Czym się różni rozporządzenie od decyzji?
Rozporządzenia są aktami generalno - abstrakcyjnymi i skierowane są do nieograniczonej liczby nieokreślonych adresatów. Rozporządzenia obowiązują w całości, przypisuje się im skutek bezpośredni.
Państwa członkowskie nie mogą wydawać przepisów wprowadzających rozporządzenia wspólnotowe, gdyż stosuje się je bezpośrednio (zakaz wydawania przepisów wykonawczych)
Rozporządzenia:
· wielokrotność stosowania
· abstrakcyjnie określony adresat
Decyzje - akt konkretny i indywidualny. Jest jednoznacznie skierowany do konkretnego adresata lub adresatów. Stosuje się go w całości.
2. Na czym polega zasada subsydiarności?
Zasada subsydiarności polega na: W sferze kompetencji mieszanych pierwszeństwo do działania przysługuje państwom członkowskim. Wspólnota może działać poprzez swoje organy dopiero wówczas, gdy z uwagi na cel lub środki działanie państwa członkowskiego okazałoby się nieefektywne.
3. Wymień procedury podejmowania uchwał:
Są to następujące procedury decyzyjne:
· Procedura konsultacji,
· Procedura zgody,
· Procedura współpracy,
· Procedura współdecydowania.
4. Z inicjatywą podjęcia uchwały występuje:
· Rada,
· Komisja,
· Parlament Europejski.
5. Członków Komisji wybierają:
· Państwa członkowskie w porozumieniu z Parlamentem Europejskim, (i Radą)
· Samodzielnie państwa członkowskie,
6. Członków Parlamentu Europejskiego wybierają:
· Parlamentarzyści krajowi,
· Obywatele państw członkowskich w powszechnych wyborach,
· Państwa członkowskie.
7. Główna funkcja Parlamentu Europejskiego, to funkcja:
· Wykonawcza,
· Kontrolna,
· Stanowienia prawa.
8. Czy osoba posiadająca obywatelstwo Niemiec i obywatelstwo Unii:
· Posiada podwójne obywatelstwo,
· Nie posiada podwójnego obywatelstwa.
9. Obywatelstwo Unii zostało wprowadzone przez:
· Traktat o Europejskiej Współpracy Gospodarczej z 1957 roku (Traktat Rzymski),
· Traktat o Unii Europejskiej z 1992 roku (Traktat z Mastricht),
· Traktat zmieniający traktat o Unii Europejskiej z 1997 roku (Traktat Amsterdamski).
10. Wymień prawa wynikające z obywatelstwa Unii.
Traktat z Mastricht wprowadził 4 podstawowe prawa wynikające z posiadania obywatelstwa Unii. Są to:
· Prawo do swobodnego poruszania się i przebywania na terytorium państw członkowskich,
· Prawo do głosowania i kandydowania (tzw. bierne i czynne prawo wyborcze) w wyborach samorządowych i w wyborach do Parlamentu Europejskiego,
· Prawo składania petycji do Parlamentu Europejskiego i do Rzecznika Praw Obywatelskich,
· Prawo do korzystania z opieki dyplomatycznej innego państwa członkowskiego, ale przy zastrzeżeniu, że na terytorium państwa trzeciego, państwo członkowskie z którego pochodzi ten obywatel nie ma swego przedstawicielstwa.
11. Rzecznika Praw Obywatelskich Unii powołuje:
· Państwo członkowskie,
· Parlament Europejski,
· Komisja.
12. Skargę do Rzecznika Prawo Obywatelskich Unii mogą wnosić:
Obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej.
13. Zadania Rady Europejskiej:
Rada Europejska nigdy nie miała i nie ma teraz ściśle określonych kompetencji. Traktat założycielski wspomina ogólnie - kompetencja - nadawanie nowego impulsu rozwoju UE. Rada Europejska zajmuje stanowisko w każdej, ważnej kluczowej sprawie w UE.
14. Rada składa się z:
W jej skład (Rady Europejskiej) wchodzą szefowie państw lub szefowie rządów (jest to traktowane na zasadzie alternatywy. W skład wchodzi również przewodniczący Komisji. Jest to skład podstawowy. Wspomagany jest ten skład przez Ministrów Spraw Zagranicznych oraz jednego z członków Komisji. Rada nie ma ściśle określonego składu osobowego, ani ściśle określonej kadencji. Za każdym razem w skład jej wchodzi zawsze jeden z przedstawicieli państwa członkowskiego w randze ministra. (W zależności od dyskutowanej aktualnie sprawy). Nieformalnie wyróżnia się dwa rodzaje Rady:
· Rada Ogólna - w składzie ministrów spraw zagranicznych
· Rada branżowo - techniczna - w składzie Ministrów resortowych
Jest pewna nieformalna hierarchia Rada Ogólna jest ważniejsza od Rady Technicznej o rozstrzygnięciu prawnym (kompromisie decyduje Rada Ogólna).
15. Główna funkcja Rady, to:
Funkcja prawodawcza - organ ten ma kompetencje do wydania każdego rodzaju aktu prawa wtórnego - może wydawać samodzielnie rozporządzenia i dyrektywy.
16. Orzeczenia wstępne Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości:
· Mają moc precedensu i są źródłem europejskiego prawa wspólnotowego,
· Formalnie nie mają charakteru precedensowego, ale w praktyce stanowią istotny element wykładni europejskiego prawa wspólnotowego,
· Są wydawane na wniosek Sądu I Instancji.
17. Zgłoszenie przez państwo konstruktywnego wstrzymania się od głosu w II filarze:
· Oznacza, że państwo członkowskie nie jest zobowiązane do realizacji uchwały Rady, ale akceptuje, że jest ona wiążąca dla pozostałych państw,
· Nie ma znaczenia - podjęta uchwała rady wiąże wszystkie państwa,
· Oznacza, że uchwała nie może być podjęta.
18. Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa została ustanowiona w:
· Traktacie o Utworzeniu Wspólnoty Europejskiej,
· Traktacie o Unii Europejskiej,
· Traktacie Amsterdamskim.
19. Od orzeczenia Sądu I Instancji:
· Nie można się odwołać,
· Można się odwołać do Trybunału Sprawiedliwości,
· Może się odwołać tylko strona postępowania przed Sądem I Instancji.
20. Zgodnie z rozwiązaniami unijnymi w przypadkach wątpliwych posiadane kwalifikacje można potwierdzić poprzez:
W przypadkach wątpliwych posiadane kwalifikacje można potwierdzić poprzez:
· Poddanie się, tzw. testowi umiejętności (jest to egzamin składający się z 2 części tj. ustnej i pisemnej),
· Udokumentowanie praktyki zawodowej, przy czym państwo przyjmujące nie może żądać udowodnienia praktyki zawodowej dłuższej niż 4 lata,
· Odbycie stażu adaptacyjnego, który nie może trwać dłużej niż 3 lata (staż ten polega na tym, że osoba wykonująca swój zawód nie może dokonywać pewnych czynności, np. musi w tym zakresie współdziałać z przydzielonym jej opiekunem).
21. Postępowanie kontrolne w przypadku importu subsydiowanego prowadzić może:
· Sąd krajowy lub Komisja,
22. Wymień zasady, dotyczące eliminacji barier parataryfowych w swobodnym przepływie towarów:
Są to następujące zasady:
· Zasada niedyskryminacji podatkowej,
· Zasada dotycząca zakazu ukrytego subsydiowania eksportu,
· Zasada harmonizacji systemów podatkowych.
23. Ogólne wytyczne i wspólne strategie w ramach II filara określa:
Rada Europejska.
24. Swoboda przepływu towarów obejmuje:
· Kupno / sprzedaż materiałów rozszczepialnych,
· Kupno / sprzedaż przetworzonych produktów rolnych,
· Kupno / sprzedaż nieruchomości.
25. Podstawą do ograniczenia swobody przepływu osób może być ochrona:
· Porządku publicznego
· Bezpieczeństwa publicznego
· Zdrowia publicznego
26. Czy prawnik, będący obywatelem państwa członkowskiego A, na podstawie przepisów o swobodnym przepływie osób, może domagać się dopuszczenia do wykonywania zawodu sędziego w państwie członkowskim B?
· Nie, gdyż zawód sędziego jest objęty wyłączeniem z art. 39 ust. 4 TWE,
· Tak, jeśli państwo B uzna jego kwalifikacje zawodowe,
· Tak, lecz tylko na zasadzie wzajemności.
27. Która sekcja FEOGA jest funduszem strukturalnym?
Sekcja ukierunkowania tego funduszu jest funduszem strukturalnym.
28. Inicjatywa unijna URBAN dotyczy wspierania:
URBAN dotyczy wspierania rozwoju ośrodków miejskich zagrożonych strukturalnym bezrobociem.
29. Pracownikiem najemnym, korzystającym ze swobody przepływu osób, w rozumieniu art. 39 TWE nie jest:
· Osoba pracująca zarobkowo na rzecz instytucji, której działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysku,
· Osoba, której wynagrodzenie nie przekracza minimum socjalnego w danym państwie członkowskim,
· Prokurator.
30. Sąd I Instancji jest kompetentny do rozstrzygania:
· Sporów pomiędzy Komisją a państwem członkowskim,
· Sporów o odszkodowania za wszystkie szkody, wyrządzone przez funkcjonariuszy wspólnotowych,
· Sporów między Komisją a jej funkcjonariuszami.
gosicka