Europejska Sluzba Dzialan Zewnetrznych(1).pdf

(939 KB) Pobierz
379547955 UNPDF
Europejska Służba Działań
Zewnętrznych
Implikacje dla instytucji i stosunków
zewnętrznych Unii Europejskiej
O l a f O s i c a , R a f a ł T R z a s k O w s k i
( w s p ó ł p R a c a J O a n n a p O p i e l aw s k a )
(3)
379547955.002.png
przewodniczący rady programowej / Editor
jacek saryusz-wolski
rada programowa / Advisory Board
iain begg (he London School of Economics and Political Science) • stanisław biernat (Uniwersytet
Jagielloński) • gianni bonvicini (Instituto Afari Internazionali, Rome) • thomas christiansen
(European Institute of Public Administration, Maastricht) • christian franck (Université catholique de
Louvain) • an�rzej harasimowicz (Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego) • an�rás
inotai (Institute for World Economics, Budapest) • helmut juros (Uniwersytet Kard. S. Wyszyńskiego) •
jerzy kłoczowski (Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin) • ję�rzej krakowski (Uniwersytet
Śląski) • friis lykke (University of Copenhagen) • jörg monar (Sussex European Institute) • alfre�
pijpers (he Netherlands Institute of International Relations, Clingendael) • jean-louis quermonne
(Institut D’Etudes Politiques, Grenoble) • wojciech roszkowski (Collegium Civitas) • paweł samecki
(Komisarz UE ds. Polityki Regionalnej) • jo shaw ( The University of Edinburgh) • kazimier
sobotka (Instytut Europejski w Łodzi) • renata stawarska (Akademia Ekonomiczna w Poznaniu) •
alexan�er stubb (Minister of Foreign Afairs, Finland) • jose torreblanca (European Council on
Foreign Relations) • loukas tsoukalis (Hellenic Foundation for European and Foreign Policy) • álvaro
vasconcelos (European Union Institute for Security Studies, Paris) • william wallace (he London
School of Economics and Political Science) • werner wei�enfel� (Center for Applied Policy Research) •
joseph weiler (New York University School of Law) • wolfgang wessels (University of Cologne) •
e�mun� wnuk-lipiski (Collegium Civitas) • anna zieliska-głębocka (Uniwersytet Gdański)
redaktor naczelny / Executive Editor
marek a.cichocki
zespół redakcyjny / Editorial Team
artur gruszczak marek kozak olaf osica karol reczkin
maciej szpunar rafał trzaskowski przemysław żurawski vel grajewski
sekretarz redakcji / Editorial Coordinator
karolina czerwiska
wydawca / Edited by
centrum europejskie natolin
ul. nowoursynowska 84, 02-797 warsz awa
nowaeuropa@natolin.edu.pl, www.natolin.edu.pl
issn 1734-3828. nakła�: 1 00 egz.
druk i dystrybucja / Publisher
o†ro�ek my†li politycz nej
skr.poczt.322, 30-9‡0 krakˆw 1, tel. 48 12 ‡32 33 ‡2
omp@omp.org.pl, www.omp.org.pl
Na okładce wykorzystano mapę Europa secundum Legitimas Proiectiorus, stereographicae regulas , Norymberga 3
pochodzącą ze zbiorów specjalnych Biblioteki Narodowej.
379547955.003.png
wprowadzenie
5
i. ewolucja roli komisji i Rady w stosunkach zewnętrznych Ue
7
1. Ewolucja pozycji i znaczenia Komisji Europejskiej
8
2. Ewolucja pozycji i znaczenia Rady Unii Europejskiej
13
3. Konsekwencje systemowe ewolucji pozycji i znaczenia Komisji i Rady
1 9
ii. najważniejsze zmiany instytucjonalne wprowadzone przez traktat
lizboński w dziedzinie stosunków zewnętrznych
22
iii. Umocowanie instytucjonalne i funkcje esDz
27
1. Usytuowanie ESDZ między Radą a Komisją
2 9
2. ESDZ a przewodniczący Rady Europejskiej
30
3. ESDZ a Parlament Europejski
31
4. Kryteria i modele budowy ESDZ
32
5. Możliwe etapy tworzenia ESDZ
38
iV. finansowanie esDz
39
V. Reprezentowanie Unii europejskiej w stosunkach
zewnętrznych – delegatury Ue
44
1. Delegatury UE
44
2. Delegatury UE a kształt ESDZ
47
3. Kształt delegatur a reprezentacja UE w świecie
49
4. Delegatury a placówki dyplomatyczne i konsularne państw członkowskich 53
(3) /
3
379547955.004.png
Od autorów (zamiast podsumowania)
57
aneks 1. specjalni przedstawiciele Ue
59
aneks 2. specjalny przedstawiciel Unii europejskiej w Byłej
Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (fYROM) oraz specjalny
przedstawiciel Unii europejskiej przy Unii afrykańskiej
– precedens dla podwójnego mandatu?
60
aneks 3. państwa, w których nie ma polskich przedstawicielstw
dyplomatycznych
64
aneks 4. wykaz placówek dyplomatycznych i konsularnych państw
Ue na wschodzie i w centralnej azji
65
przypisy
67
noty o autorach
72
4
4
379547955.005.png
Europejska Służba
Działań Zewnętrznych
Implikacje dla instytucji
i stosunków zewnętrznych Unii Europejskiej
w prowa�z enie
reformujący Unię Europejską przewiduje powołanie do ży-
cia Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (dalej ESDZ
lub Służba). Pomysł utworzenia nowej służby pojawił się podczas
obrad konwentu pracującego nad tekstem traktatu konstytucyjnego
jako jeden ze sposobów usprawnienia działania UE w stosunkach
zewnętrznych. Europejska Służba Działań Zewnętrznych jest za-
tem częścią pakietu reform obejmujących instytucje odpowiedzial-
ne za Wspólną Politykę Zagraniczną i Bezpieczeństwa (WPZiB)
UE. W skład pakietu wchodzi zniesienie narodowych prezydencji
w polityce zagranicznej, powołanie stałego przewodniczącego Rady
Europejskiej, wzmocnienie pozycji sekretarza generalnego Rady
i zarazem wysokiego przedstawiciela ds. WPZiB poprzez wprowa-
dzenie go do Komisji Europejskiej jako jej wiceprzewodniczącego
odpowiedzialnego za stosunki zewnętrzne oraz wydzielenie z Rady
ds. ogólnych stałej Rady ds. polityki zagranicznej.
Mimo upływu pięciu lat od przyjęcia przez konferencję mię-
dzyrządową traktatu konstytucyjnego wielu polityków, dyploma-
tów i urzędników w państwach członkowskich przez długi czas
(3) /
 
P odi 3 gdi . w izboi tktt
379547955.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin