LISTY KONTROLNE ZAGROŻEŃ(2).pdf

(105 KB) Pobierz
Microsoft Word - Dokument1
Status dokumentu:
Nr rej.: /K /T001E-2/2009
............................................................................................................................
T001E/2009. Kontrola realizacji postanowień rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
28.07.1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków
przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu
informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy
Liczba wypadków objętych analizą / w tym nie uznanych za wypadki przy pracy
/
Lp.
Wyszczególnienie badanych problemów
Liczba
ujawnionych
przypadków
nieprawidłowego
postępowania
1.
Zgłaszanie wypadków:
1.1. zgłoszenie wypadku przez poszkodowanego w odległym terminie
1.2
zawiadomienie o wypadku właściwego inspektora pracy PIP w odległym
terminie
1.3
niezgłoszenie wypadku przez przełożonego osoby poszkodowanej
1.4
niezawiadomienie o wypadku właściwego inspektora pracy PIP
2.
Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku:
2.1.
nieprzystąpienie do ustalania okoliczności i przyczyn wypadku bądź
niesporządzenie dokumentacji powypadkowej
2.2.
przystąpienie do ustalania okoliczności i przyczyn wypadku z nieuzasadnioną
zwłoką
2.3. ustalenie tylko okoliczności wypadku
2.4. ustalenie tylko części przyczyn wypadku
2.5. ustalenie innych przyczyn wypadku niż wynikające z analizy inspektora pracy
2.6. niewłaściwy skład zespołu powypadkowego
2.7.
zaniechanie oględzin miejsca wypadku, a także wykonania innych czynności
koniecznych do zebrania dowodów dotyczących wypadku
2.8.
wyrażenie zgody na uruchomienie maszyn i urządzeń lub dokonanie zmian
w miejscu wypadku bez uzgodnienia ze społecznym inspektorem pracy
2.10.
wyrażenie zgody na uruchomienie maszyn i innych urządzeń technicznych lub
dokonanie zmian w miejscu wypadku bez uzgodnienia z właściwym
inspektorem pracy lub innym organem
2.11.
brak w treści protokołu powypadkowego informacji na temat przyczyn opóźnień
w dochodzeniu powypadkowym – przekroczenie terminu 14 dni od uzyskania
zawiadomienia o wypadku
2.12.
brak uzasadnienia (wskazania dowodów) do nieuznania wypadku za wypadek
przy pracy
2.13.
niezamieszczenie w protokóle powypadkowym naruszonych przez pracodawcę
w związku z wypadkiem przepisów prawa pracy, w tym przepisów i zasad bhp
lub innych przepisów dotyczących ochrony zdrowia
2.14.
zamieszczenie w protokole powypadkowym bez uzasadnienia (wskazania
dowodów) stwierdzenia, że wyłączną przyczyną wypadku było naruszenie
przez poszkodowanego przepisów dotyczących ochrony zdrowia i życia,
spowodowane przez niego umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa
2.15.
niedotrzymanie 5-cio dniowego terminu zatwierdzenia protokółu
powypadkowego przez pracodawcę
Ankieta „T001E Kontrola rozporządzenia” wersja 2009.2.0 z 30.01.2009
1 - 2
119676961.003.png 119676961.004.png 119676961.005.png
Lp.
Wyszczególnienie badanych problemów
Liczba
ujawnionych
przypadków
nieprawidłowego
postępowania
3.
Wnioski i środki profilaktyczne
3.1.
nieokreślenie środków i wniosków profilaktycznych, w tym wynikających
z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku, na którym miał miejsce wypadek
3.2.
ustalenie środków i wniosków profilaktycznych nieadekwatnych do przyczyn
wypadku
3.3. niezastosowanie przez pracodawcę środków i wniosków profilaktycznych
4.
Rejestracja wypadków:
4.1. brak rejestru wypadków – wpisać 1
4.2. nierejestrowanie wszystkich wypadków (liczba wypadków niezarejestrowanych)
5.
Statystyczna karta wypadku
5.1. niesporządzenie karty
5.2. sporządzenie karty w sposób nieprawidłowy
5.3. niewysłanie karty w terminie do urzędu statystycznego
podpis inspektora
podpis nadinspektora
r.
Data
data
Objaśnienia:
1) Kartę należy wypełniać w czasie kontroli stanu przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa
i higieny pracy u pracodawców, u których miały miejsce wypadki przy pracy.
2) Analizą należy objąć dokumentację dotyczącą co najmniej 10% zaistniałych wypadków.
3) Jeżeli w okresie objętym kontrolą miało miejsce nie więcej niż 5 wypadków, to należy zbadać wszystkie
dokumentacje powypadkowe.
4) Obowiązkowe jest zbadanie dokumentacji dotyczącej każdego zdarzenia, które nie zostało uznane za
wypadek przy pracy.
5) W analizie można pominąć tzw. nagłe przypadki medyczne i wypadki komunikacyjne, jeśli kontrolujący
ustali, że w związku z tymi zdarzeniami nie zostały naruszone uprawnienia poszkodowanych przepisy
prawa pracy.
6)
W ankiecie nie uwzględniamy wypadku, który jest przedmiotem kontroli.
2 - 2
119676961.006.png 119676961.001.png 119676961.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin