Wyższa Szkoła Edukacji Zdrowotnej w Łodzi rok akademicki 2009/2010
Sylabus przedmiotowy
1
Kod przedmiotu
2
Nazwa przedmiotu
Współczesne problemy socjologii
3
Nazwa przedmiotuw j. angielskim
Contemporary Sociological Issues
4
Stopień naukowy autora programu
dr
5
Imię i nazwisko autora programu
Mariusz Granosik
6
Rok studiów / semestr
Semestr I
7
Specjalność (dotyczy przedmiotów specjalnościowych)
8
Liczba godzin
30
9
Forma zajęć (w/ćw)
w
10
Forma i warunki zaliczenia
egzamin
11
Punkty ECTS
12
Uwagi
I. Cele zajęć (zadania nauczyciela przedmiotu oraz założone osiągnięcia studentów):
Zajęcia mają na celu:
- prezentację podstawowych problemów współczesnej socjologii
- zapoznanie studenta z
- funkcjami i zadaniami podstawowych instytucji życia publicznego,
- typami ładu społecznego i systemów ideologicznych,
- pogłębienie rozumienia problemów społecznych,
- wywołanie refleksji nad różnymi formami wykluczenia społecznego oraz strategiami społecznej (re)integracji.
II. Treść kształcenia:
1. Jakie socjologia ma problemy? (e-learning)
2. Podstawowe pojęcia socjologii wiedzy. Nominalizm i realizm. (e-learning)
3. Wiedza deskryptywna, normatywna, potoczna i naukowa. Sfera prywatna i sfera publiczna.
4. Kryzys i granice poznania naukowego.
5. Znaczenie dyskursu publicznego i masowej komunikacji. (e-learning)
6. Typy ładu społecznego. Źródła i sposoby legitymizacji instytucji publicznych. (e-learning)
7. Podstawowe pojęcia socjologii politycznej. Typy ideologii. (e-learning)
8. Globalizacja a glokalizacja. (e-learning)
9. Teorie zmiany społecznej. (e-learning)
10. Podstawowe pojęcia socjologii młodzieży
11. Orientacje życiowe, szanse edukacyjne, awans społeczny
12. Kapitał ludzki i społeczny
13. Wykluczenie, marginalizacja, inkluzja. (e-learning)
14. Teorie problemów społecznych (od patologii do społecznej emancypacji mniejszości) (e-learning)
15. Zajęcia podsumowujące
III. Literatura
a. obowiązkowa:
Szacka B., „Wprowadzenie do socjologii”, Warszawa, Oficyna Wydawnicza, 2003
b. uzupełniająca:
Manheim K., Ideologia i utopia, Test, Lublin, 1992, r.V, także w: Problemy socjologii wiedzy (red. A.Chmielecki i inni), PWN, Warszawa, 1985, s.355-394.
Spontaniczna kultura młodzieżowa (red, Wertenstein-Żuławski, Pęczak M.) Wrocław, 1991.
Czyżewski M. i inni, Wprowadzenie, w: Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego (red. M.Czyżewski i inni), Aureus, Warszawa, 1997.
Żygulski K., „Problemy współczesnej socjologii”, Fundacja Innowacja, 2007
Davies M., „Socjologia pracy socjalnej”, BPS, Śląsk, 2007
Modzelewski W., „Wprowadzenie do socjologii”, BPS, Śląsk, 2007
Fukuyama F., „Zaufanie: kapitał społeczny a droga do dobrobytu”, przekł. Anna i Leszek Śliwa, wyd. PWN, Warszawa/Wrocław, 1997
Putnam R., D., "Samotna gra w kręgle", przekł. Przemysław Sadura i Sebastian Szymański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008
Problemy socjologii wiedzy (wybór tekstów), red: Andrzej Chmielewski, Stanisław Czerniak, Józef Niżnik, Stanisław Rainko, PWN, Warszawa, 1985
IV. Skrócony opis przedmiotu i formy zaliczenia do wiadomości studentów (do 15 linii tekstu)
Wykład poświęcony jest problemom współczesnego świata społecznego, począwszy od poziomu tożsamości i biografii, poprzez miejsce jednostki w grupach, aż po funkcjonowanie wielkich społeczeństw masowych.
Przedmiot realizowany jest w formie klasycznego wykładu wspieranego prezentacją slajdów z elementami dyskusji (jeżeli rozmiar grupy na to pozwoli). Ostatnie zajęcia w części przeznaczone będą na pytania oraz wyjaśnienia niezrozumiałych treści (takie wyjaśnienia mogą pojawiać się już wcześniej, proporcjonalnie do potrzeb uczestników).
Egzamin, obejmujący treści wykładów, odbędzie się w sesji lub na ostatnich zajęciach i, w zależności od ilości studentów, będzie miał postać ustną lub pisemną. Choć uczestnictwo w wykładach nie jest obowiązkowe, to właściwie konieczne do odpowiedniego przygotowania się do egzaminu, ponieważ wykład jest autorską kompilacją wiedzy zawartej w wielu publikacjach, niekiedy obcojęzycznych. Z drugiej strony, student, który zrozumie treści wykładane podczas zajęć nie powinien mieć problemu z egzaminem.
Strona 2 z 2
Evi0320