Kalejdoskop problemow.pdf

(4698 KB) Pobierz
278063414 UNPDF
Badania techniczne
Kalejdoskop problemów
w SKP
Sylwester Murawski
Napływające do mnie z terenu całego kraju
zapytania związane z wykonywaniem tego
trudnego, a w dzisiejszej dobie bardzo
odpowiedzialnego, zawodu diagnosty SKP,
są przyczynkiem do przedstawienia zagadnień
powodujących najwięcej wątpliwości
i stwarzających najwięcej kłopotów,
a mianowicie związanych z interpretacją
przepisów prawnych.
Jeżeli dokonujemy pomiaru tłumienia drgań zawieszenia, pamiętajmy o właściwej
interpretacji wskazań w odniesieniu do lekkich samochodów osobowych oraz
terenówek
całkowicie odciążona, co wcale nie oznacza wadliwej pracy
amortyzatorów. Polecam lekturę instrukcji obsługi urządze-
nia. Proszę również o właściwą interpretację wskazań w od-
niesieniu do samochodów terenowych i nie chodzi tu o tzw.
SUV-y, a samochody o mniejszym komforcie, ale o dużej dziel-
ności w terenie. Charakterystyka pracy ich zawieszenia jest
znacząco różna od typowego samochodu osobowego.
t Pomiar sił hamowania hamulcem awaryjnym i postojo-
wym powinien być dokonany oddzielnie dla każdego koła
(przy włączonym tylko jednym zespole rolek).
t Żarówka świateł głównych (mjania, drogowe) musi być
zgodna z homologacją relektora.
Pozwolę sobie na przypomnienie prawidłowych procedur i
interpretacji związanych z badaniami technicznymi pojazdów.
Zacznjmy od badań okresowych .
t Przed wjazdem na stanowisko kontrolne konieczne jest
sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu pojazdu. Wymagane jest
ciśnienie nominalne. To niedopatrzenie niesie ze sobą konse-
kwencje nieprawidłowych wyników kontroli układu hamul-
cowego i tłumienia drgań zawieszenia pojazdu.
t Temperatura eksploatacyjna, to nie tylko temperatura
wody, ale również oleju. Przypomnę, że musi ona wynosić co
najmniej 70ºC.
t Pomiary związane z analizą spalin rozpoczynamy od
obrotów podwyższonych (2000-3000 obr/min), a następnie
obrotów biegu jałowego, a nie odwrotnie.
t Jeżeli dokonujemy pomiaru tłumienia drgań zawiesze-
nia, pamiętajmy o podstawowych zasadach. Najczęściej w
wyposażeniu stacji są urządzenia oparte na metodzie drgań
wymuszonych (metoda EUSAMA). Małe samochody osobowe
z napędem przednim będą zawsze wykazywały zdecydowa-
nie słabsze wskazania jeśli chodzi o oś tylną, która jest prawie
Teraz zajmiemy się pierwszymi badaniami technicznymi .
t Diagnosta ustala stan faktyczny pojazdu, porównując go
z dowodem rejestracyjnym. Ustalony stan faktyczny potwier-
dzamy w zaświadczeniu, wpisując nasze uwagi z przeprowa-
dzonego badania i w dokumencie identyikacyjnym pojazdu.
Proszę pamiętać, że warunki określające rodzaj pojazdu są
niestety w wielu przypadkach różne i uzależnione od prawa
obowiązującego w państwie, na terenie którego pojazd był re-
jestrowany. Jako przykład może tu posłużyć klasyikacja jed-
nośladów. Na terenie Niemiec motorowerem jest motocykl o
pojemności skokowej silnika 125 cm³. Tak więc pamiętajmy,
że naszym obowiązkiem jest ustalenie rodzaju pojazdu zgod-
nie z naszymi przepisami prawnymi w tym zakresie.
t Pojazdy sprowadzone z obszaru państw z organizacją ru-
chu lewostronną nie mogą być dopuszczone do ruchu na tere-
48
SERWIS MOTORYZACYJNY 4/2008
278063414.001.png
Badania techniczne
nie naszego kraju. Rozumowanie oparte na twierdzeniu, że
pojazd posiada homologację europejską jest absolutnie błęd-
ne. Proszę pamiętać, że homologacja zawiera jednoznaczne
stwierdzenie mówiące, dla jakiej organizacji ruchu została
wydana. Przeróbki tych pojazdów będą możliwe tylko w tym
przypadku, gdy przewiduje to zapis zawarty w homologacji
pojazdu dopuszczający taką możliwość (potocznie wśród dia-
gnostów nazywany zapisem lewo-prawo). Przypomnę, że mu-
szą tu być zastosowane przepisy o powtórnym użyciu części
mających wpływ na bezpieczeństwo.
t Pojazdy wyposażone w urządzenia techniczne podlega-
jące dozorowi technicznemu (żurawie, podnośniki, klapy sa-
mozaładowcze, zbiorniki ciśnieniowe itp.) muszą uzyskać
poświadczenie polskiej jednostki dozoru technicznego.
t Pamiętajmy, że data pierwszej rejestracji za granicą ma
być traktowana jak data pierwszej rejestracji w kraju. To stwier-
dzenie jest ważne zarówno w odniesieniu do warunków tech-
nicznych, jak i terminu następnego badania technicznego.
t Pojazdy czterokołowe lekkie klasyikowane w kategorii
L6e i czterokołowe inne niż lekkie klasyikowane w kategorii
L7e, czyli „quady”, muszą spełniać warunki techniczne odpo-
wiednio dla motorowerów trójkołowych i motocykli trójkoło-
wych. W klasie L6e pojemność silnika nie może przekraczać
50 cm³, prędkość maksymalna nie może być większa niż 45
km/h. W klasie L7e moc silnika nie może przekroczyć 15 kW.
t Pierwsze badanie techniczne taksówki osobowej, pojaz-
du uprzywilejowanego, pojazdu do przewozu materiałów
niebezpiecznych musi zgodnie z zapisami prawa obejmować
badanie okresowe i dodatkowe.
Przed wjazdem na stanowisko kontrolne konieczne jest sprawdzenie ciśnienia w
ogumieniu każdego pojazdu
Przy pierwszych badaniach technicznych pojazdów mar-
ki SAM należy zwracać uwagę na podstawowy wymóg, ja-
kim jest konstrukcja własna ramy lub nadwozia.
Ostatnio spotkałem się z kilkoma przypadkami konstru-
owania tych pojazdów opartych na spawanych z dwóch po-
łówek ram fabrycznej konstrukcji niby własnych lub ram z
zatartymi cechami identyikacyjnymi producenta.
Zdaję sobie sprawę, że pytań i problemów jest o wiele wię-
cej, ale nie jest możliwe ich omówienie w jednym artykule.
Mogę tylko apelować o śledzenie zmian w przepisach praw-
nych i nie popadanie w rutynę przy badaniach technicznych,
zwłaszcza rutynę opartą na - jak ja to nazywam - skróconej
procedurze badań. Proszę mi wierzyć, że wraz z upływem lat
zapomnimy o kolejności i sposobie przeprowadzania czynno-
ści kontrolnych, a stąd tylko krok do kłopotów. S
Ostatnią grupą badań, którą się zajmiemy, są badania do-
datkowe.
t Przebudowa samochodu ciężarowego kat. N2 na auto-
bus kat. M2 jest teoretycznie możliwa, ale tylko teoretycznie.
Przypomnę, że WSH samochodu ciężarowego jest mniejszy
niż wymagany dla autobusu. Siedzenia pojazdu muszą być
homologowane do typu lub z typem. Podłoga musi być wy-
posażona w homologowane punkty kotwienia siedzeń.
t Przy sprawdzaniu przystosowania pojazdu do holowa-
nia przyczep należy zwracać uwagę na wartość D umiesz-
czoną na tabliczce zaczepu. Wartość ta nie może być mniej-
sza od wyliczeniowej wartości D pojazdu. Przypomnę, że w
odniesieniu do zaczepu wartość D oznacza obciążenia, jakim
jest poddawany hak podczas badań wytrzymałościowych w
laboratorium.
t Zmiana dmc pojazdu powyżej określonej w homologa-
cji jest niemożliwa. Natomiast jej zmniejszenie może nastą-
pić tylko w momencie rzeczywistych zmian konstrukcyj-
nych pojazdu dotyczących elementów zawieszenia, takich
jak resory czy sprężyny, popartych opinią biegłego rzeczo-
znawcy samochodowego.
t Zmiany konstrukcyjne powodujące zmianę rodzaju po-
jazdu z ciężarowego na osobowy i odwrotnie muszą uwzględ-
niać przepisy dotyczące powtórnego użycia części zamien-
nych mających wpływ na bezpieczeństwo.
SERWIS MOTORYZACYJNY 4/2008
49
278063414.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin