Jak czytać tabulaturę.docx

(26 KB) Pobierz

www.muzyk.osc.pl

 

Jak czytać tabulaturę?

Tabulatura to uproszczony sposób zapisu dźwięków. 

Nie podaje długości dźwięku, taktów itp.

 

Sześć linii odpowiada sześciu strunom, górna linia to struna E1,

czyli najcieńsza.

 

E1|--------------------------|

H2|--------------------------|

G3|--------------------------|

D4|--------------------------|

A5|--------------------------|

E6|--------------------------|

 

Cyfry na liniach oznaczają progi, przed którymi należy przycisnąć strunę.

Tak zapisany jest chwyt F-dur:

 

E1|---1----------------------|

H2|---1----------------------|

G3|---2----------------------|

D4|---3----------------------|

A5|---3----------------------|

E6|---1----------------------|

 

Gdybyśmy chcieli to teraz zagrać, to byłoby to jedno uderzenie.

Teraz przykład na kolejne uderzanie strun, ten sam chwyt:

 

E1|-------------1------------|

H2|-----------1--------------|

G3|---------2----------------|

D4|-------3------------------|

A5|-----3--------------------|

E6|---1----------------------|

 

 

Ważne są jeszcze odległości miedzy dźwiękami.

To będzie inaczej brzmieć:

 

E1|------------------1-------|

H2|------------------1-------|

G3|-----------2--------------|

D4|---------3----------------|

A5|-------3------------------|

E6|---1----------------------|

 

 

Pozostaje już tylko rozróżnić sposób wydobywania dźwięku.

Poniższy materiał zaczerpnąłem ze strony www.gitara-files.prv.pl

a opracował go Wojciech Malinowski

 

Hammer-on

E|--------------|

H|----2-H-3-----|

G|--------------|

D|--------------|

A|--------------|

E|--------------|

 

Hammer-on - jest to technika polegajaca na zagraniu

niższego dźwięku i uderzeniu palcem lewej ręki tak

aby wydobył się dzwięk bez trącania struny prawą ręką.

 

 

Pull-of

E|--------------|

H|----3-P-2-----|

G|--------------|

D|--------------|

A|--------------|

E|--------------|

 

Pull-of - jest to technika polegajaca na zagraniu

wyższego dźwięku i oderwania palca lewej ręki tak

aby wydobył się dzwięk bez trącania struny prawą ręką.

 

 

Slide - Wersja I:

E|--------------|

H|--------------|

G|----2-/(4)----|

D|--------------|

A|--------------|

E|--------------|

 

Slide - jest to technika polegajaca na zagraniu pierwszego

dźwięku i przesunięciu palca dociskając cały czas strunę

do gryfu na określony próg. W tym przypadku jest to

podjazd na strunie G z drugiego progu na czwarty.

Po przesunięciu palca na odpowiedni próg nie uderzamy struny.

Drugi dźwięk jest wydobywany bez użycia prawej ręki.

 

 

Slide - Wersja II:

E|--------------|

H|--------------|

G|----2-/-4-----|

D|--------------|

A|--------------|

E|--------------|

 

Analogicznie jak w pierwszej wersji tylko po przesunięciu

palca na odpowiedniu próg, prawą ręką uderzamy określoną

strunę kostką, trzymając palec na danym progu

(w tym rzypadku będzie o czwarty próg) Drugi dźwięk

jest wydobywany z użyciem prawej ręki).

 

 

Slide - Wersja III:

E|----------------|

H|----------------|

G|----4-\-(2)-----|

D|----------------|

A|----------------|

E|----------------|

 

Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg

(w tym przypadku z czwartego na drugi).

Po wykonaniu zjazdu nie uderzamy kostką struny.

Drugi dźwięk jest wydobywany bez użyciem prawej ręki.

 

 

Slide - Wersja IV:

E|--------------|

H|--------------|

G|----4-\-2-----|

D|--------------|

A|--------------|

E|--------------|

 

Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg

(w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu

uderzamy kostką strunę. Drugi dźwięk jest wydobywany

z użyciem prawej ręki.

 

 

Slide - Wersja V:

E|--------------|

H|--------------|

G|------/-6-----|

D|--------------|

A|--------------|

E|--------------|

 

Przed zagraniem dźwięku należy przeciągnąć palec

lewej ręki z nieokreślonego niżej progu na danej

strunie na dany próg (w tym przypadku szósty) i wtedy

uderzyć prawą ręką daną strunę.

 

 

Slide - Wersja VI:

E|--------------|

H|--------------|

G|------6-\-----|

D|--------------|

A|--------------|

E|--------------|

 

Jest to zagranie danego dźwięku a następnie

zjechanie do nieokreślonego niżej progu.

 

 

Bend

        full

         /

E|------/-------| 

H|-----/--------|

G|---8/---------|

D|--------------|

A|--------------|

E|--------------|

 

Podciągnięcie struny do określonej wysokości:

full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,

1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

 

 

Pre-bend

    full

     | 

E|---|----------| 

H|---|----------|

G|---8----------|

D|--------------|

A|--------------|

E|--------------|

 

Podciągnięcie struny do określonej wysokości przed zagraniem dzwięku:

full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,

1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

 

 

Band and release

       1/4   

        /\

E|-----/--\----|

H|----/----\---|

G|--8/------\--|

D|-------------|

A|-------------|

E|-------------|

 

Podciągnięcie struny i opuszczenie o odpowiednią wartość:

full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,

1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

 

 

Pre-bend and release

   1/4   

    |\  

E|--|-\--------|

H|--|--\-------|

G|--8---\------|

D|-------------|

A|-------------|

E|-------------|

 

Podciągnięcie struny a następnie uderzenie struny i

opuszczenie o odpowiednią wartość:

full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,

1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

 

 

Pick Slide

E|------------|

H|------------|

G|------------|

D|-----X\-----|

A|-------\----|

E|--------\---|

 

Przejechanie brzegiem kostki po strunie, w określonym kierunku.

 

 

Tapping

E|------------|

H|---8-T-12---|

G|------------|

D|------------|

A|------------|

E|------------|

 

Litera "T" oznacza to, iż prawą ręką gramy tak jak lewą

czyli na gryfie. Palec lewej ręki jest na ósmym progu

struny H, a palcem prawej ręki uderzamy w gryf na

dwunastym pragu strunę H (można też uderzyć a następnie

oderwać palec techniką "pull-of"

 

 

Vibrato - Wersja I:

     ~~~~~~~~

E|------------|

H|---9--------|

G|------------|

D|------------|

A|------------|

E|------------|

 

Jest podciąganie i opuszczanie struny dociśniętej na

określonym progu. Wykonyje się to dość szybko, rytmicznie.

 

 

Vibrato - Wersja II:

     /\/\/\/\

E|------------|

H|---9--------|

G|------------|

D|------------|

A|------------|

E|------------|

 

Analogicznie do piewszej wersji tyle że podciąganie

i opuszczanie struny jest głębsze.

 

 

Tryl

    tr.

E|------------|

H|-----5-(6)--|

G|------------|

D|------------|

A|------------|

E|------------|

 

Szybkie granie dwóch dźwięków - najpierw hammer-on a potem pull-of.

 

 

Rake

E|------------|

H|------5-----|

G|-----X------|

D|----X-------|

A|------------|

E|------------|

 

 

Rake - jest techniką polegającą na przytłumieniu lewą ręką

kilku strun przed zagraniem właściwego dźwięku.

 

 

Natural harmonic

    Harm.

E|-----12-----|

H|------------|

G|------------|

D|------------|

A|------------|

E|------------|

 

Natural harmonic - polega to na tym, iż kładziemy palec

(nie dociskamy) lewej ręki na 5, 7 lub 12 progu i

kostką trącamy strunę a następnie puszczamy strunę po zagraniu.

 

 

Muffed strings

E|------------|

H|-----X------|

G|-----X------|

D|-----X------|

A|-----X------|

E|------------|

 

Muffled strings - jest to technika polegająca na położeniu

palca lub palców na strunie lub strunach (nie dociskając)

a kostką uderzać w te struny. Powstaje twardy dźwięk.

 

 

Palm Muting

     P.M.---|

E|------------|

H|------------|

G|------------|

D|------------|

A|------------|

E|---0-0-0-0--|

 

Palm muting - tłumienie strun prawą ręka trzymając

ją blisko mostka i jednocześnie uderzając kostką.

 

 

Tremolo bar

    -1  +1        

E|------------|

H|------------|

G|--8---------|

D|------------|

A|------------|

E|------------|

 

Tremolo bar - jest podnoszenie i opuszczanie ramienia

wibratora o określoną wartość:

full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,

1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

 

 

Kostkowanie na dół

       -

E|------------| 

H|------------|

G|-----7------|

D|------------|

A|------------|

E|------------|

 

Kostkowanie na dół - czyli kostką uderzamy w strunę

od strony strun basowych (z góry do dołu).

 

 

Kostkowanie do góry

       ^

E|------------| 

H|------------|

G|-----7------|

D|------------|

A|------------|

E|------------|

 

 

Kostkowanie do góry - czyli kostką uderzamy w strunę

od strony strun wiolinowych (z dołu do góry).

 

 

 

 

 

 

www.muzyk.osc.pl

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin