doswiadczenia_2009_klasa2_pre(1).pdf

(76 KB) Pobierz
doswiadczenia_2009_klasa2_pre
Klasa 2 Test próbny 2009
Po wykonaniu każdego eksperymentu,spróbujodpowiedziećnapytaniadotycząceobserwacji.
Koniecznie przeczytaj komentarz!
Doświadczenie1.
Rozpuszczalność
Potrzebnapomocosobydorosłej
przy zagotowaniu wody.
Przygotuj: 2 jednakowe szklanki (lub inne przezroczyste pojemniki
o wielkościszklanki), gorącąwodę,bardzo zimnąwodę, sól (okołopół
szklanki),łyżeczkę, zegarek z sekundnikiem lub stoper.
Zadanie:
1.
Postaw szklanki na stole.
2.
Poprośosobędorosłą,abyjednąszklankęnapełniładopołowygorącąwodą.
3.
Drugąszklankę napełnijbardzozimnąwodą z kranu. Dopilnuj, aby poziom wody w obu
szklankachbyłjednakowy.
Eksperyment:
Uwaga! Dbajoto,abyzakażdymrazemmiarkiwsypywanejsolibyłyjednakowe!
1.
Do szklanki zgorącąwodąwsypuj po jednej łyżeczce soli,dokładniemieszaj,ażsólsię
rozpuści(czylizniknąkryształki). Liczłyżeczkidosypywanejsoli.Dosypujsóltakdługo,aż
przestaniesięonarozpuszczaćizacznie gromadzić sięnadnie.
2.
Doszklankizzimnąwodąwsypujpojednejłyżeczcesoli,dokładniemieszaj,ażsólsię
rozpuści(czylizniknąkryształki),aleniedłużejniż2minuty.Liczłyżeczkidosypywanejsoli.
Dosypujsóltakdługo,ażprzestaniesięonarozpuszczaćizgromadzisięnadnie.
.
Obserwacja:
1.
Jakwyglądaławodawobuszklankachpodczasmieszania?Wktórejszklancebyła
przezroczysta,awktórejmętna?
2.
Wktórejwodziesólrozpuszczałasię(znikała)szybciej?
3.
Czyliczbałyżeczeksoliwsypanychdoobuszklanekbyłatakasama?
Komentarz:
Sól wsypana do wody rozpuszczasięwniejbardzo„chętnie”,bocząsteczkiwody„lubią”się
z cząsteczkami soli. Woda rozpuszcza (rozbija) kryształki soli na małe kawałki, aby dokładnie
wymieszać się z solą. Aby rozpuścić sól potrzeba trochę energii lub ciepła. W zimnej wodzie jest
mniej energii niż w wodzie ciepłej, dlatego mniej kryształków soli może zostać rozpuszczonych
w zimnejniżwciepłejwodzie.
Gdy po dodaniu soli do wody sól przestaje się już rozpuszczać, mówimy, że woda jest
nasycona solą.
382531279.004.png 382531279.005.png 382531279.006.png 382531279.007.png
Klasa 2 Test próbny 2009
Doświadczenie2.
Łyżka jak dzwon
Przygotuj: 1 dużałyżka, stół,nitkadoszycia,nożyczkiszkolne.
Zadanie:
1.
Utnijdwakawałkinitkiodługości równejdługościtwojejręki– odłokciadonadgarstka.
2.
Przywiążobakawałkinitkidołyżki.
Eksperyment:
Częśćpierwsza:
1.
Wyciągnijręceprzedsiebie.Trzymajączakońcenitekinie
dotykającrękamiłyżki,uderzłyżkąwbrzegstołu.
2. Przytknijkońcenitekdoobuuszu,jaknajbliżejotworówusznych.Wtej
pozycjihuśtającwidelcem,uderzjeszczerazwbrzegstołu.Starajsię,abysiła
uderzeniabyłapodobnajakpoprzednio.
Częśćdruga:
1.
Przyłóżpraweuchodoblatustołu.Wyprostujlewąrękęistuknijniąwstółtaksamomocno
jak poprzednio.
Obserwacja:
Częśćpierwsza:
1. Czyuderzającłyżkąwstółmożnabyłoodczućdrganianitki?
2. Wktórymprzypadkudźwiękłyżkiwydawałsię głośniejszy?
3. Wktórymprzypadkuwodgłosiełyżkisłychaćbyłowięcejdźwięków?
4. Czytedodatkowedźwiękibyłyniskie(„ponure”),czywysokie(„wesołe”)?
Częśćdruga:
1.
Wktórymprzypadkudźwiękstołuwydawałsięgłośniejszy?
Komentarz:
Dźwięki to takie niewidzialne fale . Dźwięki dochodzą do naszych uszu najczęściej poprzez
drgania powietrza. Jednak fale dźwiękowe mogątakżepodróżowaćwcieczach(naprzykładw wodzie,
soku,oleju)iwciałachstałych(naprzykładw nici, drewnie, kamieniu, metalu).
Niektóreciałastałeprzewodządźwiękiznacznielepiej niżpowietrze.Kiedyprzykładaszucho
dostołudźwiękuderzeniawstółdocieradotwoichuszupoprzezdrewno,dlategowydajesięowiele
głośniejszy.
Pewne dźwiękizostającałkowicie wytłumione wpowietrzu,alesłychaćjedobrzewdrganiach
niektórychciałstałych.Kiedyprzykładasznitkidouszu,odgłosuderzanejłyżkidochodzidociebie, bo
fala dźwiękowa podróżuje po nici. Poprzez drgania nici słyszysz więcej dźwięków niż wtedy, gdy
dźwiękdociera do ciebie tylko przez powietrze.
2.
Stuknijwstół.
382531279.001.png 382531279.002.png 382531279.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin