4_ZUBIELEWICZ.pdf

(671 KB) Pobierz
Małgorzata
ZUBIELEWICZ *
WSPÓŁCZESNE ŚRODKI DO POWIERZCHNIOWEGO
ZABEZPIECZENIA ANTYKOROZYJNEGO KONSTRUKCJI
METALOWYCH
1. Wprowadzenie
Korozja jest to niszczenie materiałów pod wpływem oddziaływania środowiska, na
skutek ich naturalnej tendencji do przechodzenia w stan o najniŜszej energii wewnętrznej.
Rodzaje korozji:
·
zaleŜnie od mechanizmu:
-
elektrochemiczna, zachodząca w obecności tlenu i elektrolitu (w warunkach
atmosferycznych, w zanurzeniu w wodzie, w glebie i w innych środowiskach
korozyjnych);
-
chemiczna (wysokotemperaturowa), zachodząca bez obecności elektrolitu;
·
zaleŜnie od objawów i przyczyn:
-
korozja ogólna – równomierne zniszczenie metalu na całej powierzchni;
-
korozja szczelinowa – miejscowe ubytki, powstające w głębi szczelin (w złączach,
pod osadami, pod powłokami);
-
korozja wŜerowa – miejscowe ubytki penetrujące w głąb metalu, powstające głównie
na powierzchni metali ulegających pasywacji (stale nierdzewne, aluminium);
korozja galwaniczna – niszczenie metali na styku z innymi materiałami;
* Dr inŜ., Instytut InŜynierii Materiałów Polimerowych i Barwników, Oddział Zamiejscowy
Farb i Tworzyw, 44-100 Gliwice, ul. Chorzowska 50A
-
251
800487709.028.png 800487709.029.png 800487709.030.png
 
korozja napręŜeniowa – pękanie metali na skutek łącznego działania korozji i
napręŜeń rozciągających;
-
-
korozja napręŜeniowa – pękanie metali na skutek łącznego działania korozji i
napręŜeń rozciągających;
korozja zmęczeniowa – pękanie metali na skutek łącznego działania korozji i
zmiennych napręŜeń;
-
-
korozja selektywna – selektywna korozja jednego ze składników stopu (Ŝeliwo,
mosiądz);
-
korozja
erozja
niszczenie
metali
wskutek
łącznego
działania
czynników
korozyjnych
i erozyjnych (np. wnętrza rurociągów).
Najpowszechniejszą metodą ochrony metali przed korozją jest ochrona za pomocą
powłok lakierowych, która stanowi ok. 80% zabezpieczeń antykorozyjnych. Tak duŜy
udział powłok lakierowych w ochronie przed korozją spowodowany jest względnie niskim
kosztami, róŜnorodnością właściwości ochronnych, umoŜliwiających odpowiedni dobór
powłok do środowiska oraz moŜliwość nakładania na powierzchnie o dowolnych kształtach
i gabarytach.
Inne metody ochrony metali przed korozją to ochrona inhibitorowa, polegająca na
modyfikacji środowiska korozyjnego substancjami hamującymi korozję oraz ochrona
elektrochemiczna – katodowa lub anodowa – stosowana głównie do ochrony powierzchni
konstrukcji zanurzonych lub podziemnych (zbiorniki, rurociągi, platformy wiertnicze itp.)
NajwaŜniejsze czynniki warunkujące dobrą ochronę przed korozją za pomocą powłok
lakierowych to:
• mała przepuszczalność jonów, wody i tlenu, czyli czynników powodujących korozję
elktrochemiczną;
• pasywacja lub tworzenie warstw ochronnych na podłoŜu przez pigmenty antykorozyjne;
• dobra adhezja w warunkach suchych i mokrych;
• mała przewodność, ograniczająca przepływ prądu w lokalnych ogniwach korozyjnych
oraz ruch jonów i elektronów w powłoce;
• odporność na wpływy środowiska, np. na temperaturę, promieniowanie UV, czynniki
korozyjne, chemiczne i mechaniczne.
W celu uzyskania długotrwałej, skutecznej ochrony metali przed korozją za pomocą
powłok lakierowych naleŜy przestrzegać kilku podstawowych zasad:
• wykonywać prace antykorozyjne w sprzyjających warunkach atmosferycznych;
• dobrze przygotować podłoŜe przed malowaniem;
• prawidłowo dobrać system powłokowy do warunków eksploatacji konstrukcji i do
przewidywanego okresu trwałości, a takŜe do pory roku, w której konstrukcja będzie
malowana.
Ekonomiczne skutki korozji, pomimo wielu moŜliwości stosowania skutecznych
zabezpieczeń przeciwkorozyjnych, są nadal bardzo wysokie. Koszty te, oszacowane na
podstawie danych z 17 krajów, wyniosły w 2004 r. 990 mld. USD, tj. ok. 2% produktu
światowego
brutto
[1].
Procentowy
udział
poszczególnych
krajów
w
globalnych
bezpośrednich kosztach korozji przyjęty dla roku 2004 ilustruje tablica 1.
252
Tabl ica 1. Udział poszczególnych krajów w globalnych bezpośrednich kosztach kor ozji
Kraj
Udział, %
1
2
Kraje, dla których dane nie były dostępne
53
USA
31
Japonia
6
Niemcy
5
10 krajów biorących udział w badaniach z roku 2004
2
Australia
1
Belgia
1
Wielka Brytania
1
Koszty korozji w poszczególnych krajach są róŜne w zaleŜności od stopnia
uprzemysłowienia danego kraju: przyjmuje się, Ŝe dla kraju wysoko rozwiniętego, USA,
wynoszą one 1040 USD na osobę, podczas gdy w Indiach – jedynie 3,47 USD. Według
badań zainicjowanych przez NACE International (National Association of Corrosion
Engineers) bezpośrednie koszty spowodowane korozją wynoszą w USA 276 miliardów
USD rocznie (dane z 2002 roku), co stanowi około 3,1 % produktu narodowego brutto.
W związku z nadal wysokimi, a nawet rosnącymi kosztami korozji, w wielu krajach
podjęto szereg badań, często sponsorowanych przez rząd (np. w USA), mających na celu
opracowanie strategii ochrony przed korozją, w której kluczową rolę odgrywają powłoki
lakierowe. W zakresie powłok lakierowych konieczna jest zarówno poprawa ich
właściwości ochronnych, jak i obniŜenie kosztów zabezpieczenia, np. przez skrócenie czasu
przygotowania powierzchni, zmniejszenie liczby powłok lub wymaganej grubości,
zmniejszenie kosztów laboratoryjnych i aplikacyjnych. Właściwości ochronne
nowoczesnych układów powłokowych przewyŜszają w wielu przypadkach właściwości
tradycyjnych wyrobów lakierowych, lecz ciągle oczekuje się poprawy ich jakości.
Równolegle do poprawy jakości, przemysł i placówki naukowo-badawcze dąŜą do
opracowania wyrobów lakierowych spełniających ustalone kryteria, dotyczące ochrony
zdrowia, środowiska i ekonomicznego wykorzystania zasobów naturalnych. Rozwój
przemysłu farb zmierza w związku z tym do:
zapewnienia dobrej ochrony przed korozją;
eliminacji rozpuszczalników i substancji toksycznych;
zmniejszenia energochłonności;
eliminacji toksycznych odpadów;
poprawy trwałości powłok.
2. Przygotowanie powierzchni
Jednym z głównych czynników, warunkujących skuteczność i trwałość powłok
lakierowych jest przygotowanie podłoŜa przed malowaniem. Podstawowe zanieczyszczenia
powierzchni, które naleŜy usunąć przed malowaniem to:
• zgorzelina i rdza;
• kurz, pył, zatłuszczenia;
• stare, zniszczone powłoki lakierowe;
• zanieczyszczenia jonowe (rozpuszczalne w wodzie sole – chlorki i siarczany).
Pozostawienie na powierzchni wymienionych wyŜej zanieczyszczeń spowoduje złą
przyczepność powłok do podłoŜa, pęcherzenie, marszczenie, spękanie i inne wady powłok,
co
doprowadzi
w
efekcie
końcowym
do
przedwczesnego
zniszczenia
systemu
253
800487709.001.png 800487709.002.png 800487709.003.png 800487709.004.png 800487709.005.png 800487709.006.png 800487709.007.png 800487709.008.png 800487709.009.png 800487709.010.png 800487709.011.png 800487709.012.png 800487709.013.png 800487709.014.png 800487709.015.png 800487709.016.png 800487709.017.png 800487709.018.png 800487709.019.png 800487709.020.png 800487709.021.png 800487709.022.png 800487709.023.png 800487709.024.png 800487709.025.png 800487709.026.png
powłokowego. Szczególną uwagę naleŜy zwrócić na staranne oczyszczenie miejsc
trudnodostępnych, spoin, krawędzi itp.
Przygotowanie powierzchni ma równieŜ na celu nadanie odpowiedniego profilu podłoŜa
w celu uzyskania optymalnej przyczepności wyrobów lakierowych.
2.1. Metody przygotowania powierzchni
Metody przygotowania powierzchni przed malowaniem moŜna ogólnie podzielić na:
metody
strumieniowo-ścierne,
zapewniające
najlepszy
stopień
przygotowania
powierzchni;
• metody mechaniczne ręczne lub za pomocą narzędzi z napędem mechanicznym –
skrobanie, młotkowanie, szczotkowanie, szlifowanie;
• metody fizykochemiczne – mycie, odtłuszczanie;
• metody chemiczne – trawienie, stosowanie odrdzewiaczy;
• metoda płomieniowa – opalanie zgorzeliny, starych powłok płomieniem acetylenowym
(nie nadaje się do elementów o grubości mniejszej niŜ 4 mm);
• czyszczenie wodą pod wysokim i bardzo wysokim ciśnieniem, powodujące usunięcie
wszystkich zanieczyszczeń, ale nie zapewniające uzyskania odpowiedniej chropowatości
powierzchni.
Dobór metody przygotowania powierzchni zaleŜy od:
• wielkości i kształtu konstrukcji;
• rodzaju materiału podłoŜa;
• agresywności środowiska eksploatacji;
• charakteru zanieczyszczeń wymagających usunięcia;
• wymaganego okresu trwałości powłoki lakierowej;
• rodzaju systemu powłokowego i wymagań odnośnie przygotowania powierzchni pod
powłokę farby do gruntowania;
• stanu wyjściowego powierzchni.
Pierwszym etapem przygotowania powierzchni jest mycie, które powinno być procesem
obligatoryjnym zamieszczonych w projekcie zabezpieczenia przed korozją. Zgodnie z PN-
EN ISO 12944-2 wszystkie procesy z uŜyciem wody pod ciśnieniem do
70 MPa zalicza się do mycia. Mycie powierzchni wodą pod ciśnieniem jest jedyną operacją
w procesie przygotowania podłoŜa przed malowaniem, która umoŜliwia usunięcie
zanieczyszczeń hydrofilowych, głównie rozpuszczalnych w wodzie soli.
Najlepsze przygotowanie powierzchni zapewnia zastosowanie obróbki strumieniowo-
ściernej. W zaleŜności od rodzaju czynnika nośnego obróbkę te moŜna podzielić na:
• obróbkę strumieniowo-ścierną na sucho, gdy nośnikiem ścierniwa jest powietrze;
• obróbkę strumieniowo-ścierną na mokro, gdy nośnikiem ścierniwa jest ciecz lub ciecz
z powietrzem, co ogranicza pylenie.
Obróbkę strumieniowo-ścierną moŜna realizować z otwartym obiegiem ścierniwa
(wydajność czyszczenia wynosi 10 – 15 m 2 /h) lub zamkniętym obiegiem ścierniwa
(wydajność czyszczenia 2 – 4 m 2 /h), co ogranicza pylenie, ale z uwagi na małą wydajność
stosowane jest zwykle do prac poprawkowych, czyszczenia spoin oraz w takich
przypadkach, gdy niedopuszczalne jest zapylenie powietrza, a koszty obróbki są sprawą
drugorzędną. Ograniczenie pylenia moŜna równieŜ uzyskać stosując wilgotne ścierniwo
(mała ilość wody doprowadzana jest do dyszy, tworząc mgiełkę ograniczającą pylenie
ścierniwa) lub mokrym ścierniwem (ścierniwo miesza się wcześniej z wodą, zwykle
w proporcji 80% ścierniwa do 20% wody).
254
Od 1. 05. 2004 r. zakazane jest stosowanie piasku kwarcowego, jako ścierniwa suchego,
zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14. 01. 2004 r.
(Dz. U. Nr 16 z 2004 r., poz. 156).
Brak pylenia uzyskuje się równieŜ stosując czyszczenie wodą pod wysokim ciśnieniem –
od 70-170 Mpa lub pod bardzo wysokim ciśnieniem – powyŜej 170 Mpa. Zalety tych metod
to:
• brak pylenia;
• selektywne usuwanie starych powłok, usunięcie rdzy i luźno przywartej zgorzeliny;
• usunięcie zanieczyszczeń jonowych.
Ograniczeniem jest brak moŜliwości kształtowania profilu powierzchni.
Metody przygotowania powierzchni opisano w następujących normach:
PN-EN ISO 12944-4 Farby i lakiery – Ochrona przed korozją konstrukcji stalowych za
pomocą
ochronnych
systemów
malarskich
Rodzaje
powierzchni
i
sposoby
przygotowania powierzchni;
PN-EN ISO 8504-1 Przygotowanie podłoŜy stalowych przed nakładaniem farb
i podobnych produktów – Metody przygotowania powierzchni – Zasady ogólne;
PN-EN ISO 8504-2 Przygotowanie podłoŜy stalowych przed nakładaniem farb
i podobnych produktów – Metody przygotowania powierzchni – Czyszczenie
narzędziem ręcznym i narzędziem z napędem mechanicznym;
PN-EN ISO 8504-3 Przygotowanie podłoŜy stalowych przed nakładaniem farb
i podobnych produktów – Metody przygotowania powierzchni – Obróbka strumieniowo-
ścierna.
2.1.1. Profil powierzchni
Odpowiedni profil powierzchni zapewnia dobre mechaniczne zakotwiczenie się powłoki
na powierzchni, a tym samym dobrą przyczepność. Chropowatość powierzchni określa się
parametrem R z =R y(5) – średnia arytmetyczna maksymalnych wysokości chropowatości R y
dla 5 sąsiadujących ze sobą pojedynczych odcinków elementarnych (rys. 1).
Rys. 1. Parametr chropowatości R z = R y(5)
Wymagania dotyczące profilu powierzchni (chropowatości) uzaleŜnione są od rodzaju
wyrobów lakierowych przewidzianych do zastosowania na danym obiekcie. Ogólnie moŜna
przyjąć, Ŝe chropowatość podłoŜa pod powłoki lakierowe powinna wynosić:
alkidowe, poliwinylowe, chlorokauczukowe – 20-30 m;
epoksydowe, poliuretanowe o grubości powłoki 100-120 m – 30-40 m;
bezrozpuszczalnikowe nakładane w jednej warstwie do grubości 300-600 m –
ok. 50 m;
etylokrzemianowe wysokocynowe – 50-70 m;
powłoki metalowe (cynkowe) natryskiwane cieplnie – 70 m.
255
800487709.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin