m_kbadania_e-learning_w_polskich_korpo.pdf
(
346 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - opracowanie badania o e-learningu.doc
Zastosowanie e-learningu w rozwoju kompetencji: Analiza badania
przeprowadzonego wśród firm stosujących e-learning
Artykuł ten jest podsumowaniem badania przeprowadzonego w sześciu dużych
przedsiębiorstwach, które stosują e-learning. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od
kwietnia do czerwca 2006 roku. Oparto je na kwestionariuszach wypełnianych przez osoby
odpowiedzialne za wdrożenie e-learningu. Wzór wypełnianego formularza stanowi załącznik
do niniejszego opracowania. Badanie ankietowe zostało uzupełnione o wywiady z osobami
odpowiedzialnymi za wdrożenie e-learningu w poszczególnych firmach.
Celem badania było określenie:
• czy firmy stosują profile kompetencyjne i nastawiają się na rozwój posiadanych
zasobów ludzkich
• czy firmy te wykorzystują e-learning w rozwoju kompetencji
• w jakich obszarach i do kształtowania jakich kompetencji firmy stosują e-learning
• jak firmy postrzegają korzyści i wady jakie płyną z tej formy rozwoju pracowników.
Badanie zostało przeprowadzone na próbie sześciu przedsiębiorstw, spółek akcyjnych,
działających na rynku polskim. Wszystkie firmy mają już wdrożony system e-learningowy i
korzystają z niego. Aktywne wykorzystywanie e-learningu w szkoleniu pracowników było
podstawowym kryterium doboru firm. W badaniu wzięły udział dwie firmy
telekomunikacyjne i cztery banki (tabela 4.1).
Tabela 4.1
Przedsiębiorstwa uczestniczące w badaniu
• Polkomtel S.A.
• Telekomunikacja Polska S.A.
• Bank BPH S.A.
• Fortis Bank Polska S.A.
• ING Bank Śląski S.A.
• Kredyt Bank S.A.
źródło: opracowanie własne, ułożenie wg. branży i alfabetu, w rysunkach i tabelach w dalszej części rozdziału
kolejność jest inna niż prezentowana w tej tabeli.
1
Próba jest mała po pierwsze ze względu na niewielką ilość firm działających na
polskim rynku, które wdrożyły już i korzystają z rozbudowanego systemu e-learningowego.
Drugim powodem stały się trudności w dotarciu do osób odpowiedzialnych za wdrożenie
e-learningu i uzyskanie zgody na przeprowadzenie ankiety i wywiadu. Można było
oczywiście przeprowadzić badanie również w firmach, które dopiero rozważają
wprowadzenie e-learningu, albo są w trakcie wdrożenia. Intencją badania było jednak m. in.
zweryfikowanie pierwotnych założeń, które wpłynęły na podjęcie decyzji o wprowadzeniu
e-learningu, z efektami faktycznego jego stosowania.
Z uwagi na niewielką liczebność próby wszystkie zestawienia wyników są
prezentowane w liczbach bezwzględnych, nie natomiast w ujęciu procentowym.
Zgodnie z ustaleniami z badanymi przedsiębiorstwami, żaden wykres ani opis nie
będzie opatrzony informacją, która firma udzieliła jakiej odpowiedzi na dane pytanie.
Kwestionariusz ankietowy wypełniany przez przedstawicieli przedsiębiorstw składał
się z 10 pytań. W pytaniach (poza pytaniem 8) można było zaznaczyć jeden lub kilka
podanych wariantów, albo samodzielnie dopisać odpowiedź, jeśli nie była ona ujęta wśród
proponowanych.
Pytanie 1. miało na celu określenie, czy stosowanie profili kompetencyjnych to
jedynie teoria, czy też są one faktycznie wykorzystywane w praktyce jako narzędzie
zarządzania zasobami ludzkimi. Pięć spośród sześciu przebadanych firm zadeklarowało, że w
ciągu ostatnich 3 lat opracowały bądź zaktualizowały profile kompetencyjne stanowisk
(Rysunek 4.1). Oznacza to, że firmy rzeczywiście wykorzystują w praktyce zarządzanie
kompetencjami. Przedstawiciele wszystkich firm, które wskazały odpowiedź „tak” w tym
pytaniu, w wywiadzie dodali, że przygotowane profile kompetencyjne stanowią podstawę do
tworzenia bądź zamówienia szkoleń.
Rysunek 4.1
Czy w ciągu ostatnich 3 lat firma opracowała profile kompetencyjne stanowisk?
6
5
4
TAK
2
NIE
0
TAK
NIE
źródło: opracowanie własne
2
1
W pytaniu 2. chodziło o stwierdzenie, jaki stosunek do rozwoju kompetencji i uczenia
się w ramach organizacji mają badane przedsiębiorstwa. Odpowiedź pierwsza reprezentuje
tzw. model sita, czyli pozyskiwanie z rynku pracy w pełni ukształtowanych,
tzn. posiadających wszystkie wymagane kompetencje, pracowników. Odpowiedź druga
opisuje tzw. model rozwoju zasobów ludzkich, czyli zatrudnianie ludzi, u których
zidentyfikowano potencjał rozwojowy i będzie się ich szkolić w ramach organizacji, do jej
specyficznych potrzeb. Odpowiedź trzecia prezentuje kombinację dwóch powyższych
zakładając stosowanie modelu sita na wyższe stanowiska i modelu rozwoju zasobów ludzkich
na stanowiska niższego szczebla. Można było również wybrać odpowiedź „inny” i wskazać
inny stosowany model, jednak żadna z firm nie zdecydowała się na taką opcję. W pytaniu
tym, tak jak we wszystkich następnych, można było wskazać więcej niż jedną odpowiedź.
Tak też uczyniły cztery przedsiębiorstwa. Tylko jedna firma zadeklarowała korzystanie
wyłącznie z modelu rozwoju zasobów ludzkich i pełnego kształtowania pracowników we
własnych strukturach. Pozostałe wybierały model mieszany lub zaznaczały dwie pierwsze
odpowiedzi albo pierwszą i trzecią (Rysunek 4.2).
Rysunek 4.2
Jaki model kompetencji pracowników stosuje firma?
[Firma]
I, II ... VI - oznaczenie badanej firmy
VI
1 - zatrudnianie pracowników
posiadających już kompetencje
odpowiadające potrzebom
V
2 - kształtowanie, rozwój kompetencji
pracowników w obrębie firmy,
dokładnie do potrzeb
3 - wymaganie pełnego zestawu
kompetencji przy zatrudnianiu
na stanowiska wyższe i rozwijanie
kompetencji u pracowników
niższego szczebla
4 - inny
IV
III
II
I
1
2
3
4
[Pytanie]
źródło: opracowanie własne
Kształtowanie nowego pracownika dokładnie do potrzeb firmy jest procesem długim i
kosztownym, a z drugiej strony nie daje żadnych gwarancji, że uda się w pełni osiągnąć
3
oczekiwany rezultat. Dlatego przedsiębiorstwa starają się zatrudniać ludzi, którzy już
posiadają jak najwięcej wymaganych kompetencji. Nawet firmy, które deklarują stosowanie
wyłącznie systemu rozwoju zasobów ludzkich, podczas prowadzenia rekrutacji preferują
jednak osoby, które wiedzą i potrafią już coś, co jest konieczne do efektywnej pracy w firmie.
Żadne z przedsiębiorstw nie zakłada jednak znalezienia na rynku pracowników w 100%
odpowiadających poszukiwanemu profilowi, zdając sobie sprawę, że jest to praktycznie
niemożliwe. Firmy nie stosują też metody „rzucania na głęboką wodę”, tylko starają się
wdrożyć nowozatrudnionych do pracy poprzez szkolenia.
Kolejne pytania dotyczyły już ściśle zastosowania e-learningu.
Pytanie 3. miało na celu określenie obszarów zastosowania e-learningu, wskazanie,
jaka tematyka jest nim objęta oraz określenie na jak dużą skalę jest on stosowany w
poszczególnych obszarach tematycznych. Uczestnicy badania mieli do wyboru sześć dziedzin
oraz możliwość dopisania własnych, a w każdej z nich należało określić orientacyjną
wielkość szkoleń liczoną w ekranach kursu. Odpowiedzi zebrano w tabeli 4.2. Liczby
oznaczają ilość przedsiębiorstw, które wskazały daną kombinację, w wierszu „inne” zostały
wpisane obszary dodatkowo wskazane przez firmy.
4
Tabela 4.2
W jakich obszarach firma stosuje e-learning?
brak
około
100
ekranów
znacznie
ponad
100
ekranów
szkolenia dla nowo zatrudnionych pracowników
1
2
3
rozwój umiejętności „miękkich” (np. szkolenia
sprzedażowe, negocjacje, zarządzanie czasem)
1
2
3*
szkolenia z zakresu obsługi programów
komputerowych
0
0
6*
szkolenia produktowe
0
4
2
szkolenia okresowe (np. bhp)
2
1
3
szkolenia prawne i organizacyjne (przepisy,
regulaminy)
1
3
2
inne, jakie?:
szkolenia z bezpieczeństwa
0
2
0
rozpoznawanie prób prania brudnych pieniędzy
0
1
0
nauka bezwzrokowego pisania na klawiaturze
0
1
0
źródło: opracowanie własne
W przypadku jednej z firm, w polach oznaczonych gwiazdkami należy dodać
komentarz. Firma w obszarze szkoleń z zakresu obsługi programów komputerowych
korzystała z e-learningu, okazywał się on jednak mało efektywny i postanowiono powrócić w
tej dziedzinie do szkoleń z trenerem. Natomiast w obszarze rozwoju umiejętności „miękkich”
postanowiono przejść z e-learningu na formę blended-learning, czyli połączenie e-learningu
ze szkoleniami tradycyjnymi. Jak pokazuje analiza tabeli, wszystkie przedsiębiorstwa
wykorzystują e-learning w szkoleniach produktowych i z zakresu obsługi komputera. Tylko
jedna firm nie stosuje e-learningu do rozwoju umiejętności „miękkich”.
Założeniem pytania 4. była weryfikacja, jakie konkretnie kompetencje są rozwijane
poprzez e-learning. Czy jest to tylko wiedza, czy też kształci się tą metodą również
np. umiejętności „miękkie”, albo próbuje wpływać na postawy – np. nastawienie do
zdobywania nowej wiedzy. Jest ono rozwinięciem pytania poprzedniego. Zdecydowanie
5
Plik z chomika:
atavm
Inne pliki z tego folderu:
Etyka w zarzadzaniu(1).rar
(28335 KB)
Emocje_motyw_32pyt.pdf
(163 KB)
Emocje_64pytania.pdf
(887 KB)
Etyka w zarzadzaniu.rar
(28335 KB)
m_kbadania_e-learning_w_polskich_korpo.pdf
(346 KB)
Inne foldery tego chomika:
autoprezentacja w biznesie
Coaching
Coaching by Robert Logan
Coaching handlowców
coaching(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin