15 – 25 minutowy
zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych nr VIII
wg Kazimiery Wlaźnik
Miejsce ćwiczeń: ogród przedszkolny, trawnik, sala.
Przybory: szarfy w dwóch kolorach.
I.1. Przygotowanie: Dzieci maszerują parami, podchodzą do wychowawczyni i tworzą szeroką uliczkę. Jedna strona (rząd) otrzymuje szarfy w jednym kolorze.
2. Zabawa orientacyjno – porządkowa: Dzieci w lesie. Dzieci ubrane w szarfy stoją w rozsypce – to drzewa w lesie. Pozostałe zaś biegają w różnych kierunkach, na zawołanie „Stój!” – zatrzymują się i chowają za najbliższe drzewko. Zabawę powtarzamy kilka razy, następnie zmieniamy role i zabawa toczy się dalej. Po zakończeniu wyznaczone dzieci rozdają resztę szarf, tak, że każde dziecko ma szarfę.
II.3. Ćwiczenie tułowia – skłony w przód: Rozsypka. Szarfy ułożone w kółeczko. Każde dziecko stoi przed swoją szarfą w rozkroku. Na polecenie dzieci skłaniają się w przód i dotykają rękami podłogi w środku kółeczka. Następnie prostują się i klaszczą dwa razy w górze.
4. Ćwicze3nie mięśni grzbietu: Siad klęczny (na piętach). Szarfę położyć przed sobą jak wstążkę (tuż przy kolanach) i ręce położyć na szarfie. Odsunąć szarfę daleko w przód, a następnie przysunąć ją do kolan, podnieść w górę i spojrzeć na sufit (w czasie świczenia nie unosić się z pięt).
5. Czworakowanie: Pieski przechodzą przez płotek. Dzieci podzielona na dwie grupy wg koloru szarf. Jedna tworzy płotek w szeregu z chwytem rąk, tak aby między żerdkami płotka (między dziećmi ) były odstępy. Naprzeciwko, w odległości 5 -6 kroków, pieski na czworakach. Na polecenie pieski idą do płotka i każdy omija swoją żerdkę (tzn. dziecko stojące przed nim z prawej strony) i wraca drugim otworem w płocie na swoje miejsce. Zmiana ról i to samo ćwiczenie powtarza druga grupa. Moment wyprostny w zabawie jest wtedy, gdy dzieci tworzą płotek.
6. Ćwiczenie równowagi: Dzieci stoją na jednej nodze, drugą zgiętą w kolanie pod kątem prostym podnoszą w górę. Na polecenie przewieszają szarfę przez kolano nogi wzniesionej, przenoszą ramiona w bok i wytrzymują przez moment pozycję równoważną. Następnie zabierają szarfę (zawsze trzymają ją za końce oburącz) i opuszczają nogi w dół do postawy. Ćwiczenie powtórzyć kilka razy stojąc na lewej i na prawej nodze.
7. Zabawa bieżna: Jaskółki. Szarfy rozłożone w kółeczku leżą na podłodze. W każdym kółku – gniazdku jedno dziecko – jaskółka. Na sygnał jaskółki wylatują z gniazd, krążą w różnych kierunkach, a na zawołanie „Burza!” – wracają do swoich gniazd (lub też stają w najbliższym).
8. Ćwiczenie tułowia – skręty: Siad klęczny (na piętach), szarfa w dole rozłożona we wstążkę, trzymana oburącz za końce. Na polecenie wychowawczyni dzieci prostują się (przechodzą do klęku, z równoczesnym skrętem tułowia w lewo), ręce wraz z szarfą wzniesione w górę. Następnie powrót do pozycji wyjściowej (siadu klęcznego). Skręty tułowia wykonujemy w lewą i w prawą stronę, na zmianę.
9. Ćwiczenie wyprostne: Wycieranie się ręcznikiem. Dziecin stoją w rozkroku i trzymają szarfy oburącz za końce. Z lekkim pochyleniem w przód naśladują wycieranie pleców ręcznikiem z jednej i z drugiej strony, trzymając szarfę jedną ręką nad barkiem, drugą za plecami.
10. Ćwiczenie tułowia – skłony boczne: Rozkrok. Szarfa w lewej ręce,skłon tułowia w lewo i dotknięcie szarfą podłogi, następnie wyprost. Ćwiczenie powtarzamy 4 razy w lewą stronę, przekładamy szarfę do prawej ręki i skłaniamy się 4 razy w prawo.
11. Skoki: Skok przez szarfę. Dzieci układają szarfy we wstążeczki i na polecenie wychowawczyni przeskakują przez wstążeczkę przodem i tyłem.
III. 12. Ćwiczenie stóp: Fastrygowanie. Szarfy ułożone jak w ćwiczeniu poprzednim. Każde dziecko staje przy końcu szarfy i stawia na nią stopę. Na polecenie dzieci zbierają szarfę palcami stopy ściągając ją pod piętę (fastrygują materiał). Ćwiczyć lewą i prawą stopą.
13. Dzieci podnoszą szarfy i maszerują parami. Dyżurni zbierają szarfy.
1
azbirowska