TMN.pdf

(174 KB) Pobierz
kol1.qxd
Artur DOBOSZ*
Inteligentny system zarządzania
Podczas projektowania sieci szerokopasmowej bardzo wa¿-
nym czynnikiem jest dobór odpowiedniego systemu zarz¹dzania.
System zarz¹dzania zapewnia dodatkowe mo¿liwoœci i korzyœci,
które usprawniaj¹ pracê sieci, administrowanie jej urz¹dzeniami,
zarz¹dzanie us³ugami itp. Z uwagi na swoj¹ funkcjonalnoœæ, zna-
cz¹co wp³ywa na wybór proponowanego rozwi¹zania. W niniej-
szym artykule zostan¹ wskazane najwa¿niejsze cechy i funkcjo-
nalnoœæ które nale¿y braæ pod uwagê przy wyborze systemu.
Ponadto klient, który wykupi³ us³ugê od operatora, powinien mieæ
mo¿liwoœæ sprawdzenia na bie¿¹co, czy warunki kontraktu SLA
( Service Level Agreement ) s¹ respektowane, a jeœli nie, to jak
czêsto jakoœæ us³ugi by³a gorsza od zakontraktowanej. Mo¿na to
zrealizowaæ kilkoma sposobami. Najprostszy to okresowe wysy-
³anie przez e-mail raportu z dostêpnoœci us³ugi. Rozwi¹zaniem
du¿o elegantszym i bardziej u¿ytecznym jest zdalny dostêp do
systemu zarz¹dzania, np. przez interfejs WWW. Ten sposób
ARCHITEKTURA TMN SYSTEMU
ZARZĄDZANIA
Profesjonalne systemy zarz¹dzania s¹ oparte na czterowar-
stwowym modelu TMN ( Telecommunication Management Net-
work ) (rys. 1). Zadania zwi¹zane z zarz¹dzaniem dziel¹ siê na
podgrupy, które wpisuj¹ siê w poszczególne warstwy tego mode-
lu. Ka¿da warstwa zapewnia funkcjonalnoœæ na odpowiednim po-
ziomie abstrakcji i korzysta z danych dostarczanych przez war-
stwê ni¿sz¹. Model TMN nie jest oparty na ¿adnej okreœlonej
technice i nie definiuje typu czy rozmiarów konkretnego rozwi¹-
zania.
Poziom pierwszy modelu od do³u reprezentuje systemy, które
s³u¿¹ do zarz¹dzania elementami sieciowymi. Komunikacja miê-
dzy systemami a zarz¹dzanymi urz¹dzeniami odbywa siê przez
porty szeregowe (po³¹czenie lokalne) lub przez protoko³y trans-
misji danych (po³¹czenie zdalne). Realizuj¹ one podstawowe
funkcje zarz¹dzania elementami sieciowymi, takimi jak prze³¹cz-
niki, rutery i przewa¿nie wykorzystuj¹ do tego standardowy pro-
tokó³ SNMP ( Simple Network Management Protocol ). Zarz¹dza-
nie odbywa siê przez zmianê wartoœci obiektów w bazie MIB
( Management Information Base ), któr¹ maj¹ niemal wszystkie
urz¹dzenia dostêpne na rynku. Dla uproszczenia, systemy za-
rz¹dzania elementami sieciowymi udostêpniaj¹ graficzny inter-
fejs z symulowanym obrazem urz¹dzenia. Bardzo powszechne
staje siê zarz¹dzanie przez interfejs WWW ( World Wide Web ).
W tym przypadku do zarz¹dzania elementami sieciowymi mo¿e
zostaæ u¿yta dowolna przegl¹darka internetowa.
Poziom drugi modelu to systemy zarz¹dzania sieci¹. Oznacza
to funkcjonalnoœæ, która umo¿liwia objêcie zasiêgiem zarz¹dza-
nia ca³¹ sieæ i traktowanie jej jako jednego wirtualnego tworu.
W wiêkszoœci przypadków takie systemy udostêpniaj¹ graficzn¹
reprezentacjê sieci z widocznymi statusami urz¹dzeñ, po³¹cze-
niami, alarmami i innymi funkcjami specyficznymi dla danej sieci.
Istniej¹ systemy, które maj¹ funkcjonalnoœæ pierwszego i drugie-
go poziomu modelu zarz¹dzania.
Trzeci poziom modelu reprezentuje systemy zarz¹dzania
dzia³aj¹ce na poziomie us³ug, które dana sieæ realizuje. Przez
us³ugê nale¿y rozumieæ przyk³adowo wirtualn¹ linie dzier¿awio-
n¹ o okreœlonej relacji oraz parametrach transmisyjnych, takich
jak przep³ywnoœæ, opóŸnienie, zmiennoœæ opóŸnieñ w czasie.
System zarz¹dzania us³ugami monitoruje na bie¿¹co zakontrak-
towane przez u¿ytkowników us³ug parametry i tworzy raporty.
O Rys. 1. Architektura TMN systemu zarządzania
umo¿liwia kontrolowanie us³ugi przez klienta w czasie, gdy tego
potrzebuje.
Poziom czwarty modelu zapewnia wspó³pracê z aplikacjami
wspieraj¹cymi dzia³alnoœæ przedsiêbiorstwa oraz szeroko pojêty-
mi systemami biznesowymi.
Powy¿szy model jest czysto teoretyczny i nie wymusza ogra-
niczeñ przy budowie i projektowaniu systemów zarz¹dzania. Dla-
tego te¿ istniej¹ systemy, które swoj¹ funkcjonalnoœci¹ obejmuj¹
nie jedn¹, a kilka warstw modelu TMN.
Takim systemem jest Alcatel 5620 NM (A5620 NM). W dal-
szej czêœci artyku³u przedstawiono krótk¹ charakterystykê tego
systemu ze szczególnym uwzglêdnieniem funkcji warstwy zarz¹-
dzania sieci¹.
INFORMACJE OGÓLNE
Przedstawiany system integruje funkcjonalnoϾ warstwy
pierwszej, drugiej i trzeciej. Potrafi zarz¹dzaæ œrodowiskiem sie-
ciowym zbudowanym z zastosowaniem ró¿nych technik siecio-
wych i urz¹dzeñ pochodz¹cych od wielu dostawców (rys. 2). Naj-
wa¿niejsze cechy tego systemu to otwarta architektura, skalo-
walnoœæ, wysoka niezawodnoœæ, mo¿liwoœæ jednoczesnego
zarz¹dzania sieciami: IP/MPLS , ATM , Frame Relay , SO−
NET/SDH , TDM oraz technikami dostêpowymi, takimi jak xDSL ,
LMDS itp. System charakteryzuje siê ³atwym do pos³ugiwania siê
przez jego operatora interfejsem graficznym umo¿liwiaj¹cym pe³-
n¹ konfiguracjê, diagnostykê i monitorowanie sieci.
* Alcatel Polska S.A., Warszawa, e−mail: artur.dobosz@alcatel.pl
458
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
ROCZNIK LXXV
i WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE ! ROCZNIK LXXI ! nr 7/2002
718040804.041.png 718040804.042.png 718040804.043.png
Konfiguracja „od koñca do koñca”
komunikacji stacji zarz¹dzaj¹cych z sieci¹, która jest zrealizo-
wana przez specjalny rutowalny protokó³ CPSS ( Control Packet
Switching System ). CPSS daje bezpieczeñstwo przesy³u komu-
nikatów zarz¹dzaj¹cych, mo¿liwoœæ dzielenia sieci na logiczne
czêœci itp. Urz¹dzeniami sieciowymi, które nie maj¹ implemen-
tacji CPSS, system zarz¹dza przez standardowy protokó³
SNMP.
Do zestawienia po³¹czenia w sieci wystarczy wskazaæ jego
punkty koñcowe, a system automatycznie znajdzie najbardziej
optymaln¹ trasê i skonfiguruje odpowiednie zasoby urz¹dzeñ po-
œrednicz¹cych w realizacji po³¹czenia. Wybór trasy jest uzale¿-
niony od aktualnej konfiguracji sieci, kosztu poszczególnych re-
lacji, wymaganych parametrów QoS ( Quality of Service ). Jeœli
zrealizowanie po³¹czenia lub us³ugi nie jest mo¿liwe, system wy-
jaœnia dlaczego i proponuje rozwi¹zanie problemu przez odpo-
wiedni¹ rozbudowê sieci lub zmianê wymagañ QoS. Podczas
wprowadzania do sieci nowych po³¹czeñ system mo¿e na bie¿¹-
co optymalizowaæ trasy, tak aby optymalnie wykorzystaæ zasoby
Reakcja systemu na uszkodzenia
Bardzo wa¿nym czynnikiem, maj¹cym wp³yw na niezawod-
noœæ sieci, jest reakcja systemu na wystêpuj¹ce w niej uszkodze-
O Rys. 2. Funkcjonalność systemu zarządzania
sieci i utrzymaæ wszystkie us³ugi w jak najlepszym stanie. Czasa-
mi z³o¿onoœæ sieci i us³ug jest tak du¿a, ¿e wprowadzenie no-
wych mo¿e spowodowaæ niestabilnoœæ pracy sieci. W takiej sytu-
acji u¿yteczn¹ funkcj¹ systemu zarz¹dzania jest mo¿liwoœæ
sprawdzenia skutków wprowadzenia nowego po³¹czenia lub
us³ugi poza pracuj¹c¹ sieci¹. Omawiany system ma modu³ sy−
mulator , do którego mo¿na przenieœæ obraz analizowanej sieci
i w nim przetestowaæ odpowiedni¹ konfiguracjê, bez ingerowania
w sieæ rzeczywist¹.
nia i nieprawid³owoœci w funkcjonowaniu. Ma to bezpoœredni
wp³yw na utrzymanie jakoœci œwiadczonych us³ug, a poœredni na
wiarygodnoœæ i pozycjê rynkow¹ danego dostarczyciela us³ug
sieciowych. Chc¹c uzyskaæ wysok¹ niezawodnoœæ sieci nale¿y
przewidzieæ nie tylko dobry system zarz¹dzania, lecz tak zapro-
jektowaæ architekturê zarz¹dzanej sieci, aby zapewniæ rezerwo-
we przep³ywnoœci, drogi alternatywne itp.
Opisywany system zarz¹dzania ma mechanizmy reagowania
na uszkodzenia wystêpuj¹ce w sieci i podejmowania odpowied-
nich dzia³añ zapobiegaj¹cych przerwaniu œwiadczenia us³ug.
System na bie¿¹co œledzi funkcjonowanie elementów siecio-
wych, jak i po³¹czeñ logicznych realizowanych w ramach sieci,
które decyduj¹ o jakoœci œwiadczonych us³ug. Jeœli któryœ
z obiektów systemu zarz¹dzania przestaje dzia³aæ lub wykazuje
niepokoj¹ce objawy, system zarz¹dzania generuje reakcje alar-
mowe w postaci sygna³u dŸwiêkowego, zmiany koloru ikony na
ekranie operatora, tworzy wiadomoœci o b³êdzie i wysy³a je pod
wczeœniej okreœlony adres. Po wygenerowaniu alarmu system
podejmuje dzia³ania naprawcze. Skutki takich dzia³añ s¹ uzale¿-
nione od architektury sieci, konfiguracji po³¹czeñ, dostêpnej
przep³ywnoœci itp. Zak³adaj¹c spe³nienie powy¿szych czynni-
ków, system mo¿e znaleŸæ drogê obejœciow¹ w wyniku trasowa-
nia nowego po³¹czenia lub prze³¹czyæ transmisjê na predefinio-
wane wczeœniej po³¹czenie. Pierwszy sposób jest wolniejszy,
gdy¿ musi wyznaczyæ na nowo drogê po³¹czeñ, lecz korzystniej-
szy z punktu widzenia wykorzystania pasma. Drugi sposób po-
lega na wczeœniejszym zarezerwowaniu na sta³e zasobów, któ-
re bêd¹ wykorzystane, jeœli podstawowa us³uga przestanie dzia-
³aæ. Taki sposób zabezpieczenia zapewnia szybsze
prze³¹czenie i w efekcie du¿o wy¿sz¹ dostêpnoœæ us³ugi, lecz
wymaga du¿ej nadmiarowoœci przy budowaniu sieci transmisji
danych.
NiezawodnoϾ systemu
Wysoka niezawodnoϾ systemu jest zrealizowana przez archi-
tekturê zawieraj¹c¹ dwa serwery zarz¹dzaj¹ce, zainstalowane
w innych lokalizacjach. Jeden z nich jest systemem aktywnym,
a drugi pe³ni funkcjê systemu zapasowego.
Wszystkie operacje dokonywane w sieci s¹ replikowane na
dwu niezale¿nych platformach sprzêtowych. Wymiana informa-
cji miêdzy nimi odbywa siê przez bezpieczne mechanizmy
transakcyjne, zapewniaj¹ce spójnoœæ baz danych w obu sta-
cjach zarz¹dzaj¹cych. Dziêki takiej konfiguracji jest mo¿liwe
przeprowadzanie napraw, np. wymiana elementów omawianego
systemu, bez przerywania zarz¹dzania sieci¹. Konfiguracja sys-
temu jest funkcjonalnym odpowiednikiem struktury klastrowej.
Wysoka dyspozycyjnoœæ zarz¹dzania poszczególnymi elemen-
tami w sieci jest zrealizowana przez zestawianie kilku dróg do-
stêpu do zarz¹dzanych urz¹dzeñ. Zarówno system aktywny, jak
i zapasowy mo¿e mieæ skonfigurowane inne po³¹czenia do za-
rz¹dzania sieci¹ i jej elementami w paœmie transmisji danych lub
przez dedykowan¹ sieæ informatyczn¹ s³u¿¹c¹ tylko do celów
zarz¹dzania. Wysok¹ niezawodnoœæ systemu podnosi sposób
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
ROCZNIK LXXV
i WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE ! ROCZNIK LXXI ! nr 7/2002
459
718040804.044.png 718040804.001.png 718040804.002.png 718040804.003.png 718040804.004.png 718040804.005.png 718040804.006.png 718040804.007.png 718040804.008.png 718040804.009.png 718040804.010.png 718040804.011.png 718040804.012.png 718040804.013.png 718040804.014.png 718040804.015.png 718040804.016.png 718040804.017.png 718040804.018.png 718040804.019.png 718040804.020.png 718040804.021.png 718040804.022.png 718040804.023.png 718040804.024.png 718040804.025.png 718040804.026.png 718040804.027.png 718040804.028.png 718040804.029.png 718040804.030.png 718040804.031.png 718040804.032.png 718040804.033.png 718040804.034.png 718040804.035.png 718040804.036.png 718040804.037.png 718040804.038.png 718040804.039.png
 
Integracja z innymi systemami
zarz¹dzania
dostêpu do Internetu. Drugi model opiera siê na pobieraniu op³at
wprost proporcjonalnych do jakoœci us³ugi lub/i iloœci przes³anych
danych. Stosuje siê go przy rozliczaniu bardziej zaawansowa-
nych us³ug, takich jak: VPN ( Virtual Private Network ), transmisja
wideo, VoIP ( Voice over IP ) itp. Stosowanie takiego systemu na-
liczania op³at poci¹ga za sob¹ koniecznoœæ posiadania urz¹dzeñ
i systemu przetwarzania danych umo¿liwiaj¹cych zbieranie infor-
macji o ruchu w sieci na poziomie bitów na ka¿d¹ us³ugê lub
klienta osobno. W typowym scenariuszu system zarz¹dzania ma
bazê danych, w której przechowuje informacje o us³ugach, ruchu
w sieci, klientach. Dane te s¹ nastêpnie wykorzystywane przez
zintegrowany z systemem zarz¹dzania lub zewnêtrzny system
naliczania op³at (system billingowy).
Dobry system zarz¹dzania powinien mieæ architekturê zapew-
niaj¹c¹ wspó³pracê z innymi systemami zarz¹dzania i specjali-
stycznymi systemami wspomagaj¹cymi zarz¹dzanie lub wyko-
rzystuj¹cymi mechanizmy systemu. Zgodnie z modelem TMN
zdefiniowanym przez ITU-T, integracja odbywa siê przez standa-
ryzowane protoko³y CORBA (Common Object Request Broker
Architecture ) lub CMIP ( Common Management Information Pro-
tocol ). Oba te protoko³y umo¿liwiaj¹ wymianê danych miêdzy
systemami ró¿nych producentów i komunikacjê z nadrzêdnym
systemem zarz¹dzania.
✽ ✽ ✽
Statystyki i billing
W artykule przedstawiono najwa¿niejsze aspekty, na które na-
le¿y zwróciæ uwagê przy doborze systemu zarz¹dzania. Przemy-
œlenia s¹ oparte na systemie zarz¹dzania Alcatel 5620 NM , któ-
ry by³ odniesieniem do problemu zarz¹dzania sieci¹ i ma ca³¹
opisan¹ funkcjonalnoœæ poza warstw¹ czwart¹ modelu TMN.
Celem budowy prawie ka¿dej sieci jest czerpanie korzyœci fi-
nansowych z jej funkcjonowania. Prêdzej czy póŸniej w³aœciciel
sieci staje przed problemem, jak rozliczaæ swoich klientów za do-
starczane us³ugi. Na rynku istniej¹ dwa podstawowe modele
op³at. Pierwszy opiera siê na sta³ej op³acie abonamentowej za
us³ugi, niezale¿nie od tego, czy by³y one realizowane przez go-
dzinê czy dziesiêæ godzin dziennie. Sposób ten znajduje szero-
kie zastosowanie dla us³ug typu najlepszej mo¿liwej obs³ugi, np.
LITERATURA
[1] Materia³y marketingowe i techniczne firmy Alcatel
[2] General Information Book dla A5620 NM
460
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
ROCZNIK LXXV
i WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE ! ROCZNIK LXXI ! nr 7/2002
718040804.040.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin