( 06 ) Tworzenie struktury pracy.doc

(95 KB) Pobierz
Rozdział IV

Rozdział 6

 

TWORZENIE STRUKTURY PRACY

1.    WSTĘP

Zanim będziemy mogli dokładnie oszacować, jak dużo czasu potrzeba na wykonanie projektu oraz jaki będzie jego koszt, musimy uzyskać bardziej szczegółowy obraz pracy włożonej w projekt. Do tego celu wykorzystamy strukturę analizy pracy, stosowaną do podziału całej pracy w projekcie na wykonalne jednostki.

 

 

2.    POZNAJ STRUKTURĘ ANALIZY PRACY

W celu uzyskania dokładniejszego obrazu pracy zaangażowanej w projekt należy podzielić całą pracę na wykonalne jednostki. Różne organizacje stosują różne określenia na poszczególne jednostki, ale bez względu na nazewnictwo na każdym z poziomów całość określana jest zawsze strukturą analizy pracy.

 

Jej celem jest podział projektu na różnorodne poziomy, np:

·       Etapy.

·       Kroki.

·       Zadania.

Lub:

·       Fazy.

·       Działania.

·       Zadania.

 

Uwaga

Niezależnie od tego, według jakiej metody (jakiego nazewnictwa) dokonasz podziału projektu, musisz pamiętać, że głównym celem najwyższych poziomów jest takie pogrupowanie pojedynczych zadań, aby możliwe było sporządzenie zbiorczej informacji na ich temat.

 

W każdym z wymienionych schematów, różniących się nazwami, górna oznacza poziom pierwszy, środkowa poziom drugi, a ostatnia trzeci. Dzisiejsze organizacje wspomagane pakietami komputerowymi często używają większej liczbie poziomów i nie praktykują nadawania im nazw. Najniższe poziomy nazywane są szczegółowymi zadaniami, a wszystkie inne to zadania zbiorcze.

 

 

3.    USTAL PODEJŚCIE DO STRUKTURY PRACY

Jak już wspomniano, struktura pracy układa poszczególne prace w projekcie w hierarchiczną strukturę.

Niezależnie od sposobu prezentacji możesz zorganizować analizę na dwa sposoby:

·       Według faz.

·       Według skutków (rzadziej stosowany, pominiemy w rozważaniach).

 

Rozważ organizowanie analizy pracy według faz

Najczęściej stosowanym schematem struktury analizy pracy jest podział według faz. Najwyższym poziomem jest w nim projekt lub faza wykonania produktu. Przykładowe fazy struktury analizy pracy w projekcie budowlanym to:

- rozpoczęcie,

- projektowanie,

- budowa,

- roboty powykonawcze.

Każda faza rozbijana jest na mniejsze jednostki, które w razie potrzeby są również dalej dzielone.

 

W przypadku projektu budowy drewnianego domu, część trójpoziomowej struktury analizy pracy może wyglądać następująco:

1.        Wprowadzenie.

           …….

2.        Wybór.

2.1.     Działki.

2.1.1.  Badanie potencjalnych działek.

2.1.2.  Sporządzenie ostatecznej listy kandydatek.

2.1.3.  Oglądanie każdej działki.

2.1.4.  Dokonanie wyboru.

2.2.     Plany.

2.2.1.  Badanie potencjalnych planów.

2.2.3.  Sporządzenie ostatecznej listy potencjalnych planów.

2.2.3.  Wybór planu.

3.        Budowa.

                     …....

4.        Wykończenie.

 

 

4.    WYKONAJ SZCZEGÓŁOWĄ STRUKTURĘ PRACY

Aby móc przejść do tworzenia szczegółowej struktury pracy, należy podjąć decyzje dotyczące podziału projektu na poszczególne fazy. Następnie opracuj strukturę pracy.

 

 

PRZYKŁAD

Wykonaj strukturę analizy pracy dla bankietu

 

W projekcie można wyodrębnić dwie fazy. Spójrzmy na projekt właśnie pod ich kątem. Potencjalna struktura pracy jest następująca;

Projekt bankietu nagrodzonych pracowników:

1.                   Nagrodzeni.

1.1.              Stworzyć zespół.

1.2.              Określić proces wyboru zwycięzców.

1.3.              Wykonać formularze nominacyjne.

1.4.              Zebrać nominacje.

1.5.              Ocenić nominacje.

1.6.              Wybrać zwycięzców.

1.7.              Ogłosić nazwiska zwycięzców.

1.8.              Wykonać pamiątki.

2.                   Bankiet.

2.1.              Określić potencjalne daty.

2.2.              Określić potencjalne miejsca.

2.3.              Przejrzeć menu lokali.

2.4.              Stworzyć ostateczną listę lokali.

2.5.              Zjeść w każdym z nich.

2.6.              Wybrać miejsce.

2.7.       Ogłosić bankiet. 

2.8.              Wysłać zaproszenia.

2.9.              Zebrać potwierdzenia przybycia.

2.10.              Dokończyć ustalenia w sprawie wyżywienia.

2.11.              Wybrać grupę rozrywkową.

2.12.     Wybrać mówców

2.13.              Wybrać fotografa

2.14.              Przeprowadzić bankiet

 

 

5.    b

 

 

PRZYKŁAD

 

 

6.    PYTANIA

1.     P:

a.      d,

b.     k,

c.      d,

d.     w.

2.     Z:

a.      k,

b.     w,

c.      w,

d.     p.

3.     Z:

a.      x,

b.     g,

c.      m,

d.     T.

4.     P:

a.      J,

b.     J,

c.      G,

d.     J.


Literatura

1.    Robert K. Wysocki, Rudd Mcgary, Efektywne zarządzanie projektami, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005.

2.    Nancy Mingus, Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2002.

3.    Marek Pawlak, Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

4.    xx.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin