test1.doc

(70 KB) Pobierz
Czym się różni rozporządzenie od decyzji

Czym się różni rozporządzenie od decyzji?

Rozporządzenia są aktami generalno - abstrakcyjnymi i skierowane są do nieograniczonej liczby nieokreślonych adresatów. Rozporządzenia obowiązują w całości, przypisuje się im skutek bezpośredni.

Państwa członkowskie nie mogą wydawać przepisów wprowadzających rozporządzenia wspólnotowe, gdyż stosuje się je bezpośrednio (zakaz wydawania przepisów wykonawczych)

Rozporządzenia:

·         wielokrotność stosowania

·         abstrakcyjnie określony adresat

Decyzje - akt konkretny i indywidualny. Jest jednoznacznie skierowany do konkretnego adresata lub adresatów. Stosuje się go w całości.

2. Na czym polega zasada subsydiarności?

Zasada subsydiarności polega na: W sferze kompetencji mieszanych pierwszeństwo do działania przysługuje państwom członkowskim. Wspólnota może działać poprzez swoje organy dopiero wówczas, gdy z uwagi na cel lub środki działanie państwa członkowskiego okazałoby się nieefektywne.

3. Wymień procedury podejmowania uchwał:

Są to następujące procedury decyzyjne:

·         Procedura konsultacji,

·         Procedura zgody,

·         Procedura współpracy,

·         Procedura współdecydowania.

4. Z inicjatywą podjęcia uchwały występuje:

·         Rada,

·         Komisja,

·         Parlament Europejski.

5. Członków Komisji wybierają:

·         Państwa członkowskie w porozumieniu z Parlamentem Europejskim, (i Radą)

·         Samodzielnie państwa członkowskie,

·         Parlament Europejski.

6. Członków Parlamentu Europejskiego wybierają:

·         Parlamentarzyści krajowi,

·         Obywatele państw członkowskich w powszechnych wyborach,

·         Państwa członkowskie.

7. Główna funkcja Parlamentu Europejskiego, to funkcja:

·         Wykonawcza,

·         Kontrolna,

·         Stanowienia prawa.

8. Czy osoba posiadająca obywatelstwo Niemiec i obywatelstwo Unii:

·         Posiada podwójne obywatelstwo,

·         Nie posiada podwójnego obywatelstwa.

9. Obywatelstwo Unii zostało wprowadzone przez:

·         Traktat o Europejskiej Współpracy Gospodarczej z 1957 roku (Traktat Rzymski),

·         Traktat o Unii Europejskiej z 1992 roku (Traktat z Mastricht),

·         Traktat zmieniający traktat o Unii Europejskiej z 1997 roku (Traktat Amsterdamski).

10. Wymień prawa wynikające z obywatelstwa Unii.

Traktat z Mastricht wprowadził 4 podstawowe prawa wynikające z posiadania obywatelstwa Unii. Są to:

·         Prawo do swobodnego poruszania się i przebywania na terytorium państw członkowskich,

·         Prawo do głosowania i kandydowania (tzw. bierne i czynne prawo wyborcze) w wyborach samorządowych i w wyborach do Parlamentu Europejskiego,

·         Prawo składania petycji do Parlamentu Europejskiego i do Rzecznika Praw Obywatelskich,

·         Prawo do korzystania z opieki dyplomatycznej innego państwa członkowskiego, ale przy zastrzeżeniu, że na terytorium państwa trzeciego, państwo członkowskie z którego pochodzi ten obywatel nie ma swego przedstawicielstwa.

11. Rzecznika Praw Obywatelskich Unii powołuje:

·         Państwo członkowskie,

·         Parlament Europejski,

·         Rada,

·         Komisja.

12. Skargę do Rzecznika Prawo Obywatelskich Unii mogą wnosić:

Obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej.

13. Zadania Rady Europejskiej:

Rada Europejska nigdy nie miała i nie ma teraz ściśle określonych kompetencji. Traktat założycielski wspomina ogólnie - kompetencja - nadawanie nowego impulsu rozwoju UE. Rada Europejska zajmuje stanowisko w każdej, ważnej kluczowej sprawie w UE.

14. Rada składa się z:

W jej skład (Rady Europejskiej) wchodzą szefowie państw lub szefowie rządów (jest to traktowane na zasadzie alternatywy. W skład wchodzi również przewodniczący Komisji. Jest to skład podstawowy. Wspomagany jest ten skład przez Ministrów Spraw Zagranicznych oraz jednego z członków Komisji. Rada nie ma ściśle określonego składu osobowego, ani ściśle określonej kadencji. Za każdym razem w skład jej wchodzi zawsze jeden z przedstawicieli państwa członkowskiego w randze ministra. (W zależności od dyskutowanej aktualnie sprawy). Nieformalnie wyróżnia się dwa rodzaje Rady:

·         Rada Ogólna - w składzie ministrów spraw zagranicznych

·         Rada branżowo - techniczna - w składzie Ministrów resortowych

Jest pewna nieformalna hierarchia Rada Ogólna jest ważniejsza od Rady Technicznej o rozstrzygnięciu prawnym (kompromisie decyduje Rada Ogólna).

15. Główna funkcja Rady, to:

Funkcja prawodawcza - organ ten ma kompetencje do wydania każdego rodzaju aktu prawa wtórnego - może wydawać samodzielnie rozporządzenia i dyrektywy.

16. Orzeczenia wstępne Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości:

·         Mają moc precedensu i są źródłem europejskiego prawa wspólnotowego,

·         Formalnie nie mają charakteru precedensowego, ale w praktyce stanowią istotny element wykładni europejskiego prawa wspólnotowego,

·         Są wydawane na wniosek Sądu I Instancji.

17. Zgłoszenie przez państwo konstruktywnego wstrzymania się od głosu w II filarze:

·         Oznacza, że państwo członkowskie nie jest zobowiązane do realizacji uchwały Rady, ale akceptuje, że jest ona wiążąca dla pozostałych państw,

·         Nie ma znaczenia - podjęta uchwała rady wiąże wszystkie państwa,

·         Oznacza, że uchwała nie może być podjęta.

18. Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa została ustanowiona w:

·         Traktacie o Utworzeniu Wspólnoty Europejskiej,

·         Traktacie o Unii Europejskiej,

·         Traktacie Amsterdamskim.

19. Od orzeczenia Sądu I Instancji:

·         Nie można się odwołać,

·         Można się odwołać do Trybunału Sprawiedliwości,

·         Może się odwołać tylko strona postępowania przed Sądem I Instancji.

20. Zgodnie z rozwiązaniami unijnymi w przypadkach wątpliwych posiadane kwalifikacje można potwierdzić poprzez:

W przypadkach wątpliwych posiadane kwalifikacje można potwierdzić poprzez:

·         Poddanie się, tzw. testowi umiejętności (jest to egzamin składający się z 2 części tj. ustnej i pisemnej),

·         Udokumentowanie praktyki zawodowej, przy czym państwo przyjmujące nie może żądać udowodnienia praktyki zawodowej dłuższej niż 4 lata,

·         Odbycie stażu adaptacyjnego, który nie może trwać dłużej niż 3 lata (staż ten polega na tym, że osoba wykonująca swój zawód nie może dokonywać pewnych czynności, np. musi w tym zakresie współdziałać z przydzielonym jej opiekunem).

21. Postępowanie kontrolne w przypadku importu subsydiowanego prowadzić może:

·         Komisja,

·         Sąd krajowy lub Komisja,

·         Parlament Europejski.

22. Wymień zasady, dotyczące eliminacji barier parataryfowych w swobodnym przepływie towarów:

Są to następujące zasady:

·         Zasada niedyskryminacji podatkowej,

·         Zasada dotycząca zakazu ukrytego subsydiowania eksportu,

·         Zasada harmonizacji systemów podatkowych.

23. Ogólne wytyczne i wspólne strategie w ramach II filara określa:

Rada Europejska.

24. Swoboda przepływu towarów obejmuje:

·         Kupno / sprzedaż materiałów rozszczepialnych,

·         Kupno / sprzedaż przetworzonych produktów rolnych,

·         Kupno / sprzedaż nieruchomości.

25. Podstawą do ograniczenia swobody przepływu osób może być ochrona:

·         Porządku publicznego

·         Bezpieczeństwa publicznego

·         Zdrowia publicznego

26. Czy prawnik, będący obywatelem państwa członkowskiego A, na podstawie przepisów o swobodnym przepływie osób, może domagać się dopuszczenia do wykonywania zawodu sędziego w państwie członkowskim B?

·         Nie, gdyż zawód sędziego jest objęty wyłączeniem z art. 39 ust. 4 TWE,

·         Tak, jeśli państwo B uzna jego kwalifikacje zawodowe,

·         Tak, lecz tylko na zasadzie wzajemności.

27. Która sekcja FEOGA jest funduszem strukturalnym?

Sekcja ukierunkowania tego funduszu jest funduszem strukturalnym.

28. Inicjatywa unijna URBAN dotyczy wspierania:

URBAN dotyczy wspierania rozwoju ośrodków miejskich zagrożonych strukturalnym bezrobociem.

29. Pracownikiem najemnym, korzystającym ze swobody przepływu osób, w rozumieniu art. 39 TWE nie jest:

·         Osoba pracująca zarobkowo na rzecz instytucji, której działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysku,

·         Osoba, której wynagrodzenie nie przekracza minimum socjalnego w danym państwie członkowskim,

·         Prokurator.

30. Sąd I Instancji jest kompetentny do rozstrzygania:

·         Sporów pomiędzy Komisją a państwem członkowskim,

·         Sporów o odszkodowania za wszystkie szkody, wyrządzone przez funkcjonariuszy wspólnotowych,

·         Sporów między Komisją a jej funkcjonariuszami.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin