Silnik Krokowy1.pdf

(731 KB) Pobierz
Silnik Krokowy
Piotr Posmyk
Kl. 3 A
1. Informacje Oglne
Silnik krokowy jest urządzeniem elektromechanicznym, które przekształca
impulsy elektryczne w dyskretne ruchy mechaniczne. Os silnika krokowego
obraca się o niewielkie przyrosty kata pod wpływem impulsów elektrycznych,
podawanych w odpowiedniej kolejności. Obroty silnika są związane
bezpośrednio z podawanymi impulsami na kilka sposobów. Kierunek
obrotów osi jest ściśle związany z sekwencja podawanych impulsów, prędkość
obrotów zależy od częstotliwości tych impulsów, a kat obrotu - od ich ilości.
780170639.002.png 780170639.003.png
2. Podstawowe Parametry
Moment trzymający;
Bezprądowy moment spoczynkowy – silniki wyposażone
w magnes trwały;
Krok podstawowy, rozdzielczość kątowa kroku: 15°, 7.5°,
3.6 °, 1.8 °, 0.9 °;
Prąd znamionowy uzwojenia;
Rezystancja uzwojenia ;
Napięcie pracy uzwojenia;
Wartość skoku silnika krokowego o wirniku czynnym:
gdzie:
• p – liczba par biegunów,
• m – liczba pasm uzwojenia sterującego;
Wartość skoku silnika krokowego o wirniku biernym:
gdzie:
• Zr – liczba zębów wirnika,
• m – liczba pasm uzwojenia sterującego,
• n=1 lub n=2.
780170639.004.png 780170639.005.png
3. Zalety i wady silnikw krokowych
Zalety:
  Kat obrotu silnika jest proporcjonalny do ilości impulsów wejściowych.
  Silnik pracuje z pełnym momentem w stanie spoczynku
(o ile uzwojenia są zasilane).
  Precyzyjne pozycjonowanie i powtarzalność ruchu - dobre silniki krokowe
maja dokładność ok. 3-5% kroku i błąd ten nie kumuluje się z kroku na krok.
  Możliwość bardzo szybkiego rozbiegu, hamowania i zmiany kierunku.
  Niezawodne - ze względu na brak szczotek. Żywotność silnika zależy zatem
tylko od żywotności łożysk.
  Zależność obrotów silnika od dyskretnych impulsów umożliwia sterowanie w
pętli otwartej, przez co silnik krokowy jest łatwiejszy i tańszy w sterowaniu.
  Możliwość osiągnięcia bardzo niskich prędkości synchronicznych bezpośrednio
na osi.
  Szeroki zakres prędkości obrotowych uzyskiwany dzięki temu, że prędkość jest
proporcjonalna do częstotliwości impulsów wejściowych.
Wady:
  Rezonanse mechaniczne pojawiające się przy niewłaściwym sterowaniu.
  Trudności przy pracy z bardzo dużymi prędkościami.
4. Podziaþ Silnikw Krokowych
780170639.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin