zaint.plast.pdf

(101 KB) Pobierz
untitled
Jak rozwijam
za in te re so wa nia pla stycz ne dzie ci?
Dzieci z zainteresowaniem i zaangażowaniem
wykonują prace plastyczne na dużych powierzchniach
ilubią pracować w zespołach kilkuosobowych.
n Małgorzata Wójtowicz
zwierciedlają wewnętrzne przeży-
cia i wiedzę o otaczającej rzeczywistości
społecznej, technicznej i przyrodniczej. Za-
spokajają w ten sposób potrzebę swojej ak-
tywności i przygotowują się do nauki pisa-
nia. Techniki wykonywania prac plastycz-
nych bywają różnorodne. Należą do nich
między innymi: rysowanie, malowanie, wy-
dzieranie, wycinanie, lepienie.
Zmoich doświadczeń wynika, że dzieci
z wielkim zainteresowaniem i zaangażowa-
niem wykonują prace plastyczne na dużych
powierzchniach i lubią pracować w zespo-
łach kilkuosobowych. Prace plastyczne, wy-
konywane zespołowo na dużych arkuszach
papieru, wprowadzam bardzo często z uwa-
gi na zainteresowanie dzieci. Takie formy
pracy wyzwalają pozytywne emocje, chęć
wspólnego tworzenia. Tematy są różne,
wzależności od aktualnych treści zajęć i za-
baw, np. Mieszkańcy lasu ; Jesień w parku
iwlesie ; Moja rodzina ; Moje miasto itp.
W czasie pracy dzieci wzbogacają swoje do-
W twórczości plastycznej dzieci od-
122373481.001.png
 
świadczenia plastyczne, podpatrują działa-
nia kolegów, współwykonawców dzieła pla-
stycznego, wspólnie dobierają materiały, ko-
lory, planują kolejne czynności. Praca
zespołowa przyczynia się do podejmowania
trudniejszych wyzwań w zakresie działalno-
ści plastycznej, uczy planowania, współdzia-
łania, odpowiedzialności za powierzone za-
danie, wpływając jednocześnie na efekt
końcowy.
Każde dziecko w czasie zajęć doświadcza
poczucia sprawstwa, a zarazem uznania, wy-
bierając sobie technikę i fragment pracy
–odpowiednio do własnych możliwości oraz
zainteresowań i uzdolnień. Dzieci uczą się
kultury współpracy, dzielą się materiałami
ipożyczają sobie przybory.
Efekt końcowy prac zespołowych wywo-
łuje wielką radość wśród przedszkolaków.
Zzainteresowaniem oglądają własne dzieło,
a także prace pozostałych zespołów, dzielą
się spostrzeżeniami, wyciągają wnioski. Pra-
ca w zespołach ma także wymiar ekono-
miczny – czas i tempo wykonywanego zada-
nia, oszczędność materiałów. Mimo że jest
pracochłonna, na ogół dzieci nie zauważają,
jak szybko osiągają rezultaty. Często także
pomagają innym, pracującym wolniej. Efekt
pracy niemal zawsze jest zaskakujący.
Przedszkolaki są pod wrażeniem dokona-
nia czegoś wielkiego, czego indywidualnie
nie byłyby w stanie wykonać w tak krótkim
czasie. Z niecierpliwością oczekują na oce-
nę ich wysiłków przez nauczyciela i rodzi-
ców. Ich prace stanowią dekoracje przy róż-
nych okazjach, a także mogą służyć jako tło
do teatrzyków i inscenizacji.
MAŁGORZATA WÓJTOWICZ
Przed szko le Sa mo rzą do we w Miesz ko wi cach
38
Wychowanie w Przedszkolu
122373481.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin