PLAN PRACY luty(1).docx

(24 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

DLA DZIECI 5 LETNICH

NA MIESIĄC   LUTY 2011

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: ZABAWY ZIMOWE

TERMIN REALIZACJI: 31.01.2011 – 4.02.2011

CELE OPERACYJNE:

·         Dzieci potrafią rozpoznawać stany emocjonalne innych osób

·         Dzieci znają sposoby przeciwdziałania zmarznięciu

·         Dzieci znają zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie

·         Dzieci wiedzą jak należy zachować się w sytuacji kiedy zdarzy się wypadek

·         Dzieci potrafią nazwać sprzet do zabaw zimowych

·         Dzieci znają zimowe dyscypliny sportowe

·         Dzieci rozpoznają i nazywają figury geometryczne

·         Dzieci porównują wielkość przedmiotów

·         Dzieci znają i stosują pojecie para

SPOSOBY REALIZACJI:

Temat dnia: Na górce

I

·         Powitanie piosenką do melodii Stoi Różyczka

·         Słuchanie opowiadania „Sanki” M. Jaworczakowej

·         Rozmowa kierowana na temat treści utworu:

Jak bawiły się dzieci na górce?

Jak myślicie, dlaczego dziewczynka i chłopiec nie mieli swoich sanek?

Czy dzieci pozwoliły zjechać dziewczynce i chłopcu z górki na sankach?

Jak powinny zachować się dzieci z sankami?

Dlaczego dzieci powinny dzielić się zabawkami?

·         Wybieranie emblematów przedstawiających emocje (złość , radość, smutek, strach). Rozmowa:

Która mina pokazuje jak czuły się dzieci, kiedy zobaczyły inne dzieci z sankami? Dlaczego dzieci się ucieszyły? Jaką minę miały dzieci kiedy Marylka, Felek i Wacek poszli do domu? Dlaczego dziewczynce i chłopcu było smutno?

Kiedy wam jest wesoło? Kiedy jesteście smutni?

·         Zabawa ruchowa „Na saneczkach”

·         Rozmowa na temat ubierania się zimą, tak aby nie zmarznąć na dworze. Dzieci wymieniają kolejne elementy ubrania: spodnie, sweter, kurtka, szalik, czapka, rękawiczki. Odpowiadają na pytania nauczyciela:

Czy można na dworze zdejmować czapkę lub szalik, nawet jeśli jest nam gorąco w czasie zabawy? co może stać się jeśli zdejmiemy czapkę w mroźna pogodę?

·         Poznanie sposobów przeciwdziałania marznięciu. Wspólne ustalenie co można robić kiedy:

- zimno jest w nogi (tupią)

- marzną dłonie (chuchają, pocierają jedna o drugą)

- trzeba rozgrzać uda i ramiona (oklepują i pocierają dłońmi uda i ramiona)

II

„Na górce” – praca plastyczna (stemplowanie  gazetą i malowanie), praca w grupach kilku osobowych

Temat dnia: Bawimy się bezpiecznie

I

·         Powitanie piosenką do melodii Kurki trzy.

·         Prezentacja 3 ilustracji. Dzieci opowiadają treść każdego obrazka, układają obrazki w odpowiedniej kolejności.

·         Rozmowa na temat historyjki:

Co znajduje się obok górki, z której zjeżdżały dzieci?

Popatrzcie. Czy wszystkie dzieci zjechały w tym samym kierunku?

Zastanówcie się co mogło się wydarzyć później?

·         Nauczycielka umieszcza na tablicy czerwony znak z napisem STOP i inny znak zielony z uśmiechniętą buźka. Dzieci w grupach otrzymują po 2 obrazki i decydują pod którym znakiem przypiąć każdy obrazek. Uzasadniają swoje wybory- wyjaśniają:

- dlaczego nie można ślizgać się na zamarzniętych rzekach i jeziorach;

- co może się wydarzyć z powodu obecności ślizgawki na chodniku;

- na której górce dzieci mogą bezpiecznie zjeżdżać na sankach i nartach;

- dlaczego dzieci nie powinny bawić się śnieżkami w pobliżu domu;

Wspólne ustalanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie:

1.       Wybieramy miejsca bezpieczne, specjalnie przeznaczone do zabaw zimowych

2.     Ślizgamy się i jeździmy na łyżwach tylko na przygotowanych lodowiskach

3.     Bawimy się śnieżkami daleko od domów i samochodów. Uważamy żeby nie wyrządzić krzywdy kolegom.

4.     Nie zdejmujemy czapek ani szalików. Jeśli jest nam gorąco to chwilkę odpoczywamy.

·         Zabawa ruchowa „Saneczkowe zaprzęgi”

·         Rozmowa – szukanie odpowiedzi na pytanie, co trzeba zrobić, jeżeli zdarzy się wypadek podczas zabawy. Dzieci podają propozycje zachowań, nauczycielka uzupełnia wypowiedzi.

·         Wykonanie składanki kartonowej „Sanki” – wypychanie elementów, zaginanie, podklejanie.

II

Zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych wg K. Wlaźnik – zestaw XIII

Temat dnia: Zabawy zimą

I

·         Powitanie piosenką do melodii Mało nas.

·         Słuchanie wiersza W. Kosteckiej „Zabawa zimą”

·         Rozmowa na temat treści utworu:

Jak zimą bawiły się dzieci na placu zabaw?

W jaki sposób jeszcze możemy bawić się zimą?

·         Wprowadzenie napisów do czytania globalnego: sanki, narty, łyżwy

·         Loteryjka obrazkowa „Zimowe dyscypliny sportowe”. Dzieci losują obrazki, opowiadają o nich, nazywają dyscypliny sportowe. Nauczycielka opowiada o zimowych igrzyskach olimpijskich.

·         Nazywanie osób uprawiających sporty zimowe. Nauczycielka pyta dzieci, jak nazwiemy osobę która:

- jeździ na nartach

- jeździ na łyżwach

- jeździ na sankach

- skacze na nartach

·         Zabawa ruchowa „Taniec na lodzie”

·         Zabawa „Co zasypał śnieg?”. Dzieci w małych grupkach siadają wokół ilustracji zasłoniętych gwiazdkami śniegowymi. Dzieci rozdmuchują je i odgadują co śnieg przykrył (dom, samochód, karuzela, pociąg, las) Dzielą wyrazy na sylaby, nazywają głoski w nagłosie i wygłosie.

II

„Moje zabawy zimowe” – zajęcia plastyczne – rysowanie patyczkiem.

Temat dnia: Wesoła zima – zabawy matematyczne

I

·         Powitanie piosenką do melodii Mam chusteczkę haftowaną.

·         Odkrywanka obrazkowa „Sprzęt do zabaw zimowych”. Porównywanie wielkości poszczególnych przedmiotów, układanie w pary nart i kijków, łączenie linią. Szukanie odpowiedzi na pytanie: Ile osób mogło jeździć na nartach?

·         Odkrywanka obrazkowa „Ślady na śniegu”. Rozpoznawanie wśród splątanych linii różnej grubości kształtów figur geometrycznych. Nazywanie figur.

·         Odkrywanka obrazkowa „Zabawa śnieżkami”. Odgadywanie ile śnieżek trafiło w drzewo? Przeliczanie, porównywanie ilości śladów na poszczególnych drzewach.

·         Zabawa „Rysujemy bałwanki” – uzupełnianie rysunków zgodnie z opisem.

·         Zabawa ruchowa „Toczymy kule śniegowe”. Zabawa parami – przetaczanie po podłodze leżącego dziecka.

·         Karta Pracy – odszukiwanie kształtów figur pozostawionych przez łyżwiarkę; dobieranie w pary bałwanków.

II

Umuzykalnienie:

·         Zabawa ruchowa „Płatki śniegu”.

·         Zabawa muzyczna „Sopelkowe dźwięki”

·         Osłuchanie z piosenką „Pani Zimo, Pani Zimo”

·         Zabawa muzyczno – ruchowa „Zabawa zimowa”

Temat dnia: Lubimy zimę

I

·         Powitanie – Iskierka

·         Rozwiązywanie zagadek słownych związanych z zimą (sanki, narty, łyżwy, śnieg, bałwan). Po rozwiązaniu umieszczanie obrazków na tablicy.

·         Dobieranie podpisów do obrazków.

·         Zagadki ruchowe – przedstawienie ruchem zabawy na śniegu z wylosowanej ilustracji

·         Zabawa muzyczno – ruchowa „Zabawa na śniegu”

·         Zabawa słowna : Lubię zimę, ponieważ …

·         Uzupełnianie obrazka zimowego o ruchome elementy pod dyktando nauczycielki.

·         Zabawa „Jazda na łyżwach”

II

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych metodą opowieści ruchowej „Zimowe zabawy” (zbiór własny nauczyciela)

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: LODOWA KRAINA

TERMIN REALIZACJI: 7.02.2011 – 11.02.2011

 

CELE OPERACYJNE:

·         Dzieci znają wygląd i tryb życia pingwinów

·         Dzieci znają położenie, krajobraz i klimat Antarktydy

·         Dzieci znają właściwości lodu

·         Dzieci znają położenie i klimat Grenlandii

·         Dzieci znają wygląd i tryb życia foki, morsa i niedźwiedzia polarnego

·         Dzieci potrafią liczyć w zakresie 8

·         Dzieci posiadają umiejętność odwzorowywania liczebności zbioru za pomocą liczb w kolorach

·         Dzieci potrafią rozwiązywać rożnego rodzaju zagadki

 

SPOSOBY REALIZACJI:

Temat dnia: O pingwinie Kleofasku

I

·         Powitanie do melodii Mam chusteczkę haftowaną.

·         Słuchanie opowiadania „O pingwinie KleofaskuI.Tuwim

·         Rozmowa z dziećmi na temat treści opowiadania:

Gdzie urodził się pingwinek Kleofasek?

Jak wygląda biegun południowy?

Jak wyglądał pingwinek, kiedy wykluł się z jajka?

Jak wygląda dorosły pingwin?

Dlaczego imię dla małego pingwinka wybrała ciotka Agata?

Ile braci i sióstr miał pingwinek?

Jak mieli na imię bracia i siostry Kleofaska?

·         Porządkowanie wypowiedzi dzieci, uzupełnianie o informacje na temat życia pingwinów. Czytanie globalne: pingwin

·         Zabawa ruchowa ze śpiewem „Pingwinek”

·         Wskazywanie na globusie równika, bieguna północnego, bieguna południowego zgodnie ze wskazówkami zawartymi w tekście opowiadania. Czytanie globalne: lodowa kraina.

·         Pingwin – składanka z kartonu

II

Zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych ogólnorozwojowych wg Trześniowskiego.

 

Temat dnia: Zimny jak lód – zabawy badawcze.

I

·         Powitanie do melodii Mało nas.

·         Rozmowy przy ilustracjach (leśna polana, słoneczny brzeg morza, pływające góry lodowe, lodowa pustynia). Wybieranie tych ilustracji, które pasują do miejsca gdzie mieszka pingwin Kleofasek.

·         Rozmowa na temat Co to jest lód?  – odwołanie się do doświadczeń dzieci

Co to jest lód?

Jak powstaje lód?

Jaki jest lód?

Co dzieje się z lodem kiedy go ogrzejemy?

 

·         Doświadczenie – badanie właściwości lodu. Wykonywanie czynności zgodnie z instrukcja nauczyciela:

- Weźcie do ręki kostkę lodu. Jaki jest lód? Pachnie? Jaki ma kolor lód?

- Wrzućcie do naczynia z zimną i ciepłą wodą po jednej kostce lodu. Zobaczcie czy opadł na dno pojemnika? W którym pojemniku lód szybciej się rozpuszcza?

- Włóżcie do jednego pustego naczynia jedną kostkę lodu, a do drugiego wszystkie pozostałe. Zaraz zobaczycie gdzie lód rozpuści się szybciej.

·         Zabawa ruchowa „Rzeźby lodowe”. Dzieci poruszają się zgodnie z rytmem muzyki. Na przerwę zamieniają się w rzeźby lodowe. Rzeźbę tworzy tyle dzieci ile razy nauczycielka uderzy w bębenek.

·         Rozmowa na temat do czego potrzebny jest lód?

II

Zajęcia plastyczne „Ocean lodowy” – praca zespołowa

·         Malowanie fal oceanu grubym pędzlem

·         Składanie z kół ryb wg instrukcji

·         Wykonywanie kry ze zgniecionych serwetek

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin