Sieć inteligentna.doc

(92 KB) Pobierz
Sieć inteligentna (SI) pozwala zatrzeć różnice pomiędzy usługami ocharakterze powszechnym i usługami o wartości dodanej oraz stworzyć jednolitą, bardzo elastyczną płaszczyznę usługową

Sieć inteligentna (SI) pozwala zatrzeć różnice pomiędzy usługami ocharakterze powszechnym i usługami o wartości dodanej oraz stworzyć jednolitą, bardzo elastyczną płaszczyznę usługową. Płaszczyzna ta umożliwia szybkie wprowadzanie nowych zaawansowanych funkcjonalnie usług telefonicznych. Dzięki niej istnieje możliwość tworzenia specyficznych usług dostosowanych do wymagań odbiorcy. Na płaszczyznę SI można przenosić także usługi dotychczas świadczone w sposób klasyczny. Dzięki temu zostają one wzbogacone w dodatkowe elementy funkcjonalne według życzeń poszczególnych klientów.

Sieć inteligentna umożliwia osiągnięcie szybkich i znacznych zysków przede wszystkim dzięki wzrostowi liczby realizowanych połączeń. Ponadto okres zwrotu nakładów poniesionych na inwestycje jest stosunkowo krótki. Rozszerzenie zestawu proponowanych usług powoduje wzrost atrakcyjności oferty dla klientów, a tym samym podniesie konkurencyjność w warunkach wolnorynkowych.

Koncepcja sieci inteligentnej ułatwiła operatorom sieci telefonicznych praktyczne rozwiązanie problemów projektowania i udostępniania nowych usług. Dzięki niej stało się możliwe szybkie wprowadzanie nowych usług iudogodnień, atrakcyjnych dla użytkowników i przynoszących dodatkowy dochód operatorom. Wprowadzane usługi mogą być bardzo precyzyjnie dostosowane do potrzeb poszczególnych klientów.

Implementacja jest urzeczywistnieniem informatycznego projektu programu, bazy danych, interfejsu, systemu itd. Ten sam projekt może mieć wiele różnych implementacji lepszych lub gorszych, starszych i nowszych. Należy także rozdzielić implementację danego systemu od implementacji jego interfejsu, z którym stykają się użytkownicy, co ułatwia przyszłe zmiany w implementacji systemu.

Mimo standaryzacji w sieciach telekomunikacyjnych, możliwe jest istnienie różnych implementacji sieci inteligentnej. W pracy tej zajęto się implementacjami SI firm Alcatel, Siemens i Lucent, ale z naciskiem na rozwiązanie Siemensa zastosowane przez Telekomunikację Polską S.A.

 

Architektura sieci inteligentnej począwszy od pierwotnej propozycji Bellcore z 1984 roku ulega ewolucji. Kolejne jej etapy to modele architektoniczne określane oznaczeniami: IN/1, IN/2, IN/+ oraz kolejne wersje tzw. zaawansowanej sieci inteligentnej AIN (Advanced Intelligent Network). Modele różnią się, przede wszystkim, stopniem centralizacji sterowania, zakresem możliwości zarządzania usługami, zestawem usług i udogodnień. W Stanach Zjednoczonych prace nad SI są prowadzone w ramach tzw. Forum Producentów MVI (Multi – Vendor Interaction Forum). W Europie standaryzacją architektury SI zajmują się ITU-T (SG XI/WP XI/4) oraz ETSI (NA6). W najnowszej edycji zaleceń ITU-T, Białej Księdze, znajduje się seria zaleceń Q.1200 opisująca podstawową architekturę SI i bazowy zestaw usług i pomocniczych funkcji usługowych CS-1 (Capability Set 1).

Dzięki zdecentralizowanej, rozproszonej inteligencji sieci, zdefiniowanym interfejsom oraz wykorzystaniu koncepcji “kompozycji usług”, sieć SI oferuje elastyczną architekturę sterowania, stwarzając tym samym możliwość szybkiej reakcji na zmiany wymagań rynku telekomunikacyjnego czy też wprowadzenie nowych międzynarodowych standardów.

Najniższy poziom architektury sieci SI stanowią węzły komutacyjne sieci publicznej dołączone do usytuowanego powyżej poziomu komutacji usług sieci inteligentnej - węzłów SSP (Service Switching Point). Poziom ten reprezentuje dzisiejszą sieć telefoniczną lub istniejącą sieć transmisji danych. Funkcje sieci SI są reprezentowane przez dwa najwyższe poziomy: poziom sterowania usługami SCP (Service Control Point) oraz poziom zarządzania usługami SMP (Service Management Point). Z poziomu węzła SMP odbywa się zarządzanie siecią oraz administrowanie usługami, natomiast z poziomu węzła SCP następuje koncentracja odpowiednich danych z właściwymi dla nich programami, wymaganymi do kontroli i realizacji usługi w sieci. Zastosowanie w sieci SI wydzielonego środowiska kreacji usług SCEP (Service Creation Enviroment Point) pozwala na szybkie i elastyczne wprowadzanie przez operatora nowych usług w wygodny i nieskomplikowany sposób.

Działanie sieci SI jest oparte na podstawowej zasadzie przeniesienia “inteligencji” związanej z zestawianym połączeniem z sieci publicznej do węzła sterowania usługami SCP, gdzie rejestrowane połączenia są kierowane do odpowiednich dla nich programów obsługujących. Zaletą włączenia węzła SCP w proces realizacji połączeń jest to, że mogą one być kontrolowane w sposób scentralizowany - centrale sieci publicznej biorą jedynie udział wfazie początkowej oraz końcowej procesu zestawiania połączeń. Centralne usytuowanie sterowania sieci staje się bardziej efektywne, połączenia mogą być realizowane w krótszym czasie, a dystrybucja usług, w odróżnieniu od sieci publicznej, odbywa się zaledwie z kilku, anie z wielu specjalizowanych węzłach. Programy obsługi połączeń w węźle SCP są administrowane przez węzeł SMP, dzięki czemu węzeł SCP mający sprostać wysokim wymaganiom niezawodności i szybkości, nie jest obciążany dodatkowymi zadaniami. Ponadto w razie wystąpienia przeciążenia jednego z wielu węzłów SCP (dla konfiguracji systemu złożonej z kilku węzłów SCP), jego zadania mogą być natychmiast przeniesione do innych węzłów tego samego poziomu. Węzeł SCP jest wyposażony w zestaw podstawowych modułów usługowych, używanych do obsługi zgłoszeń. Moduły te są niezależnymi blokami funkcjonalnymi SIB (Service Independent Building Block), za pomocą których można projektować kolejne fazy scenariusza realizacji usługi w sieci telekomunikacyjnej.

Realizacja usług SI przebiega na zasadzie interakcji, obejmującej przekazywanie sterowania pomiędzy podstawowym procesem obsługi zgłoszenia a modułami usługowymi SIB. Każda funkcja usługowa jest więc elementem scenariusza usługi, który dopiero wpowiązaniu z innymi funkcjami może tworzyć pewną kompletną, złożoną usługę oferowaną abonentom. Środowisko tworzenia usług SCE pozwala łączyć różne istniejące funkcje usługowe w celu stworzenia odpowiedniego zestawu działań dotyczących realizacji nowej usługi. Jego zaletą jest to, że podczas generowania sygnałów sterujących nie jest zakłócana integralność sieci.

Koncepcja sieci inteligentnej ułatwiła operatorom sieci telefonicznych praktyczne rozwiązanie problemów projektowania i udostępniania nowych usług. Dzięki niej stało się możliwe szybkie wprowadzanie nowych usług iudogodnień, atrakcyjnych dla użytkowników i przynoszący dodatkowy dochód operatorom. Wprowadzane usługi mogą być bardzo precyzyjnie dostosowane do potrzeb poszczególnych klientów. Stosowanie platformy SI wprowadza nowy podział podmiotów na rynku usług telekomunikacyjnych:

·         Operatorzy sieci telekomunikacyjnej (ang. Network Operators) są to organizacje telekomunikacyjne dostarczające i eksploatujące infrastrukturę telekomunikacyjną oraz wykonujące wszystkie zadania administracyjne wewnątrz sieci SI;

·         Dostawcy usług (ang. Service Providers) administrują komercyjnie usługi SI. Dostawcy usług zawierają umowy z operatorami telekomunikacyjnymi, oferują potencjalnym abonentom usługi przynoszące im (dostawcom usług) korzyści finansowe. W wielu krajach operatorzy sieci telekomunikacyjnych są także dostawcami usług;

·         Subskrybenci usług (abonent usługi – ang. Service Subscriber) są to osoby lub firmy, do których są kierowane połączenia z sieci SI. Płacą oni dostawcy usług za dostarczoną usługę, która umożliwia im (abonentom usług) bycie dostępnym dla użytkowników usługi. Abonenci usług mogą uzyskiwać korzyści finansowe dzięki dostosowaniu oferowanych usług do ich specyficznych potrzeb i dlatego następuje zwiększenie stosunku dochodzących do skutku wywołań przez zdefiniowanie obsługi połączeń w zależności od różnych warunków tzw. cech usługi (ang. Service Features) np. pora dnia, miejsce wywołania;

·         Użytkownicy usług (ang. Service Users) są osobami dzwoniącymi wybierającymi numer określonej usługi lub abonenta usługi tzw. numer do sieci SI. W zależności od specyfikacji usługi, opłaty za połączenie jest zaliczane na konto abonenta usługi lub na konto użytkownika usługi.

 

 

 

Punkt komutacji usług SSP (Service Switching Point)

Węzeł ten ma za zadanie rozpoznanie żądania wykonania usługi sieci inteligentnej. Jeśli realizacja usługi nie wymaga żadnych dodatkowych informacji, to węzeł SSP może ją realizować samodzielnie. Przykładem może być usługa teległosowania (VOT), dla której węzeł SSP realizuje zliczanie napływających głosów (tzw. precounting) i odgrywa abonentowi zapowiedzi słowne o przyjęciu głosów, a do węzła SCP przekazuje jedynie wyniki. Wprzypadku bardziej złożonych usług, węzeł SSP kontaktuje się z węzłem SCP iwykonuje otrzymywane zwrotnie polecenia. Są to głównie polecenia o charakterze komutacyjnym. SSP umożliwia rozpoznanie żądań tych usług, które wymagają dodatkowego przetwarzania. W trakcie realizacji połączenia na styku pomiędzy SSP i SCP wymieniane są za pomocą sygnalizacji SS7 (ITU-T Signalling System No 7) komunikaty sterujące przetwarzaniem zgłoszenia. Szczególną rolę odgrywa tu część SS7 nazywana INAP (Intelligent Network Application Part). Wprowadzenie w danej sieci telekomunikacyjnej takiego protokołu stwarza możliwość współpracy w ramach jednej sieci SI systemów pochodzących od różnych dostawców sprzętu i oprogramowania. Węzeł SSP oprócz komunikowania się z węzłem SCP może także współpracować z innymi węzłami SSP oraz węzłem IP (Intelligent Peripheral).

W praktyce stosuje się dwa podejścia implementacyjne do budowy węzła SSP. Pierwszym rozwiązaniem jest doposażenie istniejącej centrali telefonicznej woprogramowanie realizujące funkcje SSP. Takie rozwiązanie jest nazwane rozwiązaniem zintegrowanym. Kolejnym rozwiązaniem jest budowa oddzielnej centrali telefonicznej, która spełniałaby wyłącznie rolę węzła SSP, i dołączenie tej centrali do istniejącej centrali węzłowej sieci PSTN. Takie rozwiązanie jest nazywane rozwiązaniem nakładkowym. Każde z rozwiązań posiada pewne zalety i wady. Rozwiązanie nakładkowe zapewnia separację sieci SI od uwarunkowań sieci podstawowej, ale trudno wyobrazić sobie dublowanie wszystkich central w kraju w celu osiągnięcia dostatecznie dużej liczby węzłów SSP. Rozwiązanie zintegrowane ingeruje w system komutacyjny i w przypadku zmian oprogramowania centrali powstaje niebezpieczeństwo zachwiania równowagi systemu. Jest to jednak rozwiązanie bardziej perspektywiczne.

Punkt sterowania usługami SCP (Service Control Point)

Jest to scentralizowany, działający w czasie rzeczywistym system zarządzania bazami danych, w których przechowywane są informacje dotyczące abonentów, opisu logiki usług, związane z nimi parametry oraz wszelkie informacje niezbędne do obsługi zgłoszenia. Na zlecenie SSP, węzeł SCP odnajduje scenariusz realizacji usługi SI i na podstawie informacji dostępnych zbazy danych abonenta węzeł SCP steruje działaniem węzła SSP. Punkt SCP stwierdza, czy połączenie pod podany adres (wybierany numer abonenta wywoływanego - CdPA – Called Party Address) jest dozwolone dla abonenta wywołującego, zuwzględnieniem określonej pory dnia lub miejsca, w którym się znajduje, wyznacza taryfę, może określić maksymalny czas trwania połączenia oraz generuje komunikaty i wskazówki dla użytkownika. Jeżeli połączenie pod podany adres jest dozwolone punkt SCP interpretuje numer podawany przez abonenta wywołującego, zamienia go na docelowy numer abonenta iwysyła gotowy scenariusz realizowanego połączenia do SSP. Następną funkcją punktu SCP jest gromadzenie danych dotyczących opłat idanych statystycznych związanych zpołączeniem, które okresowo są przekazywane do punktu zarządzania usługami SMP. Następną charakterystyczną funkcją jest wykrywanie przeciążeń systemu SI związanych ze zbyt dużym zapotrzebowaniem na usługi SI i zapobieganie im. W takiej sytuacji punkt SCP ignoruje obsługę niektórych usług SI lub ignoruje wykonanie tych, które są związane z danym abonentem. Użytkownik jest informowany o tym fakcie przez odpowiedni komunikat głosowy.

Węzeł SCP stanowi jądro systemu SI. Ze względu na wagę wykonywanych funkcji jest on dublowany w celu zabezpieczenia się przed “załamaniem” systemu na skutek jego awarii. Węzły SCP niejednokrotnie rozprasza się terytorialnie i dodatkowo dubluje się. Zabezpiecza to system przed unieruchomieniem na skutek klęsk żywiołowych lub ataków terrorystycznych. Każdy z węzłów przechowuje wszystkie informacje niezbędne do poprawnej pracy sieci SI. Węzły dublujące mogą pełnić wyłącznie funkcje zabezpieczające lub na równi z węzłami głównymi obsługiwać połączenia (konfiguracja zpodziałem obciążeń pomiędzy węzłami SCP).

System zarządzania usługami SMP (Service Management Point)

Aby przygotowany wcześniej program wykonawczy usługi można byłoby wprowadzić do sieci, a następnie mieć nad nim sprawną kontrolę, potrzebne są odpowiednie powiązania środowiska tworzenia usług – SCE (Service Creation Environment) z węzłem zarządzania usługami SMP oraz z węzłem sterowania SCP. Węzeł SMP odgrywa rolę furtki pomiędzy węzłami SCP (poziomem realizacji usług SI), a użytkownikami wykonującymi rozmaite zadania związane z określaniem nowych oraz modyfikowaniem istniejących scenariuszy usług (poziomem tworzenia usług SCEP).

Na poziomie SMP realizuje się funkcje związane z przekazywaniem do odpowiednich węzłów SCP zweryfikowanych danych dotyczących określonej usługi i konkretnego abonenta, gwarantując jednocześnie spójność sieci. Węzeł SMP synchronizuje tysiące współbieżnych sesji, które realizują poszczególne usługi i wymagają przetwarzania takich zadań, dla których niezbędna jest odpowiednia przepływność kanałów informacyjnych obsługujących różne procesy komutacyjne, administracyjne i zarządzania. W celu zapewnienia wysokiej niezawodności główne elementy składowe węzła SMP mogą być zdublowane.

Różne podsystemy węzła SMP są połączone z serwerami baz danych za pomocą sieci LAN (Local Area Network). W odpowiednio dużej konfiguracji węzeł zarządzania usługami SMP składa się z wielu podsystemów oraz serwerów bazy danych, natomiast w przypadku niewielkiej konfiguracji różne funkcje węzła SMP mogą być realizowane za pomocą jednej stacji roboczej, wykorzystującej zalety systemu X-Windows.

Struktura oprogramowania węzła zarządzania usługami SMP jest złożona z trzech poziomów logicznych.

Warstwa najniższa obejmuje system operacyjny UNIX orazoprogramowanie systemowe do realizacji komunikacji i magazynowania danych. Warstwa ta udostępnia interfejsy pomiędzy różnymi blokami oprogramowania zgodnie ze standardem X/Open. Rozwiązanie takie stwarza długoterminową gwarancję, iż dalsze inwestycje wynikające zrozwoju systemu sieci inteligentnej będą mogły być zgodne z postępem technicznym, szczególnie z poziomem techniki komputerowej, a także sprzętu komputerowego.

Warstwa środkowa oparta na koncepcji blokowej struktury scenariusza usługi, wykorzystując środowisko kreacji usług sieci SI, zapewnia zestaw funkcji umożliwiających tworzenie różnych, w zależności od indywidualnych potrzeb abonenta, wersji scenariusza określonej usługi. Zastosowanie odpowiedniej procedury w zakresie hierarchii praw dostępu stwarza możliwości administrowania indywidualnymi parametrami abonenta usługi. Rutynowe procedury sprawdzania i magazynowania danych wpunkcie SMP zapewniają, że odpowiednie procesy połączeniowe w SCP przebiegają zgodnie z zasadami określonymi przez dostawcę usług, w myśl scenariusza indywidualnie ustalonego przez abonenta tej usługi. Administrowanie podstawowymi danymi abonentów sieci SI oraz komponentami tej sieci jest zintegrowane w węźle SMP. Dostęp do węzła SMP, a tym samym do całego systemu SI, jest zabezpieczony systemem etykiet identyfikacyjnych oraz haseł. Odpowiedni priorytet dostępu pozwala skutecznie chronić zasoby tego systemu.

Warstwa najwyższa wspomaga proces zarządzania usługami, głównymi danymi systemowymi oraz danymi dotyczącymi abonentów. Poziom ten zarządza również wszelkimi operacjami skojarzonymi ze statystyką. Dodatkowo w węźle SMP - oprócz podstawowych interfejsów - są również udostępnione interfejsy do zewnętrznego systemu bilingowego oraz do protokołu aplikacyjnego funkcji zarządzania usługami TMN (Telecommunication Management Network).

 

Do podstawowych właściwości węzła zarządzania usługami należy zaliczyć:

·         zastosowanie systemu operacyjnego UNIX;

·         wieloprocesorową architekturę;

·         nie limitowaną liczbę realizowanych usług;

·         stworzenie wydajnego systemu administracji praw dostępu;

·         zapewnienie szybkiego i bezpiecznego dostępu do bazy danych;

·         wykorzystanie łączy X.25 oraz sieci LAN do realizacji połączeń do węzłów SCP i SCEP;

·         zastosowanie interfejsów do innych systemów zewnętrznych, takich jak np. system rozliczeń czy sieć zarządzania telekomunikacją TMN.

A także bogato rozwinięte funkcje związane z:

·         Administrowaniem danymi dotyczącymi usług oraz danymi dotyczącymi abonentów SI. W tym punkcie znajdują się dane o nowych usługach inowych abonentach, które są następnie przekazywane do punktu SCP i tam aktywowane;

·         Okresowym pobieraniem z węzła SCP i gromadzeniem danych dotyczących opłat za połączenia oraz danych statystycznych. Dane dotyczące opłat są następnie przekazywane do centrum administracji i rozliczenia. Dane statystyczne mogą być wykorzystywane przez operatorów /dostawcę usług lub abonenta (np. do przeprowadzenia analiz zrealizowanych połączeń).

Inteligentne peryferia IP (Intelligent Peripheral)

Urządzenia występujące pod nazwą IP stanowią pomocnicze wyposażenie SSP, wykorzystywane przy realizacji niektórych usług SI. W węźle IP umiejscowione są funkcje zarządzania zasobami specjalnymi. Węzeł IP może więc na żądanie odtwarzać specjalne słowne komunikaty do abonenta wzywające go na przykład do podania uzupełniających informacji, potrzebnych dla realizacji usługi (np. numeru identyfikacyjnego karty kredytowej PIN). Abonent może te informacje przekazywać przy użyciu sygnalizacji wybierania tonowego DTMF lub głosowo. Stosuje się zatem wyposażenia zapewniające zdolność IP do rozpoznawania głosu lub mowy (przynajmniej w ograniczonym zakresie słów). Uzyskane wten sposób informacje są przekazywane do SSP wcelu właściwej interpretacji. Zapowiedzi słowne i zadawane pytania nie ograniczają się do ustalonego repertuaru, lecz mogą być na bieżąco konstruowane zgodnie z pojawiającymi się potrzebami. Wszystkie funkcje IP są uaktywniane na polecenia SCP i przekazywane za pośrednictwem macierzystego SSP. Węzeł IP może być zdublowany jako moduł wewnętrzny centrali SSP (wewnętrzne IP stosowane szczególnie do generacji prostych zapowiedzi słownych) lub jako zewnętrzne wysoko specjalizowane urządzenie. Takie zewnętrzne urządzenia mogą współpracować jednocześnie z wieloma węzłami SSP.

Środowisko kreacji usług SCE (Service Creation Environment)

Rodzaje usług realizowanych przez centrale cyfrowe sieci publicznej są określone przez oprogramowanie tych central i nie mogą być modyfikowane bez zmiany tego oprogramowania. W związku z tym w sieci takiej nie ma możliwości zmiany scenariusza zdefiniowanych wcześniej usług. Środowisko kreacji usług systemu sieci inteligentnej SCE (Service Creation Enviroment) opiera się na koncepcji modułowości tworzonych usług, pozwala na elastyczne wygenerowanie programu realizacji określonej usługi, dającego się wrazie potrzeby modyfikować. Proces kreowania nowej usługi i jej wprowadzania do sieci jest podzielony na etapy:

·         pomysł;

·         tworzenie scenariusza usługi;

·         test usługi;

·         wprowadzenie usługi do sieci;

·         parametryzacja usługi;

·         udostępnienie usługi abonentowi.

Funkcje wykonywane w poszczególnych etapach tego cyklu, realizowanych na poziomie węzłów SMP-SCE, pozwalają na spełnienie takich podstawowych zadań, jak:

·         tworzenie i zarządzanie programami wykonawczymi usług i stosowną strukturą danych;

·         wprowadzanie i posługiwanie się danymi dotyczącymi konkretnej usługi;

·         administrowanie użytkownikami (operatorami sieciowymi, dostawcami usług, abonentami) oraz ustalanie statusu ich dostępności;

·         wprowadzanie i posługiwanie się wszystkimi stworzonymi w środowisku SCE obiektami (bloki funkcjonalne usług, prawa dostępu, dane operacyjne, itp.);

·         testowanie stworzonych usług;

·         aktywowanie i dezaktywowanie usług w węzłach sterowania usługami SCP oraz w razie potrzeby eliminowanie ich z systemu.

Zbiór usług możliwych do świadczenia z użyciem sieci inteligentnej jest bardzo bogaty. W standardach międzynarodowych zdefiniowano ok. 30 usług. Usługi sieci SI można podzielić za względu na sposób korzystania z nich na dwie kategorie:

·         podstawowe;

·         abonenckie.

Usługi podstawowe są przeznaczone dla masowego użytkownika. Wybierając odpowiedni numer można skorzystać z tego typu usługi. Przykładowe usługi podstawowe to:

Połączenie bezpłatne - FPH (Free Phone - Infolinia w TP S.A. prefiks 0800) Usługa połączenia bezpłatnego pozwala jej abonentowi odbierać zgłoszenia wolne od opłat dla użytkowników usług. Kosztami za połączenia przychodzące na określony numer końcowy będzie obciążana strona B (wywoływana). Dla strony A (dzwoniącej) jest to połączenie bezpłatne. Abonentami tego typu usługi są najczęściej firmy, które chcą zachęcić potencjalnych klientów do zasięgnięcia informacji na temat ich oferty na rynku iewentualnego skorzystania z ich usług

Połączenie z opłatą dodatkową - PRM (Premium Rate - Audioteks wTP.S.A. prefiks 0 700, 0 701) Usługa umożliwia realizację połączeń zaliczonych użytkownikowi usługi, po koszcie, na który składa się koszt połączenia i koszt dostępu do informacji udostępnionej przez abonenta usługi. Część dochodów z dostępu do informacji jest przekazywana przez operatora oferentowi usługi - Service Providerowi. Tą samą usługę informacyjną może dostarczać wielu oferentów. Usługa o podwyższonej opłacie umożliwia "sprzedaż" zgłaszającym się abonentom interesujących ich informacji.

Numer uniwersalny - UAN (Universal Access Number - Linia firmowa w TP S.A. prefiks 0 804) Usługa umożliwia osiągnięcie abonenta usługi przez wybranie związanych znimi jednolitych numerów, bez względu na region, zktórego pochodzi wywołanie. Abonentami usługi są firmy, które mają placówki w wielu miejscach. Każdy abonent (firma) jest identyfikowany za pomocą jednego numeru. Usługa numeru uniwersalnego zapewnia możliwość uzyskania połączenia telefonicznego z danym abonentem poprzez wybieranie tego samego (stałego) numeru telefonicznego niezależnie od faktu, gdzie na obszarze kraju znajduje się jego siedziba. Ponadto, jeśli abonentem usługi jest firma mająca wiele placówek rozrzuconych po dużym obszarze, to jest możliwe takie kierowanie połączeń, aby dzwoniący łączył się z najbliższą albo jeszcze otwartą placówką.

Połączenie z podziałem opłaty - SPL (Split Charge - Linia ulgowa w TP S.A. prefiks 0 801) Usługa pozwala rozłożyć koszt połączeń między użytkownika usługi a wywoływanego {abonent usługi). Część opłaty obciążająca użytkownika usługi jest określana przez zastosowanie taryfy sieci publicznej, właściwej dla danego numeru. Sieć przekazuje rekord rozliczeniowy do systemu bilingowego w celu właściwego obciążenia abonenta usługi.

Połączenie kredytowane (wersja z kartą wirtualną) - VCC, PPC (Virtual Card Calling - usługa w trakcie realizacji w TP S.A., Pre-paid Card -Telekarta TP w TP S.A.) Usługa pozwala abonentowi usługi na realizacje połączeń zzaliczaniem opłaty na konto określone przez kartę kredytową lub kartę pre-paid. Uniezależnia to zaliczanie opłaty od numeru katalogowego aparatu, zktórego dokonano połączenia. Firma oferująca udogodnienia udostępnia użytkownikom usługi numery kart kredytowych (lub pre-paid), którym odpowiadają konta obciążone kosztami usług telekomunikacyjnych (konto bankowe lub konto karty pre-paid). W przypadku kart pre-paid (nabywanych tak jak zwykle karty magnetyczne) mających określony nominał, osoba posiadająca taka kartę może przy jej użyciu wykonywać połączenia do wartości tego nominału. Po wykorzystaniu taka karta nie jest już przydatna.

Teległosowanie - VOT (Televoting - Teległosowanie w TP S.A.) Usługa teległosowania umożliwia przeprowadzenie badania opinii publicznej przez automatyczne zliczanie zgłoszeń napływających na ustalone numery udostępnione na czas ankiety. Skorzystanie z usługi wymaga uprzedniego ogłoszenia w środkach masowego przekazu zestawu numerów przeznaczonych do głosowania oraz podania znaczenia poszczególnych numerów (np. numer na "tak", numer na "nie"). Po zakończeniu ankiety, jej wyniki są udostępniane abonentowi usługi. Każda ankieta może być obarczona specjalną taryfą. Istnieje możliwość przekazywania wyników teległosowania praktycznie w czasie rzeczywistym (wyniki co 1 minutę) lub wyników zbiorczych po teległosowaniu, oraz przekierowywania wybranych (np. co setnych) połączeń na wybrany numer docelowy, a pozostałych na zapowiedzi słowne.

Wirtualna sieć wydzielona - VPN (Virtual Private Network - VPN TP wTP S.A.) Koncepcja tej sieci polega na wykorzystaniu zasobów sieci publicznej do zapewnienia własności funkcjonalnych sieci wydzielonej. Sieć wydzieloną można traktować jako zamkniętą grupę użytkowników zrealizowaną w sieci publicznej. Najważniejszą własnością VPN jest rozpoznawanie prywatnego planu numeracji i jego translacja na rzeczywiste numery sieciowe. Sieci VPN zapewniają udogodnienia sieci wydzielonych takie jak:

·         prywatny plan numeracji;

·         zamknięte grupy użytkowników;

·         odbieranie połączeń spoza VPN, realizowanie połączeń na zewnątrz VPN, realizowanie połączeń wewnątrz VPN;

·         możliwość kierowania zgłoszeń;

·         możliwość rozliczeń według specjalnych taryf;

·         możliwość rekonfiguracji i rozbudowy sieci.

Usługa ta jest adresowana do dużych korporacji, posiadających wiele przedstawicielstw i potrzebujących efektywnych źródeł komunikacji wewnątrz firmy. Często zdarza się, że przy pomocy tej usługi są łączone centralki abonenckie w przedstawicielstwach firmy i tworzone są sieci wirtualne wiążące kilkadziesiąt tysięcy terminali końcowych. Usługa ta może być realizowana na płaszczyźnie międzynarodowej. Zacierają się wtedy różnice w metodach komunikacji stosowanych w różnych państwach, a abonent korzysta zusługi na takich samych zasadach jakie obowiązują w wewnętrznych centralkach zakładowych.

 

 

Usługi sieci SI posi...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin