Silnik Krokowy1.pdf
(
731 KB
)
Pobierz
Silnik Krokowy
Piotr Posmyk
Kl. 3 A
1. Informacje Oglne
Silnik krokowy
jest urządzeniem elektromechanicznym, które przekształca
impulsy elektryczne w dyskretne ruchy mechaniczne. Os silnika krokowego
obraca się o niewielkie przyrosty kata pod wpływem impulsów elektrycznych,
podawanych w odpowiedniej kolejności. Obroty silnika są związane
bezpośrednio z podawanymi impulsami na kilka sposobów. Kierunek
obrotów osi jest ściśle związany z sekwencja podawanych impulsów, prędkość
obrotów zależy od częstotliwości tych impulsów, a kat obrotu - od ich ilości.
2. Podstawowe Parametry
¶
Moment trzymający;
¶
Bezprądowy moment spoczynkowy – silniki wyposażone
w magnes trwały;
¶
Krok podstawowy, rozdzielczość kątowa kroku: 15°, 7.5°,
3.6 °, 1.8 °, 0.9 °;
¶
Prąd znamionowy uzwojenia;
¶
Rezystancja uzwojenia ;
¶
Napięcie pracy uzwojenia;
¶
Wartość skoku silnika krokowego o wirniku czynnym:
gdzie:
• p – liczba par biegunów,
• m – liczba pasm uzwojenia sterującego;
¶
Wartość skoku silnika krokowego o wirniku biernym:
gdzie:
• Zr – liczba zębów wirnika,
• m – liczba pasm uzwojenia sterującego,
• n=1 lub n=2.
3. Zalety i wady silnikw krokowych
Zalety:
Kat obrotu silnika jest proporcjonalny do ilości impulsów wejściowych.
Silnik pracuje z pełnym momentem w stanie spoczynku
(o ile uzwojenia są zasilane).
Precyzyjne pozycjonowanie i powtarzalność ruchu - dobre silniki krokowe
maja dokładność ok. 3-5% kroku i błąd ten nie kumuluje się z kroku na krok.
Możliwość bardzo szybkiego rozbiegu, hamowania i zmiany kierunku.
Niezawodne - ze względu na brak szczotek. Żywotność silnika zależy zatem
tylko od żywotności łożysk.
Zależność obrotów silnika od dyskretnych impulsów umożliwia sterowanie w
pętli otwartej, przez co silnik krokowy jest łatwiejszy i tańszy w sterowaniu.
Możliwość osiągnięcia bardzo niskich prędkości synchronicznych bezpośrednio
na osi.
Szeroki zakres prędkości obrotowych uzyskiwany dzięki temu, że prędkość jest
proporcjonalna do częstotliwości impulsów wejściowych.
Wady:
Rezonanse mechaniczne pojawiające się przy niewłaściwym sterowaniu.
Trudności przy pracy z bardzo dużymi prędkościami.
4. Podziaþ Silnikw Krokowych
Plik z chomika:
leon0x
Inne pliki z tego folderu:
Zarządzanie dysami i napędami.pdf
(1255 KB)
Prądy sinusoidalne.pdf
(51 KB)
Silnik Krokowy1.pdf
(731 KB)
chlopi.pdf
(702 KB)
Matur.Intermediate-testy i odpowiedzi.rar
(26613 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin