wykład 8.doc

(62 KB) Pobierz
Egzamin

Zarządzanie ludźmi – wykład 8 z 3.IV.2000;

Egzamin!!! 29 maja

Aleksy Pocztowski – „Zarządzanie zasobami ludzkimi”

Monika Kostera – „Zarządzanie personelem”

 

Test i pytania otwarte, np.:

§         Jak wyobrażasz sobie ocenę swojej pracy.

§         Jakie są Twoje umiejętności.

§         Koncepcja Twojej kariery.

§         Historia.

§         Motywacja

§         Dobór rynku pracy.

 

Motywacja – c.d.

 

Herzberg wyodrębnił dwie grupy potrzeb:

Ø       Potrzeby dotykające pracy – powodujące, że to co bogate w pracy nas zadowala.

Ø       Potrzeby zniechęcające do pracy gdy nie są przez nią spełnione.

 

Inaczej do motywacji podchodzą Vroom i Gruszczyńska.

 

Gruszczyńska twierdzi, że chcemy pracować w dobrej atmosferze, bo inaczej jesteśmy nieusatysfakcjonowani.

 

Vroom z kolei twierdzi, że najbardziej efektywni jesteśmy niekoniecznie gdy w pracy panuje świetna atmosfera, a raczej gdy widzimy, że nasze oczekiwania związane z pracą będą spełnione (przykładowo widzimy możliwość otrzymania nagrody za wykonaną pracę – wówczas nasza wydajność jest wyższa).

 

Fazy wzrostu i spadku motywacji do pracy mogą przybierać charakter etapowy i różnorodny. Oto kilka możliwości:



Ponieważ jak dotąd oczekiwania co do pracy i nagrody zostają spełnione więc motywacja dalej wzrasta.

Nagroda

 



 

 

START

 

 

 

 

Po wykonaniu pierwszego zadania i otrzymaniu nagrody motywacja spada. Jednakże pojawia się kolejne zadanie więc motywacja znów wzrasta w oczekiwaniu nagrody, lecz gdy ta nie nadchodzi następuje wyraźne zniechęcenie.

Nagroda





 





 

 

 

 

START

 

 

Nagroda

 



 

Przypadek beznadziejny...

 



 

 

START

 

 

 

Jednakże nasza efektywność nie zależy wyłącznie od stopnia zaspokojenia naszych potrzeb. Poziom efektywności zależy raczej od wiary pracownika, że jego oczekiwania będą spełnione. Dopiero potem liczy się to czy nagroda rzeczywiście zaspokoiła potrzeby.

 

Działania motywujące.

 

Oprócz płac bardzo ważnym elementem wpływającym na motywację pracowników jest ocena pracownicza. Ocena jest narzędziem motywacji, awansu (bądź też degradacji). Pozwala ona stwierdzić, że chcąc realizować inną strategię muszę dokonać zmian w zespole. Ocena powinna być sprawiedliwą informacją o poziomie zasobów ludzkich w firmie.

 

Ocena musi być oceną ludzi o ludziach (nie może być wykonywana przez maszyny). Jak zapewnić obiektywizm oceny (uniknąć uprzedzeń wynikających z wyglądu zewnętrznego pracownika, jego psychiki, itp.). Trzeba spełnić cały szereg warunków, jednakże najważniejszym z nich jest szerokość oceny – musi ona dotykać wielu różnych osób i instytucji. Oczywiście ocena musi być jawna.

 

Nie powinna mieć miejsce sytuacja, która jest niestety tradycyjna:

 

Przełożony

 

 

Ocena pochodząca z jednego źródła



 

 



Podwładny

 

 

 

Znacznie lepszym rozwiązaniem jest 360 – stopniowa ocena personelu.

 

 

Przełożony (n+1)

 



Klienci zewnętrzni

Samoocena

 





Klienci wewnętrzni

Oceniany pracownik

Podlegli pracownicy

 











Dostawcy firmy

Współpracownicy

 

 

Inni

 

 

 

Jakie jest miejsce oceniania w zarządzaniu zasobami ludzkimi? Innymi słowy – po co oceniamy?

Monitorowanie wyników pracy

 

Dobór personelu

Ograniczanie zatrudnienia



 





Identyfikacja i rozwój potencjału pracy

Planowanie zatrudnienia

OCENIANIE

 











 

Kształtowanie stosunków pracy

Wynagradzanie pracowników – wycena pracy, np. taryfikatory

 

Motywowanie pracowników

 

 

 

Kiedy robić ocenę? Systematycznie, tzn. przynajmniej raz w roku.

 

Co ocena powinna zawierać? Powinna być kompleksowa, tzn. nie zawierać informacji dotyczącej jedynie jakości pracy, fachowości czy doświadczenia. Powinna być oparta na szeregu kryteriów takich jak np.:

q          Wiedza fachowa;

Znajomość zakładu i procedur.

q          Efektywność i jakość pracy;

Wykonywanie dobrej jakościowo pracy szybko, w terminie, wydajnie i przydatnie.

q          Motywacja do zwiększania zasobu kompetencji;

Doskonali własną przydatność zawodową – posiada ciekawość poznawczą.

q          Planowanie i organizacja pracy;

Organizacja i planowanie sposobu realizacji zadań tak by efektywnie wykorzystywać czas pracy.

q          Decyzyjność;

Rozwijanie nowych technik pracy.

q          Innowacyjność;

Zdolność samodzielnego realizowania zadań.

q          Komunikatywność;

Jasne formułowanie myśli.

q          Zachowanie;

Przestrzeganie regulaminów, BHP, itp.

q          Praca z innymi;

Stwarza atmosferę, pomaga innym.

 

 

Na podstawie wyników oceny możemy zdecydować o utrzymaniu, awansowaniu, przeszkoleniu lub nawet zwolnieniu pracownika...

 

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin