6 SOWNICZEK zarzdzanie projektem.pdf

(62 KB) Pobierz
6 SŁOWNICZEK zarządzanie projektem
SŁOWNICZEK
{ źródło : „PODR Ę CZNIK – ZARZ Ą DZANIE CYKLEM PROJEKTU” OPRACOWANY PRZEZ
JEDNOSTKĘ DS. OCENY PRZY BIURZE WSPÓŁPRACY EUROPEAID Z UDZIAŁEM PODMIOTÓW
Z ZEWNĄTRZ I WEWNĄTRZ KOMISJI EUROPEJSKIEJ }
Działania Czynności (oraz środki), które naleŜy podjąć / zapewnić w celu osiągnięcia
wyników. Jest to podsumowanie działalności podejmowanej w ramach projektu.
Harmonogram działa ń Wykres Gantta, graficzne odwzorowanie przypominające wykres słupkowy,
wytyczające terminy, porządek oraz czas trwania działań. MoŜe być takŜe
stosowany w celu zidentyfikowania kamieni milowych dla monitorowania procesu
oraz przypisania odpowiedzialności za osiągnięcie kamienia milowego.
Analiza celów
Identyfikacja oraz weryfikacja poŜądanych w przyszłości korzyści, które są
priorytetowe dla beneficjentów. W wyniku analizy celów powstaje drzewo celów /
hierarchia celów.
Analiza strategii
Krytyczna ocena alternatywnych sposobów osiągnięcia celów wybór jednego lub
więcej celów do uwzględnienia w proponowanym projekcie.
Ocena wst ę pna
Analiza proponowanego projektu w celu przeprowadzenia oceny merytorycznej i
ustalenia jego odpowiedniości w świetle przyjętych kryteriów. Jest to ostatni krok
przed zatwierdzeniem projektu do finansowania. Faza ta kontroluje, czy projekt
jest wykonalny w danej sytuacji z zachowaniem odpowiednich celów oraz po
racjonalnych kosztach. Termin często stosowany wymiennie ze „studium
wykonalności / ocena ex-ante”.
Faza oceny wst ę pnej Trzecia faza cyklu projektu. Obejmuje ustalenie szczegółów projektu na podstawie
studium wykonalności, a następnie przeprowadzana jest analiza przez
urzędników unijnych w celu zbadania strony merytorycznej projektu oraz
zgodności z politykami sektorowymi.
Zało Ŝ enia
Czynniki zewnętrzne mogące mieć wpływ na postęp lub powodzenie projektu, ale
nad którymi kierownik projektu nie ma Ŝadnej bezpośredniej kontroli. Tworzą one
4 kolumnę matrycy logicznej i są formułowane w formie twierdzenia pozytywnego,
np.: „Reforma procedur karnych przeprowadzona pomyślnie”.
Wykres słupkowy
Zobacz „Wykres Gantta”.
Beneficjenci
Strony odnoszące korzyści z wdraŜania projektu. WyróŜnia się kilka rodzajów
beneficjentów:
(a) Partnerzy projektu / beneficjenci bezpo ś redni: strony bezpośrednio
wspierane funduszami Komisji Europejskiej w celu zarządzania etapem
projektowania i wdraŜania projektu, tzn. na ogół są to ministerstwa, agencje
wykonawcze;
(b) Beneficjenci po ś redni: strony wspierane w ramach projektu w celu lepszego
wykonania usług dla grupy docelowej, np.: urzędnicy zajmujący się rolnictwem
odnoszą korzyści dzięki przeprowadzanym szkoleniom w celu lepszego
świadczenia przez nich usług doradczych „kobietom i męŜczyznom będącym
członkami gospodarstw rolnych”;
(c) Grupa docelowa: grupa / podmiot, na które projekt wywierać będzie wpływ
pozytywny na poziomie centralnego celu projektu oraz z którymi i dla których
projekt będzie ściśle realizowany „kobiety i męŜczyźni będący członkami
gospodarstw rolnych”;
(d) Beneficjenci ko ń cowi: osoby, które ponad poziomem grup docelowych
korzystają z projektu w długiej perspektywie czasu na poziomie
społeczeństwa lub sektora, np.: „dzieci” dzięki zwiększeniu wydatków na
zdrowie i edukację, „konsumenci” dzięki ulepszonej produkcji rolniczej i
marketingowi oraz „państwo” dzięki zwiększeniu przychodów z eksportu przez
ulepszoną produkcję rolną i marketing.
Komisja
Komisja Europejska.
Zobowi ą zanie
Jest to formalna decyzja podjęta przez Komisję Europejską zatwierdzająca
określoną kwotę, przeznaczoną na dany cel. śadne wydatki nie mogą być
poniesione powyŜej kwoty wyraŜonej w zobowiązaniu.
Wykonawca
Organizacja publiczna lub prywatna, konsorcjum lub osoba fizyczna, z którymi
Jednostka Zamawiająca zawiera kontrakt. Firma, osoba fizyczna lub konsorcjum,
któremu przyznany jest kontrakt.
Koszt
Koszty są wszelkimi zidentyfikowanymi zasobami („Środki”) wyraŜonymi w formie
kategorii finansowych.
Strategia dla Kraju
Strategia dla Kraju (CSP) jest instrumentem kierującym, zarządzającym oraz
rewizyjnym dla programów pomocowych UE. Celem Strategii jest zapewnienie
ram dla programów pomocowych UE w oparciu o cele Unii Europejskiej / Komisji
Europejskiej, polityki rządu kraju partnerskiego, analizy sytuacji kraju
partnerskiego oraz działania innych głównych partnerów. Strategie takie
opracowywane są dla wszystkich krajów ACP (Afryki, Karaibów i Pacyfiku), MEDA
((południowo-wschodnia część Morza Śródziemnego) za wyjątkiem Cypru, Malty i
Turcji), a takŜe dla krajów ALA (Azja i Ameryka Łacińska).
Strategia Wspierania
Kraju
Termin stosowany synonimicznie z określeniem „Strategia dla Kraju”.
DAC Komitet ds. Wspierania Rozwoju przy OECD (Organizacji Współpracy
Gospodarczej i Rozwoju).
Delegacja Placówka dyplomatyczna reprezentująca Komisję Europejską akredytowana przy
krajach lub instytucjach międzynarodowych na poziomie ambasady. Kierownika
Delegacji często nazywa się Delegatem lub Ambasadorem.
Skuteczno ść Ocena tego, co i jak zostało zrobione w kierunku realizacji centralnego celu
projektu oraz jaki wpływ miały załoŜenia na realizację projektu.
Efektywno ść Osiągnięcie wyników po racjonalnych kosztach, czyli w jakim stopniu Środki oraz
Działania przekładają się na Wyniki oraz jakość osiągniętych rezultatów.
Komisja Europejska Organ wykonawczy Unii Europejskiej. Rozpoczyna proces opracowywania polityk
Unii Europejskiej i wdraŜa pogramy oraz polityki wytyczone przez organy
ustawodawcze i budŜetowe UE.
Ewaluacja
Okresowa ocena efektywności, skuteczności, wpływu, trwałości oraz
odpowiedniości projektu w kontekście przyjętych celów. Jest na ogół
podejmowana jako niezaleŜne przeanalizowanie tła, celów, wyników oraz
zaangaŜowanych środków pod kątem wyciągnięcia ewentualnych wniosków
przydatnych w przyszłości przy procesie decyzyjnym.
Faza ewaluacji
Szósta i ostatnia faza cyklu projektu, podczas której następuje weryfikacja
projektu pod kątem realizacji załoŜonych celów oraz wyciągnięcie wniosków na
przyszłość.
Wykonalno ść Dotyczy zagadnienia realności osiągnięcia celu projektu.
Studium wykonalno ś ci Studium wykonalności przeprowadzane podczas fazy oceny wstępnej,
weryfikujące, czy dany projekt ma dobre podstawy do realizacji i czy odpowiada
potrzebom przewidzianych grup docelowych / beneficjentów. Studium powinno
stanowić plan projektu, zawierające wszystkie szczegóły operacyjne jego
wdraŜania z uwzględnieniem polityk, uwarunkowań technicznych, ekonomicznych,
finansowych, instytucjonalnych, zarządczych, związanych ze środowiskiem
naturalnym, aspektów społeczno-kulturowych oraz związanych z problematyką
płci. Studium dostarczy Komisji Europejskiej i rządowi kraju partnerskiego
dostatecznych informacji uzasadniających przyjęcie, modyfikację lub
niezakwalifikowanie danego projektu do dalszego finansowania.
Umowa
Finansowania/Memora
ndum Finansowe
Dokument podpisany pomiędzy Komisją Europejską a krajem partnerskim lub
krajami związanymi z decyzją finansową. Zawiera opis projektu lub programu,
który ma być finansowany. Stanowi formalne zobowiązanie Unii Europejskiej oraz
kraju partnerskiego do finansowania opisanych działań.
Memorandum
Finansowe
Zobacz „Umowa Finansowania”.
Faza finansowania
Czwarta faza cyklu projektu, podczas której następuje zatwierdzenie projektów do
finansowania.
Propozycja
finansowania
Propozycje finansowania są dokumentami roboczymi składanymi przez słuŜby
Komisji do zaopiniowania odpowiedniemu Komitetowi ds. Finansowania oraz
Komisji w celu podjęcia decyzji. Opisują one ogólno tło, charakter, zakres, cele
oraz modalność zaproponowanych środków oraz określają przewidywane
finansowanie. Po pozytywnym rozpatrzeniu propozycji przez Komitet ds.
Finansowania, propozycja staje się przedmiotem decyzji podejmowanej przez
Komisję o finansowaniu oraz przedmiotem Umowy finansowania podpisywanej z
odpowiednim krajem partnerskim.
Wykres Gantta
Metoda graficznej prezentacji informacji, na ogół stosowany do opracowywania
harmonogramu działań. Podobny do wykresu słupkowego.
Płe ć ( gender )
Społeczne róŜnice przypisywane kobietom i męŜczyznom oraz nabywane przez
nich, róŜniące się w czasie oraz między poszczególnymi społeczeństwami czy teŜ
grupami. Termin płeć w sensie „gender” róŜni się płci w sensie „sex”, które odnosi
się do zdeterminowanych biologicznie róŜnic pomiędzy kobietami a męŜczyznami.
Analiza płci
Polityka Unii Europejskiej o priorytetowym traktowaniu równości praw kobiet i
męŜczyzn podczas współpracy rozwojowej wymaga zintegrowania analizy płci na
poziomie makro, meso oraz mikro przez cały cykl Ŝycia projektu. Analiza płci
umoŜliwia identyfikację i integrację dynamiki zmian w danej sytuacji, a takŜe
monitorowanie ich rozwoju zwłaszcza w kontekście nierówności praw kobiet i
męŜczyzn. Analiza płci szczególną uwagę poświęca: róŜnym rolom
(produkcyjnym, reprodukcyjnym, decyzyjnym) kobiet i męŜczyzn, ich
zróŜnicowany dostęp do zasobów oraz ich wykorzystania oraz specyficznych
potrzeb, zainteresowań oraz problemów, a takŜe barierom uniemoŜliwiającym
pełnie i równe uczestnictwo kobiet i męŜczyzn w działaniach podejmowanych w
ramach projektu oraz uniemoŜliwiającym równoprawne korzystanie przez kobiety i
męŜczyzn z uzyskanych korzyści.
Równouprawnienie płci Niezwykle waŜne jest promowanie równości pomiędzy kobietami i męŜczyznami w
kontekście ich dostępu do infrastruktury społeczno-ekonomicznej oraz usług i
korzyści wynikających z rozwoju. Celem jest zmniejszenie nierówności pomiędzy
kobietami a męŜczyznami, w tym między innymi w zakresie zdrowia, edukacji,
zatrudnienia oraz działalności gospodarczej, a takŜe w procesie decyzyjnym na
wszystkich szczeblach. KaŜdy program i projekt powinien aktywnie przyczyniać
się do zmniejszenia nierówności między płciami w obszarze ich interwencji.
Hierarchia celów
Przedstawienie w formie wykresu proponowanych interwencji projektowych
planowanych w sposób logiczny, po przeprowadzeniu analizy problemów oraz
środków mających na celu zamknięcie sprawy. Synonim – drzewo celów.
Faza identyfikacji
Druga faza cyklu projektu, podczas której następuje wstępne opracowanie
koncepcji projektu pod kątem celów, wyników oraz działań w celu ustalenia, czy
naleŜy przystąpić do przeprowadzenia studium wykonalności.
Wpływ
Oddziaływanie projektu na jego szeroko rozumiane otoczenie oraz wkład w
realizację szerszych celów sektorowych podsumowanych w ramach głównych
celów projektu oraz wpływ na osiągnięcie centralnych celów polityk Komisji
Europejskiej.
Faza wdra Ŝ ania
Piąta faza cyklu projektu, podczas której następuje wdraŜanie projektu oraz
monitorowanie postępu prac pod kątem realizacji celów.
Okres rozpocz ę cia
Okres od rozpoczęcia projektu do czasu napisania raportu z fazy rozpoczęcia –
na ogół trwa od dwóch do trzech miesięcy.
Raport z fazy
rozpocz ę cia
Pierwszy raport opracowany pod koniec okresu rozpoczęcia stanowiący
aktualizację podstaw projektu oraz Specyfikację istotnych warunków zamówienia
oraz wytyczający plan pracy dla reszty projektu.
Programy indykatywne Są one opracowywane przez Komisję Europejską we współpracy z rządami
krajów partnerskich. Zawierają ogólne wytyczne i zasady współpracy z Unią
Europejską. Określają kluczowe sektory i tematy dla danego kraju lub regionu
oraz mogą takŜe zawierać załoŜenia przyszłych projektów.
Nakłady
Zobacz „Środki”.
Podej ś cie
zintegrowane
Ciągłe monitorowanie projektu podczas wszystkich faz cyklu projektu w celu
zagwarantowania, Ŝe w centrum uwagi pozostają kwestię związane z
odpowiedniością, wykonalnością oraz trwałością projektu.
Logika interwencji
Strategia stanowiąca podstawę projektu. Jest to narracyjny opis projektu na
kaŜdym z czterech poziomów „hierarchii celów” stosowanej w matrycy logicznej.
Matryca logiczna
Tablica przedstawiająca logikę interwencji projektu, załoŜenia, obiektywnie
weryfikowalne wskaźniki oraz źródła weryfikacji.
Macierz Projektu (LFA) Metodologia słuŜąca do planowania, zarządzania oraz oceny programów i
projektów, obejmująca analizę interesariuszy, analizę problemów, analizę celów,
analizę strategii, przygotowanie matrycy logicznej oraz harmonogramów działań i
harmonogramów wykorzystania zasobów.
Ś rodki
Pojęcia „Środki” oraz „Koszty” zastępują OWW oraz ŹW na poziomie Działań.
Środki są fizycznymi i niefizycznymi zasobami (często zwane „Nakładami”)
niezbędnymi do przeprowadzenia zaplanowanych działań oraz zarządzania
projektem. NaleŜy rozróŜnić między pojęciem zasoby ludzkie a zasoby materialne.
Kamienie milowe
Rodzaj OWW określających cele krótko i długoterminowe (na ogół działania),
które ułatwiają pomiar osiągnięć przez cały okres trwania projektu raczej niŜ tylko
pod koniec projektu. Ponadto określają one terminy, kiedy naleŜy podjąć decyzje
oraz zakończyć działania.
Monitoring
Systematyczne i ciągłe gromadzenie, analiza oraz wykorzystanie informacji dla
celów zarządczych oraz decyzyjnych.
Cel
Opis celu projektu lub programu. W znaczeniu ogólnym termin ten oznacza
działania, wyniki, centralny cel projektu oraz główne cele.
Drzewo celów
Przedstawienie w formie wykresu sytuacji, w której potencjalne przyszłe problemy
zostały rozwiązane po przeprowadzaniu analizy problemów wraz z określeniem
sposobu zakończenia relacji.
Obiektywnie
weryfikowalne
wska ź niki (OWW)
Mierzalne wskaźniki pokazujące, czy cele zostały osiągnięte na trzech
najwyŜszych poziomach matrycy logicznej. OWW słuŜą jako podstawa przy
opracowywaniu odpowiedniego systemu monitorowania.
Główne cele
Objaśniają dlaczego projekt jest waŜny dla społeczeństwa przez pryzmat
długoterminowych korzyści dla beneficjentów końcowych oraz szerszych korzyści
dla innych grup. Ponadto ułatwiają pokazanie zgodności programu z politykami
regionalnymi / sektorowymi rządu / organizacji oraz Komisji Europejskiej, a takŜe
z centralnymi celami polityk Komisji Europejskiej. Główne cele nie będą
realizowane wyłącznie przez sam projekt (będzie on stanowić jedynie wkład w
osiągnięcie głównych celów), ale będą one wymagać wkładu ze strony innych
programów oraz projektów.
Warunki wst ę pne
Warunki, które naleŜy spełnić przed rozpoczęciem projektu, tzn. przed realizacją
działań. Ewentualne warunki wstępne dołączone są do warunków przyznania
pomocy.
Wst ę pne studium
wykonalno ś ci
Przeprowadzane podczas fazy identyfikacji wstępne studium wykonalności ma
zapewnić identyfikację wszystkich problemów oraz ocenę rozwiązań
alternatywnych, doprowadzając do wyboru preferowanej alternatywy w oparciu o
czynniki jakości. Studium dostarczy Komisji Europejskiej i rządowi kraju
partnerskiego dostatecznych informacji uzasadniających zatwierdzenie,
modyfikację lub odrzucenie proponowanego projektu do dalszej oceny.
Analiza problemów
Strukturalne badanie negatywnych aspektów sytuacji w celu ustalenia ich
przyczyn oraz skutków.
Drzewo problemów
Przedstawienie negatywnej sytuacji w formie diagramu prezentującego związek
przyczynowo-skutkowy.
Program
Szereg projektów posiadających wspólny cel centralny.
Faza programowania Pierwsza faza cyklu projektu podczas której przygotowywany jest Program
Indykatywny. Zobacz takŜe „Program Indykatywny”.
Raport z post ę pu prac Raport okresowy z postępu prac nad projektem składany organizacji partnerskiej
lub Komisji przez kierownictwo projektu lub wykonawcę w określonych terminach.
Raport zawiera rozdziały o wynikach technicznych i finansowych. Na ogół
składany jest raz na kwartał.
Projekt
Szereg działań o określonych celach zmierzających do osiągnięcia wytyczonego
wyniku w ograniczonych ramach czasowych.
Cykl projektu
Obejmuje cykl Ŝycia projektu od jego rozpoczęcia po ukończenie. Zapewnia on
strukturę gwarantującą przeprowadzenie konsultacji z interesariuszami, określenie
kluczowych decyzji, zapotrzebowania na informacje oraz zakres obowiązków w
kaŜdej fazie umoŜliwiając w ten sposób podejmowanie decyzji na bazie informacji
w kaŜdej fazie Ŝycia projektu. Podczas przeprowadzania oceny końcowej
wyciągane są wnioski z uzyskanych doświadczeń dotyczące opracowywanie
programów i projektów w przyszłości.
Metodologia opracowywania, wdraŜania oraz oceny projektów i programów w
oparciu o podejście zintegrowane i Macierz Projektu.
Centralny cel projektu Kluczowy cel projektu. Cel powinien dotyczyć kluczowych problemów oraz
powinno się go definiować jako trwałe korzy ś ci dla grupy docelowej. Cel powinien
takŜe zawierać elementy promowania równości pomiędzy kobietami i
męŜczyznami w ramach grupy docelowej. Dla jednego projektu naleŜy określić
wyłącznie jeden centralny cel.
Czynniki jako ś ci
Kryteria mające znaczny wpływ na trwałość korzyści wygenerowanych przez
projekty w przeszłości oraz które naleŜy uwzględnić przy opracowywaniu i
wdraŜaniu kaŜdego projektu (poprzednio - „Kryteria trwałości”): udział
beneficjentów, wsparcie polityk, czynniki ekonomiczno-finansowe, aspekty
społeczno-kulturalne, płeć, odpowiednie technologie, aspekty środowiskowe oraz
potencjał instytucjonalny oraz zarządczy.
Powtarzaj ą ce si ę
koszty
Koszty eksploatacji oraz konserwacji, które będą dalej ponoszone po wdroŜeniu
projektu.
Odpowiednio ść
Zgodność celów projektu z rzeczywistymi problemami, potrzebami oraz
priorytetami wyznaczonych grup docelowych oraz beneficjentów będących
adresatami projektu oraz zgodność z otoczeniem fizycznym oraz otoczeniem
koncepcyjnym, na którym był realizowany.
Harmonogram
wykorzystania
zasobów
Alokacja budŜetu projektu, gdzie środki i koszty połączone są z działaniami wraz z
dokładnym wyznaczeniem okresu czasu.
Wyniki
Efekty podejmowanych działań, których połączenie prowadzi do realizacji celu
projektu, a mianowicie rozpoczęcie korzystania z trwałych korzyści przez grupę
docelową.
Ryzyko
Zobacz takŜe „ZałoŜenia”. Czynniki i wydarzenia zewnętrzne, które mogą wpłynąć
na postęp prac i powodzenie projektu oraz których prawdopodobieństwo
wystąpienia moŜe być niewielkie. Są one formułowane w formie negacji, np.:
„Reforma procedur karnych nie powiedzie się”.
Zarz ą dzanie cyklem
projektu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin