Scenariusz zajęcia dla grupy 5 – latków
na miesiąc styczeń nr 1
z działalności ruchowej
z elementami metod twórczych
Temat : U zegarmistrza.
Cele operacyjne : dzieci potrafią :
· Szybko reagować na dany sygnał
· Doskonalić umiejętność różnych ustawień
· Nabywać lepszą orientację podczas biegu
· Nabywać ogólną sprawność i zwinność
Środki wspomagające: krążki, wesoła muzyka, odgłos budzika, talerz z pałeczką, utwór muzyczny – kołysanka.
Przebieg zajęć :
I część - wstępna – zorganizowanie dzieci.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kolorowe zegary”.
Dzieci biegają w dowolnym kierunku w rytm muzyki. Na przerwę ustawiają się według kolorów krążków – jedno dziecko za drugim .
2.Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Policz zegary”.
Przysiad, dzieci powoli się podnoszą, aż do stania na palcach( krążek w obu rękach).
Zegarmistrz liczy swoje zegary – wysunięcie - krążka - zegara przed siebie na dany znak.
II część – główna – intensywność ruchu.
1. Ćwiczenie tułowia – skłony boczne „Zegar bim –bam-bom”.
Siad skrzyżny, ręce do góry wyprostowane, krążek w dłoniach.
Dzieci wykonują skłony raz w lewo, raz do przodu, raz w prawo
( w lewo-bim, prosto-bam, w prawo-bom ).
3.Ćwiczenie szyi „Cykanie zegara”.
Siad skrzyżny- dzieci wykonują skłony szyi w przód i tył –cyk, cyk.
4. Zabawa bieżna „Zegar”- reagowanie ruchem na dynamikę utworu.
We fragmentach granych głośno dzieci naśladują zabawę dzieci (biegają, podskakują), w granych cicho - „układają się do snu,” a gdy usłyszą odgłos budzika – naśladują przebudzenie ze snu.
5.Ćwiczenie tułowia –„Skręty tik-tak”.
Siad prosty . Dzieci wykonują skręty , przenoszą krążek z jednej strony na drugą i wypowiadają słowa: tik- tak.
6.Ćwiczenia z elementem wspinania „ Podaj zegar”.
Zegarmistrz imituje wchodzenie po drabinie, żeby wziąć zegar, wchodzi w rytm muzyki.
7.Ćwiczeniae z elementem podskoku.
W zakładzie zegarmistrza są rozłożone na podłodze różne części do zegarów (krążki). Skoki obunóż przez przeszkody płaskie.
III część - końcowa - uspokojenie organizmu dziecka
1.Ćwienie według Labana wyczucie ramion „Zegary duże i małe”.
Uczestnicy zabawy stoją w rozsypce, w małym rozkroku –
dłonie ich (palce) spoczywają na barkach. Dzieci wykonują ruchy
ramion do góry i w dół, głośno wymawiając :tik-tak, tik-tak…
Gdy nauczyciel rozpoczyna uderzać pałeczką w talerz
( „zegar z wahadłem”), dzieci opuszczają ramiona
i wykonują rytmiczne wymachy ramion w przód i tył, głośno
przy tym mówiąc: bim-bam, bim-bam…
2.Ćwiczenie wyprostne „Pokaż , która godzina”.
Siad klęczny, krążek leży na podłodze trzymany dwoma rękami.
Na hasło: „Godzina” dzieci prostują się do klęku z jednoczesnym
uniesieniem krążka nad głowę. Na hasło „Odłóż zegar”- dzieci kładą
krążek na podłogę.
2. Ćwiczenie przeciw płaskiej stopie „przewróć zegar” .
Dzieci siedzą w siadzie skulnym podpartym i próbują palcami stóp przewrócić krążek- zegar na drugą stronę.
4.Ćwiczenie kształtujące poczucie rytmu „Zegary”
Duży zegar- tempo odtwarzania wolne, uderzanie rękami po udach, połączone z wypowiadaniem słów: tik- tak…
Zegar średni – tempo odtwarzania szybsze, uderzanie rękami o uda i szybsze mówienie tekstu: tik-tak…
Mały zegar – tempo odtwarzania szybkie, szybkim uderzeniem rąk o uda towarzyszy szybkie mówienie tekstu: tik- tak…
5.Zabawa relaksacyjna przy kołysance „Odpoczywamy”- Dzieci leżą na dywanie słuchając kołysanki.
6.Marsz po obwodzie koła. 5 kroków z klaskaniem i 5 kroków bez klaskania.
Opracowała Violetta Jaworska
justyna78