original-version-jak-motywowac-ludzi_jakmot.pdf

(7369 KB) Pobierz
665711435 UNPDF
665711435.001.png
Spis treci
Wstp 7
Jak to osign................................................................................... 9
Nowa rzeczywisto.........................................................................10
Motywacja w szerszym ujciu ........................................................12
1. Proces motywacji 13
Cel zarzdzania ................................................................................13
2. Stosunek ludzi do pracy 19
Teoria X i Y ...................................................................................... 20
Piramida potrzeb Maslowa ............................................................21
Teoria czynników motywacyjnych Hertzberga.......................... 23
Teoria oczekiwa, ............................................................................ 25
Praktyczne implikacje .................................................................... 27
Cel: doskonało ............................................................................. 30
3. Negatywna strona bilansu 31
Polityka firmy oraz administracja.................................................31
Pozytywne zastosowanie polityki firmy.......................................33
Nadzór...............................................................................................33
Relacje midzyludzkie ....................................................................33
Pozytywne zastosowanie relacji midzyludzkich....................... 34
Warunki pracy..................................................................................35
5ycie osobiste ...................................................................................36
Bezpiecze,stwo ............................................................................... 37
Pozycja w firmie.............................................................................. 38
Wynagrodzenie ............................................................................... 39
4
J AK MOTYWOWA LUDZI
4. Pozytywna strona bilansu 41
Osignicia .......................................................................................41
Uznanie ............................................................................................ 43
Nagradzanie .................................................................................... 44
Praca sama w sobie.......................................................................... 48
Odpowiedzialno.......................................................................... 52
Awans ................................................................................................53
Rozwój.............................................................................................. 55
Optymalna kombinacja czynników ............................................ 56
5. Pomiar stanu faktycznego 57
Precyzyjny pomiar .......................................................................... 59
Tworzenie strategii wpływu na motywacj.................................. 59
Metody pomiaru cigłego ............................................................. 62
Okazje do pomiaru......................................................................... 66
Pomiar bezporedni ....................................................................... 67
Zwizek midzy uzyskanymi informacjami a działaniem ....... 77
Solidne fundamenty....................................................................... 79
6. Systemy motywacyjne 81
Zastrze>enie ......................................................................................81
Pakiet wiadcze, dodatkowych .................................................... 82
Prowizje oraz inne korzyci finansowe........................................ 84
Korzyci niefinansowe ................................................................... 85
Implikacje podatkowe.................................................................... 86
Podtrzymanie zainteresowania..................................................... 87
Komunikacja................................................................................... 89
Przypadki skrajne............................................................................ 90
7. Rola komunikacji 93
Styl zarzdzania .............................................................................. 96
Przekazywanie informacji ............................................................. 97
Konsultacje ...................................................................................... 98
Rozwój zawodowy ........................................................................ 100
Delegowanie obowizków ............................................................106
Procedury oceny ............................................................................106
Spotkania ko,cowe ....................................................................... 111
Komunikacja.................................................................................. 112
S PIS TRECI
5
8. Uprawnianie 115
Wdra>anie....................................................................................... 115
Stworzenie odpowiednich warunków ........................................ 116
Odrobina swobody........................................................................ 117
Efektywno.................................................................................... 118
W kierunku doskonałoci ............................................................ 119
9. Plan działania 121
Powizanie z czynnikiem ludzkim ............................................. 121
Podstawy działania ....................................................................... 122
Zagro>enia ......................................................................................125
Pozytywne nawyki .........................................................................125
Kalendarz........................................................................................126
Dane dotyczce indywidualnych osób ...................................... 128
Spontaniczno............................................................................. 129
Elastyczny plan ..............................................................................130
Zako+czenie
133
Stosunek ludzi do pracy
W teorii nie ma rónicy midzy teori i praktyk. W praktyce rónica istnieje.
Yogi Berra
Kiedy twierdzono, i nie ma znaczenia, co ludzie myl o swojej
pracy. W centrum zainteresowania znajdowały si zadania, a me-
nederowie stali na stanowisku, e w oczywisty sposób mog wy-
egzekwowa$ od zespołu odpowiedni standard pracy. Ludzie wy-
konywali to, co im kazano, i koniec. Jeli z jakiego powodu było
to niewystarczajce, stosowano bezporedni presj kierownictwa
na zasadzie przymusu.
Zarzdzanie przez wywieranie presji nadal istnieje. Wywołuje
negatywne skutki uboczne w kadym obszarze. W jednym z pierw-
szych filmów o Jamesie Bondzie agent 007 jest cigany przez gru-
p złoczy,ców, którzy s motywowani przez swojego lidera w spo-
sób nastpujcy: „Ten, który go dopadnie, bdzie ył”. W wiecie
organizacji oczywicie na stawia si na szali ycia człowieka, jed-
nake w dzisiejszej gospodarce z jej niepełnym zatrudnieniem
ostateczne zagroenie take działa na wyobra1ni: jest to utrata
pracy. Natomiast codzienne gro1by mog by$ specyficzne i wyra-
finowane, odpowiednie byłoby tutaj porównanie do wykrcenia
rki bd1 do zastraszania. Moe to by$ zlecanie nieprzyjemnych
czynnoci bd1 pozbawianie pracy nad rzeczami interesujcymi.
Jeli nawet taka taktyka jest na krótk met skuteczna, to w dłu-
szym okresie rodzi powane resentymenty.
Praca menedera nie polega wyłcznie na doprowadzeniu do
wykonania zada,; ma wzbudzi$ ch$ do ich realizacji. Nie nale-
y popełnia$ błdu, lekcewac czynnik dobrej woli. Ludzie s
665711435.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin