haasPl_roz11.pdf

(1333 KB) Pobierz
Microsoft Word - haasPl_roz11.doc
Ta opcja programowania może zostać aktywowana przez Waszego dealera HAAS.
QUICK CODE (szybkie kodowanie) jest nowym, innowacyjnym sposobem programowania maszyn
CNC. Łączy w sobie prostotę i elastyczność programowania w kodach G z opisowymi zdaniami w
języku angielskim aby umożliwić nawet początkującemu programiście wykonanie większości
dwuwymiarowych części. Zaawansowanym użytkownikom spodoba się prędkość z jaką będzie można
teraz wprowadzać ręcznie programy. Jest to możliwe dlatego, że za pomocą jednego menu można
zastąpić wiele pojedynczych naciśnięć klawiszy za pomocą tylko kilu ruchów. A jeśli nie przypadnie
Państwu do gustu ten rodzaj programowania, można zmienić go w zależności od indywidualnych
gustów. Można sprawić by był złożony lub bardzo prosty.
Podstawy
Pierwsze maszyny NC miały bardzo ograniczoną pamięć, lub w ogóle jej nie posiadały. Były często
obsługiwane za pomocą taśm, a instrukcje musiały być tak zwięzłe jak to tylko możliwe. Aby to
zapewnić powstał rodzaj języka kodowego nazywanego programowaniem G. Komenda „TURN OFF
COOLANT” (wyłączenie chłodziwa) która wymaga 16 liter jest zredukowana do „M09”, co zajmuje
tylko 3 litery. To sprawiło że zasoby pamięci i taśmy okazały się możliwe do zarządzania. W czasie
powstawania języka setki instrukcji i cykli zostało przetłumaczonych na kody G i M. Dla
doświadczonego programisty kody G są bardzo łatwe w użyciu, ale proces uczenia się wymaga
ciągłego zaglądania do instrukcji aby wiedzieć który kod jest przyporządkowany do konkretnej
czynności.
Nawet najbardziej doświadczeni programiści muszą przyznać że czasami zapomina się umieścić
właściwych parametrów np. I, K, Q i P w cyklu wiercenia G83. Szybkie kodowanie eliminuje ten
problem. Po prostu wskazuje się kursorem na odpowiedni cykl , naciska klawisz zapisu i cały kod
wymagany do zakończenia cyklu jest wklejany do programu wraz z domyślnymi wartościami dla
wszystkich P, I, K , Q. Można później dokonać edycji tych wartości aby odpowiadały indywidualnym
potrzebom.
Jak to działa
Szybkie kodowanie jest odwrotnością nieładu związanego z kodowaniem G. Po prawej stronie ekranu
są komendy w języku angielskim, które opisują wykonywana czynność. Program jest konstruowany
przy użyciu komend po angielsku które potem są zamieniane na kody G. Przy wykonywaniu tych
czynności można się szybko nauczyć kodów G bez zaglądania do instrukcji. Kolejna funkcja jest
możliwość przeglądania programu a szybkie kody podpowiedzą co znaczą wszystkie kody G i M, za
pomocą linii na dole ekranu, co jest doskonałą pomocą w nauce kodu.
Otwarty system
Jedna z najciekawszych właściwości szybkiego kodowania jest sposób w jaki ten system dostosowuje
się do sposobu w jaki programuje użytkownik. Każdy programuje w trochę inny sposób, np. ustala
sposób odjazdu od części czy punkt wymiany narzędzia. W szybkich kodach można dowolnie
skojarzyć komendę w języku angielskim z dowolnym kodem G. Ponieważ jest to otwarty system
dajemy możliwość definiowania nowych, innowacyjnych sposobów definiowania złożonych części.
296
176105205.011.png 176105205.012.png
Czym nie jest Quick Code
Quick Code (szybkie kodowanie) nie jest pakietem CAD/CAM do tworzenia złożonych ruchów dla
trójwymiarowych części. W większości pakietów CAM trzeba wykonać rysunek w taki sposób jak w
programie AUTO CAD, następnie określić na rysunku wykonywane ruchy, i w końcu wygenerować
kod dla maszyny wytwarzającej część. Nie jest to łatwe zadanie. Różnica polega na tym że takie
pakiety wymagają szkolenia i właściwie nauki osobnego języka, co wymaga czasu i determinacji. Maja
one potężne możliwości, ale nie są one zawsze potrzebne. Szybkie kodowanie jest pomostem
pomiędzy systemami CAD/CAM typu high end a powolnym i niewygodnym programowaniem G.
Naszym zamierzeniem jest to, żeby można było go używać po bardzo krótkim szkoleniu. Wierzymy, że
dla większości prostych części szybkie kodowanie jest idealnym rozwiązaniem.
Conversational Quick code
Konwersacyjne szybkie kodowanie (Conversational Quick Code) sprawia że programowanie jest
jeszcze łatwiejsze. Ta funkcja jest używana aby dostarczać użytkownikowi informację niezbędną do
stworzenia programu. Należy zajrzeć do części „Konwersacyjne szybkie kodowanie” aby wiedzieć ja
używać tej funkcji.
Przed opisaniem środowiska szybkiego kodowania należy się zapoznać z terminami opisanymi
poniżej. Ten krótki przegląd jest obrazem Quick Code i tego jak te terminy są z nim związane.
EDIT WINDOW
Okno edycji
Część ekranu pokazująca obecnie edytowany program
GROUP WINDOW Okno grup
Część ekranu pokazująca listę grup (Groups) i elementów (Items)
GROUP
Grupa
Lista elementów które mają coś wspólnego tak więc mogą być
zgrupowane razem
ITEM
Element
Linia tekstu reprezentująca kod który może być dodany do ekranu
edycji
HELP WINDOW
Okno pomocy Część ekranu pokazująca stworzoną przez użytkownika pomoc,
pomoc na temat kodów adresowych i komunikaty ostrzegawcze.
297
176105205.013.png 176105205.014.png 176105205.001.png
Rys. 11-1. Ekran Quick Code.
DOSTĘP DO QUICK CODE
Zanim można będzie używać szybkiego kodowania, należy przestawić na 1 bit ENA Quick Code w
parametrze 57. Gdy ten bit jest ustawiony na 0, nie można uzyskać dostępu do ekranu Quick Code.
Można do niego wejść naciskając dwukrotnie klawisz PRGRM/CONVRS. Po naciśnięciu EDIT
wyświetlony zostaje zaawansowany edytor o 80 kolumnach. Następnie pierwsze naciśnięcie klawisza
PRGRM/CONVRS wejdzie do standardowego, 40-sto kolumnowego edytora; a drugie do 80
kolumnowego o formacie ekranu szybkiego kodowania. Każde dodatkowe naciśnięcie przełącza
pomiędzy edytorem standardowym, zaawansowanym lub trybem szybkiego kodowania.
OKNO EDYCJI (EDIT WINDOW)
Okno edycji Quick Code jest tym samym standardowym edytorem jaki znają Państwo z systemu
kontroli HAAS. Za każdym razem gdy wybiera się element grupy okno edycji jest odświeżane aby
pokazać kod który został dodany do programu. Użytkownik ma dostęp do wszystkich funkcji edycji z
wyjątkiem pokrętła i klawiszy kopiowania bloków. W standardowym edytorze można używać pokrętła
aby szybko przewinąć tekst. Przy szybkim kodowaniu pokrętło jest zarezerwowane do przeglądania
listy grup. Można nadal używać kursorów aby poruszać się po tekście. Podczas szybkiego kodowania
także nie można używać klawiszy kopiowania bloków. Aby móc z nich korzystać należy przełączyć się
na standardowy tryb edycji używając PROGRM/CONVRS Ma się wtedy dostęp do pokrętła i funkcji
kopiowania bloków. Szybkie kodowanie nie jest dostępne gdy jest się w BACKGROUND EDIT MODE
(edycji w tle).
298
176105205.002.png 176105205.003.png 176105205.004.png 176105205.005.png
OKNO GRUP (GROUP WINDOW)
Okno grup pokazuje listę grup które są zdefiniowane w pliku źródłowym Quick Code. Można je
przewijać poprzez poruszanie pokrętłem. Poprzez każdy skok pokrętła w kierunku ruchu wskazówek
zegara kursor przechodzi do następnej grupy. W ten sposób można przejrzeć wszystkie grupy z listy.
Kiedy podświetlona jest ostatnia grupa, kolejne przeskoczenie pokrętła spowoduje powrót do
pierwszej grupy na liście. Aby obejrzeć elementy w grupie należy obrócić pokrętło w kierunku
przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Jak długo obraca się pokrętło w tym kierunku, kursor będzie
się poruszał po elementach w grupie. Po przekręceniu pokrętła w drugą stronę grupa zostanie
zamknięta a następne skoki pokrętła pozwolą na kontynuowanie przeglądania grup.
OKNO POMOCY (HELP WINDOW)
Okno pomocy znajduje się pod oknem grup. Jest używane aby wyświetlić plik pomocy Quick Code,
pomoc na temat kodów adresowych i komunikaty ostrzegawcze. Plik pomocy szybkiego kodowania
zawiera komentarze które nie zostaną umieszczone w oknie edycji. Będą one wyświetlone w
pierwszych pięciu liniach kona pomocy. Komentarze te są zazwyczaj używane do wyjaśniania kodu i
zastosowania poszczególnych elementów.
Podczas przeglądania programu każdy kod jest podświetlany i interpretowany, a w oknie pomoc
wyświetlany jest krótki opis jego sposobu użycia. Ta pomoc jest tak dokładna jak to tylko możliwe.
Ponieważ program nie jest interpretowany sekwencyjnie, jakby był uruchomiony, nie może mieć
miejsca pełna interpretacja. Gdy nie może być poznany kontekst kodu adresowego, wyświetlany jest
najbardziej prawdopodobny sposób użycia. Czasami podczas edycji można określić czy wystąpi błąd
podczas uruchamiania programu. Na przykład można zobaczyć że wiele kodów G jest w tej samej linii.
W takim wypadki szybkie kodowanie wyświetli komunikat ostrzegawczy, wskazując że wystąpił
problem. Komunikaty są wyświetlane pod oknem pomocy.
KLAWISZE SPECJALNE
Quick Code pozwala na wybieranie z listy grup i listy elementów, co zostało wyjaśnione w tekście
powyżej. Zdarzenia szybkiego kodowania mają miejsce gdy naciśnie się klawisz WRITE. Gdy linia
służąca do wprowadzania tekstu jest czysta, naciśnięcie WRITE spowoduje że szybkie kodowanie
wykona następujące czynności:
-
Jeśli obecnie podświetlony element szybkiego kodowania jest jedynie elementem tekstu
pomocy, ono edycji pozostaje bez zmian
-
Jeśli kod numeryczny programu jest związany z podświetlonym elementem, kursor okna
edycji jest przemieszczony go końca bloku, a kod zostaje wpisany do tego bloku. Kursor edycji
jest pozostawiany na końcu ostatniego wpisanego bloku.
299
176105205.006.png 176105205.007.png
Quick Code jest używane aby pytać operatora o informacje potrzebne aby stworzyć program.
„Komentarze pytające” są tworzone poprzez wstawienie znaku „?” jako pierwszy w komentarzu w pliku
źródłowym szybkiego kodowania. Komentarz jest jakimkolwiek tekstem do 34 znaków, który jest
zawarty w nawiasach. Gdy program jest pisany za pomocą szybkiego kodowania, komentarze
pytające ukazują się na ekranie, wymagając odpowiedzi operatora. Wartość liczbowa wpisana przez
operatora zostanie dołączona do kodu G. Plik źródłowy programu szybkiego kodowania to O09999.
Np. definiując ruch w osi X, następująca linia znajdzie się w pliku źródłowym:
G01 X2. (?WHAT IS THE X LOCATION) F.005 (?WHAT IS THE FEED RATE);
(jaka jest lokalizacja w osi X?)
(jaki jest posuw?)
Co spowoduje następujące pytanie gdy tworzy się nowy program, pod innym numerem (O1234),
używając szybkiego kodowania. Wartość domyślnej lokalizacji w osi X zostanie wyświetlona poniżej
pytania:
WHAT IS THE X LOCATION
X2.
I można wpisać nową lokalizację w osi X np. 1,25
X1.25
Następuje kolejne pytanie z domyślnym posuwem wyświetlonym poniżej:
WHAT IS THE FEED RATE
F.005 i można się zdecydować na tą wartość naciskając ENTER
Operator może wprowadzić wartość liczbową i nacisnąć klawisz WRITE aby zmienić posuw, lub po
prostu nacisnąć WRITE/ENTER aby zaakceptować wartość domyślną. System poczeka na odpowiedź
operatora zanim wstawi blok do ekranu edycji. Niedozwolone odpowiedzi, np. zawierające za dużo
cyfr spowodują że system wyświetli komunikat ostrzegawczy i poczeka na inną odpowiedź.
Gdy operator wpisze wszystkie parametry kodu G w blok kodu, cały blok zostaje wyświetlony w linii
wejściowej:
CORRECT (Y/N) ?
G01 X1.25 F.005 ;
Jeśli blok jest za długi by zmieścił się na ekranie, operator może przewinąć go aby zobaczyć całą linię
używając klawiszy kursora w prawo i w lewo, klawiszy HOME i END. Następnie operator musi
potwierdzić przez naciśnięcie Y lub ENTER, albo skasować naciskając N. Jeśli zaakceptuje, blok
zostanie zapisany do edytowanego pliku, a szybkie kodowanie zajmie się następnym blokiem (jeśli
taki istnieje). Jeśli blok nie zostanie zaakceptowany, zostanie powtórzone pytanie o ten sam blok.
Naciskając klawisz UNDO można wyjść z bloku w każdej chwili bez wprowadzania zmian.
Naciskając RESET wyjdzie się z szybkiego kodowania i przesunie kursor na początek.
300
176105205.008.png 176105205.009.png 176105205.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin