Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów4.pdf

(397 KB) Pobierz
435780230 UNPDF
5. Dramaturgia cyfrowych zdjęć w Photoshopie CS2 i wersjach wcześniejszych
Wymowny efekt, jaki daje zastosowanie filtra pomarańczowego lub czerwonego, można też osiągnąć
cyfrowo. Zdjęcie (rysunek 3.7) zostało zrobione aparatem Canon EOS 5D z obiektywem 17 – 40 mm,
ustawionym na ogniskową 17 mm. Mimo że aparat w trybie czarno-białym ma funkcję symulacji
działania filtra czerwonego, lepszym rozwiązaniem będzie obrócenie filtra polaryzacyjnego do pozycji
poprzecznej i zrobienie zdjęcia w trybie kolorowym, co zalecałem zresztą powyżej. Podczas konwersji na
tryb czarno-biały dzięki mieszaniu kanałów mamy większą i bardziej precyzyjną kontrolę nad efektem
działania filtrów absorbujących widmo niebieskie. Tym samym można przećwiczyć działanie filtra
żółtego, pomarańczowego oraz czerwonego na kolorowej fotografii przedstawiającej gigantyczną falę w
Lanzarote. Jeśli chciałbym przekonwertować obraz przez ustawienie niebieskiego kanału na 100%
(rysunek 3.8), niebo pozostałoby względnie jasne w stosunku do kolorowego oryginału zdjęcia, chociaż
filtr polaryzacyjny spowodowałby, że byłoby ono trochę ciemniejsze, niż jest w rzeczywistości. Gdy
zachodzi potrzeba symulacji działania filtra pomarańczowego, pożądany rezultat uzyskamy przez
ustawienie suwaka kanału czerwonego oraz niebieskiego na 50% (rysunek 3.9). Jest to najbardziej
przekonująca fotografia — ze względu na mocny kontrast oraz ciemne, wyraziste niebo. Zdjęcie z
efektem filtra czerwonego (rysunek 3.10) zostało zmiksowane z kanałem czerwonym ustawionym na
100%. Wydaje się, że jest na nim za dużo dramaturgii; niektórym niebo może wydawać się zbyt czarne.
Rysunek 3.7.
435780230.001.png
Rysunek 3.8. Konwersja przy niebieskim kanale ustawionym na 100%
Rysunek 3.9. Mieszanka 50% kanału czerwonego oraz 50% kanału
niebieskiego daje efekt filtra pomarańczowego ustawionego na 100%
435780230.002.png 435780230.003.png
Rysunek 3.10. Kanał
czerwony ustawiony na 100%
Niestety, dla zdjęć niezrobionych w formacie RAW po zmianach kontrastu za pomocą mieszania kanałów
tonalność skali szarości nieba nie jest wystarczająco płynna. Jednak nawet w takim przypadku możemy
zamaskować niepożądany efekt za pomocą narzędzi Photoshopa. Po dodaniu struktury ziarna do obrazu
niebo o delikatnie niestabilnym wypełnieniu tonalnym będzie praktycznie niedostrzegalne. Struktura o
ziarnie rozmiaru 14 z kontrastem 50% dość wiernie naśladuje zwykłe, analogowe zdjęcie zrobione na
filmie 100 ASA. Jeśli dokonamy transformacji fotografii za pomocą Channel Mixer (Mieszanie kanałów)
lub Desaturate (Zmniejsz nasycenie) , ziarno będzie kolorowe. Jednak w dalszym ciągu należy usunąć
kolor — albo za pomocą redukcji nasycenia, albo w trybie Grayscale (Skala szarości) po zastosowaniu
kombinacji Filter/Texture/Grain (Filtr/Tekstura/Ziarno) , nawet gdy dokonaliśmy już przerobienia
fotografii na czarno-białą. Jest to wyłącznie postępowanie awaryjne. Znacznie lepiej jest fotografować w
formacie RAW, gdyż po konwersji z zastosowaniem 100% kanału czerwonego w mieszaniu kanałów
przejścia pozostaną łagodne.
Na tym zdjęciu punkt przyczepienia liny został zawarty w kompozycji, gdyż stanowi interesujący jej
element. Bez niego zabrakłoby niezbędnego punktu przykuwającego wzrok widza.
435780230.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin