Scenariusz zajęcia integracyjnego z rodzicami w grupie dzieci 5-6 letnich pt. "Kolorowa jesień"
Cele:
· pogłębianie więzi emocjonalnej z innymi członkami rodziny,
· aktywizowanie wszystkich zmysłów podczas zabaw, rozwiązywania zagadek i zajęć aktywizujących myślenie,
· opanowanie przez dzieci układów tanecznych – umiejętność wykorzystania ich podczas spotkania,
· doskonalenie sprawności manualnych i twórczej aktywności podczas tworzenia prac z wykorzystaniem materiału przyrodniczego
Pomoce:
· magnetofon z nagraniem melodii piosenek "Pomidorek", "Kasztanki", tańcem "Krakowiak", płyta z nagraniem utworu A. Vivaldiego "Cztery pory roku"
· naturalne okazy owoców i warzyw
· obrazki przedstawiające owoce i warzywa,
· tablica magnetyczna,
· zagadki,
· brystol – duże arkusze, klej
· materiał przyrodniczy:
o wysuszone kolorowe liście pochodzące z różnych drzew,
o wysuszone kwiaty, płatki róż
o jarzębina, żołędzie, noski klonu
Przebieg spotkania
1. Przywitanie rodziców, zaproszenie do wspólnej zabawy.
2. Zabawa integracyjna pt. "Iskierka". Uczestnicy zabawy stoją w dużym kole poprzez uściśnięcie ręki.
3. Zabawa ilustrująca słowa piosenki pt. "Pomidorek".
4. Zabawa pt. "Czarodziejski woreczek". Dzieci z prowadzącą siedzą w kole. Podchodzą do niej, wkładają ręce do woreczka i za pomocą dotyku, węchu rozpoznają warzywa i owoce i nazywają je. Jeżeli dziecko nie potrafi podać nazwy prowadząca podaje pierwszą sylabę /dzieci 5-letnie/, lub pierwszą głoskę /6-latki słowa-nazwy.
5. Zabawa pt. "Czy to owoc, czy warzywo?". Rodzice rozpoznają za pomocą smaku warzywa i owoce /pokrojone znajdują się w małych pojemniczkach/. Nazywają je, określając, czy jest to owoc, czy warzywo.
6. Piosenka pt. "Kasztanki".
7. Rozwiązywanie zagadek. Odszukiwanie przez dzieci na tablicy magnetycznej obrazka stanowiącego odpowiedź. Dzieci 5-letnie podają rozwiązanie – słowo, dzielą je na sylaby. Dzieci 6-letnie dzielą słowo – rozwiązanie zagadki - na głoski.
o Na zagonie złota głowaSmaczne pestki w sobie chowa. /dynia/
o Zielone łódeczki, a w łódkach kuleczki.Gdy się ugotują, każdemu smakują. /groch/
o Każdy odgadnie tę zagadkę.Ma biały korzeń i zieloną natkę. /pietruszka/
o Jakie warzywo, nawet niewielkieWyciśnie z oczu słoną kropelkę? /cebula/
o Dobra gotowana, dobra i surowa.Choć nie pomarańcza, lecz pomarańczowa. /marchew/
o Latem w ogrodzie wyrósł zielony,a zimą w beczce leży kiszony. /ogórek/
o Z soczystych liści złożona,Okrągła głowa zielona. /kapusta/
o Ma okrągły brzuszek i ogonek mały.Będzie z niego na obiad barszczyk doskonały. /burak/
o Spadłem nagle z drzewa, leżę na trawniku.W brązowej koszulce, w zielonym płaszczyku. /kasztan/
o Co jesienią z dębu spada?Co ze smakiem dzik zajada? /żołędzie/
o Jakie klapsy swym obyczajem,Wesołej dzieciarni najczęściej rozdaje? /gruszki/
o Lubią mnie dzieciaki,szukają mnie wiewiórki,smaczny jestem w środku,na wierzchu mam skorupkę. /orzech/
8. "Jaki to owoc, jakie to warzywo?" – odgadywanie nazw owoców i warzyw przez rodziców po wylosowaniu obrazka. Dzielenie słowa stanowiącego nazwę na głoski, wyróżnianie głosek na początku, w środku i na końcu.
9. "Ojciec Wirgiliusz" – wspólna zabawa z rodzicami ze śpiewem znanej piosenki. Uczestnicy zabawy stoją w kole. W środku koła stoi wybrany rodzic. Podczas śpiewu piosenki osoba znajdująca się w kole wykonuje gesty – pokazuje jakie prace wykonuje się jesienią w ogrodzie , w polu, w sadzie. Pozostałe osoby naśladują wykonywane ruchy.
10. Taniec "Krakowiak" w wykonaniu dzieci.
11. Taniec "Krakowiak"- wspólny taniec dziecka z rodzicem.
12. "Kolorowa jesień" – wspólna praca plastyczna z wykorzystaniem materiału przyrodniczego w pięciu zespołach. Układanie i przyklejanie kompozycji na dużych kartonach. W czasie pracy słuchanie muzyki A. Vivaldiego "Cztery pory roku" – "Jesień".
13. Zaproszenie gości na poczęstunek przygotowany przez dzieci – "Napoleonka"
14. Zakończenie spotkania, podziękowanie za wspólną zabawę, dzielenie się wrażeniami, swobodne rozmowy.
grazynaa1378