3. Zagościła zima – tydzień III
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie mowy i myślenia,
- utrwalenie charakterystycznych zjawisk atmosferycznych towarzyszących zimie,
- zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych,
Treści programowe
Rodzaje aktywności
Aktywność i działalność dziecka
Cele operacyjne
Zabawy ruchowe
Środki dydaktyczne
Poznajemy uroki zimy:
- Rozwijanie umiejętności określania charakterystycznych cech zimy:
· Zwrócenie uwagi na zjawiska atmosferyczne występujące w czasie tej pory roku: śnieg, mróz, burze śnieżne,
- Zwrócenie uwagi na konieczność przebywania na świeżym powietrzu również w czasie zimi:
· zachęcanie do zabaw zimowych: lepienie bałwana, jazda na sankach, łyżwach,
· wdrażanie do bezpiecznego korzystania z uroków zimy: zakładanie cieplej odzieży, zabawy pod okiem dorosłych,
- poznawcza,
- społeczna,
- językowa,
Rozmowy na temat zagrożeń związanych z zabawami na śniegu. Przestrzeganie przed konsekwencjami niektórych niebezpiecznych zachowań.
- wie jakie zabawy mogą być niebezpieczne,
Zabawa orientacyjno – porządkowa „Na saneczkach”
Ilustracje zabaw na śniegu, czerwone i niebieskie kartoniki, tamburyn.
- plastyczna,
Malowanie farbami plakatowymi na temat „Wesoła zima”. Rozwijanie sprawności manualnych, umiejętne nabieranie farby na pędzel.
- maluje krajobraz zimowy obrazek,
- sprawnie posługuje się pędzlem,
- odpowiedni dozuje farbę i wodę,
Zabawa ruchowa: Kto ma śnieżynkę w moi kolorze?
Farby plakatowe, kartki A4, ilustracje przedstawiające zimowy krajobraz.
- środowiskowa,
Zabawa badawcza „Śnieg i woda”. Poznawanie właściwości fizycznych śniegu. Obserwowanie śniegu w warunkach pokojowych. Wyjaśnienie zjawiska topnienia i i powstawania śniegu. Używanie określeń czasu: Przedtem, potem.
- wie co dzieje się ze śniegiem w pomieszczeniu,
- rozumie zjawisko topnienia śniegu,
Zabawa ruchowa w parach do muzyki: Saneczki.
Zabawy ruchowe z woreczkami.
Śnieg, słoiczki różnej wielkości, ilustracje zimowych scenerii, szarfy.
- muzyczna,
- ruchowa,
Słuchanie i nauka piosenki „Biały walczyk”. Próby śpiewania piosenki: głośno, cicho, wysoko nisko. Nauka kroku walczyka. Tworzenie rytmicznego akompaniamentu do piosenki.
- uważnie słucha piosenki i próbuje powtarzać,
- powtarza krok walca,
- tworzy własny akompaniament,
Zabawa ruchowa z elementem czworakowania: Sarenki na spacerze
Nagranie piosenki, instrumenty perkusyjne: tamburyn, grzechotki
- językowa
Oglądanie historyjki obrazkowej „Lepimy bałwana”. Układanie kolejnych obrazków historyjki w kolejności chronologicznej. Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące ich własnych doświadczeń związanych z zabawami na śniegu.
- układa obrazki wg kolejności zdarzeń.
- swobodnie wypowiada się n/t zabaw na śniegu,
Zabawa ruchowa z obręczami „Burza śnieżna”.
Zabawa taneczna do muzyki instrumentalnej: Śnieżna zabawa
Ilustracje do historyjki obrazkowej,
muzyka instrumentalna,
obręcze.
LITERATURA:
„Przedszkole trzylatka” - przewodnik metodyczny, wyd. MAC Edukacja.
„Metody pedagogiki zabaw w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym” – R. Domań
„Nauczycielka przedszkola”- miesięcznik edukacyjny.
„Śpiewające Brzdące” – Zima, wyd. Akord
3
JulaT