Scenariusz zajęć dla grupy „0” 15.09.09r.
Prowadząca: Joanna Kupidura
Czas trwania: około 30 min.
Blok tematyczny: Mam 5 lat, poznaję kolegów i moje najbliższe otoczenie.
Temat dnia: Znamy magiczne słowa: przepraszam, proszę, dziękuję.
Cele ogólne:
- poznanie i przyswajanie zasad kulturalnego zachowania się;
- rozumienie treści przekazywanych przez znaki słuchowe i słowne;
Cele szczegółowe:
Kategoria A- uczeń pamięta
- wyznaczone miejsca zabawek;
- nazwy figur geometrycznych;
Kategoria B- uczeń rozumie
- treść wiersza;
- następstwa czasowe;
- polecenia nauczyciela;
Kategoria C- uczeń potrafi
- wypowiedzieć się na określony temat oraz własnych doświadczeń;
- przeliczać elementy zbioru;
- zastosować się do przyjętych norm i zasad zachowania;
- stosować określenia czasu: rano, wieczór;
- stosować zwroty grzecznościowe w różnych sytuacjach;
Cele wychowawcze:
- wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, wprowadzenie w kulturę bycia;
- uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.
Metody pracy:
- poszukujące (odgadywanie nazw zabawek wypowiadanych sylabami);
- podające (pytania nauczyciela);
- problemowe (wyszukiwanie figur geometrycznych wśród znaków);
- praktycznego działania (podpisanie kontraktu grupowego, wykonanie upominków);
- ekspresyjne (zabawy ruchowe);
Formy pracy: zbiorowa jednolita, indywidualna jednolita;
Środki dydaktyczne: sześć zabawek, znaczki (figury geometryczne i inne), wyraz do globalnego czytania: figury, wiersz Cz. Janczarskiego pt.: „Piękne zwyczaje”, 4 ilustracje do wiersza, duży arkusz papieru, flamaster, farba plakatowa, papierowe słoneczka, kredki;
Przebieg zajęć:
1. Zabawa ruchowa: „Powitanie części ciała”Powitanie rożnymi częściami ciała według instrukcji nauczyciela. Na hasło: „Dzień dobry palce”- dzieci dotykają się palcami rak, na hasło: „Dzień dobry ręce” – dzieci dotykają się rękami, itd.: nogi, kolana, uszy, czoła. Zwrócenie uwagi na powtarzanie zwrotu: „Dzień dobry”
2. „Jaka to zabawka i gdzie jest jej miejsce?”- zabawa dydaktyczna.Nauczyciel wybiera z sali sześć zabawek. Wypowiada kolejno ich nazwy sylabami, np. lal- ka, sa- mo- chód. Dzieci odgadują nazwę zabawki i odkładają ją na jej stałe, wyznaczone wcześniej miejsce.
3. „Nasze znaczki”- zabawa dydaktyczna.Wyszukiwanie na tablicy wśród indywidualnych znaczków tych, które przedstawiają figury geometryczne. Dzieci wskazują figury geometryczne, nazywają je, otaczają pętlą i przeliczają. Nauczyciel wprowadza do globalnego czytania wyraz: figury.
4. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego pt.: „Piękne zwyczaje”
„Piękne zwyczaje”Słonko ma bardzo piękne zwyczaje:mówi „dzień dobry”, gdy rano wstaje.A drzewa, lśniące rosą nad ranem,szumią „dzień dobry, słonko kochane”.Gdy słonko chmura zasłoni siwa,mówi „przepraszam”, potem odpływa.Gdy ciepłym deszczem sypnie dokoła,„dziękuję”- szumią trawy i zioła.Słonko dzień cały po niebie chodzi.„Dobranoc” mówi, kiedy zachodzi.Mrok szary wkoło, trawy i drzewa„dobranoc” szumią z prawa i z lewa.
5. Udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące wiersza oraz ułożenie obrazków w kolejności występowania sytuacji w wierszu.
- Co słonko mówi z rana?
- Jakiego słowa używa chmurka gdy zasłoni słonko?
- Kto mówi „dziękuję” gdy spadnie deszcz?
- Jak żegna się słonko?
6. Rozmowa na temat zasad kulturalnego zwracania się, właściwego stosowania zwrotów grzecznościowych, kulturalnego włączania się do zabaw kolegów, dziękowania za pomoc itp.
7. Zabawa słowna: „Przepraszam, że...”Dziecko używa zwrotu „przepraszam”, np. za swoje złe zachowanie.
8. Ustalenie zasad dotyczących zgodnego współżycia w grupie.
- Szanowanie innych i ich potrzeb;
- Zgodne korzystanie ze wspólnych miejsc do zabawy;
- Spokojne oczekiwanie na swoja kolej do zabawy;
- Stosowanie słów: proszę, przepraszam, dziękuję;
- Okazywanie współczucia i wzajemna pomoc;
9. Zawarcie kontraktu grupowego.Spisanie przez nauczycielkę wspólnie ustalonych zasad na dużym arkuszu papieru i podpisanie przez dzieci poprzez odciśniecie palca umoczonego w farbie plakatowej.
10. EwaluacjaRysowanie na słoneczkach upominków dla kolegów i koleżanek. Wręczanie upominków, stosowanie zwrotów: proszę, dziękuję.
anka793