Elżbieta Milewska
Ewa Motulewicz
Aleksandra Ośródka
Monika Pieczara
Czesława Rudkowska
Test sprawdzający osiągnięcia edukacyjne z biologii w klasie I (poziom rozszerzony)
z działu „Różnorodność organizmów na Ziemi”.
Zakres treści:
1. Charakterystyczne cechy budowy i przemiany pokoleń mszaków.
2. Przegląd mszaków.
3. Tkanki roślinne – rola i charakterystyczne cechy budowy.
4. Systemy korzeniowe.
5. Budowa morfologiczna i anatomiczna korzenia.
6. Zróżnicowanie budowy morfologicznej łodygi.
7. Tendencje ewolucyjne zmian w budowie anatomicznej łodygi.
8. Funkcje łodygi.
9. Zróżnicowanie budowy morfologicznej liści.
10. Budowa anatomiczna i funkcje liści.
11. Charakterystyczne cechy przemiany pokoleń.
12. Paprotniki jednako- i różnozarodnikowe.
13. Zróżnicowanie budowy sporofitów – przegląd paprotników.
14. Różnozarodnikowość.
15. Od makrosporandium i makrospory do zalążka.
16. Od mikrospory do ziarna pyłku.
17. Rola nasion.
18. Charakterystyczne cechy budowy sporofitu i gametofitu nagonasiennych.
19. powstawanie nasion.
20. Przegląd nagonasiennych.
21. Charakterystyczne cechy budowy sporofitu i gametofitu nasiennych.
22. Budow kwiatu.
23. Zapylenie i zapłodnienie.
24. Wytwarzeanie owoców.
25. Fanerofity, chametafity, epifity, hemikryptofity, geofity, teofity, hydrofity.
26. Cechy diagnostyczne ułatwiające identyfikację taksonów.
27. Rośliny dwuliścienne i jednoliścienne – przykłady.
PLAN TESTU
Nr zadania
Sprawdzana czynność
Kategoria celów
Poziom wymagań
Liczba punktów
1.
Porównanie podstawowych czynników środowiska lądowego i wodnego.
C
P
4
2.
Wskazanie najistotniejszych cech budowy, które umożliwiają roślinom życie na lądzie.
A
1
3.
Uzasadnienie, że mszaki są roślinami ziemnowodnymi.
Pp
4.
Wskazanie charakterystycznych cech przemiany pokoleń u mszaków.
B
3
5.
Wskazanie lokalizacji tkanki twórczej w łodydze.
6.
Określanie charakterystycznych cech budowy i funkcji tkanki przewodzącej i korka.
6
7.
Wykazywanie zależności między budową i funkcją tkanek.
D
8.
9.
Przedstawienie budowy anatomicznej korzenia.
10.
Przedstawienie budowy korzenia palowego i wiązkowego.
11.
Określenie roli korzenia w funkcjonowaniu rośliny.
12.
Przedstawienie budowy anatomicznej łodygi.
13.
Porównanie budowy łodygi roślin jednoliściennych i dwuliściennych.
2
14.
Określenie roli łodygi w funkcjonowaniu rośliny.
Mi3dzian