Program szkolenia okresowego pracowniów administracji przy narażeniu.pdf

(196 KB) Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 2/9.
2/9. Program szkolenia okresowego pracowników
administracyjno-biurowych i innych, których praca
wi¹¿e siê z nara¿aniem na czynniki szkodliwe dla
zdrowia, uci¹¿liwe lub niebezpieczne albo
z odpowiedzialnoœci¹ w zakresie BHP
Stanis³aw Wójcik
2/9. Program szkolenia okresowego pracowników administracyjno-biurowych i innych...
Spis treœci
1. Uczestnicy szkolenia......................... 1
2. Cel szkolenia............................... 2
3. Forma szkolenia ............................ 2
4. Program szkolenia .......................... 3
5. TreϾ szkolenia ............................. 4
5.1. Wybrane regulacje prawne z zakresu bhp.... 4
5.2. Ocena zagro¿eñ czynnikami wystêpuj¹cymi
w procesach pracy oraz metody ochrony
przed zagro¿eniami dla zdrowia i ¿ycia
pracowników.......................... 7
5.3. Organizacja stanowisk pracy biurowej,
z uwzglêdnieniem zasad ergonomii, w tym
stanowisk wyposa¿onych w monitory
ekranowe i inne urz¹dzenia biurowe ....... 7
5.4. Postêpowanie w razie wypadków i w sytuacjach
zagro¿eñ, w tym zasady udzielania pierwszej
pomocy w razie wypadku ................ 9
1. Uczestnicy szkolenia
Szkolenie to jest przeznaczone dla pracowników :
administracyjno-biurowych w np.:
urzêdach,
instytucjach,
bankach,
przedsiêbiorstwach;
szkó³ i innych placówek oœwiatowych;
placówek kulturalnych;
radia i telewizji;
redakcji, agencji itp.;
jednostek naukowo-badawczych i
wszystkich innych, których charakter pracy wi¹¿e siê z nara¿aniem na czynniki
szkodliwe dla zdrowia, uci¹¿liwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnoœci¹
w zakresie bezpieczeñstwa i higieny pracy.
lipiec 2005
1
2. Szkolenia
Rozdzia³ 2/9.
lipiec 2005
88027106.003.png
OPINIE
2. Szkolenia
Rozdział 2/9.
2. Cel szkolenia
Celem pierwszego szkolenia okresowego jest rozszerzenie oraz pog³êbienie wie-
dzy i umiejêtnoœci nabytych podczas szkolenia wstêpnego ogólnego (ewentualnie
szkolenia okresowego w zwi¹zku z zatrudnieniem na nowym stanowisku), g³ów-
nie w zakresie:
oceny zagro¿eñ zwi¹zanych z wykonywan¹ prac¹,
metod ochrony przed zagro¿eniami dla zdrowia i bezpieczeñstwa pracowni-
ków,
kszta³towania warunków pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp,
postêpowania w razie wypadków i w sytuacjach awaryjnych.
Podczas kolejnych szkoleñ okresowych nale¿y aktualizowaæ i uzupe³niaæ wiedzê
i umiejêtnoœci nabyte uprzednio.
3. Forma szkolenia
Dopuszczalne przez prawo formy szkolenia to: seminarium, kurs lub samo-
kszta³cenie kierowane.
Środki
dydaktyczne
Wymaga siê, aby prowadz¹cy szkolenie stosowa³ odpowiednie œrodki dydaktycz-
ne . Œrodkami dydaktycznymi zalecanymi w rozporz¹dzeniu Ministra Gospodarki
i Pracy z 27.7.2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeñstwa i higieny
pracy (Dz.U. Nr 180, poz. 1860) mog¹ byæ:
filmy instrukta¿owe,
tablice pogl¹dowe,
folie do prezentacji itp.
Wskazane jest tak¿e wykorzystywanie technik komputerowych (ró¿nego rodzaju
prezentacje, w tym multimedialne) i Internetu.
Materiały
szkoleniowe
Je¿eli szkolenie ma formê samokszta³cenia kierowanego, to jego uczestnicy powin-
ni otrzymaæ materia³y pozwalaj¹ce im przyswoiæ wiedzê w optymalny sposób i na-
byæ umiejêtnoœci objête programem szkolenia. Zalecane materia³y, na które wska-
zuje siê w ww. rozporz¹dzeniu to:
skrypty,
wyci¹gi z przepisów,
listy pytañ kontrolnych,
zadania æwiczebne.
Szkolenie, które nale¿y przeprowadziæ na podstawie szczegó³owego programu
opracowanego przez organizatora szkolenia, powinno trwaæ minimum 8 godzin
lekcyjnych . Wymagany czas trwania tego szkolenia, jak widaæ, umo¿liwia jego
przeprowadzenie w trakcie jednego dnia. Jednak¿e dopuszczalne jest roz³o¿enie
zajêæ na poszczególne etapy i prowadzenie szkolenia w d³u¿szym okresie. W okre-
œlonych przypadkach wynikaj¹cych z organizacji, b¹dŸ charakteru pracy uczestni-
ków szkolenia, a tak¿e formy, w jakiej realizowane jest samo szkolenie, takie
roz³o¿enie zajêæ w czasie mo¿e byæ nawet konieczne.
2
lipiec 2005
88027106.004.png 88027106.005.png
2/9. Program szkolenia okresowego pracowników administracyjno-biurowych i innych...
OPINIE
Rozdział 2/9.
Specyfika pracy w redakcji, gdzie poszczególnych redaktorów z racji czêstych spotkañ z autorami b¹dŸ
czytelnikami trudno jest zgromadziæ w jednym miejscu o tej samej godzinie wymusza niejako,
aby szkolenie odbywa³o siê w formie samokszta³cenia kierowanego. Ten sposób szkolenia wymaga
od uczestników pobrania materia³ów, ukierunkowania szkolenia przez prowadz¹cego, a nastêpnie
sprawdzenia, na ile niezbêdna wiedza zakres i umiejêtnoœci zosta³y opanowane. Jak widaæ, wieloetapo-
wy sposób szkolenia i organizacja pracy jego uczestników wymuszaj¹ w tym przypadku roz³o¿enie
na kilka dni ca³ego cyklu szkolenia.
PRZYKŁAD
4. Program szkolenia
Podstaw¹ opracowania programu szkolenia okresowego dla pracowników admi-
nistracyjno-biurowych i innych zatrudnionych na stanowiskach, na których pra-
ca wi¹¿e siê z nara¿eniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uci¹¿liwe lub nie-
bezpieczne, b¹dŸ z odpowiedzialnoœci¹ w zakresie bhp, powinien byæ ramowy
program szkolenia, jaki okreœlono w Rozdziale VIII Za³¹cznika 1 do wymienionego
wczeœniej rozporz¹dzenia MGiP z 27.7.2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie
bezpieczeñstwa i higieny pracy.
Lp.
Temat szkolenia
Liczba
godzin
lekcyjnych
1. Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotycz¹ce bezpie-
czeñstwa i higieny pracy, z uwzglêdnieniem:
praw i obowi¹zków pracowników i pracodawców w zakresie bhp
oraz odpowiedzialnoœci za naruszenie przepisów i zasad bhp,
ochrony pracy kobiet i m³odocianych,
wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz œwiadczeñ z ni-
mi zwi¹zanych,
profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników.
2
2. Postêp w zakresie oceny zagro¿eñ czynnikami wystêpuj¹cymi w pro-
cesach pracy oraz w zakresie metod ochrony przed zagro¿eniami dla
zdrowia i ¿ycia pracowników.
2
3. Problemy zwi¹zane z organizacj¹ stanowisk pracy biurowej, z uwzglêd-
nieniem zasad ergonomii, w tym stanowisk wyposa¿onych w monitory
ekranowe i inne urz¹dzenia biurowe.
2
4. Postêpowanie w razie wypadków i w sytuacjach zagro¿eñ (np. po-
¿aru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie
wypadku.
2
Razem:
minimum 8
1 godzina lekcyjna = 45 minut
Program opracowa³:
Po konsultacji z pracownikami zatwierdzi³:
...........................................
..........................................................................
(imiê i nazwisko)
(data, imiê i nazwisko, funkcja, podpis)
lipiec 2005
3
88027106.006.png
OPINIE
2. Szkolenia
Rozdział 2/9.
5. TreϾ szkolenia
5.1. Wybrane regulacje prawne z zakresu bhp
Realizuj¹c ten etap programu szkolenia nale¿y przypomnieæ uczestnikom zakres
podstawowych obowi¹zków i uprawnieñ pracodawcy oraz pracowników .Za-
równo obowi¹zki, jak i prawa wynikaj¹ z Kodeksu pracy (tj. Dz.U z 1998 r. Nr 21,
poz. 94, ze zm.) oraz innych ustaw, odpowiednich dla bran¿y, w której pracuj¹
uczestnicy szkolenia.
PRZYKŁAD
Przygotowuj¹c program szkolenia dla pracowników szkó³ i innych placówek oœwiatowych nale¿y siê-
gn¹æ do ustawy z 7.9.1991 r. o systemie oœwiaty (tj. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.) oraz
ustawy – Karta Nauczyciela z 26.1.1982 r. (tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, ze zm.), gdzie uregu-
lowano szczegó³owo (a czasem diametralnie odmiennie ni¿ innych zatrudnionych) prawa i obowi¹zki
pracowników oœwiaty. Trzeba tu podkreœliæ, ¿e w³aœciwie w ka¿dej dziedzinie dzia³alnoœci wystêpuj¹
mniejsze b¹dŸ wiêksze odstêpstwa od regulacji zawartych w Kodeksie pracy.
Odpowiedzial-
ność za naru-
szenie przepi-
sów bhp
Warto pamiêtaæ, ¿e podstawowe prawa i obowi¹zki zarówno pracowników, jak
i pracodawców omawiane by³y ju¿ wczeœniej w ramach szkolenia wstêpnego
ogólnego (instrukta¿u ogólnego). Najproœciej jest zatem siêgn¹æ po program tamte-
go szkolenia, zaktualizowaæ je i uzupe³niæ. Podkreœliæ trzeba, ¿e uzupe³niaj¹c pro-
gram instrukta¿u ogólnego nale¿y po³o¿yæ nacisk na szczegó³owe omówienie za-
gadnieñ zwi¹zanych z czasem pracy oraz na sprawy dotycz¹ce bezpieczeñstwa
i higieny pracy . Zwracamy te¿ Pañstwa uwagê na omówienie dziedziny czêsto
pomijanej, lub nies³usznie traktowanej pobie¿nie, a mianowicie o szczegó³owe za-
poznanie uczestników szkolenia z formami prawnymi odpowiedzialnoœci pra-
codawców i pracowników za naruszanie przepisów i zasad bezpieczeñstwa i hi-
gieny pracy . Jest to tym istotniejsze, ¿e przestrzeganie przepisów i zasad bhp jest
coraz czêstszym tematem kontroli inspektorów pracy, a odpowiedzialnoœæ za naru-
szenie przepisów bywa kosztowna. Warto te¿ podkreœliæ, ¿e wymagania zawarte
w przepisach bhp by³y ostatnio czêsto zmieniane, dlatego tak wa¿na jest aktualiza-
cja treœci zawartych w programie instrukta¿u ogólnego.
art. 176–189 1 Dzia³u VIII Kodeksu pracy – uprawnienia zwi¹zane z rodzi-
cielstwem, w tym: zakaz zatrudniania przy pracach szczególnie uci¹¿li-
wych lub szkodliwych, szczególna ochrona zatrudnienia pracownic ciê-
¿arnych, zakaz zatrudniania w godzinach nadliczbowych i porze nocnej,
zasady zmiany warunków pracy ciê¿arnych, urlop macierzyñski i wycho-
wawczy, zasi³ki i badania lekarskie, przerwy na karmienie i zwolnienie od
pracy na opiekê,
rozporz¹dzenia Rady Ministrów z 10.9.1996 r. w sprawie wykazu prac
szczególnie uci¹¿liwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz.U. Nr 114,
poz. 545, ze zm.) – dopuszczalne normy i ograniczenia w zatrudnianiu
kobiet przy wykonywaniu niektórych rodzajów prac;
4
lipiec 2005
Kolejnym etapem po omówieniu podstawowych obowi¹zków i uprawnieñ jest
przedstawienie zagadnieñ dotycz¹cych:
szczególnej ochrony pracy kobiet na podstawie:
88027106.001.png 88027106.002.png
2/9. Program szkolenia okresowego pracowników administracyjno-biurowych i innych...
OPINIE
Rozdział 2/9.
szczególnej ochrony pracy m³odocianych na podstawie:
art. 190 – 206 Dzia³u IX Kodeksu pracy – warunki i sposób zatrudniania,
w tym: czas pracy i nauki (zwolnienie na wype³nianie obowi¹zku nauki),
zatrudnianie przy pracach lekkich, badania lekarskie, zakaz zatrudniania
w godzinach nadliczbowych i porze nocnej, urlopy wypoczynkowe,
rozporz¹dzenia Rady Ministrów z 24.8.2004 r. w sprawie wykazu prac
wzbronionych m³odocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych
z tych prac (Dz.U. Nr 200, poz. 2047) – ograniczenia w zatrudnianiu przy
wykonywaniu niektórych rodzajów prac,
rozporz¹dzenia Rady Ministrów z 28.5.1996 r. w sprawie przygotowania
zawodowego m³odocianych i ich wynagradzania (Dz.U. Nr 60, poz. 278, ze
zm.) – formy przygotowania zawodowego, kwalifikacje osób prowadz¹cych
przygotowanie, obowi¹zek umowy pisemnej, zasady powiadamiania opie-
kunów prawnych, zatrudnienie w formie nauki zawodu i przyuczenia do
wykonywania okreœlonej pracy, zasady wynagradzania,
rozporz¹dzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 5.12.2002 r. w sprawie
przypadków, w których wyj¹tkowo jest dopuszczalne zatrudnianie m³o-
docianych, którzy nie ukoñczyli gimnazjum oraz osób nie maj¹cych 16 lat,
które ukoñczy³y gimnazjum oraz osób nie maj¹cych 16 lat, które nie ukoñ-
czy³y gimnazjum (Dz.U. Nr 214, poz. 1808) – szczegó³owe zasady i formy
zatrudniania m³odocianych, obowi¹zki opiekunów prawnych,
rozporz¹dzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 1.7.2002 r. w spra-
wie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. 113, poz. 988, ze zm.) – warunki
i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu w warsztatach, pracow-
niach i szkolnych gospodarstwach pomocniczych, placówkach kszta³cenia
ustawicznego i praktycznego, u pracodawców i w indywidualnych gospo-
darstwach rolnych, kwalifikacje prowadz¹cych praktyczn¹ naukê zawodu;
spraw zwi¹zanych z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi na
podstawie:
rozporz¹dzenia Rady Ministrów z 28.7.1998 r. w sprawie ustalania okolicz-
noœci i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania,
a tak¿e zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy
pracy (Dz.U. Nr 115, poz. 744, ze zm.) – obowi¹zek niezw³ocznego poin-
formowania pracodawcy o zaistnia³ym wypadku, zabezpieczenie miejsca
wypadku przez pracodawcê, powo³anie, sk³ad i zasady postêpowania ze-
spo³u powypadkowego, protokó³ powypadkowy, obowi¹zek prowadzenia
rejestru wypadków,
rozporz¹dzenia Ministra Pracy i Polityki Spo³ecznej z 19.12.2002 r. w spra-
wie trybu uznawania zdarzenia powsta³ego w okresie ubezpieczenia wy-
padkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru
karty wypadku i terminu jej sporz¹dzenia (Dz.U. Nr 236, poz. 1992) – obo-
wi¹zek niezw³ocznego powiadomienia o wypadku, podstawa uznania zda-
rzenia za wypadek przy pracy, wzór karty wypadku,
lipiec 2005
5
art. 227, 230, 231 oraz art. 234–237 1 Dzia³u X Kp – zapobieganie chorobom
zawodowym i obowi¹zki z chwil¹ ich wyst¹pienia, w tym przeniesienie do
innej pracy, podstawowe obowi¹zki pracodawcy i pracowników w zwi¹zku
ze zdarzeniem wypadkowym w zak³adzie pracy, obowi¹zek analizowania
przyczyn wyst¹pienia wypadków i chorób zawodowych,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin