AVT5031-1.pdf

(364 KB) Pobierz
Pilot do WinAmpa, część 1 - AVT-5031
P R O J E K T Y
Pilot do WinAmpa, część 1
Moduł zdalnego sterowania PC
AVT−5031
W†artykule przedstawiamy
uk³ad, ktÛry powsta³ w†ci¹gu
kilkunastu dni, na øyczenie
grona CzytelnikÛw, ktÛrym
zaleøa³o na wyposaøeniu
swojego komputera w†zdalne
sterowanie, umoøliwiaj¹ce
sterowanie m.in. prac¹
odtwarzacza MP3
i†programowych dekoderÛw
wspÛ³pracuj¹cych z†DVD.
Na temat osza³amiaj¹cej
kariery, jak¹ zrobi³y w†ubieg³ym
stuleciu (no tak, XX wiek to juø
ubieg³e stulecie!) komputery oso-
biste napisano juø ca³e tomy. To,
øe maszyny klasy PC stan¹ siÍ
uniwersalnymi urz¹dzeniami
wspomagaj¹cymi pracÍ i†naukÍ
moøna by³o w†gruncie rzeczy prze-
widzieÊ. W†za³oøeniu by³y to prze-
cieø maszyny biurowe, nadaj¹ce
siÍ doskonale do pisania tekstÛw
czy teø dokonywania obliczeÒ
naukowych. Jednak na pocz¹tku
swego istnienia ìblaszakiî by³y
traktowane nieco z†gÛry przez
posiadaczy komputerÛw o†byÊ mo-
øe mniejszej mocy obliczeniowej,
ale za to wyposaøonych w†funkcje
umoøliwiaj¹ce zastosowanie ich
nie tylko do ìpowaønychî celÛw,
ale takøe do rozrywki. PamiÍtam
jak bÍd¹c szczÍúliwym posiada-
czem COMMODORE C64 z†pogar-
d¹ s³ucha³em øa³osnych piskÛw
wydobywaj¹cych siÍ z†ogromnej
skrzyni komputera AT, a†i†obraz
widoczny na monochromatycznym
monitorze HERCULES nie budzi³
moich zachwytÛw.
Minͳo 20 lat, no i†proszÍ co
siÍ porobi³o! Drog¹ (r)ewolucji,
z†biurowej maszynki powsta³ po-
tÍøny komputer nadaj¹cy siÍ nie
tylko do pracy biurowej, ale sku-
tecznie wspomagaj¹cy prawie
wszystkie dziedziny intelektualnej
dzia³alnoúci cz³owieka. Trudno so-
bie obecnie wyobraziÊ jak¹kol-
wiek pracÍ, inn¹ niø prosta praca
fizyczna, ktÛr¹ moøna by wykonaÊ
bez pomocy komputera. Jednak na
pracy øycie siÍ nie koÒczy i†kaø-
demu niezbÍdna jest takøe odro-
bina rozrywki, w†lepszym lub gor-
szym gatunku. I†na tym polu
komputery osobiste znalaz³y sobie
miejsce i†obecnie maj¹ wszelkie
szanse na przeniesienie siÍ z†pra-
cowni do salonu, aby staÊ siÍ
czymú w†rodzaju domowego cen-
trum rozrywkowego.
Pierwsz¹, historycznie najstarsz¹
dziedzin¹ rozrywki zdominowan¹
przez komputery s¹ oczywiúcie gry,
10
Elektronika Praktyczna 8/2001
Pilot do WinAmpa
29461045.007.png 29461045.008.png
Pilot do WinAmpa
Rys. 1. Schemat elektryczny pilota do WinAmpa.
niekiedy nawet nie tak g³upie, jak
siÍ powszechnie uwaøa. Gry pisane
na komputery PC staj¹ siÍ coraz
doskonalsze, a†ich ogromne wyma-
gania sprzÍtowe s¹ z†pewnoúci¹
jednym z†czynnikÛw napÍdzaj¹cych
rozwÛj sprzÍtu komputerowego.
Drug¹ dziedzin¹, ktÛr¹ ostatnio
opanowa³y komputery osobiste,
jest juø rozrywka wyøszej klasy
intelektualnej, czyli s³uchanie mu-
zyki. Wyposaøenie PC w†napÍdy
CD-ROM i†DVD oraz karty düwiÍ-
kowe najwyøszej jakoúci pozwala
na s³uchanie muzyki o†jakoúci
zadowalaj¹cej nawet najwybred-
niejszych melomanÛw. Jednak to
nie p³yty CD zadecydowa³y o†tym,
øe komputer sta³ siÍ najbardziej
uniwersalnym i†najlepszym narzÍ-
dziem do s³uchania, przechowy-
wania i†edycji nagraÒ düwiÍko-
wych. Opracowany juø doúÊ daw-
no standard zapisu düwiÍku MP3
umoøliwi³ nie tylko archiwizowa-
nie nagraÒ muzycznych o†akcep-
towalnej jakoúci, ale ich dowoln¹
obrÛbkÍ, wykonywanie personali-
zowanych sk³adanek muzycznych
i†tworzenie w³asnych p³yt CD
o†pojemnoúci prawie dziesiÍcio-
krotnie wiÍkszej niø ìklasyczneî
p³yty kompaktowe.
Trzeci¹ dziedzin¹ rozrywki, do
ktÛrej szturmem wtargnͳy kom-
putery jest film. Wszystko wska-
zuje na to, øe kaseta VHS uøy-
wana jako medium do archiwizo-
wania filmÛw fabularnych doøywa
juø swoich dni i†nied³ugo spocz-
nie w†muzeum w†zacnym s¹siedz-
twie p³yt analogowych, amators-
kich kamer filmowych i†innych
wielkich wynalazkÛw, zamordo-
wanych przez najokrutniejszego
zabÛjcÍ, jakim jest czas. RÛønica
pomiÍdzy jakoúci¹ obrazu uzyski-
wanego z†p³yty DVD a†obrazu
z†kasety VHS jest mniej wiÍcej
taka sama jak rÛønica pomiÍdzy
filmem czarno-bia³ym a†koloro-
wym. O†düwiÍku surround, z†ja-
kim realizowany jest praktycznie
kaødy wspÛ³czeúnie realizowany
film, nawet nie wspomnÍ.
Obecnie koszt stacjonarnego od-
twarzacza p³yt DVD jest w†przybli-
øeniu rÛwny cenie komputera PC
w†bardzo dobrej konfiguracji, wy-
posaøonego w†stacjÍ DVD ROM,
kartÍ graficzn¹ z†wyjúciem TV i†kar-
tÍ muzyczn¹ Sound Blaster obs³u-
guj¹c¹ düwiÍk surround. Wnioski
p³yn¹ce z†tego faktu s¹ oczywiste.
Juø obecnie moøliwa jest nie
tylko amatorska rejestracja obrazu
filmowego o†cyfrowej jakoúci, ale
takøe montaø samodzielnie wyko-
nanych filmÛw. Oczywiúcie, jedy-
nym powszechnie dostÍpnym úro-
dowiskiem, w†ktÛrym moøemy fil-
my montowaÊ, udüwiÍkowiaÊ i†do-
dawaÊ do nich efekty specjalne
jest komputer PC.
WykorzystujÍ swÛj komputer
nie tylko do opracowywania sche-
matÛw, projektowania p³ytek ob-
wodÛw drukowanych i†pisania dla
Was artyku³Ûw, ale takøe do s³u-
chania muzyki i†ogl¹dania filmÛw
z†p³yt DVD. Jednak zawsze, tak
podczas s³uchania w†czasie prze-
rwy w†pracy ulubionych utwo-
rÛw, jak i†ogl¹daj¹c filmy odczu-
wa³em pewien niedosyt, czegoú
mi brakowa³o. Podchodzenie do
komputera i†klikanie myszk¹ na
Elektronika Praktyczna 8/2001
11
29461045.009.png 29461045.010.png 29461045.001.png 29461045.002.png 29461045.003.png
Pilot do WinAmpa
Rys. 2. Rozmieszczenie elementów
na płytce drukowanej.
Bardzo waøn¹ cech¹ propono-
wanego uk³adu jest moøliwoúÊ
wspÛ³pracy z†pilotami produkcji
dalekowschodniej, pracuj¹cymi
zgodnie ze standardem SONY.
Standard RC5 jest wprawdzie bar-
dzo popularny na terenie Europy,
ale w†Polsce sprzÍt produkcji firm
japoÒskich jest w†zdecydowanej
przewadze i†dominuje nad sprzÍ-
tem produkowanym przez Philip-
sa i†inne firmy europejskie.
Po namyúle zrezygnowa³em
z†projektowania i†wykonywania na-
dajnika -†pilota przeznaczonego do
wspÛ³pracy z†proponowanym uk³a-
dem. Decyzja ta zosta³a podjÍta
z†dwÛch powodÛw. Po pierwsze,
wykonanie pilota spe³niaj¹cego
choÊby minimalne wymagania este-
tyczne i†mog¹cego konkurowaÊ pod
tym wzglÍdem z†urz¹dzeniami fab-
rycznymi jest w†warunkach amator-
skich absolutnie nierealne. Juø samo
wykonanie klawiatury i†jej opisu
wymaga³oby tak ogromnego nak³adu
pracy, øe amatorska budowa pilota
nie mia³aby wiÍkszego sensu eko-
nomicznego. Piloty produkcji fab-
rycznej s¹ obecnie relatywnie tanie
i†oferowane w†ogromnej liczbie od-
mian, rÛøni¹cych siÍ wygl¹dem ze-
wnÍtrznym. Z†pewnoúci¹ kaødy bÍ-
dzie w†stanie kupiÊ sobie pilota, nie
tylko realizuj¹cego podstawowe fun-
kcje, ale odpowiadaj¹cego teø
okreúlonym wymaganiom estetycz-
nym. Ponadto, w†wielu domach
znajduj¹ siÍ piloty pochodz¹ce
z†uszkodzonego i†wycofanego z†eks-
ploatacji sprzÍtu, ktÛre moøemy
wykorzystaÊ do sterowania funkcja-
mi komputera. Waøne jest tylko
jedno: pilot taki musi pracowaÊ
w†standardzie RC5 lub SONY.
Drugim powodem rezygnacji
z†projektowania nowego pilota by³
fakt, øe juø dwa takie urz¹dzenia
znajduj¹ siÍ w†handlowej ofercie
kitÛw AVT. Jednym jest uniwer-
salny ìMegaî pilot RC5, za pomo-
c¹ ktÛrego moøemy sterowaÊ aø 32
urz¹dzeniami, wysy³aj¹c do nich
do 64 komend. Jest to kit AVT-
849. Mamy takøe do dyspozycji kit
AVT-2427, ma³ego pilota wysy³a-
j¹cego do 16 poleceÒ pod adres
0, czyli do odbiornika telewizyj-
nego. Ten pilot takøe nadaje siÍ
do sterowania naszym uk³adem,
oczywiúcie pod warunkiem, øe
w†tym samym pomieszczeniu co
komputer nie zosta³ umieszczony
telewizor produkcji europejskiej.
Tab. 1. Adresy poszczególnych
urządzeń sterowanych kodem RC5.
Adres Urządzenie
00 Odbiornik telewizyjny 1
01 Odbiornik telewizyjny 2
02 Teletekst
05 Magnetowid 1
06 Magnetowid 2
16 Przedwzmacniacz audio 1
17 Radioodbiornik
18 Magnetofon
19 Przedwzmacniacz audio 2
20 Odtwarzacz CD
22 Tuner satelitarny
przyciski WinAmpa by³o rÛwnie
uci¹øliwe, jak sterowanie z†kla-
wiatury odtwarzaczem DVD. Oczy-
wiúcie, brakowa³o mi urz¹dzenia,
ktÛre sta³o siÍ od dawna nieod-
³¹cznym i†nieodzownym dodat-
kiem do magnetowidu, telewizora
czy teø odtwarzacza p³yt kompak-
towych: pilota!
Przygotowa³em dla Was dwa
uk³ady zdalnego sterowania, ktÛre
mog¹ wspÛ³pracowaÊ z†odtwarza-
czami plikÛw MP3, odtwarzacza-
mi DVD i†p³yt kompaktowych,
a†takøe praktycznie z†kaødym pro-
gramem zainstalowanym pod sys-
temem Windows. Pierwszy z†nich
wykorzystuje jako medium trans-
misji promieniowanie podczerwo-
ne, a†drugi fale radiowe. Obydwa
piloty wymagaj¹ identycznego
wsparcia programowego i†mog¹
byÊ uøywane oddzielnie lub na-
przemiennie. Uk³ady wspÛ³pracu-
j¹ z†portem szeregowym RS232
i†mog¹ byÊ zasilane zarÛwno z†za-
silacza sieciowego, jak i†bezpo-
úrednio z†komputera. NapiÍcie za-
silaj¹ce +5VDC moøe byÊ pobie-
rane z†dwÛch ürÛde³: ze z³¹cza
klawiatury lub z†game portu, czyli
gniazda joysticka.
Pierwszy z†uk³adÛw (przedsta-
wiamy go w†tym artykule), pracu-
j¹cy z†wykorzystaniem transmisji
w†podczerwieni, jest w†zasadzie
wy³¹cznie odbiornikiem transmisji
danych realizowanej zgodnie ze
standardem RC5 lub SONY. Wy-
bra³em te dwa rodzaje transmisji
ze wzglÍdu na ich znaczn¹ popu-
larnoúÊ na terenie Polski. Zada-
niem uk³adu jest odebranie trans-
misji nadawanej w†jednym z†wy-
mienionych standardÛw i†przeka-
zanie danych do portu RS232
komputera. Wszystkie pozosta³e
funkcje realizowane bÍd¹ progra-
mowo, za pomoc¹ wyspecjalizowa-
nego oprogramowania, dostÍpnego
jako freeware w†Internecie.
Opis dzia³ania uk³adu
Schemat elektryczny uk³adu
sterowania komputerem za pomo-
c¹ pilota od sprzÍtu RTV poka-
zano na rys. 1 . ìSercemî uk³adu
jest popularny i†tani procesor ty-
pu AT89C2051. Jego zadaniem
jest identyfikacja danych odbiera-
nych przez uk³ad TFMS5360, jej
dekodowanie, a†nastÍpnie przeka-
zywanie otrzymanych danych,
czyli numerÛw komend do portu
RS232 komputera. Za zapewnie-
nie ³¹cznoúci pomiÍdzy naszym
uk³adem a†komputerem odpowia-
da uk³ad MAX232, ktÛrego zada-
niem jest dopasowanie poziomÛw
napiÍÊ TTL do standardu RS232.
Bardzo waøne w†uk³adzie s¹
jumpery JP1, JP2 i†JP3. Za pomoc¹
jumperÛw JP1 ustalamy adres,
pod ktÛry bÍdzie wysy³a³ komen-
dy aktualnie uøywany pilot.
W†przypadku pilotÛw pracuj¹cych
w†kodzie RC5 ich najczÍúciej sto-
sowane adresy podano w† tab. 1 .
Za pomoc¹ jumpera JP2 usta-
lamy rodzaj kodu, z†jakim ma
wspÛ³pracowaÊ nasz uk³ad. Zwar-
cie tego jumpera powoduje przej-
úcie uk³adu do pracy z†kodem
SONY, a†pozostawienie tego jum-
pera rozwartego umoøliwi pracÍ
w†standardzie RC5. WybÛr stan-
dardu dokonywany jest w†chwilÍ
po starcie programu obs³uguj¹cego
procesor i†po ustaleniu, jaki adres
zosta³ ustawiony za pomoc¹ jum-
perÛw JP1, jak to pokazano na
poniøszym listingu.
Address_set = 0
Set P3.7
If P3.7 = 1 Then
Address_set.0 = 1
EndIf
Set P3.5
If P3.5 = 1 Then
12
Elektronika Praktyczna 8/2001
29461045.004.png 29461045.005.png
Pilot do WinAmpa
Address_set.1 = 1
EndIf
Set P3.4
If P3.4 = 1 Then
Address_set.2 = 1
EndIf
Set P3.3
If P3.3 = 1 Then
Address_set.3 = 1
EndIf
Set P3.2
If P3.2 = 1 Then
Address_set.4 = 1
EndIf
Set P1.6
If P1.6 = 0 Then
Sony 'podprogram detekcji
'kodu SONY
'jeżeli jumper zwarty, to:
Print “Adres= “; Subaddress
'wyślij do komputera
'informację o odebranym
'adresie
Else
'w przeciwnym wypadku
'(tj. podczas normalnej
'pracy układu):
If Address_set = Subaddress Then
'jeżeli odebrany adres
'zgadza się z adresem
'ustawionym za pomocą
'jumperów JP1, to:
Print Command
'wyślij do komputera numer
'aktualnie odebranej komendy
End If
End If
Sub Sony
'(c)1999, By Kantor Zoltan
'kantor@mail.matav.hu
'kantor@freemail.c3.hu
'kantor@tar.hu
Config Timer0 = Timer, Gate =
Internal, Mode = 2
Th0 = 0
Set Tcon.0
Set Tcon.2
On Timer0 Timer_0_int
On Int0 Int0_int
Enable Interrupts
Enable Timer0
Enable Int0
Start Timer0
New_ir_command = 0
Cursor Off
Ide:
If New_ir_command = 0 Then
Goto Ide
Endif
Infra_count_old = 0
Segw1 = Infra_command
Cls
Temp2 = Segw1
Shift Segw1, Right, 2
Segb2 = High(segw1)
Subaddress2 = Segb2
Set P1.6
If P1.6 = 0 Then
Print “Adres = “; Segb2
Reset Led
Waitms 100
Set Led
End If
Temp = Temp2 / 100
Temp = Temp * 100
Segb2 = Temp2 - Temp
Incr Segb2
If P1.6 = 1 Then
If Subaddress2 = Address_set Then
Print Segb2
Reset Led
Waitms 100
Set Led
End If
End If
Goto Ide
Timer_0_int:
If Infra_count < 150 Then
Incr Infra_count
New_ir_command = 0
Else
New_ir_command = 0
If Infra_count_old <> 0 Then
New_ir_command = 1
End If
End If
Timer_0_int_end:
Return
Else
Rc5 'podprogram obsługi
'kodu RC5
New = 0
'wskaźnik odebrania
'transmisji RC5 ustawiamy
'na 0
End If
RolÍ, jak¹ pe³ni jumper JP3
omÛwimy za chwilÍ, podczas ana-
lizowania fragmentÛw podprogra-
mÛw, ktÛrych zadaniem jest ba-
danie odebranych danych. W†pier-
wszej kolejnoúci zajmijmy siÍ
prostsz¹, wspart¹ przez odpowied-
nie polecenia jÍzyka MCS BASIC,
analiz¹ kodu RC5:
Reset Led
'włącz diodę LED
Waitms 100
Set Led
'wyłącz diodę LED
End If
Loop
'...........................
Sub Rc5
'analizowanie odebranego kodu RC5
On Int0 Receiverc5
'w przypadku wystąpienia
'przerwania INT0 skok do
'podprogramu RECEIVERC5
Receiverc5:
Getrc5(subaddress, Command )
New = 1
Return
End Sub
Do
If New = 1 Then
'jeżeli odebrana została
'transmisja zawierająca
'kod RC5, to:
Wielk¹ zalet¹ proponowanego
uk³adu jest moøliwoúÊ odbierania
i†dekodowania sygna³Ûw nadawa-
nych w†podczerwieni zgodnie ze
standardem SONY. O†ile jednak,
dziÍki wyspecjalizowanym pole-
ceniom jÍzyka MCS BASIC,
w†przypadku kodu RC5 sprawa
by³a banalnie prosta, to program
dekodowania kodu SONY zosta³
napisany ìna piechotÍî i†tym
samym jest nieco bardziej skom-
plikowany od procedur analizy
kodu RC5.
Procedura analizy kodu Sony
zosta³a napisana przez pana Zol-
tana Kantora z†WÍgier i†za zgod¹
Autora do³¹czy³em j¹ do progra-
mu steruj¹cego odbiornikiem. Ten
fragment programu zosta³ pokaza-
ny na poniøszym listingu, bez
jakichkolwiek zmian.
'W tym momencie przyszła
'pora na wyjaśnienie roli,
'jaką pełni w układzie
'jumper JP3. Warunkiem
'poprawnej pracy układu jest
'ustawienie za pomocą
'jumperów JP1 adresu, pod
'jaki aktualnie używany
'pilot będzie wysyłał
'polecenia. Jeżeli jednak
'tego adresu nie znamy, to
'zwieramy jumper JP3:
Set P1.6
'sprawdź stan jumpera JP3
If P1.6 = 0 Then
Int0_int:
Elektronika Praktyczna 8/2001
13
 
Pilot do WinAmpa
If Infra_count = 150 Then
Infra_count = 0
New_ir_command = 0
Infra_count_old = 0
Infra_command = 0
N = 0
End If
Segb1 = Infra_count - Infra_count_old
If Segb1 > 5 Then
Set Infra_command.15
Else
Reset Infra_command.15
Endif
Infra_count_old = Infra_count
Shift Infra_command, Right
Incr N
Int0_int_end:
Return
End Sub
Rys. 3. Sposób pobierania zasilania ze złącza joysticka.
dziemy mieli najmniejszego prob-
lemu: musimy jedynie wyposaøyÊ
go we wtyk DB9F (taki sam jak
wtyk myszki). Natomiast przed
wykonaniem drugiego przewodu
musimy podj¹Ê decyzjÍ o†sposobie
zasilania uk³adu odbiornika. Po-
trzebne mu napiÍcie +5VDC mo-
øemy dostarczyÊ z†dowolnego za-
silacza sieciowego, najlepiej typu
ìwtyczkowegoî. Jest to jednak
rozwi¹zanie niezbyt ìeleganckieî
i†osobiúcie poleca³bym wykorzys-
taÊ do zasilania uk³adu komputer.
Istniej¹ co najmniej dwa miej-
sca, z†ktÛrych bez najmniejszych
problemÛw moøemy uszczkn¹Ê
trochÍ pr¹du potrzebnego nasze-
mu uk³adowi. Jednym z†nich jest
z³¹cze klawiatury, a†drugim gniaz-
do joysticka.
Poleca³bym wykorzystanie
gniazda joysticka, i†to z†kilku po-
wodÛw. Po pierwsze, opieraj¹c siÍ
na opinii graczy komputerowych
mogÍ stwierdziÊ, øe joystick sta³
siÍ ostatnio urz¹dzeniem ìniemod-
nymî wúrÛd ìrasowychî graczy
i†øe uøywany jest bardzo rzadko.
Po drugie, pobieranie napiÍcia
zasilaj¹cego z†gniazda game portu
jest najmniej k³opotliwe i†nie wy-
maga stosowania ìprzejúciÛwekî,
z†ktÛrych trzeba wyprowadziÊ po-
trzebne napiÍcie, tak jak to mia-
³oby miejsce w†przypadku korzys-
tania z†gniazda klawiatury. Wy-
starczy tylko do³¹czyÊ do uk³adu
odbiornika dwuøy³owy kabel i do-
lutowaÊ do niego wtyk DB15M,
zgodnie z† rys. 3 . Trzecim argu-
mentem przemawiaj¹cym za wyko-
rzystaniem game portu jest to, øe
wiele nowoczesnych p³yt g³Ûw-
nych posiada juø wbudowan¹ kar-
tÍ düwiÍkow¹ i†game port, a†tym
samym i†gniazdo joysticka. Niejed-
nokrotnie jednak jakoúÊ wbudowa-
nej w†p³ytÍ g³Ûwn¹ karty düwiÍ-
kowej jest doúÊ marna i†uøytkow-
nicy lubi¹cy pos³uchaÊ dobrej mu-
zyki lub wspania³ych efektÛw
akustycznych w†nowoczesnych
grach instaluj¹ dodatkow¹ kartÍ,
najczÍúciej Sound Blastera. W†wy-
niku takiej rozbudowy sprzÍtu kar-
ta düwiÍkowa wbudowana w†p³ytÍ
zostaje wy³¹czona, ale pozostaje
jeden wolny port joysticka z†po-
trzebnym nam napiÍciem zasilaj¹-
cym.
Zbigniew Raabe, AVT
zbigniew.raabe@ep.com.pl
Mam nadziejÍ, øe pokazane
fragmenty programu steruj¹cego
prac¹ odbiornika przybliø¹ Wam
jego dzia³anie.
Montaø i†uruchomienie
Na rys. 2 pokazano rozmiesz-
czenie elementÛw na powierzchni
p³ytki obwodu drukowanego. P³yt-
ka zosta³a wykonana na laminacie
dwustronnym i†dok³adnie zwymia-
rowana do umieszczenia w†obudo-
wie typu Z-24. Montaø uk³adu
wykonujemy typowo, przy czym
wlutowanie w†p³ytkÍ odbiornika
podczerwieni i†diody LED odk³a-
damy na sam koniec pracy. Ca³y
uk³ad odbiornika musi byÊ umiesz-
czony wewn¹trz obudowy, z†wy-
j¹tkiem tych w³aúnie dwÛch ele-
mentÛw. SposÛb ich zamocowania
bÍdzie zaleøa³ od sposobu wykoÒ-
czenia obudowy. W†uk³adzie pro-
totypowym do wierzchniej strony
obudowy zosta³a przyklejona plas-
tykowa, wykonana z†przezroczyste-
go, zabarwionego na czerwono
tworzywa nak³adka, pod ktÛr¹
umieúci³em odbiornik TFMS5360
i†diodÍ LED. Patrz¹c na zdjÍcia
moøna chyba przyznaÊ, øe ca³oúÊ
wygl¹da doúÊ efektownie. Pozosta-
je jednak problem, sk¹d wzi¹Ê tak¹
nak³adkÍ. Zainteresowanym mogÍ
w†najwiÍkszej tajemnicy zdradziÊ,
øe jest to fragment korka od
jakiegoú p³ynu do k¹pieli.
Przed umieszczeniem w†obu-
dowie musimy do uk³adu do³¹-
czyÊ dwa przewody: jeden trÛjøy-
³owy ³¹cz¹cy odbiornik z†portem
RS232 komputera i†drugi dopro-
wadzaj¹cy do uk³adu zasilanie.
Z†pierwszym przewodem nie bÍ-
Wzory p³ytek drukowanych w for-
macie PDF s¹ dostÍpne w Internecie
pod adresem: http://www.ep.com.pl/
?pdf/sierpien01.htm oraz na p³ycie
CD-EP08/2001B w katalogu PCB .
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
R1: 1k
Kondensatory
C1, C2: 100
F/10V
C3, C4, C5, C6, C7: 4,7
F/10V
C8, C9: 27pF
C10: 100nF
Półprzewodniki
D1: dioda LED
IC: TFMS5360
IC2: AT89C2051
IC3: MAX232
Różne
CON1: ARK2 (3,5mm)
CON2: 3 x goldpin
JP1: 5x2 goldpin + 5 jumperów
Q1: rezonator kwarcowy
11,059MHz
14
Elektronika Praktyczna 8/2001
R2: 220
R3: 10k
29461045.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin