalenie podskoku jednonóż. (ad. 5, p. 3 i 4)
II. „Od piosenki do literki” –
„Wujek Walenty”. Zajęcie metodą MDS. (ad. 14, p. 2, 3, 4, 6,).
„Zimowe wycinanki” – wycinanie i układanie kompozycji z wykorzystaniem materiałów tekstylnych i papierniczych. Rozwijanie pomysłowości, zmysłu kompozycyjnego oraz sprawności manualnych. (ad. 9, p. 2)
III. „Bałwanki” – zapoznanie dzieci z przestrzenną figurą geometryczną – kulą. Wyszukiwanie kształtów kulistych w otoczeniu.(ad. 4, p. 2)
Językowa
Plastyczna
Ruchowa
Muzyczna
Umysłowa
- zestaw ćw. porannych wg K. Wlaźnik nr XXV(5,p.3,4)
- zabawy ruchowe: orientacyjno – porządkowa „Wiatr i śnieżki”
- z elem. równowagi „Po wąskiej dróżce”
- z elem. biegu „Berek – kucanka”
- z elem. podskoku „Przeskocz przez przeszkodę” (ad. 5, p. 3 i 4)
- słuchanie wiersza M. Walczak „Zimowe rady”. Rozmowa nt. bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w czasie zabaw i sportów zimowych na podstawie wiersza. (ad.6, p. 1 i 5)
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym(ad. 5, p. 3 i 4)
- „Targ liter” – zabawa wg I. Majchrzak – układanie wyrazów (ad. 14, p. 4)
- stara się łączyć przyczynę ze skutkiem
- próbuje przewidzieć co się może zdarzyć
- potrafi samodzielnie wykonać pracę plastyczną
- potrafi posługiwać się nożyczkami
- wie, jakie sporty zimowe można uprawiać na lodowisku
- potrafi bezpiecznie bawić się na śniegu
- podejmuje działalność konstrukcyjną w zespole
- zna nazwy sportów zimowych
- wie jak wygląda kula
- potrafi znaleźć kulę w otoczeniu
Cykl
tematyczny
Ćwiczenia graficzne – rysowanie znaków literopodobnych w wąskiej liniaturze (ad.14, p.3)
IV. „Zimowe zagadki” – rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych oraz rebusów I go stopnia. Wyszukiwanie wyrazów będących rozwiązaniem. Ćwiczenia w czytaniu. (ad. 4, p. 3; ad. 14, p. 4)
Nauka piosenki „Zimowe zabawy” – wysłuchanie piosenki, wyjaśnienie niezrozumiałych zwrotów i wyrażeń. Wspólne śpiewanie. Zabawa muzyczna „Śniegowe płatki” – tworzenie figur imitujących śniegowe płatki poprzez różne układy własnego ciała.(ad. 8, p. 1, 2, 3)
V. „Zimowe zabawy”- malowanie farbami plakatowymi (ad. 9, p. 2)
- zabawa gramatyczna „W co się bawić zimą?”. Propozycje zabaw, odwoływanie się do własnych przeżyć (ad. 3)
- Ćwiczenia oddechowe w czasie zabawy „Gwiazdki śniegowe” (ad.3);
- gimnastyka buzi i języka – ćwiczenia usprawniające narządy mowne (ad.14, p.6, ad.3)
- wylewanie wody w celu zrobienia ślizgawki na pobliskim korcie, zabawy na ślizgawce ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa(ad. 5, p. 3 i 4)
- zorganizowanie zimowych zawodów sportowych przedszkolaków(ad. 5, p. 3 i 4)
- spacery i wycieczki poza teren przedszkola, dostrzeganie uroków zimy i prac porządkowych z nią związanych: odśnieżanie, posypywanie ścieżek itp(ad. 5, p. 3 i 4)
- potrafi w skupieniu wysłuchać opowiadania
- formułuje uogólnienia
- rozwiązuje zagadki słowne
- przestrzega reguł bezpiecznego współzawodnictwa
- umie korzystać z sanek
- potrafi zaśpiewać piosenkę
- podejmuje role przydzielone w zabawie
- prawidłowo posługuje się farbami pędzlem
- jest sprawne fizycznie
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych
- wie jak rozwiązać rebus
...
zuzanik