książka nauczyciela - kalendarz europejski.pdf

(1734 KB) Pobierz
572160281 UNPDF
572160281.003.png
Kod szkoły: PL - ......................................................
Ankietę można również
wypełnić na stronie:
Nazwa szkoły: .....................................................
www.europadiary.eu
.
.............................................................
Jeśli nie mają Państwo
dostępu do internetu,
prosimy o odesłanie
wypełnionej ankiety na
adres:
Drodzy Nauczyciele,
Celem naszej ankiety jest sprawdzenie, jak Kalendarz
Europejski był wykorzystywany w Państwa szkole i klasie
oraz jak – Waszym zdaniem – możemy udoskonalić jego
następne wydania.
Centrum Edukacji
Obywatelskiej
ul. Noakowskiego 10/1
00-666 Warszawa
fax: 022 875 85 40 wew. 102
O nauczycielu:
.
» Jakiego Pani/Pan uczy przedmiotu? (jeśli jest ich więcej, proszę zaznaczyć wszystkie)
q język polski q język obcy q przedmioty ścisłe
q historia
q geograia
q wiedza o społeczeństwie
q biologia
q religia
q matematyka
q przedsiębiorczość
q inny (jaki? ....................................................................)
» W jakim wieku są uczniowie, którzy korzystali z Kalendarza ?
q .13. . . q .14. . . q .15
q .16. . . q .17. . . q .18
q Inny (jaki? ....................................................................)
» Czy Pani/Pana szkoła bierze udział w europejskich programach lub konkursach?
q .Tak. .
. q Nie
O Książce Nauczyciela:
» Która z form zajęć proponowanych w Książce Nauczyciela najbardziej się Pani/Panu podobała?
q Quizy q Gry/ćwiczenia q Dyskusja
» Proszę zaznaczyć, które zajęcia podobały się Państwu najbardziej. Proszę zaznaczyć trzy
ulubione zajęcia cyfrą „1”, a trzy najmniej użyteczne - „0”.
............ Unia Europejska
............ Wyjechać czy zostać?
............ Dyskryminacja
............ Prawa konsumenta i skuteczna reklamacja
............ Kraje członkowskie UE
............ Handel międzynarodowy
............ Zrównoważona konsumpcja
............ Bezpieczeństwo w internecie
............ Pomoc rozwojowa
............ Zdrowe życie
............ UE w świecie
............ Jak powstaje prawo?
............ Po co nam prawo?
572160281.004.png
» Czy użyli Państwo ilmu z załączonej płyty DVD w ramach zajęć „UE w świecie”?
q .Tak
q Nie, ponieważ nie przeprowadziłem/-łam tej lekcji
q Nie, ponieważ nie mogłem/-łam uruchomić płyty
q Nie, ponieważ szkoła nie posiada odtwarzacza DVD
q Inne powody (jakie? ....................................................................)
Wstęp
Otrzymali już Państwo tegoroczne Kalendarze
Europejskie . Gorąco zachęcamy, aby skorzystali
Państwo również z Książki Nauczyciela ..
Arkusze robocze zostały zaprojektowane tak, by
łatwo było je skserować i rozdać uczniom. Każdy
ze scenariuszy odnosi się do konkretnego tekstu
z. Kalendarza uczniów. Proponujemy, by zachęcali
Państwo uczniów do krytycznej lektury i, jeśli to
potrzebne, do korzystania z dodatkowych źródeł
informacji.
» Czy zajęcia „UE w świecie” przedstawiają pełny obraz polityki zagranicznej UE?
q .Tak. .
Książka Nauczyciela jest uzupełnieniem Kalendarza ..
Zawiera propozycje zajęć, które można poprowadzić
na podstawie tekstów w nim zamieszczonych. Znajdą
tu Państwo gotowe arkusze robocze i scenariusze
lekcji.
O Kalendarzu Europejskim:
» Proszę zaznaczyć, z jakich części publikacji korzystali Państwo, a z jakich Wasi uczniowie:
nauczyciel uczniowie
notatnik i terminarz w Kalendarzu . . q .
Mamy nadzieję, że Książka Nauczyciela okaże się dla
Państwa naprawdę przydatna. Niecierpliwie czekamy
na Państwa uwagi odnośnie zarówno Książki, jak .
i Kalendarza . Bardzo prosimy o wypełnienie i odesłanie
ankiety zamieszczonej na pierwszej stronie.
. q
Załączamy także płytę DVD z ilmem, który dotyczy
międzynarodowych relacji Unii Europejskiej i może
być wykorzystany w ramach zajęć „UE w świecie”.
teksty w Kalendarzu .
.
. q .
. q
adresy stron internetowych q .
. q
W aktualnym wydaniu Kalendarza Europejskiego .
poruszamy wiele nowych tematów, np. możliwość
studiowania i odbycia wolontariatu za granicą,
europejska waluta, inicjatywy regionalne i morza
Europy. Znajdą tu jednak Państwo również nasze
„tradycyjne” zagadnienia, takie jak Unia Europejska,
ochrona środowiska, prawa konsumentów, handel,
stosunki międzynarodowe, pomoc rozwojowa i prawa
podstawowe.
Redakcja
Książka Nauczyciela .
.
. q .
. q
» Jakie jest Pani/Pana zdanie o poszczególnych działach Kalendarza ?
bardzo dobre dobre złe
O Unii Europejskiej q .
. q .
. q
Spis treści
Europa i ty q .
. q .
. q
Twoje zdrowie i bezpieczeństwo q .
. q .
. q
Ankieta............................................................1
Twoje prawa, twój wybór q .
. q .
. q
Wstęp..............................................................3
Nasze środowisko naturalne q .
. q .
. q
Tegoroczna Książka Nauczyciela zawiera
wiele nowych propozycji zajęć. Oprócz tematów .
poruszanych w. Kalendarzu można je zastosować .
także przy omawianiu zagadnień związanych
z aktywnością obywatelską, technologiami
informacyjno-komunikacyjnymi, ekonomią, przedsię-
biorczością, mediami, edukacją społeczną i innymi.
Pomagają uczyć krytycznego myślenia, komunikacji,
debatowania, rozwiązywania problemów i współpracy. .
Ponad granicami q .
. q .
. q
Unia Europejska.............................................4
» Jakie inne zagadnienia, które nie traiły do Kalendarza , byłyby najbardziej przydatne
(1) dla uczniów;
(2) jako materiał dydaktyczny dla Pani/Pana?
Temat dla uczniów dla nauczyciela
Przyszła kariera q .
Wyjechać czy zostać?....................................7
Dyskryminacja a internet ...............................9
Prawa konsumenta i skuteczna reklamacja..11
. .
. q
Kraje Unii Europejskiej..................................14
Dalsza edukacja q .
. .
. q
Handel międzynarodowy..............................17
Wolontariat q .
. .
. q
Kiedy zapoznają się już Państwo z Kalendarzem ,
radzimy dla głębszego poznania tematu odwiedzić
strony internetowe, których adresy podajemy na
końcu tekstów.
Zrównoważona konsumpcja.........................19
Przedsiębiorczość q .
. .
. q
Zarządzanie inansami q .
. .
. q
Bezpieczeństwo w internecie........................21
Kultura i języki q .
. .
. q
Pomoc rozwojowa.........................................23
Inne (jakie?): ......................……… q .
. .
. q
Zdrowe życie.................................................26
» Czy chciałaby Pani/chciałby Pan otrzymać Kalendarz w przyszłym roku?
q .Tak. .
. q Nie
UE w świecie................................................27
Jak powstaje prawo?....................................31
» Czy poleciłby Pan/poleciłaby Pani korzystanie z Kalendarza kolegom uczącym inne roczniki?
q .Tak. .
. q Nie
Po co nam prawo?........................................35
Dolceta – portal edukacji konsumenckiej......36
» Czy inni nauczyciele, niekorzystające z Kalendarza, korzystają z fragmentów Książki Nauczyciela ?
q .Tak. .
. q Nie
» Dodatkowe uwagi/komentarze
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Projekt inansowany przez Komisję Europejską.
Publikacja przygotowana przez Generation Europe
Foundation we współpracy z Centrum Edukacji
Obywatelskiej.
. q Nie
572160281.005.png
» Unia Europejska
Zbieranie informacji
Podziel klasę na czteroosobowe zespoły. Każdy zespół zajmie się jedną sprawą międzynarodową. Zadaniem
grupy jest przygotowanie pięciominutowej prezentacji, w której znajdzie się:
Cele:
Sprawdzenie wiedzy uczniów na temat Unii Europejskiej (UE) oraz
zachęcenie ich do releksji na temat powiązań między ich krajem a Unią,
a także nad wpływem UE na ich codzienne życie.
opis problemu – jak problem deiniowany jest w naszym kraju, a jak w innych państwach;
cele, jakie chce w tej sprawie osiągnąć rząd krajowy;
organizacje, z którymi współpracuje rząd, aby rozwiązać ten problem (UE, ONZ, OECD, Czerwony
Krzyż…);
obecny stan rzeczy.
Słowa kluczowe : Unia Europejska, polityka
Działania uczniów : czytanie, arkusz roboczy, zbieranie informacji, dyskusja
Podsumowanie
Przedmioty : wiedza o społeczeństwie, historia
Podsumowując, sprowadź dyskusję na poziom UE i roli, jaką odgrywa w życiu codziennym:
Umiejętności : wiedza, rozumienie i interpretacja
Unia Europejska powstała po II wojnie światowej, aby zapobiec kolejnemu konliktowi między krajami Europy.
Czy, zdaniem uczniów, ten powód istnienia UE jest nadal uzasadniony?
Unia Europejska działa na wielu obszarach – są to m.in.: ochrona konsumentów, środowiska, badania
naukowe, handel międzynarodowy, dyplomacja, pomoc rozwojowa i sądownictwo. Czy uczniowie uważają,
że działania te są przydatne dla społeczeństwa i naszego codziennego życia?
Wizerunek UE w mediach: czy media, mówiąc o UE, obiektywnie pokazują zaangażowanie rządu krajowego
w działania Unii?
Lektura : „Charakterystyka państw członkowskich UE” + strony 8, 18, 20 i 26
Proponowane zajęcia
Czytanie
Poproś, aby uczniowie przeczytali wymienione powyżej teksty z Kalendarza .
Arkusz roboczy
Arkusz roboczy jest quizem sprawdzającym wiedzę uczniów i rozumienie przeczytanych tekstów. Odpowiedzi .
i krótkie wyjaśnienia zamieszczone są poniżej.
Odpowiedzi do pytań w arkuszu roboczym
Zadanie domowe i dyskusja
Test wyboru
A-b; B-c; C-d; D-e; E-a
Poproś uczniów, aby w ramach pracy domowej przejrzeli najważniejsze wiadomości (z pierwszych stron gazet)
i zanotowali, czego głównie dotyczyły.
Test wyboru
1. Ile regionów jest w Unii Europejskiej? b. 271
2. Jaki jest roczny budżet UE? a. 140 miliardów euro
3. Ilu jest komisarzy europejskich? b. 27
4. Ilu posłów liczy Parlament Europejski? c. 736
5. Ile państw należy do Unii Europejskiej? b. 27
Na kolejnych zajęciach sprawdź, jakie tematy znaleźli uczniowie i zanotuje je na
tablicy.
Mogą to być na przykład:
przestępstwa internetowe
lokalne akty przemocy
klęski żywiołowe
przemoc wobec dzieci
terroryzm
konlikty zbrojne
afery związane z jakością
towarów
kryzys ekonomiczny
bezrobocie
strajki
problemy związane z ekologią
Prawda/fałsz
1. Członkowie Parlamentu Europejskiego są wybierani przez rządy krajowe.
Fałsz. Członkowie Parlamentu są wybierani bezpośrednio przez obywateli UE.
2. Unia Europejska dawniej nazywała się Europejska Wspólnota Gospodarcza.
Prawda. Nazwę zmieniono w 1992 roku.
3. Jeżeli występuje sprzeczność pomiędzy prawem krajowym a prawem unijnym, ostateczna decyzja
należy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Prawda. Dzięki temu prawo jest jednolicie stosowane we wszystkich 27 państwach
członkowskich.
4. Ostatnie rozszerzenie UE odbyło się w 2004 roku.
Fałsz. Bułgaria i Rumunia przyłączyły się do UE w 2007 roku.
5. Wszystkie decyzje w UE podejmowane są jednogłośnie.
Fałsz. W większości przypadków wystarcza kwaliikowana większość głosów. Jednogłośna zgoda
jest wymagana tylko dla najważniejszych lub wyjątkowo kontrowersyjnych spraw.
Przedyskutuj te problemy z uczniami, rozróżniając te, które:
mogą być rozwiązane samodzielnie przez rządy poszczególnych krajów (sprawy
krajowe);
mogą być rozwiązane przez rządy krajowe, ale rozwiązanie byłoby szybsze przy
pomocy innych krajów;
nie mogą być rozwiązane samodzielnie przez rządy krajowe (sprawy
międzynarodowe).
Książka Nauczyciela – dodatek do Kalendarza Europejskiego 00-0
Zajrzyj do Kalendarza Europejskiego – we wszystkich językach Europy! www.europadiary.eu
Książka Nauczyciela – dodatek do Kalendarza Europejskiego 00-0
Zajrzyj do Kalendarza Europejskiego – we wszystkich językach Europy! www.europadiary.eu
572160281.006.png 572160281.001.png
Arkusz roboczy – Unia Europejska
» Wyjechać czy zostać?
Cele:
Uświadomienie uczniom ich prawa do swobodnego przemieszczania się
w ramach UE, a także wad i zalet przeprowadzki do innego kraju.
Połącz:
A. Komisja Europejska
a. Nie jest instytucją Unii Europejskiej.
Słowa kluczowe : uprzedzenia, różnice kulturowe, UE
B. Parlament Europejski
b. Reprezentuje wspólny interes europejski. Może
proponować nowe ustawy.
Działania uczniów : lektura, dyskusja, arkusz roboczy, praca pisemna
C. Rada Europejska
c. Reprezentuje obywateli UE. Może modyikować
projekty nowych ustaw.
Przedmioty : wiedza o społeczeństwie, planowanie kariery
D. Rada Unii Europejskiej
d. Jest politycznym liderem UE.
E. Rada Europy
e. Reprezentuje kraje członkowskie UE. Może
modyikować projekty nowych ustaw.
Umiejętności : samoocena, analiza
Lektura : strony 33, 35, 38 i 39
Test wyboru.
1. Ile regionów jest w Unii Europejskiej?
a. 140
Proponowane zajęcia
b. 271
c. 736
Lektura
2. Ile wynosi roczny budżet UE?
a. 140 miliardów euro b. 271 miliardów euro c. 736 miliardów euro
3. Ilu jest komisarzy europejskich?
a. 15
Poproś, aby uczniowie przeczytali wymienione powyżej teksty z Kalendarza .
b. 27
c. 33
Dyskusja
4. Ilu posłów zasiada w Parlamencie Europejskim?
a. 140
b. 271
c. 736
Przedyskutuj z uczniami możliwe powody przeprowadzki do innego kraju.
5. Ile krajów należy do Unii Europejskiej?
a. 15
b. 27
c. 33
Mogą to być na przykład:
chęć zdobycia lepszego wykształcenia
możliwość otrzymania lepszej pracy
potrzeba zmiany otoczenia
pasja podróżowania i chęć poznawania innych kultur
ucieczka od przeszłości.
Prawda/fałsz
Prawda Fałsz
1. Członkowie Parlamentu Europejskiego są wybierani przez .
rządy krajowe.
q .
q
Arkusz roboczy
2. Unia Europejska dawniej nazywała się Europejska Wspólnota .
Gospodarcza.
q .
q
Poproś uczniów, aby wyobrazili sobie, że mają spędzić rok za granicą w ramach wymiany studenckiej.
.
Uczniowie powinni, pracując indywidualnie lub w grupach, zapisać korzyści, które przyniósłby im taki wyjazd, a
także trudności, z którymi musieliby się zmierzyć. (Wśród trudności można wymienić wiele spraw: tęsknotę za
domem, konieczność zawierania nowych znajomości, błądzenie w nowym mieście, inną kuchnię czy zwyczaje,
barierę językową itd.). Poproś, żeby uczniowie porównali korzyści i trudności, a następnie zdecydowali: czy, .
z jakiego powodu i na jak długo chcieliby wyjechać do innego kraju.
3. Jeżeli występuje sprzeczność pomiędzy prawem krajowym a prawem .
unijnym, ostateczna decyzja należy do Europejskiego Trybunału .
Sprawiedliwości.
q .
q
4. Ostatnie rozszerzenie UE odbyło się w 2004 roku.
q .
q
5. Wszystkie decyzje w UE podejmowane są jednogłośnie.
q .
q
Podsumowanie
Na zakończenie zadaj uczniom pracę domową. Poproś, aby napisali wypracowanie na temat:
„Przeprowadzka do innego kraju może być ważna i korzystna dla kariery zawodowej i osobistego
rozwoju. Trzeba jednak opuścić rodzinę i przyjaciół oraz oderwać się od korzeni. Co jest
ważniejsze?”
Książka Nauczyciela – dodatek do Kalendarza Europejskiego 00-0
Zajrzyj do Kalendarza Europejskiego – we wszystkich językach Europy! www.europadiary.eu
Książka Nauczyciela – dodatek do Kalendarza Europejskiego 00-0
Zajrzyj do Kalendarza Europejskiego – we wszystkich językach Europy! www.europadiary.eu
572160281.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin