Własna firma.doc

(87 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Własna firma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


SPIS TREŚCI:

WSTĘP   ……………………………………………………………………..3

1. PROCEDURA ZAKŁADANIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ….4

2. BIZNES PLAN I PLAN MARKETINGOWY….………………………...6

3. CELE I MISJA FIRMY……………………………………………………9

4. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ…………………………………………………11

5. BIBLIOGRAFIA………………………………………………………….14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

Wielu z nas chciałoby spróbować swoich sił, zakładając własną firmę. Problem polega na tym, że zwykle nie wiemy, czym ta firma miałaby się zajmować, co mogłaby zaoferować na rynku. Najczęściej szukamy pomysłu na własną działalność rozglądając się wokół i naśladując tych, którzy zaczęli wcześniej i odnieśli sukces. Dlatego często obserwujemy, że w danej miejscowości jest kilka podobnych firm :kilka podobnych sklepów, kilka podobnych zakładów fryzjerskich, kilka podobnych warsztatów. Jeśli właścicielowi sklepu, warsztatu napraw samochodów lub sprzętu AGD powodzi się dobrze, myślimy : „ Na handlu można zarobić. Na naprawach można zarobić.” I właśnie, dlatego zakładamy kolejny sklep, kolejny warsztat naprawy samochodów czy sprzętu AGD. I oferujemy kolejny podobny produkt. Trwa to zwykle do czasu pierwszego bankructwa. Kiedy kolejny śmiałek zakładający podobną firmę w podobnej branży popada w długi wtedy myślimy : „Na handlu już nie można zarobić. Już się nie opłaca prowadzenie takiego warsztatu.”

Zwykle rozpoczynając działalność nie zastanawiamy się, jak odróżnić się od konkurencji, zaproponować coś, czego ludzie potrzebują, a czego nie ma jeszcze na rynku. Wybieramy łatwiejszy, wymagający mniejszego wysiłku sposób – proste naśladownictwo. Taki sposób myślenia może nie doprowadzić nas do sukcesu. Najczęściej ci, którzy wcześniej wystartowali zdobyli już pewną pozycję na rynku, mają swoich klientów, zgromadzone środki na rozwijanie swojej działalności. My dopiero startujemy w danej branży. Bardzo trudno będzie pokonać konkurencję, jeśli będziemy tylko starali się naśladować ofertę tych, którzy już są i dają sobie radę na rynku. Nasza szans tkwi w znalezieniu oryginalnego pomysłu. Powinniśmy starać się zaproponować usługi, towary, które pod jakimś względem mogą lepiej zadowolić wybraną grupę klientów, lepiej niż konkurencja.

Czasami oryginalność naszego pomysłu może być związana z tym, że oferujemy usługi, towary, których do tej pory nie było na rynku, na którym zamierzamy działać.

 

 

 

Czasami te towary, usługi już są,, ale my mamy do zaproponowania inne, bardziej dogodne dla klienta rozwiązania np. związane z tańszym lub bardziej dogodnym sposobem docierania do klienta czy zaoferowaniem usług dodatkowych, które z jednej strony zwiększą zadowolenie klientów, a nam przysporzą dodatkowych zysków.

1.PROCEDURA ZAKŁADANIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

Ale aby móc podjąć własna działalność należy przejść wiele administracyjnych procedur, które chciałabym po krotce przedstawić.

W świetle polskiego ustawodawstwa podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej jest wolne i dozwolone każdemu na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa (art. 1 ustawy z 23.12.1988 r., Dz.U. Nr 41, poz. 324 z późn.zm.).

1.      PODANIE O WPIS DO EWIDENCJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ (PO 31 GRUDNIA 2001 – WPIS DO REJESTRU PRZEDSIĘBIORCÓW)

             ZAKRES WYMAGANYCH INFORMACJI:

-/ dane osobowe,

-/ przedmiot działalności gospodarczej

-/ miejsce wykonywania działalności

-/ data (przewidywana) rozpoczęcia działalności

-/ nazwa firmy

            OKRES OCZEKIWANIA: Około 2 tygodni

            KOSZY WPISU DO EWIDENCJI

            INFORMACJA O ZMIANIE DANYCH

2.      PODANIE DO URZĘDU STATYSTYCZNEGO

CEL:

-/ wpis do Krajowego rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej

-/  przyznanie numeru identyfikacyjnego REGON

WYMAGANE DOKUMENTY:

-/ kopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej

-/ dane osobowe, przedmiot działalności wg EKD

OKRES OCZEKIWANIA: Od 1 do 2 tygodni

KOSZT: bez opłat

3.      ZAŁOŻENIE RACHUNKU BANKOWEGO (art. 13 Prawa działalności gospodarczej)

WYMOGI FORMALNE:

-/ posiadanie numeru REGON

-/ wyrobiona pieczątka firmy             

4.      ZGŁOSZENIE DO URZĘDU SKARBOWEGO

WYMOGI FORMALNE:

-/ zgłoszenie identyfikacyjne (wypełniony formularz PIT)

-/  kopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej

-/ kopia zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON

-/ nazwa banku i numer konta firmy

UZYSKANIE NUMERU NIP

CZAS OCZEKIWANIA: około 4 tygodni

5.      WYPEŁNIENIE FORMULARZY ZUS

-/ formularz ZUA – zgłoszenie do ubezpieczeń

-/ formularz ZFA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek osoby fizycznej

-/ złożenie wniosku o przyznanie legitymacji ubezpieczeniowej

OKRES OCZEKIWANIA: co najmniej 2 tygodnie

6.      ZGŁOSZENIE LOKALU FIRMY W URZĘDZIE MIEJSKIM

CEL: OPŁACENIE PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI (Płatne od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu rozpoczęcia działalności)

Podatek płaci się nawet w przypadku gdy mieszkanie jest jedynie miejscem przechowywania dokumentów finansowych

Siedzibę firmy należy oznaczyć tablicą informacyjna wywieszona przed lokalem (wymóg zagrożony karą grzywny – art. 65 Prawo działalności gospodarczej)[1]

 

 

 

2. BIZNES PLAN I PLAN MARKETINGOWY

Współczesna gospodarka rządzi się odmiennymi zasadami niż kapitalizm opisywany przez Marksa. Co prawda naczelna zasada maksymalizacji zysków nadal stanowi podstawową siłę wprawiającą całą tę machinę w ruch, jednak zmieniły się czynniki decydujące o sukcesie. Proces planowania składa się z kilku etapów. Jednym z nich jest opracowanie biznes planu. Osiągniemy podstawowy cel, gdy zrealizujemy swój biznes plan. Inna jest rola biznes planu w przypadku istniejącego przedsiębiorstwa, a inna w przypadku, gdy rozpoczynamy nową działalność. Trudno jednoznacznie określić, gdzie ta rola jest większa. W przypadku istniejącej firmy biznes plan jest kolejnym krokiem w rozwoju firmy, natomiast w przypadku nowej firmy jest on pierwszym krokiem, który może umożliwić nam start. Tak, jak nie ma dwóch jednakowych przedsiębiorstw, tak i nie

ma dwóch jednakowych biznes planów. Jednak niektóre elementy w biznes planie są bardzo podobne w przypadku, gdy dotyczy to podobnych inwestycji. Niemniej należy w każdym przypadku mieć na uwadze tę cechę biznes planu.

Biznes plan spełnia między innymi następujące funkcje:

·         stanowi narzędzie wspomagające przedsiębiorcę w rozwoju jego pomysłów oraz projektów przedstawianych mu do realizacji,

·         stanowi podstawę do rozmów z wszelkiego rodzaju kontrahentami i decydentami, takimi jak: wiodący akcjonariusze, banki, potencjalni współinwestorzy, agencje finansowe państwowe i prywatne, fundusze inwestycyjne. Tak więc umożliwia zdobycie dodatkowych środków finansowych z zewnątrz,

·         stanowi spójną i logiczną strukturę zgodnie z którą biznes powinien się rozwijać w ciągu kilku najbliższych lat,

·         dostarcza narzędzi do bieżącego monitorowania, dokonywania przeglądów i korekt tak w okresie budowy, jak i w okresie eksploatacji

Przygotowanie satysfakcjonującego biznes planu jest zajęciem trudnym, ale jednocześnie zasadniczym dla podjęcia decyzji inwestycyjnej.[2]

Proces planowania umożliwia nam lepsze zrozumienie tego, co chcemy osiągnąć poprzez realizację pomysłu inwestycyjnego oraz w jaki sposób i kiedy możemy osiągnąć swój cel. Nawet w przypadku, gdy nie jest konieczne zewnętrzne finansowanie inwestycji, biznes plan może odegrać decydującą rolę w uniknięciu błędów lub rozpoznaniu ukrytych okazji związanych z inwestycją.

Dla wielu przedsiębiorców i inwestorów proces planowania (myślenie, dyskusja, badanie i analizowanie) jest dużo bardziej użyteczne niż sam końcowy dokument w postaci biznes planu. Jasno napisany i atrakcyjnie "opakowany" biznes plan ułatwi nam zainteresowanie swoim opracowaniem współinwestora lub bank finansujący projekty inwestycyjne. Dobrze przygotowany biznes plan dowodzi, że  jesteśmy ekspertem w branży i warto z nami prowadzić interesy.

Walka na gospodarczym polu bitwy, jest dziś przede wszystkim wojną wiedzy i idei. O przetrwaniu decyduje technologia, pomysłowość i inspiracja. Potencjalnych źródeł inspiracji jest wiele. Mogą nimi być: podpatrywanie konkurencji, inspiracja, motywowanie do pracy twórczej pracowników, identyfikacja powiększającej się ilości potrzeb klientów oraz ich kreowanie, ale również codzienna obserwacja życia. Większość małych przedsiębiorców nie ma czasu na planowanie swojej działalności. Pochłonięci bieżącym zarządzaniem, a często także wykonawstwem, porzucają planowanie lub odkładają je na przyszłość skupiając się na rozwiązywaniu codziennych problemów. Jeżeli w firmie powstaje biznes-plan, to najczęściej dopiero wtedy, kiedy trzeba wziąć kredyt w banku lub znaleźć udziałowców do nowego przedsięwzięcia. Planowanie jest jednak kluczem do sukcesu. Bez względu na to jak bardzo jest nieformalne, zawsze przynosi korzyści, pozwala odkrywać słabe punkty, a czasami wpadać na świetne pomysły. Planowanie strategiczne będzie polegało na budowie strategii przedsiębiorstwa tzn. na formułowaniu celów i aspiracji, czyli budowaniu misji firmy.[3]

 

Obecnie marketing decyduje o powodzeniu firmy na rynku. Jakość działań marketingowych, z uwzględnieniem kilku innych czynników, określa stopień sukcesu lub porażki firmy. Istotnym elementem skutecznego marketingu jest znajomość upodobań, antypatii oraz oczekiwań potencjalnych klientów.

Identyfikując te elementy możemy opracować strategię marketingu, która pozwoli rozwinąć i zaspokoić ich potrzeby.

Należy podzielić swoich potencjalnych klientów na grupy wiekowe, płeć, poziom dochodu i wykształcenia oraz miejsce zamieszkania. Zaczynając od klientów, którzy są najbardziej skłonni kupować nasze produkty lub usługi. W miarę rozszerzania podstawowej grupy klientów będziemy modyfikowali biznes plan.


Plan marketingowy, stanowiący część biznes planu, i powinien odpowiadać na następujące pytania:

a.      Kim są nasi klienci?

b.      W jaki sposób dajemy się poznać swoim klientom?

c.      Opisz jak otrzymujesz zamówienie od klienta i w jaki sposób Ci klient płaci?

d.      Czy nasz rynek rośnie, nie zmienia się czy maleje?

e.      Określ granice rynku na pierwszy rok działalności

f.       Jak utrzymasz lub zwiększysz swój udział w rynku?

g.      Podaj planowaną wielkość sprzedaży na pierwszy rok działalności[4]

Dobra znajomość klienta to jednak nie wszystko. Na rynku są również nasi konkurenci. Walka konkurencyjna jest sposobem życia. Walczymy o pracę, wykształcenie, zwycięstwo sportowe, większość aspektów naszego życia. Kraje walczą o klientów na rynku międzynarodowym, podobnie jak poszczególni przedsiębiorcy na lokalnych rynkach. Można rzec, że biznes to ogromna arena walki, dlatego trzeba znać swoich konkurentów. Tworząc kartotekę każdemu z konkurentów. Zbieramy ich materiały promocyjne oraz informacje o ich strategiach cenowych. Okresowo przeglądamy zgromadzone dokumenty.

 

Technika taka ułatwi nam zrozumienie konkurentów oraz tego jak prowadzą swoje interesy. Przy opisie planu marketingowego niemogła bym pominąć strategii cenowej. Strategia cenowa jest jedną z technik walki konkurencyjnej. Istnieje kilka rodzajów strategii cenowych jak: strategia oparta na kosztach wytwarzania, strategia cen konkurencyjnych, strategia cen poniżej lub powyżej konkurencji, ...
Śledząc ceny konkurentów możemy określić poziom własnych cen na rynku. Dobrze zaplanowana strategia cenowa wraz z ciągłym śledzeniem relacji cen do ponoszonych kosztów, mają istotny wpływ na sukces firmy.


3. CELE I MISJA FIRMY

Określenie celów ma kluczowe znaczenie dla skuteczności nowej firmy. Spełniają one cztery podstawowe funkcje:

a.      stanowią wskazówkę i nadają jednolity kierunek działaniom

b.      praktyka ustalania celów wpływa na dobre planowanie

c.      mogą być żródłem motywacji dla pracowników

d.      dają skuteczny mechanizm oceny i konoli

 

Przy formułowaniu celów analizujemy środowisko oraz samą firmę.

Analiza firmy

- zdolności produkcyjne                                                                                                              

- potencjał kadrowy i zarządzania                                                                                    

- potencjał usługowy                                                                                                           

- zasoby finansowe                                                                                                                         

- zródła zasilania                                                                                                                                                                                             

- innowacyjność                                                                     

- sprawność organizacyjna                                                                                                                

- kultura firmy i morale załogi

 

 

 

Analiza środowiska

- sytuacja w danej gałęzi przemysłu

- rynki zbytu

- rynki zaopatrzenia

- specyfikacja klientów

- rynki konkurencyjneprzyszłe

- zdolność konkurencji na rynku

- konkurenci - ich potencjał i umiejętności

- przewidywana wizja na rynku krajowym (potrzeby rynku)

- szanse na rynkach zagranicznych

 

Formułując misję fimy powinniśmy sobie odpowiedzieć na kilka pytań:

W czym chcemy być

atrakcyjni?

 

Dla kogo chcemy być

atrakcyjni?

 

Na czym polega nasza

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin