test_roznorodnosci.doc

(408 KB) Pobierz
Test sprawdzający osiągnięcia szkolne z biologii w klasie I (poziom rozszerzony)

Elżbieta Milewska

Ewa Motulewicz

Aleksandra Ośródka

Monika Pieczara

Czesława Rudkowska

 

Test sprawdzający osiągnięcia edukacyjne z biologii w klasie I (poziom rozszerzony)

z działu „Różnorodność organizmów na Ziemi”.

opracowany na podstawie programu nauczania nr dkos-4015-36/02

 

Zakres treści:

1.     Charakterystyczne cechy budowy i przemiany pokoleń mszaków.

2.     Przegląd mszaków.

3.     Tkanki roślinne – rola i charakterystyczne cechy budowy.

4.     Systemy korzeniowe.

5.     Budowa morfologiczna i anatomiczna korzenia.

6.     Zróżnicowanie budowy morfologicznej łodygi.

7.     Tendencje ewolucyjne zmian w budowie anatomicznej łodygi.

8.     Funkcje łodygi.

9.     Zróżnicowanie budowy morfologicznej liści.

10.      Budowa anatomiczna i funkcje liści.

11.      Charakterystyczne cechy przemiany pokoleń.

12.      Paprotniki jednako- i różnozarodnikowe.

13.      Zróżnicowanie budowy sporofitów – przegląd paprotników.

14.      Różnozarodnikowość.

15.      Od makrosporandium i makrospory do zalążka.

16.      Od mikrospory do ziarna pyłku.

17.      Rola nasion.

18.      Charakterystyczne cechy budowy sporofitu i gametofitu nagonasiennych.

19.      powstawanie nasion.

20.      Przegląd nagonasiennych.

21.      Charakterystyczne cechy budowy sporofitu i gametofitu nasiennych.

22.      Budow kwiatu.

23.      Zapylenie i zapłodnienie.

24.      Wytwarzeanie owoców.

25.      Fanerofity, chametafity, epifity, hemikryptofity, geofity, teofity, hydrofity.

26.      Cechy diagnostyczne ułatwiające identyfikację taksonów.

27.      Rośliny dwuliścienne i jednoliścienne – przykłady.


PLAN TESTU

 

Nr zadania

Sprawdzana czynność

Kategoria celów

Poziom wymagań

Liczba punktów

1.

Porównanie podstawowych czynników środowiska lądowego i wodnego.

C

P

4

2.

Wskazanie najistotniejszych cech budowy, które umożliwiają roślinom życie na lądzie.

A

P

1

3.

Uzasadnienie, że mszaki są roślinami ziemnowodnymi.

C

Pp

4

4.

Wskazanie charakterystycznych cech przemiany pokoleń  u mszaków.

B

P

3

5.

Wskazanie lokalizacji tkanki twórczej w łodydze.

A

P

1

6.

Określanie charakterystycznych cech budowy i funkcji tkanki przewodzącej i korka.

C

Pp

6

7.

Wykazywanie zależności między budową i funkcją tkanek.

D

Pp

4

8.

Wykazywanie zależności między budową i funkcją tkanek.

C

Pp

4

9.

Przedstawienie budowy anatomicznej korzenia.

C

P

4

10.

Przedstawienie budowy korzenia palowego i wiązkowego.

A

P

1

11.

Określenie roli korzenia w funkcjonowaniu rośliny.

B

P

4

12.

Przedstawienie budowy anatomicznej łodygi.

C

P

4

13.

Porównanie budowy łodygi roślin jednoliściennych i dwuliściennych.

C

P

2

14.

Określenie roli łodygi w funkcjonowaniu rośliny.

B

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin