suplement_do_programu_audio_dotyczacy_nastolatkow.pdf
(
196 KB
)
Pobierz
S_04-07
SUPLEMENT DO PROGRAMU AUDIO – DOTYCZĄCY NASTOLATKÓW
Poniżej zamieszczamy dodatkowe przykłady doty-
czące nastolatków. Osoba prowadząca może je wy-
korzystać na każdych zajęciach
Jak mówić, żeby
dzieci nas słuchały
, jeśli w grupie znajdują się
osoby wychowujące nastolatków lub pracujące
z nimi.
STRONA
2
SESJA I: JAK POMÓC DZIECIOM, BY RADZIŁY
SOBIE Z WŁASNYMI UCZUCIAMI
Odpowiedzi, które zaprzeczają uczuciom.
1. Nie znoszę wujka Herbiego. To palant.
2. Uważam, że chodzenie do liceum to strata czasu.
STRONA
10
Widziane oczami rodziców – Część I
Twoja nastolatka zacznie scenkę słowami: „Niena-
widzę Barbie!” i opowie ci, jak jej najlepsza przyja-
ciółka zawiodła jej zaufanie. Znasz tę dziewczynę od
wielu lat i lubisz ją. Wiesz również, że twoja córka
bywa „przewrażliwiona”.
Odegracie scenkę dwa razy. Za pierwszym razem
broń przyjaciółki i zaprzeczaj uczuciom dziecka.
Można wykorzystać którekolwiek z następujących
stwierdzeń:
„Nie mogę uwierzyć, że ___________ mogła zrobić
coś takiego!”
„Może nie powiedziałaś jej dość wyraźnie, że nie
ma mówić”.
„Robisz z igły widły!”
Część II
Gdy będziesz odgrywać scenkę po raz drugi, daj
dziecku do zrozumienia swoimi wypowiedziami, że
uważnie słuchasz i akceptujesz wszystkie uczucia,
które wyraża.
Na przykład:
„Ale jesteś rozzłoszczona!”
„Nieprzyjemnie jest myśleć, że przyjaciółka zawiodła
nasze zaufanie”.
„Oczekiwałaś, że potrafi dochować sekretu”.
SUPLEMENT 1
STRONA
12
Widziane oczami nastolatka – Sytuacja I
Powiedziałaś swojej najlepszej przyjaciółce o bardzo
osobistej sprawie, a ona powtórzyła to kilku osobom
w szkole. Opowiadasz matce (ojcu), co się wydarzyło.
Zacznij od stwierdzenia: „Nienawidzę Barbie!”
STRONA
13
Widziane oczami nastolatka – Sytuacja II
Spróbuj raz jeszcze skłonić jedno z rodziców do
wysłuchania cię.
STRONA
26
SESJA II: ZACHĘCANIE DO WSPÓŁPRACY
Sytuacja A. Twoja nastoletnia córka bez żenady
używa twojej szczotki i zostawia na niej swoje długie,
tłuste włosy.
Sytuacja C. Twój nastoletni syn robił sobie coś do
zjedzenia i zostawił na podłodze okruchy, a na sto-
le – brudne naczynia.
STRONA
40
AKAPIT 1
SESJA III: ZAMIAST STOSOWANIA KAR
Część rodziców
Właśnie zadzwoniła do ciebie przyjaciółka i powie-
działa, że musi dziś jechać do szpitala na badania.
Prosi cię o dwie przysługi: żebyś zawiozła ją do
szpitala i żeby twoja nastoletnia córka popilnowała
przez ten czas jej siedmioletniej Cindy. (Pozostała
część scenki bez zmian).
STRONA
42
Część nastolatka
Często odwiedza was przyjaciółka twojej matki
i zawsze przyprowadza swoją siedmioletnią córkę
Cindy. Nie cierpisz tego uprzykrzonego dzieciaka.
Ostatnim razem wpadła do twojego pokoju, po-
rozrzucała ci kartki z zadaniem domowym, zostawiła
ślady lepkich palców na obiektywie aparatu foto-
graficznego, biegała po pokoju z twoimi płytami
SUPLEMENT 2
i poprzewracała rzeczy w szafie. Kiedy na nią krzyk-
nęłaś, pobiegła z płaczem do matki i miałaś kłopoty.
Za chwilę matka poprosi cię, żebyś przez całe po-
południe opiekowała się Cindy. Miałaś właśnie zamiar
odrabiać lekcje. Protestuj i daj rodzicom do zro-
zumienia, że nie ma mowy, żebyś pilnowała tego
dzieciaka. (Pozostała część scenki bez zmian).
STRONA
54
SESJA IV: ZACHĘCANIE DO SAMODZIELNOŚCI
Popraw wypowiedzi
1. Umyj zaraz naczynia!
2. Nie umiesz wyprasować tej koszuli? Daj mi że-
lazko. Zrobię to dla ciebie.
3. Dobrze się bawiłeś na wycieczce? Czy cała klasa
pojechała? Obok kogo siedziałeś w autobusie? Nie
miałeś za mało jedzenia?
4. Dlaczego dorośli tak się przejmują, że młodzież
bierze narkotyki?
5. Tato, chciałbym kiedyś zostać nauczycielem.
STRONA
70
SESJA V: POCHWAŁY I SZACUNEK DO
SAMEGO SIEBIE
Pochwały opisowe
Sytuacja I
Twój kilkunastoletni syn otrzymał prawo jazdy i z du-
mą zabiera cię na przejażdżkę po okolicy.
Sytuacja IV
Od kilku dni jesteś chory. Ku twemu zaskoczeniu
twoje kilkunastoletnie dziecko przynosi ci śniadanie
do łóżka.
SESJA VI: UWALNIANIE DZIECI OD GRANIA
RÓL
Nie są potrzebne żadne zamiany.
SUPLEMENT 3
Plik z chomika:
kmxc1
Inne pliki z tego folderu:
karty_do_sesji.pdf
(488 KB)
sesja_i_-_jak_pomoc_dzieciom_by_radzily_sobie_z_wlasnymi_uczuciami.pdf
(771 KB)
sesja_ii_-_zachecanie_do_wspolpracy.pdf
(610 KB)
sesja_iii_-_zamiast_stosowania_kar.pdf
(716 KB)
sesja_iv_-_zachecanie_do_samodzielnosci.pdf
(764 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin