SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI 6-LETNICH KSZTAŁCĄCEGO U DZIECI POCZUCIE CZASU
TEMAT: „O której będzie obiad?”
Co dzieci potrafią po zajęciach.
· dziecko potrafi określić czas wykonywania różnych czynności domowych
· potrafi określić jakie czynności wykonuje na co dzień i co po czym następuje
· potrafi określić przeznaczenie różnorodnych zegarów
· rozpoznaje literkę „z” i odczytuje wyrazy i zdania zawierające tą literkę
· potrafi liczyć przynajmniej do 10 i dalej
· odczytuje godziny na zegarze
· wykonuje samodzielnie kartonowy zegar
PRZEBIEG:
1. Wspólna pogadanka o czynnościach codziennych na podstawie własnej historyjki obrazkowej „Dzień Ani”
· Dzieci potrafią określić czynności wykonywane przez Anię w ciągu całego dnia: wstaje, ściele łóżko, myje się, czesze się, potem się ubiera i wychodzi do przedszkola, w przedszkolu bawi się, pisz, czyta, biega...
· Potrafią porównywać swój dzień z dniem Ani i określać co po czym wykonują: rano wstaję, po śniadaniu idę do przedszkola, jak przychodzę z przedszkola to idę na podwórko, tam bawię się dosyć długo...
2. Obserwacja różnorodnych zegarów: budzik, zegarek na rękę, elektroniczny, na ratuszu, klepsydra...
· dzieci potrafią nazwać zegary i omówić ich przeznaczenie: budzik-budzi, klepsydra- pokazuje czas jakiejś czynności i nie jest już stosowana...
· zwracają uwagę na formę i tworzywo, z którego zostały wykonane zegary oraz sposób wskazywania lub sygnalizowania czasu: tykanie, budzenie, granie...
· wiedzą, gdzie w ich miejscowości można zobaczyć zegary
3. Zabawa z parawanem – zgadywanie co dzwoni
· Dzieci potrafią odgadnąć jaki zegar wydaje określony dźwięk
· Zabawa ta sprawia im wielka przyjemność
· Kształcą wrażliwość słuchowa
4. Czytamy wyrazy zawierające literkę „z”
· Dzieci potrafią rozpoznać literkę z wśród innych
· Odczytują poprawnie wyrazy i zdania typu:
- zegar na zamku
- budynek z zegarem
- zegar na rynku
- zegar na placu
- sklep z zegarami
- kukułka z zegara
- zegar z „Tik–Taka”
- zegarowa ulica...
5. Liczenie uderzeń zegarów
· Dzieci potrafią liczyć do 10 i dalej
· Naśladują cykanie, kukanie, dzwonienie, piski, bicie (kształcą przy tym narządy artykulacyjne)
6. Zabawa ruchowa: Słuchamy, która godzina.
· Dzieci potrafią rozpoznawać po uderzeniach zegara, która jest godzina
· Wiedzą, że jak wybije 12 to maja maszerować na obiad, jak wybije 8 to wykonują podskoki, jak wybije 3 to jeżdżą na rowerze... itp.
7. Praca z dziećmi zdolnymi, „Która jest godzina?”
· Dzieci potrafią nazwać pełne godziny
· Wiedzą, że duża wskazówka powinna znajdować się na 12
· Manipulują wskazówkami zegarów i ustawiają podane przez panią godziny
8. Wykonywanie zegarów z kartonu (pomoce: karton, nożyczki, pisaki, korek, gwoździk, kredki)
· Dzieci potrafią korzystać bezpiecznie z nożyczek, zachowują bezpieczeństwo podczas umocowywania gwoździa
· Wiedzą jak wykonać pracę dzięki dokładnej instrukcji nauczycielki
· Bawią się wykonanymi zegarami ustawiając na nich różne godziny
justyna78