Interpretacja dzieła sztuki.pdf

(70 KB) Pobierz
1-64.P65
10
6905490.014.png 6905490.015.png 6905490.016.png 6905490.017.png
Zbierające kłosy
Autor: Jean François Millet (1814–1875)
Narodowość: Francuz
Czas powstania: 1857
Tematyka: scena obyczajowa
Technika wykonania: olej na płótnie
Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Muzeum d’Orsay,
Paryż
Zwyczajne prace polowe czy dramatyczny
obraz nędzy i smutku?
Treść obrazu
Wbrew pozorom to nie jest sie-
lankowe przedstawienie prac
polowych. Millet ukazuje
okrutną rzeczywistość pracy ko-
biet. Wiecznie zgięte, z bolący-
mi, krwawiącymi dłońmi. Zbie-
rają nędzne resztki, jakie pozo-
stały po żniwach. Zbierają, aby
móc wyżywić swoje rodziny, za-
pewnić im przetrwanie.
Millet – znawca wsi
Był jednym z niewielu malarzy,
którzy naprawdę dobrze znali
życie wieśnia-ków. Sam bowiem
był gospodarskim synem i wie-
dział, że praca chłopów w ni-
czym nie przypomina sielanki.
Jego obrazy wywoływały zakło-
potanie w środowisku artystycz-
nym, bo w przedziwny sposób
łączyły realizm z impresjoni-
styczną sielankowością. I taki
właśnie nurt reprezentował Mil-
let: francuski realizm powstały
w czasach impresjonizmu. Jego
obra-zy są dowodem na to, że
można w doskonały sposób po-
łączyć wyda-wałoby się dwa tak
skrajne pojęcia.
Kolorystyka
Żółtorude ściernisko, w oddali
żółte kopy siana, jasne, rozmy-
te, ledwo widoczne postacie wie-
śniaków. A na pierwszym planie
wyraźny cień, jaki tworzą schy-
lone postacie i ich brudne, znisz-
czone ubrania. Czemu służy taka
kolorystyka? Tło jest sielanką,
pierw-szy plan realistycznym
przedstawieniem prawdziwej sy-
tuacji wieśniaków. Tak jakby Mil-
let chciał powiedzieć: „Patrzycie
z daleka na wieś i wydaje się
wam, że jest to sielanka, kraina
szczęśliwości. Spójrzcie z bliska
– to naprawdę ciężka i wyczer-
pująca walka o przetrwanie”.
11
6905490.001.png 6905490.002.png 6905490.003.png 6905490.004.png
Przykładowe pytania
egzaminacyjne
Wielkie kopy siana
Nawet z takiego oddalenia
wydają się ogromne. I jaka
jest różnica między nimi a ty-
mi żałosnymi kłosami ściska-
nymi przez wieśniaczki na
pierwszym planie. Te kopy
to dostatek, pojedyncze kło-
sy to bieda. Oczywiście, kopy
w tle nie należą do żadnej ze
sportretowanych przez Mil-
leta wieśniaczek.
egzaminacyjne
Linia horyzontu na obrazie
zaznaczona jest poprzez:
A. linię lasu,
B. ustawione rzędem kopy
siana,
C. linię wyznaczoną przez
pochylone plecy kobiet,
D. postacie w tle.
Które zdanie jest
prawidłowym
komentarzem do obrazu
Milleta?
A. Kobiety zbierające kłosy
uparcie wpatrują się w je-
den punkt znajdujący się
na linii horyzontu.
B. Pierwszy plan obrazu uka-
zany jest w dużo ciemniej-
szych barwach niż dalsze
plany.
C. Pracujące kobiety umilają
sobie czas przyjemną po-
gawędką – widać to z ru-
chu ich dłoni.
D. Wszystkie trzy kobiety uka-
zane są w identycznej po-
zycji – sięgają po leżące na
ziemi kłosy.
Kobiety
To wieśniaczki najbiedniej-
sze z biednych – zbierają
resztki, jakie pozostały na
polu po żniwach. To co uda
im się zebrać, skrzętnie cho-
wają do brudnych chust
przewieszonych przez ple-
cy. Wpatrują się w ziemię,
nie chcą przegapić żadne-
go kłosa. Ich twarze są brud-
ne, ogorzałe od słońca. Nie
rozmawiają, nie plotkują,
ciężko pracują.
12
Przykładowe pytania
6905490.005.png 6905490.006.png 6905490.007.png 6905490.008.png
Linia horyzontu
Bardzo wyraźnie zaznaczona poprzez linię drzew na ostatnim
planie. Najciekawsze jest to, że postacie kobiet, mimo iż znaj-
dują się na pierwszym planie i są dominujące na obrazie, to
jednak mieszczą się pod linią horyzontu. To, oczywiście, ce-
lowy zabieg: Millet podkreślił jak bardzo przyziemne i ograni-
czone jest to, co robią wieśniaczki. Skupione tylko na tym, co
znajduje się pod ich nogami. Nie mają żadnych innych celów
i pragnień, nie starają się poszerzyć swych „życiowych hory-
zontów”.
Ludzie w tle
Jest ich całkiem sporo, ładują snopki na wozy, tworzą kopy.
Wyróżnia się samotna postać na koniu po prawej stronie. Nie
pracuje, patrzy na wieśniaków. Być może to ekonom lub dzie-
dzic nadzorujący ich pracę.
13
6905490.009.png 6905490.010.png 6905490.011.png 6905490.012.png 6905490.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin