Bud.Sam.2.doc

(45 KB) Pobierz
POLITECHNIKA RZESZOWSKA

POLITECHNIKA RZESZOWSKA

 

ZAKŁAD  POJAZDÓW   SAMOCHODOWYCH I  SILNIKÓW   SPALINOWYCH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawozdanie z Laboratorium Budowy Samochodów

 

Temat: Budowa sprzęgła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      Cel ćwiczenia.                                                                                                                                           

Zapoznanie się z budową sprzęgła ciernego wielopłytkowego. Rodzaje sprzęgieł. Zmierzyć wymiary okładzin i obliczyć wartość momentu, jaki przenosi sprzęgło.

 

 

2.Charakterystyka teoretyczna.

Sprzęgło w samochodzie służy do płynnego sprzęgania silnika z mechanizmami napędowymi przy ruszaniu samochodu, lub też przy zmianie biegów w czasie jego ruchu. Sprzęgło służy również do zabezpieczenia mechanizmów napędowych samochodów przed nadmiernym wzrostem obciążeń mogących powstać w układzie napędowym.

Sprzęgła dzielimy na: cierne, hydrauliczne, elektromagnetyczne.

 

Sprzęgła cierne powinny spełniać następujące wymagania:

a)      zapewnić całkowite odłączenie silnika od mechanizmów napędowych przy wyłączonym sprzęgle

b)     umożliwiać płynne sprzęganie silnika z mechanizmami napędowymi i przy pełnym włączeniu zapewniać przenoszenie bez poślizgu momentu obrotowego wytwarzanego przez silnik

c)      zapewniać skuteczne odprowadzanie ciepła wywiązującego się w czasie pracy tarcia sprzęgła

d)     umożliwiać łatwe i pełne wyłączenie sprzęgła przy niewielkim skoku pedału i pod działaniem możliwie małej siły

 

3.Przebieg ćwiczenia

Dz=358 [mm]                             średnica zewnętrzna okładzin ciernych

Dw=194  [mm]                            średnica wewnętrzna okładzin ciernych

Dokł=77   [mm]                            szerokość okładziny

β=2-4                                                         współczynnik

z=6                                                        ilość okładzin ciernych

p=0,15-0,30 [MPa]                            nacisk

μ=0,2-0,4                                          współczynnik tarcia

 

 

 

Wybieram:

β=3

p=0,20

μ=0,3

 

 

[mm]

[mm]

 

 

 

 

 

[mm] – średnia średnica

 

 

 

 

 

 

 

[Nmm]

 

 

MT=3 636 [Nm]

 

 

 

 

 

Mmax=1212 [Nm]

 

 

 

 

4. Schemat sprzęgła wielopłytkowego

 

 

 

 

 

 

 

5.Wnioski

W pojazdach i maszynach, które mają za zadanie przenosić duże momenty znaczący wpływ ma zastosowanie sprzęgieł wielopłytkowych. Ilość zastosowanych tarcz ciernych wpływa na wielkość przenoszonego momentu. Im więcej tarcz ciernych, tym większe momenty możemy przenosić.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin