Wczoraj rosłaś na polanie.doc

(39 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE I

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE I

 

 

 

Temat bloku: W oczekiwaniu na święta Bożego Narodzenia.

 

 

Temat dnia: Wczoraj rosłaś na polanie.

 

 

 

Zapis w dzienniku:

Rozmowa z dziećmi na temat tradycji świątecznych

w ich domach.

Rozmowa na temat tradycji ubierania choinki na podstawie wiersza Roberta Kasprzyckiego Choinka oraz doświadczeń dzieci.

Wykonanie ozdoby na choinkę

 

 

Cel ogólny:

Rozwijanie umiejętności opowiadania i dzielenia się z innymi własnymi doświadczeniami i przeżyciami.

 

 

Cele operacyjne:

-          umie podać przykłady polskich zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia,

-          potrafi zadawać pytania i odpowiadać na pytania,

-          tnie i składa papier po liniach prostych i krzywych,

-          potrafi wykonać ozdobę świąteczną

 

 

 

Metody (wg Okonia):

Praca z książką, pogadanka, rozmowa, ekspresyjna.

 

 

Formy pracy:

Indywidualnie, grupowo, zbiorowo.

 

 

 

Środki dydaktyczne:

Odtwarzacz CD, płyta 1, podręcznik, wycinanka, książka „Z pamiętnika Myszki”, papier kolorowy.

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

 

Czynności nauczyciela:

Czynności uczniów:

Uwagi:

1. Wyjaśnienie pojęcia tradycja.

-          Czy spotkaliście się ze słowem tradycja?

-          W jakich okolicznościach?

-          A wiecie, co ono znaczy?

Tradycja to przekazywanie z pokolenia na pokolenie obyczaje, poglądy, wierzenia, sposoby myślenia i zachowania normy społeczne. W naszych domach kultywowane są różne tradycje związane z wiarą (np. przebieg chrzcin, ślubów), życiem rodzinnym (np. uroczyste obchodzenie osiemnastych urodzin). Najpowszechniejsze są tradycje związane z Wielkanocą i Bożym Narodzeniem.

-          Kiedy są święta Bożego Narodzenia?

-          Jakie znacie tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia?

-          Jedną z najbardziej znanych tradycji jest dekorowanie choinki, gdyż jest ona symbolem życia.

 

2. Ćwiczenie wyrazistej wymowy.

Nauczyciel recytuje wiersz E. Chylińskiej – Karpowicz „ Choinka”.

 

3. Słuchanie wiersza R. Kasprzyckiego „Choinka”.

 

4. Rozmowa na temat wiersza:

-          Czy wszystkie słowa zrozumieliście?

-          Co znaczy słowo: łakocie? Co znaczy powiedzenie: wyglądać jak spod igły?

-          W którym miesiącu ścięto drzewko i przywieziono je do miasta?

-          Z jakiej okazji w grudniu ścina się młode drzewka?

-          Jakie gatunki drzew przeznacza się na choinki?

-          Czy każdy może sobie ściąć wybrane drzewko?

-          Czy w lesie rosną choinki?

-          Kiedy drzewka zamieniają się w choinki?

-          Co się stało z drzewkiem po przywiezieniu do miasta?

-          Jak dzieci ozdobiły drzewko?

-          Kto u was w domu dekoruje choinkę?

-          Czy lubicie ozdabiać choinkę?

-          Jakie macie ozdoby choinkowe- nowe, sprzed wielu lat, a może z dzieciństwa rodziców?

-          Jakie ozdoby wieszacie na choince?

-          Jak chcielibyście, żeby wyglądała choinka?

-          Z czego może być choinka?

-          Czego szukacie pod choinką w wigilijny wieczór?

-          Kto przynosi prezenty pod choinkę?

 

5. Opowiadanie legendy o choince.

- Co to jest legenda?

 

1. Wyjaśnienie pojęcia tradycja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Ćwiczenie wyrazistej wymowy.

Dzieci jak echo powtarzają za nauczycielem tekst, dokładnie wymawiając poszczególne słowa.

 

3. Słuchanie wiersza R. Kasprzyckiego „Choinka”.

 

4. Rozmowa na temat wiersza:

 

 

-          Są to słodycze.

 

 

-          W grudniu.

 

 

-          z okazji świąt Bożego Narodzenia.

-          Świerki, jodły.

 

 

 

 

-          W wigilię.

 

-          Dzieci ubrały choinkę.

 

-          Założyły bombki, gwiazdki, łańcuch, łakocie.

 

 

 

 

-          Bombki, łańcuchy, światełka.

 

 

 

 

 

 

 

- z tworzywa sztucznego

 

 

-          Prezenty przynosi Mikołaj.

 

 

5. Opowiadanie legendy o choince.

Edukacja polonistyczna, zajęcia na dywanie, pogadanka, rozmowa, praca z książką,

6. Praca z podręcznikiem, s. 16-17.

-          W pudełku po lewej stronie narysujcie to, co chcielibyście podarować pod choinkę rodzicom.

-          W pudełku po prawej stronie narysujecie to, co chcielibyście podarować pod choinkę rodzeństwu.

-          W środkowym pudełku narysujcie, to, co chcielibyście dostać w prezencie.

-          Przeczytajcie pary sylab. Podzielcie sylaby na głoski.

-          Przeczytajcie wyrazy i sylaby na choince. Napiszcie je obok choinki.

-          Ułóżcie zdania z wybranymi wyrazami.

 

7. Słuchanie piosenki „Przyjedź do nas Mikołaju”.

 

6. Praca z podręcznikiem, s. 16-17.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          ka- kia, ke- kie, ko-kio, k-a- k-i-a, k-e- k-i-e, k-o-k-i-o

-          Tokio, Kamila, kia, mleko, ke, lalki, kiedy, Tomek

 

 

 

 

 

7. Słuchanie piosenki „Przyjedź do nas Mikołaju”.

 

EDUKACJA POLONISTYCZNA, ZAJĘCIA PRZY STOLIKACH, METODY: PRACA Z KSIĄŻKĄ,

8. Wykonanie ozdoby na choinkę ( wycinanka 19, s.67),

Wykonanie regionalnych ozdób na choinkę klasową.

-          Wytnijcie elementy ozdoby. Złóżcie każdy pasek na pół i sklejcie końce.

-          Przyklejcie paski sklejonymi końcami do wyciętego koła.

-          Naklejcie na przyklejone paski drugie koło.

-          Do wykonanej ozdoby przymocujcie nitkę.

 

9. Słuchanie czytanego przez chętne dzieci fragmentu książki „ Z pamiętnika Myszki”.

8. Wykonanie ozdoby na choinkę ( wycinanka 19, s.67),

Wykonanie regionalnych ozdób na choinkę klasową.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Słuchanie czytanego przez chętne dzieci fragmentu książki „ Z pamiętnika Myszki”.

 

EDUKACJA TECHNICZNA, ZAJĘCIA PRZY STOLIKACH, METODY: EKSPRESYJNA

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin